Hoe ver rijdt je elektrische auto nu echt?
Het bereik van een elektrische wagen is de belangrijkste parameter waar je naar moet kijken wanneer je garages afgaat. België hinkt nog steeds achter wat het aantal publieke laadpalen betreft, waardoor je zoveel mogelijk kilometers wil kunnen afleggen op één oplaadbeurt. Kijk daarom steeds goed het bereik van een elektrische auto na.
NEDC
In Europa wordt de New European Driving Cycle (NEDC) gebruikt om te bepalen wat het bereik van een wagen is. De test moet een typisch verbruik van een auto in Europa nabootsen, maar wordt zwaar bekritiseerd. De resultaten van de NEDC zijn immers in de praktijk niet haalbaar.
De New European Driving Cycle test de CO2-uitstoot van brandstofwagens en meet het bereik van elektrische en hybride auto’s. De testrit bestaat uit een viermaal herhaalde stadsrit en een buitenrit. In elke stadsrit wordt een kilometer afgelegd in 200 seconden tijd, waarbij de chauffeur driemaal optrekt en stopt. De maximum snelheden zijn hierbij 15, 32 en 50 kilometer per uur.
De buitenrit is 7 kilometer lang en wordt afgelegd in 400 seconden tijd. Tijdens deze test wordt 70, 50, 70, 100 en ten slotte 120 kilometer per uur gereden. Tijdens de gehele testrit legt de wagen 11 kilometer af, wat 19 minuten en 40 seconden duurt.
Realiteit
Aan de hand van de NEDC wordt het theoretische bereik van een wagen uitgerekend. Deze waardes kan je perfect met elkaar vergelijken, maar geven geen goede indicatie van het werkelijke bereik. Ondanks het feit dat de New European Driving Cycle een wagen test op typisch verbruik in Europa, is de test niet realistisch. Stel dat je continu aan 120 km/u op de autostrade rijdt, dan verbruikt je wagen een stuk meer dan de test doet vermoeden.
Zelf testte ik 1,5 jaar geleden de Kia Soul EV uit. Op papier heeft deze wagen een bereik van 212 kilometer. De boordcomputer gaf echter nooit een groter bereik van 148 kilometer aan en in de praktijk reed ik maximum 140 kilometer alvorens de accu leeg was. Hiervoor moest ik bovendien de verwarming uitschakelen en aan 90 km/u op de snelweg rijden.
Auto’s
Hoe ver een elektrische auto kan rijden, is sterk afhankelijk van de capaciteit van zijn batterij. De Tesla Model S 100D heeft een bereik van maar liefst 632 kilometer, wat het beste is dat je momenteel kan vinden. Deze wagen heeft een batterijcapaciteit van 100 kWh. Jammer genoeg komt zo’n grote batterij letterlijk tegen een prijs: aan de wagen ben je meer dan 100.000 euro kwijt.
De Renault Twizy vind je terug aan de andere kant van het bereikspectrum. In deze auto kan je maximum met twee zitten, waardoor er ook weinig plaats is voor een grote batterij. De Twizy 80 heeft een batterijcapaciteit van 6,1 kWh, heeft een rijbereik van 100 kilometer en een topsnelheid van 80 km/u. De goedkoopste Twizy 80 kost zo’n 7.500 euro.
Het bereik van een elektrische wagen is de belangrijkste parameter waar je naar moet kijken wanneer je garages afgaat. België hinkt nog steeds achter wat het aantal publieke laadpalen betreft, waardoor je zoveel mogelijk kilometers wil kunnen afleggen op één oplaadbeurt. Kijk daarom steeds goed het bereik van een elektrische auto na.
NEDC
In Europa wordt de New European Driving Cycle (NEDC) gebruikt om te bepalen wat het bereik van een wagen is. De test moet een typisch verbruik van een auto in Europa nabootsen, maar wordt zwaar bekritiseerd. De resultaten van de NEDC zijn immers in de praktijk niet haalbaar.
De New European Driving Cycle test de CO2-uitstoot van brandstofwagens en meet het bereik van elektrische en hybride auto’s. De testrit bestaat uit een viermaal herhaalde stadsrit en een buitenrit. In elke stadsrit wordt een kilometer afgelegd in 200 seconden tijd, waarbij de chauffeur driemaal optrekt en stopt. De maximum snelheden zijn hierbij 15, 32 en 50 kilometer per uur.
De buitenrit is 7 kilometer lang en wordt afgelegd in 400 seconden tijd. Tijdens deze test wordt 70, 50, 70, 100 en ten slotte 120 kilometer per uur gereden. Tijdens de gehele testrit legt de wagen 11 kilometer af, wat 19 minuten en 40 seconden duurt.
Realiteit
Aan de hand van de NEDC wordt het theoretische bereik van een wagen uitgerekend. Deze waardes kan je perfect met elkaar vergelijken, maar geven geen goede indicatie van het werkelijke bereik. Ondanks het feit dat de New European Driving Cycle een wagen test op typisch verbruik in Europa, is de test niet realistisch. Stel dat je continu aan 120 km/u op de autostrade rijdt, dan verbruikt je wagen een stuk meer dan de test doet vermoeden.
Zelf testte ik 1,5 jaar geleden de Kia Soul EV uit. Op papier heeft deze wagen een bereik van 212 kilometer. De boordcomputer gaf echter nooit een groter bereik van 148 kilometer aan en in de praktijk reed ik maximum 140 kilometer alvorens de accu leeg was. Hiervoor moest ik bovendien de verwarming uitschakelen en aan 90 km/u op de snelweg rijden.
Auto’s
Hoe ver een elektrische auto kan rijden, is sterk afhankelijk van de capaciteit van zijn batterij. De Tesla Model S 100D heeft een bereik van maar liefst 632 kilometer, wat het beste is dat je momenteel kan vinden. Deze wagen heeft een batterijcapaciteit van 100 kWh. Jammer genoeg komt zo’n grote batterij letterlijk tegen een prijs: aan de wagen ben je meer dan 100.000 euro kwijt.
De Renault Twizy vind je terug aan de andere kant van het bereikspectrum. In deze auto kan je maximum met twee zitten, waardoor er ook weinig plaats is voor een grote batterij. De Twizy 80 heeft een batterijcapaciteit van 6,1 kWh, heeft een rijbereik van 100 kilometer en een topsnelheid van 80 km/u. De goedkoopste Twizy 80 kost zo’n 7.500 euro.