De bioscoop van de toekomst zit in deze bril verborgen
Acer en Starbreeze werken sinds 2016 aan de ultieme oplossing om heel wat VR-problemen van de baan te helpen. De StarVR-bril heeft namelijk een kijkveld van 210 graden, wat bijna dubbel zoveel is als de Oculus Rift of HTC Vive.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? StarVR heeft twee 16:9-schermen voor elk oog, terwijl de Vive en Rift twee bijna vierkante 8:9-schermen hebben. Elk oog krijgt zo veel meer beeld te zien op horizontaal niveau, net zoals in het echte leven.
Breedbeeldervaring
Net omwille van het brede kijkveld krijg je veel minder een ‘tunneleffect’, waardoor je ook minder snel misselijk wordt in VR. Wie er gevoelig aan is kan nog altijd problemen ondervinden in VR, maar de kans is veel kleiner. Het helpt overigens ook om direct in de virtuele wereld te duiken wanneer het beeld breder is. Enkel de kwaliteit van de Fresnell-lenzen is minder vergeleken met de Rift of Vive. Vermoedelijk gooit het brede kijkveld hier roet in het eten, maar Acer en Starbreeze hebben nog wel tijd om dit probleem op te lossen.
Acer en Starbreeze spreken over 5K-beelden, wat tot de verbeelding spreekt. Opgeteld klopt het wel, de GPU moet een 5K-resolutie renderen, maar elk oog krijgt maar 2.560 x 1.440 pixels te verwerken. Je moet dus niet verwachten dat het beeld ineens veel scherper oogt dan de HTC Vive of Oculus Rift, want het oogt nog lang niet scherp genoeg om geen individuele pixels meer te zien. Een 5K-resolutie aan 90 Hz renderen is een nachtmerrie voor elke grafische kaart, met enkel de Nvidia GeForce 1080 (Ti) als realistische optie voor de meeste spellen.
Het systeem waar ik de demo op kreeg, was voorzien van een professionele Nvidia Quadro P6000 die met een exotisch prijskaartje van 6.000 euro.
IMAX-vervanger
Wat initieel enkel een korte demo was van hun nieuwste technieken, was voor mij de toekomst van de bioscoop die op termijn heel wat filmvertoningen (ook IMAX) kan vervangen. Starbreeze heeft namelijk een techniek ontwikkeld waar eenvoudig een video kan combineren met CGI-animaties. Zo kon ik tijdens mijn korte demo ervaren dat een robotfamilie van de bus stapt en afscheid neemt voor de werf van de vader.
Op de werf wordt de vader geconfronteerd met een misdaad, en voor je het weet word het pittig met dynamische gevechten. Jij als kijker wordt automatisch op die plaatsen gezet door de regisseur, maar je kan vrij rondkijken en zelfs een beetje rondwandelen. Op geen enkel moment voel je jezelf misselijk, omdat de plaatsing direct gebeurd zonder dat je een ‘beweging’ maakt die je evenwichtsorgaan niet begrijpt.
Niet elke filmvorm
Het probleem met VR is: je moet het zien om te geloven. Ik kan nu wel zeggen dat ik de toekomst heb gezien, maar jij moet het zien om te begrijpen. In plaats van naar een groot scherm te kijken, waarom niet met een speciale bril naar een interactieve film kijken. Niet elke filmvorm is ervoor geschikt, maar er zit genoeg potentieel in dit concept om een nieuw publiek naar de bioscoop te lokken om op deze manier films te ervaren.
Voor thuisgebruik is de StarVR-bril niet geschikt. Allereerst is er de aankoopprijs die vermoedelijk de kaap van 1.000 euro vlotjes overschrijdt, en ook de krachtige hardware die vereist is om alles goed weer te geven heeft een pittig prijskaartje. Bovendien is de bril niet SteamVR-compatibel, wat betekent dat je enkel content van Starbreeze kan consumeren.
Deze bril heeft vandaag geen toekomst, maar morgen misschien wel. Bioscopen zoeken steeds meer naar unieke ervaringen om meer bezoekers te lokken, en dit lijkt me daar perfect in te passen. Als je een IMAX-film absoluut de moeite vindt, dan is een film op de StarVR-bril verplichte kost. Enig nadeel is de content. Behalve wat demo’s is er weinig, en dergelijke films vereisen toch een behoorlijk budget om te maken. Ofwel moeten Acer en Starbreeze met flink wat geld over de brug komen om studio’s en bioscopen te stimuleren, ofwel sterft StarVR een spijtige dood.
Acer en Starbreeze werken sinds 2016 aan de ultieme oplossing om heel wat VR-problemen van de baan te helpen. De StarVR-bril heeft namelijk een kijkveld van 210 graden, wat bijna dubbel zoveel is als de Oculus Rift of HTC Vive.
Hoe krijgen ze dat voor elkaar? StarVR heeft twee 16:9-schermen voor elk oog, terwijl de Vive en Rift twee bijna vierkante 8:9-schermen hebben. Elk oog krijgt zo veel meer beeld te zien op horizontaal niveau, net zoals in het echte leven.
Breedbeeldervaring
Net omwille van het brede kijkveld krijg je veel minder een ‘tunneleffect’, waardoor je ook minder snel misselijk wordt in VR. Wie er gevoelig aan is kan nog altijd problemen ondervinden in VR, maar de kans is veel kleiner. Het helpt overigens ook om direct in de virtuele wereld te duiken wanneer het beeld breder is. Enkel de kwaliteit van de Fresnell-lenzen is minder vergeleken met de Rift of Vive. Vermoedelijk gooit het brede kijkveld hier roet in het eten, maar Acer en Starbreeze hebben nog wel tijd om dit probleem op te lossen.
Acer en Starbreeze spreken over 5K-beelden, wat tot de verbeelding spreekt. Opgeteld klopt het wel, de GPU moet een 5K-resolutie renderen, maar elk oog krijgt maar 2.560 x 1.440 pixels te verwerken. Je moet dus niet verwachten dat het beeld ineens veel scherper oogt dan de HTC Vive of Oculus Rift, want het oogt nog lang niet scherp genoeg om geen individuele pixels meer te zien. Een 5K-resolutie aan 90 Hz renderen is een nachtmerrie voor elke grafische kaart, met enkel de Nvidia GeForce 1080 (Ti) als realistische optie voor de meeste spellen.
Het systeem waar ik de demo op kreeg, was voorzien van een professionele Nvidia Quadro P6000 die met een exotisch prijskaartje van 6.000 euro.
IMAX-vervanger
Wat initieel enkel een korte demo was van hun nieuwste technieken, was voor mij de toekomst van de bioscoop die op termijn heel wat filmvertoningen (ook IMAX) kan vervangen. Starbreeze heeft namelijk een techniek ontwikkeld waar eenvoudig een video kan combineren met CGI-animaties. Zo kon ik tijdens mijn korte demo ervaren dat een robotfamilie van de bus stapt en afscheid neemt voor de werf van de vader.
Op de werf wordt de vader geconfronteerd met een misdaad, en voor je het weet word het pittig met dynamische gevechten. Jij als kijker wordt automatisch op die plaatsen gezet door de regisseur, maar je kan vrij rondkijken en zelfs een beetje rondwandelen. Op geen enkel moment voel je jezelf misselijk, omdat de plaatsing direct gebeurd zonder dat je een ‘beweging’ maakt die je evenwichtsorgaan niet begrijpt.
Niet elke filmvorm
Het probleem met VR is: je moet het zien om te geloven. Ik kan nu wel zeggen dat ik de toekomst heb gezien, maar jij moet het zien om te begrijpen. In plaats van naar een groot scherm te kijken, waarom niet met een speciale bril naar een interactieve film kijken. Niet elke filmvorm is ervoor geschikt, maar er zit genoeg potentieel in dit concept om een nieuw publiek naar de bioscoop te lokken om op deze manier films te ervaren.
Voor thuisgebruik is de StarVR-bril niet geschikt. Allereerst is er de aankoopprijs die vermoedelijk de kaap van 1.000 euro vlotjes overschrijdt, en ook de krachtige hardware die vereist is om alles goed weer te geven heeft een pittig prijskaartje. Bovendien is de bril niet SteamVR-compatibel, wat betekent dat je enkel content van Starbreeze kan consumeren.
Deze bril heeft vandaag geen toekomst, maar morgen misschien wel. Bioscopen zoeken steeds meer naar unieke ervaringen om meer bezoekers te lokken, en dit lijkt me daar perfect in te passen. Als je een IMAX-film absoluut de moeite vindt, dan is een film op de StarVR-bril verplichte kost. Enig nadeel is de content. Behalve wat demo’s is er weinig, en dergelijke films vereisen toch een behoorlijk budget om te maken. Ofwel moeten Acer en Starbreeze met flink wat geld over de brug komen om studio’s en bioscopen te stimuleren, ofwel sterft StarVR een spijtige dood.