Test

Dit is een popup

Grand Theft Auto 5 is de perfecte simulatie voor autonome wagens

Slimme wagens boordevol sensors vergaren veel data op de weg, maar simulaties zijn veel efficiënter en draaien de klok rond. De perfecte bron van data? Grand Theft Auto 5.

In een rapport van Bloomberg analyseert de technologiewebsite dat er niet genoeg uren in één dag zijn om autonome kilometers te rijden in het echte leven. Simulaties moet het grootste deel van het werk doen, en Grand Theft Auto 5 (GTA 5) is perfect datamateriaal.

Heel wat autobouwers hebben 2020 als hét jaar aangestipt dat autonome auto’s klaar zullen zijn. Dat betekent nog maar drie jaar om alles voor te bereiden. De autobouwers hebben al heel wat testkilometers echter de rug met verschillende auto’s in diverse steden, maar dat is niet genoeg om elk scenario te testen.

4,8 miljoen kilometer

[related_article id=”213724″]

Een simulator kan elke dag gemiddeld 4,8 miljoen kilometer rijden, iets wat een klassieke testauto nooit voor elkaar krijgt. “Enkel en alleen vertrouwen op de data van testritten werkt niet praktisch”, zegt Davide Bacchet van Nio, een start-up die een autonome wagen in Amerika wil lanceren in 2020. “Met simulaties kan je elk scenario blijven testen tot het 100% goed zit.”

Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, maar GTA 5 is een perfecte databron voor simulaties. Deze hyperrealistische games genereren data die heel hard lijken op de data die auto’s op de baan genereren. De artificiële intelligentie in spellen evolueert razendsnel, waarom dan die data niet gebruiken?

Talrijke variabelen

Vorig jaar filtreerden wetenschappers van de Darmstadt University of Technology in Duitsland samen met Intel Labs alle visuele data uit GTA 5. Onderzoekers draaien uit die data speciale algoritmes die interessant zijn voor de autonome autosector.

Waarom GTA 5? Het spel heeft 262 verschillende voertuigen, meer dan 1.000 onvoorspelbare voetgangers, 14 verschillende weersomstandigheden en ontelbare bruggen, verkeerslichten, tunnels, treinsporen, kruispunten, etc.

Toegankelijk

“Het is zeker niet de bedoeling dat de virtuele wegen van Los Santos in GTA 5 een werkelijke stad kunnen vervangen, maar het spel biedt de rijkste virtuele omgeving aan waaruit we data konden halen”, vertelt Alain Kornhauser, professor aan de universiteit van Princeton. Kornhauser is gespecialiseerd in operations research en financial engineering en geeft advies aan het Princeton Autonomous Vehicle Engineering Team.

Dat betekent echter niet dat GTA 5 dé simulatiesoftware is waarmee iedereen aan de slag gaat. Heel wat grote bedrijven zoals Waymo hebben hun eigen software waarop ze simulaties draaien. GTA 5 kan echter wel een extra aanvulling zijn om nog meer data te vergaren op vlak van autonome wagens.

In een rapport van Bloomberg analyseert de technologiewebsite dat er niet genoeg uren in één dag zijn om autonome kilometers te rijden in het echte leven. Simulaties moet het grootste deel van het werk doen, en Grand Theft Auto 5 (GTA 5) is perfect datamateriaal.

Heel wat autobouwers hebben 2020 als hét jaar aangestipt dat autonome auto’s klaar zullen zijn. Dat betekent nog maar drie jaar om alles voor te bereiden. De autobouwers hebben al heel wat testkilometers echter de rug met verschillende auto’s in diverse steden, maar dat is niet genoeg om elk scenario te testen.

4,8 miljoen kilometer

[related_article id=”213724″]

Een simulator kan elke dag gemiddeld 4,8 miljoen kilometer rijden, iets wat een klassieke testauto nooit voor elkaar krijgt. “Enkel en alleen vertrouwen op de data van testritten werkt niet praktisch”, zegt Davide Bacchet van Nio, een start-up die een autonome wagen in Amerika wil lanceren in 2020. “Met simulaties kan je elk scenario blijven testen tot het 100% goed zit.”

Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, maar GTA 5 is een perfecte databron voor simulaties. Deze hyperrealistische games genereren data die heel hard lijken op de data die auto’s op de baan genereren. De artificiële intelligentie in spellen evolueert razendsnel, waarom dan die data niet gebruiken?

Talrijke variabelen

Vorig jaar filtreerden wetenschappers van de Darmstadt University of Technology in Duitsland samen met Intel Labs alle visuele data uit GTA 5. Onderzoekers draaien uit die data speciale algoritmes die interessant zijn voor de autonome autosector.

Waarom GTA 5? Het spel heeft 262 verschillende voertuigen, meer dan 1.000 onvoorspelbare voetgangers, 14 verschillende weersomstandigheden en ontelbare bruggen, verkeerslichten, tunnels, treinsporen, kruispunten, etc.

Toegankelijk

“Het is zeker niet de bedoeling dat de virtuele wegen van Los Santos in GTA 5 een werkelijke stad kunnen vervangen, maar het spel biedt de rijkste virtuele omgeving aan waaruit we data konden halen”, vertelt Alain Kornhauser, professor aan de universiteit van Princeton. Kornhauser is gespecialiseerd in operations research en financial engineering en geeft advies aan het Princeton Autonomous Vehicle Engineering Team.

Dat betekent echter niet dat GTA 5 dé simulatiesoftware is waarmee iedereen aan de slag gaat. Heel wat grote bedrijven zoals Waymo hebben hun eigen software waarop ze simulaties draaien. GTA 5 kan echter wel een extra aanvulling zijn om nog meer data te vergaren op vlak van autonome wagens.

gta 5Not Connected Carwaymo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!