Test

Dit is een popup

6 toepassingen voor spraaktechnologie

Je kan je computer aansturen met gesproken woorden, of een tekst al pratend schrijven. Naar gelang je wensen kan je spraakherkenningstechnologie voor erg uiteenlopende toepassingen gebruiken.

De accuraatheid van spraakherkenningssoftware is de voorbije jaren almaar gestegen. Hierdoor vindt de technologie zijn weg naar steeds meer uiteenlopende toepassingen. Zelfs wanneer je nog nooit een spraakherkenningspakket hebt gekocht, kan je onbewust met de software in aanraking zijn gekomen. De digitale assistent op je smartphone maakt immers gebruik van de technologie en ook het navigatiesysteem van je auto dat je met je stem kan aansturen, gebruikt op de achtergrond spraakherkenningssoftware.

1. Transcriptie

De meest voor de hand liggende toepassing van spraakherkenning is teksten schrijven. Nadat het neurale netwerk heeft bepaald welk woord je hebt uitgesproken, is het immers een kleine stap om dit woord in een tekstverwerker te schrijven. Zowat de bekendste en meest gebruikte spraakherkenningssoftware waarmee je teksten kan schrijven, is Dragon van Nuance. De software is ondertussen al aan zijn veertiende editie toe en kan je, behalve voor teksten schrijven, ook in Internet Explorer, Firefox en Chrome gebruiken. Aangezien Dragon een persoonlijk spraakprofiel aanmaakt, dien je een tekst voor te lezen alvorens je de software kan gebruiken. Hier ben je ongeveer een minuut aan kwijt.

[related_article id=”218906″]

De transcriptie-applicatie kan je in je vrije tijd gebruiken, maar de echte kracht van spraakherkenning komt in de bedrijfswereld naar boven. Bij drukbezette zakenmannen bijvoorbeeld, die geen tijd hebben om verslagen te typen en deze na te kijken op schrijffouten. Ook vele dokters gebruiken spraakherkenningssoftware dagelijks.

2. Auto’s

Zelfs wanneer je niet op zoek bent naar spraakherkenningssoftware om mee te schrijven, kan je al eens in aanraking komen met software van Nuance. Het bedrijf werkt immers nauw samen met andere firma’s, waaronder auto- en tv-fabrikanten. Ieder toestel dat je met je stem kan aansturen gebruikt spraakherkenningssoftware en Nuance heeft enkele grote namen achter zijn merk weten te scharen. Zo werken BMW en Nuance al jaren samen om geavanceerde, spraakgestuurde functies naar de wagens te krijgen.

3. Hulplijn

Verder biedt Nuance zijn eigen digitale assistent aan, Nina. ING gebruikt deze software onder de naam Inge om klanten te helpen die naar de hulplijn bellen. Aangezien Inge is geoptimaliseerd voor ING kan je aan haar slechts vragen stellen over bankzaken. De digitale assistent is immers gespecialiseerd: wanneer je haar bijvoorbeeld naar het weerbericht vraagt, zal ze geen antwoord kunnen geven. Steeds meer bedrijven helpen hun klanten online snel verder met behulp van zo’n gespecialiseerde assistent. Hierdoor hoef je niet langer minutenlang aan de lijn hangen alvorens een medewerker je te woord kan staan; digitale assistenten beantwoorden snel je vragen en verbinden je door wanneer je een moeilijke vraag stelt.

4. Digitale assistenten

Assistenten die wel goed zijn in het beantwoorden van erg uiteenlopende vragen, kan je terugvinden op je smartphone. Google, Apple en Microsoft bieden elk een digitale assistent aan waarvoor het weerbericht opzoeken een koud kunstje is. Deze software werkt door spraakherkenningstechnologie te combineren met een systeem dat natuurlijke spraak kan verwerken. Het is immers niet voldoende om te weten wat je zegt; de assistenten moeten ook begrijpen wat je bedoelt en hier correct op reageren.

[related_article id=”218818″]

Dankzij deze integratie kan je aan Google Now, Siri en Cortana erg uiteenlopende vragen stellen. Hierbij hoef je je niet te beperken tot een bepaald onderwerp, al zullen de assistenten wel regelmatig zoekresultaten van het internet tonen in plaats van een concreet antwoord. Op deze manier zorgen Google, Apple en Microsoft ervoor dat je nog steeds de juiste informatie krijgt wanneer de assistent je vraag niet begrijpt. De technologie staat al ver ten opzichte van enkele jaren geleden, maar is jammer genoeg nog steeds niet feilloos.

5. Slimme gadgets

Google, Apple en Microsoft voorzien je smartphone en computer al enige tijd van een digitale assistent. Tegenwoordig kan je de chatbots echter ook in andere gadgets terugvinden. Amazon Echo is een speaker die je in je woonkamer plaatst en waarmee je muziek kan beluisteren. Welke muziek je wilt beluisteren, vertel je aan Alexa, de digitale assistent van Amazon. Met behulp van je stem vertel je de zanger die je wil horen, kan je telefoongesprekken beantwoorden en stel je vragen over bijvoorbeeld het nieuws.

De Amazon Echo ziet eruit als een gewone speaker, maar herbergt een digitale assistent die je met raad en daad bijstaat.

Google biedt een soortgelijk gadget aan dat wordt aangedreven door Google Assistent en er gaan geruchten de ronde dat Apple aan een speaker werkt met Siri. Jammer genoeg kan je deze gadgets voorlopig niet nog in onze contreien terugvinden.

6. Windows Speech Recognition

Gadgetliefhebbers kunnen hun hart ophalen aan digitale assistenten op hun smartphone en computer, maar voor mensen met een beperking vormt spraakherkenningstechnologie pas echt de toekomst. Mensen met een motorische handicap zijn niet in staat om een muis en toetsenbord naar behoren te gebruiken. Spraakherkenningstechnologie stelt hen in staat om toch met een computer te interageren en het wereldwijde web in te duiken.

Voor mensen die niet in staat zijn met een toetsenbord en muis te werken, is hun stem een alternatief om een pc aan te sturen.

Eerder hebben we al aangehaald dat je Dragon ook in je browser kan gebruiken, waardoor je met behulp van je stem doorheen het internet kan navigeren. Bovendien bestaat er gespecialiseerde software voor mensen met een beperking. Wie niet veel geld te besteden heeft, hoeft echter niet ver te zoeken: sinds Windows Vista staat er standaard spraakherkenningssoftware op je pc. Je kan de software terugvinden onder de naam ‘Windows Speech Recognition’. Jammer genoeg ondersteunt de applicatie van Microsoft geen Nederlands, maar door de juiste Engelse commando’s uit te spreken kan je zowat alle computertaken uitvoeren die je anders met je muis of toetsenbord zou doen. Met de zin “What can I say?” kan je een lijst oproepen met alle mogelijke commando’s.

De accuraatheid van spraakherkenningssoftware is de voorbije jaren almaar gestegen. Hierdoor vindt de technologie zijn weg naar steeds meer uiteenlopende toepassingen. Zelfs wanneer je nog nooit een spraakherkenningspakket hebt gekocht, kan je onbewust met de software in aanraking zijn gekomen. De digitale assistent op je smartphone maakt immers gebruik van de technologie en ook het navigatiesysteem van je auto dat je met je stem kan aansturen, gebruikt op de achtergrond spraakherkenningssoftware.

1. Transcriptie

De meest voor de hand liggende toepassing van spraakherkenning is teksten schrijven. Nadat het neurale netwerk heeft bepaald welk woord je hebt uitgesproken, is het immers een kleine stap om dit woord in een tekstverwerker te schrijven. Zowat de bekendste en meest gebruikte spraakherkenningssoftware waarmee je teksten kan schrijven, is Dragon van Nuance. De software is ondertussen al aan zijn veertiende editie toe en kan je, behalve voor teksten schrijven, ook in Internet Explorer, Firefox en Chrome gebruiken. Aangezien Dragon een persoonlijk spraakprofiel aanmaakt, dien je een tekst voor te lezen alvorens je de software kan gebruiken. Hier ben je ongeveer een minuut aan kwijt.

[related_article id=”218906″]

De transcriptie-applicatie kan je in je vrije tijd gebruiken, maar de echte kracht van spraakherkenning komt in de bedrijfswereld naar boven. Bij drukbezette zakenmannen bijvoorbeeld, die geen tijd hebben om verslagen te typen en deze na te kijken op schrijffouten. Ook vele dokters gebruiken spraakherkenningssoftware dagelijks.

2. Auto’s

Zelfs wanneer je niet op zoek bent naar spraakherkenningssoftware om mee te schrijven, kan je al eens in aanraking komen met software van Nuance. Het bedrijf werkt immers nauw samen met andere firma’s, waaronder auto- en tv-fabrikanten. Ieder toestel dat je met je stem kan aansturen gebruikt spraakherkenningssoftware en Nuance heeft enkele grote namen achter zijn merk weten te scharen. Zo werken BMW en Nuance al jaren samen om geavanceerde, spraakgestuurde functies naar de wagens te krijgen.

3. Hulplijn

Verder biedt Nuance zijn eigen digitale assistent aan, Nina. ING gebruikt deze software onder de naam Inge om klanten te helpen die naar de hulplijn bellen. Aangezien Inge is geoptimaliseerd voor ING kan je aan haar slechts vragen stellen over bankzaken. De digitale assistent is immers gespecialiseerd: wanneer je haar bijvoorbeeld naar het weerbericht vraagt, zal ze geen antwoord kunnen geven. Steeds meer bedrijven helpen hun klanten online snel verder met behulp van zo’n gespecialiseerde assistent. Hierdoor hoef je niet langer minutenlang aan de lijn hangen alvorens een medewerker je te woord kan staan; digitale assistenten beantwoorden snel je vragen en verbinden je door wanneer je een moeilijke vraag stelt.

4. Digitale assistenten

Assistenten die wel goed zijn in het beantwoorden van erg uiteenlopende vragen, kan je terugvinden op je smartphone. Google, Apple en Microsoft bieden elk een digitale assistent aan waarvoor het weerbericht opzoeken een koud kunstje is. Deze software werkt door spraakherkenningstechnologie te combineren met een systeem dat natuurlijke spraak kan verwerken. Het is immers niet voldoende om te weten wat je zegt; de assistenten moeten ook begrijpen wat je bedoelt en hier correct op reageren.

[related_article id=”218818″]

Dankzij deze integratie kan je aan Google Now, Siri en Cortana erg uiteenlopende vragen stellen. Hierbij hoef je je niet te beperken tot een bepaald onderwerp, al zullen de assistenten wel regelmatig zoekresultaten van het internet tonen in plaats van een concreet antwoord. Op deze manier zorgen Google, Apple en Microsoft ervoor dat je nog steeds de juiste informatie krijgt wanneer de assistent je vraag niet begrijpt. De technologie staat al ver ten opzichte van enkele jaren geleden, maar is jammer genoeg nog steeds niet feilloos.

5. Slimme gadgets

Google, Apple en Microsoft voorzien je smartphone en computer al enige tijd van een digitale assistent. Tegenwoordig kan je de chatbots echter ook in andere gadgets terugvinden. Amazon Echo is een speaker die je in je woonkamer plaatst en waarmee je muziek kan beluisteren. Welke muziek je wilt beluisteren, vertel je aan Alexa, de digitale assistent van Amazon. Met behulp van je stem vertel je de zanger die je wil horen, kan je telefoongesprekken beantwoorden en stel je vragen over bijvoorbeeld het nieuws.

De Amazon Echo ziet eruit als een gewone speaker, maar herbergt een digitale assistent die je met raad en daad bijstaat.

Google biedt een soortgelijk gadget aan dat wordt aangedreven door Google Assistent en er gaan geruchten de ronde dat Apple aan een speaker werkt met Siri. Jammer genoeg kan je deze gadgets voorlopig niet nog in onze contreien terugvinden.

6. Windows Speech Recognition

Gadgetliefhebbers kunnen hun hart ophalen aan digitale assistenten op hun smartphone en computer, maar voor mensen met een beperking vormt spraakherkenningstechnologie pas echt de toekomst. Mensen met een motorische handicap zijn niet in staat om een muis en toetsenbord naar behoren te gebruiken. Spraakherkenningstechnologie stelt hen in staat om toch met een computer te interageren en het wereldwijde web in te duiken.

Voor mensen die niet in staat zijn met een toetsenbord en muis te werken, is hun stem een alternatief om een pc aan te sturen.

Eerder hebben we al aangehaald dat je Dragon ook in je browser kan gebruiken, waardoor je met behulp van je stem doorheen het internet kan navigeren. Bovendien bestaat er gespecialiseerde software voor mensen met een beperking. Wie niet veel geld te besteden heeft, hoeft echter niet ver te zoeken: sinds Windows Vista staat er standaard spraakherkenningssoftware op je pc. Je kan de software terugvinden onder de naam ‘Windows Speech Recognition’. Jammer genoeg ondersteunt de applicatie van Microsoft geen Nederlands, maar door de juiste Engelse commando’s uit te spreken kan je zowat alle computertaken uitvoeren die je anders met je muis of toetsenbord zou doen. Met de zin “What can I say?” kan je een lijst oproepen met alle mogelijke commando’s.

amazondossierechospraakherkenningspraaktechnologie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!