Test

Dit is een popup

Samen met Logitech en McLaren F1 op zoek naar ’s werelds snelste gamer

McLaren F1 en Logitech zoeken de snelste gamer om een jaar lang vast bij McLaren in de simulator te kruipen. Hoe maak je zo’n belangrijke selectie? En kom jij in aanmerking? Een exclusief interview met de projectverantwoordelijke.

Het team van McLaren F1 is op zoek naar een voltijdse simulatorpiloot en schakelt hiervoor de e-sports community in. Samen met Logitech bundelen ze de krachten om wereldwijd de beste online racers te vinden. Wie de allersnelste is, krijgt een contract van één jaar bij McLaren om fulltime de simulator te testen. Volgens McLaren de absolute droomjob voor elke gamer die van racespellen houdt.

Maar hoe raak je nu geselecteerd voor deze wedstrijd? En wat moet je ervoor doen? Tot nu toe was alles nog onduidelijk, maar met de start van de Belgische en Nederlandse inschrijvingen schept Andreas Schicker, Head of Gaming EMEA bij Logitech, duidelijkheid.

TechPulse: Hoe zijn jullie tot het idee gekomen om ’s werelds snelste gamer te zoeken in samenwerking met McLaren?

Andreas Schicker: Het is eerlijk gezegd een gezamenlijk idee tussen Logitech en McLaren. McLaren is een innovatief bedrijf dat steeds naar nieuwe ideeën op zoek is, en daar kunnen we ons als Logitech zijnde perfect aan spiegelen. Net voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië hebben we onze samenwerking met McLaren bekend gemaakt en zijn de onderhandelingen begonnen om dit project uit de grond te stampen.

TP: In tegenstelling tot GT Academy, waar iedereen vanuit zijn zetel kan kwalificeren voor het tornooi, werkt het hier anders. Kan je daar meer details over geven?

Schicker: De selectieprocedure is eigenlijk tweeledig. Een zestal kandidaten hebben we manueel geselecteerd met inbreng van influencers en kenners binnen het e-sportsmilieu en hoog scoren in Project Cars, Forza, iRacing, etc. De andere deelnemers zullen worden geselecteerd via competities die we gaan organiseren. De eerste heeft al plaatsgevonden op Dreamhack, waar we een winnaar geselecteerd hebben. Verder lopen er al races in de V.S. en Engeland en gaan we op technologiebeurs IFA ook een winnaar kronen voor de finale. Preselecties gebeuren dan vooraf op afgesproken locaties nationaal. In de Benelux gaat dat op zondag 27 augustus gebeuren. De finale zal worden gereden in het McLaren Technology Center rond november.

De finale zal worden gereden in het McLaren Technology Center vanaf november.

TP: Kan de winnaar op termijn ook verder doorgroeien van de simulatorjob bij McLaren naar een volwaardige fabriekspiloot op het echte asfalt?

Schicker: Om eerlijk te zijn hebben we daar nog niet over gediscussieerd. Uiteindelijk is het de beslissing van McLaren wat ze met de winnaar willen doen wanneer zijn eenjarig contract afloopt.

TP: Wint de snelste van het tornooi? Of wordt er nog naar andere parameters gekeken zoals autokennis of fitheid?

Schicker: De allersnelste wint niet de facto de wedstrijd en de bijhorende simulatorjob bij McLaren. We kijken ook naar de fysieke paraatheid van de deelnemers, omdat het werk in een simulator allesbehalve eenvoudig is. De winnaar moet ook heel goed een auto begrijpen en over een basiskennis beschikken om verschillende configuraties te evalueren en verbeteringen voor te stellen. De race op McLaren is belangrijk voor de selectieprocedure, maar is niet allesbepalend. Net als een F1-rijder in het echte leven rijdt de winnaar in de simulator onder gelijkaardige fysieke belastingen en moet hij verschillende afstellingen goed kunnen begrijpen en evalueren. De job van de winnaar is om de F1-wagen van McLaren beter te maken. Ook racestrategieën, bandenmanagement en race-intelligentie zijn belangrijke factoren waar McLaren veel belang aan hecht.

TP: Kan je ons een idee geven hoe de simulator van McLaren eruit ziet? Is dat vergelijkbaar met een klassieke stuur/pedaal-opstelling met kuipzetel? Of komt er veel meer bij kijken?

Schicker: Ik heb er zelf nog niet in gezeten, maar het is een heel vermoeiende ervaring, omdat je fysiek top moet zijn. Het rempedaal indrukken vraagt bijvoorbeeld 85 kg aan kracht dat je moet zetten. Je hoofd wordt ook vastgebonden om g-krachten te simuleren, wat het bijzonder zwaar maakt. Er bestaat een kans dat de finalisten ook in de simulator een race moeten rijden om te zien of ze het kunnen, maar dat onderdeel is nog niet gefinaliseerd.

Werken in de simulator is een heel vermoeiende ervaring. Je moet fysiek dik in orde zijn.

TP: Hoeveel simulatorrijders heeft McLaren eigenlijk? Of zijn het enkel de piloten die in de simulator rijden en is dit de eerste keer dat iemand fulltime in die simulator kruipt?

Schicker: In totaal heeft McLaren nu een paar simulatorrijders binnen het Technology Center die permanent bezig zijn om hun F1-bolide te verbeteren. Deze mensen zijn fysiek tiptop in orde, hebben verstand van automechaniek en racen niet elke dag fulltime virtueel. Gelukkig maar, dat zou fysiek onmogelijk zijn om vol te houden. De winnaar gaat ook veel leren in de fabriek zelf, wanneer hij met ingenieurs gaat babbelen.

TP: Wanneer je op zo’n hoog niveau op zoek gaat naar een simulatorjob voor McLaren, betekent het dan dat Logitech ook verder kijkt dan zijn huidige racestuur?

Schicker: Een samenwerking met McLaren werkt heel inspirerend. We geven nooit commentaar op nieuwe producten, maar stuurwielen hebben we vanaf het begin direct omarmd met talrijke modellen in het verleden. We ontwikkelen vandaag stuurwielen voor pc en consoles en dit is een belangrijk product waarop we willen blijven focussen. Onze twee modellen die we vandaag hebben zijn perfect voor het brede publiek om met racegames aan de slag te gaan. Maar er is altijd wel ruimte voor verbetering.

TP: Mogelijks met een McLaren-logo centraal op het stuur?

Schicker: Wie weet!

Heb jij virtueel racetalent en wil je een kans maken op een fulltime job bij McLaren? Klik hier voor meer info.

Het team van McLaren F1 is op zoek naar een voltijdse simulatorpiloot en schakelt hiervoor de e-sports community in. Samen met Logitech bundelen ze de krachten om wereldwijd de beste online racers te vinden. Wie de allersnelste is, krijgt een contract van één jaar bij McLaren om fulltime de simulator te testen. Volgens McLaren de absolute droomjob voor elke gamer die van racespellen houdt.

Maar hoe raak je nu geselecteerd voor deze wedstrijd? En wat moet je ervoor doen? Tot nu toe was alles nog onduidelijk, maar met de start van de Belgische en Nederlandse inschrijvingen schept Andreas Schicker, Head of Gaming EMEA bij Logitech, duidelijkheid.

TechPulse: Hoe zijn jullie tot het idee gekomen om ’s werelds snelste gamer te zoeken in samenwerking met McLaren?

Andreas Schicker: Het is eerlijk gezegd een gezamenlijk idee tussen Logitech en McLaren. McLaren is een innovatief bedrijf dat steeds naar nieuwe ideeën op zoek is, en daar kunnen we ons als Logitech zijnde perfect aan spiegelen. Net voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen in Australië hebben we onze samenwerking met McLaren bekend gemaakt en zijn de onderhandelingen begonnen om dit project uit de grond te stampen.

TP: In tegenstelling tot GT Academy, waar iedereen vanuit zijn zetel kan kwalificeren voor het tornooi, werkt het hier anders. Kan je daar meer details over geven?

Schicker: De selectieprocedure is eigenlijk tweeledig. Een zestal kandidaten hebben we manueel geselecteerd met inbreng van influencers en kenners binnen het e-sportsmilieu en hoog scoren in Project Cars, Forza, iRacing, etc. De andere deelnemers zullen worden geselecteerd via competities die we gaan organiseren. De eerste heeft al plaatsgevonden op Dreamhack, waar we een winnaar geselecteerd hebben. Verder lopen er al races in de V.S. en Engeland en gaan we op technologiebeurs IFA ook een winnaar kronen voor de finale. Preselecties gebeuren dan vooraf op afgesproken locaties nationaal. In de Benelux gaat dat op zondag 27 augustus gebeuren. De finale zal worden gereden in het McLaren Technology Center rond november.

De finale zal worden gereden in het McLaren Technology Center vanaf november.

TP: Kan de winnaar op termijn ook verder doorgroeien van de simulatorjob bij McLaren naar een volwaardige fabriekspiloot op het echte asfalt?

Schicker: Om eerlijk te zijn hebben we daar nog niet over gediscussieerd. Uiteindelijk is het de beslissing van McLaren wat ze met de winnaar willen doen wanneer zijn eenjarig contract afloopt.

TP: Wint de snelste van het tornooi? Of wordt er nog naar andere parameters gekeken zoals autokennis of fitheid?

Schicker: De allersnelste wint niet de facto de wedstrijd en de bijhorende simulatorjob bij McLaren. We kijken ook naar de fysieke paraatheid van de deelnemers, omdat het werk in een simulator allesbehalve eenvoudig is. De winnaar moet ook heel goed een auto begrijpen en over een basiskennis beschikken om verschillende configuraties te evalueren en verbeteringen voor te stellen. De race op McLaren is belangrijk voor de selectieprocedure, maar is niet allesbepalend. Net als een F1-rijder in het echte leven rijdt de winnaar in de simulator onder gelijkaardige fysieke belastingen en moet hij verschillende afstellingen goed kunnen begrijpen en evalueren. De job van de winnaar is om de F1-wagen van McLaren beter te maken. Ook racestrategieën, bandenmanagement en race-intelligentie zijn belangrijke factoren waar McLaren veel belang aan hecht.

TP: Kan je ons een idee geven hoe de simulator van McLaren eruit ziet? Is dat vergelijkbaar met een klassieke stuur/pedaal-opstelling met kuipzetel? Of komt er veel meer bij kijken?

Schicker: Ik heb er zelf nog niet in gezeten, maar het is een heel vermoeiende ervaring, omdat je fysiek top moet zijn. Het rempedaal indrukken vraagt bijvoorbeeld 85 kg aan kracht dat je moet zetten. Je hoofd wordt ook vastgebonden om g-krachten te simuleren, wat het bijzonder zwaar maakt. Er bestaat een kans dat de finalisten ook in de simulator een race moeten rijden om te zien of ze het kunnen, maar dat onderdeel is nog niet gefinaliseerd.

Werken in de simulator is een heel vermoeiende ervaring. Je moet fysiek dik in orde zijn.

TP: Hoeveel simulatorrijders heeft McLaren eigenlijk? Of zijn het enkel de piloten die in de simulator rijden en is dit de eerste keer dat iemand fulltime in die simulator kruipt?

Schicker: In totaal heeft McLaren nu een paar simulatorrijders binnen het Technology Center die permanent bezig zijn om hun F1-bolide te verbeteren. Deze mensen zijn fysiek tiptop in orde, hebben verstand van automechaniek en racen niet elke dag fulltime virtueel. Gelukkig maar, dat zou fysiek onmogelijk zijn om vol te houden. De winnaar gaat ook veel leren in de fabriek zelf, wanneer hij met ingenieurs gaat babbelen.

TP: Wanneer je op zo’n hoog niveau op zoek gaat naar een simulatorjob voor McLaren, betekent het dan dat Logitech ook verder kijkt dan zijn huidige racestuur?

Schicker: Een samenwerking met McLaren werkt heel inspirerend. We geven nooit commentaar op nieuwe producten, maar stuurwielen hebben we vanaf het begin direct omarmd met talrijke modellen in het verleden. We ontwikkelen vandaag stuurwielen voor pc en consoles en dit is een belangrijk product waarop we willen blijven focussen. Onze twee modellen die we vandaag hebben zijn perfect voor het brede publiek om met racegames aan de slag te gaan. Maar er is altijd wel ruimte voor verbetering.

TP: Mogelijks met een McLaren-logo centraal op het stuur?

Schicker: Wie weet!

Heb jij virtueel racetalent en wil je een kans maken op een fulltime job bij McLaren? Klik hier voor meer info.

logitech gmclarenontspanningworlds fastest gamer

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!