Is deze smartphonespiegel het medicijn voor de zieke tabletmarkt?
De Superscreen is een soort van spiegel van je smartphone: je scherm wordt automatisch geprojecteerd naar het grotere scherm. Dit blijkt een gat in de markt te zijn, want het gadget is een ware kaskraker op de Amerikaanse crowdfundingwebsite Kickstarter. Het toestel haalde al meer dan twee miljoen dollar binnen met nog acht dagen te gaan. Dat zet de Superscreen in een interessante positie: het scherm kan de noodlijdende tabletmarkt wel eens nieuw leven in blazen al kan het tezelfdertijd de klassieke tablets helemaal overbodig maken. We kijken eerst naar wat de Superscreen precies is, en onderzoeken dan de mogelijke impact van het succesvolle crowdfundingproject op het gestagneerde tabletlandschap.
Het grote voordeel van dit ‘domme scherm’ is dat het toestel geen eigen besturingssysteem nodig heeft. Daardoor ligt de prijs een heel stuk lager dan zijn concurrenten. Toch kan de Superscreen even goed een video of spel projecteren vanop je smartphone, afhankelijk van de specificaties van je mobieltje. Bovendien garanderen de ontwikkelaars dat er geen vertraging zit op de verbinding tussen de twee apparaten. Als dat waar is, dan kan dit toestel de doodsteek betekenen voor duurdere tablets.
Eenvoudig in gebruik
De Superscreen heeft een 10,1 inch full HD-scherm. Muziek kan je beluisteren via de stereospeakers, of je verbindt je koptelefoon dankzij de Bluetooth-connectie in het gadget. Ook is er een camera aan de voor- en achterkant. De accu moet in theorie zo’n 12 uur meegaan, maar natuurlijk moet je ook rekening houden met de batterij van je smartphone.
Verbinding maken met de tablet is kinderspel: je opent gewoon de bijgeleverde app om de connectie te activeren. Bovendien moet je je geen zorgen maken als je over een budgettelefoon beschikt, want het speeltje zal compatibel zijn met alle huidige en toekomstige Android-toestellen. Ook op de iPhone zal dit hebbedingetje werken.
Het doel van 50.000 dollar werd al na het eerste uur op Kickstarter behaald. Nu bedraagt de pot al meer dan twee miljoen dollar, met nog acht dagen in de campagne te gaan. Wel mag je niet verwachten dat je speelgoed morgen in de brievenbus zal steken. Als je nu een bestelling plaatst dan zal je product vermoedelijk geleverd worden rond de kerstperiode. Op de Amerikaanse crowdfundingsite kan je het product vooraf bestellen voor 99 dollar, omgerekend zo’n 90 euro inclusief verzendkosten naar Europa. De uiteindelijke prijs zou 299 dollar bedragen, maar dit prijsverschil lijkt ons heel hoog en is vermoedelijk een trucje om meer voorbestellingen te lokken.
Zalfje of virus?
De spiegel gebruikt simpelweg de rekenkracht van je smartphone om apps, websites en spelletjes weer te geven. Daardoor kunnen de ontwikkelaars de prijs flink drukken en heb je meer budget om te investeren in een vlaggenschiptelefoon, zoals de Samsung Galaxy S8. Met dit projectie-apparaat blijven er weinig redenen over om te investeren in een dure tablet en dat kan de definitieve ondergang betekenen van de klassieke tabletmarkt.
Anderzijds is dit snufje mogelijk hét redmiddel voor de tabletmarkt. De verkoop van tablets zit namelijk al jaren in een neerwaartse spiraal. Over de laatste twee jaar zagen we alleen maar dalende grafieken. Vele mensen vervangen immers een tablet minder snel dan een smartphone of laptop omdat we die minder gebruiken en minder krachtige applicaties draaien.
Internationale cijfers
Volgens de laatste cijfers van het International Data Corporation (IDC), een internationaal marktonderzoeksbureau, zijn er in het laatste kwartaal van 2016 52,9 miljoen tablets verscheept, wat 20,1 procent minder is dan in het vierde kwartaal van 2015. In totaal werden er in 2016 15,9 procent minder tablets verkocht dan in 2015. Hierbij gaat het wel louter om de stand-alone tablets die geen toetsenbord hebben, zoals de Samsung Galaxy Tab A of de iPad Air. Hybride tablets zoals de Microsoft Surface Pro doen het wél goed en vegen mogelijk de toetsenbordloze varianten op termijn van de kaart.
Vlaamse cijfers
Ook in Vlaanderen zien we soortgelijke trends, dat blijkt uit de cijfers van het digiMeter-rapport van iMinds. In 2015 was de massale tabletkoop voor het eerst tot een stop gekomen. 2016 is op dat vlak stabiel gebleven.
Volgens het onderzoek worden tablets gebruikt door twee types Vlamingen: jonge families met kinderen, waarbij het toestel gedeeld wordt in het gezin. Het tweede segment zijn koppels tussen de 40 en 60 jaar zonder kinderen. Voor hen is de tablet het centrale toestel voor toegang tot de digitale wereld.
Ook al daalt de verkoop aan tablets, toch is de tablet nog steeds een populair toestel in vergelijking met onze buurlanden.
Gebruikers geven verschillende redenen aan waarom ze niet willen investeren in een tablet. Zij die nooit zo’n multimediatoestel hadden geven aan dat ze al een ander toestel hebben om op het internet te surfen, of dat ze gewoonweg geen redenen zien om er een te kopen. Het hoge prijskaartje en een gebrek aan know-how spelen ook een rol.
Ook gebruikers die vroeger een tablet hadden schijnen hun licht op de dalende verkoop. Bijna de helft geeft aan dat ze het toestel zelden gebruikten. De rest reikt dezelfde argumenten aan als diegenen die er nooit een in hun bezit hadden.
Wordt de prijs doorslaggevend?
Gaat de Superscreen de tabletmarkt redden? Als we deze grafieken mogen geloven alvast niet, want het prijskaartje is voor de meesten niet de primaire reden waarom ze er geen in huis hebben. Anderzijds is 90 euro wel erg goedkoop en zijn mensen mogelijk toch bereid om met dit bedrag over de brug te komen. We wachten benieuwd af of de smartphone-spiegel de tabletmarkt dooreen zal schudden.
De Superscreen is een soort van spiegel van je smartphone: je scherm wordt automatisch geprojecteerd naar het grotere scherm. Dit blijkt een gat in de markt te zijn, want het gadget is een ware kaskraker op de Amerikaanse crowdfundingwebsite Kickstarter. Het toestel haalde al meer dan twee miljoen dollar binnen met nog acht dagen te gaan. Dat zet de Superscreen in een interessante positie: het scherm kan de noodlijdende tabletmarkt wel eens nieuw leven in blazen al kan het tezelfdertijd de klassieke tablets helemaal overbodig maken. We kijken eerst naar wat de Superscreen precies is, en onderzoeken dan de mogelijke impact van het succesvolle crowdfundingproject op het gestagneerde tabletlandschap.
Het grote voordeel van dit ‘domme scherm’ is dat het toestel geen eigen besturingssysteem nodig heeft. Daardoor ligt de prijs een heel stuk lager dan zijn concurrenten. Toch kan de Superscreen even goed een video of spel projecteren vanop je smartphone, afhankelijk van de specificaties van je mobieltje. Bovendien garanderen de ontwikkelaars dat er geen vertraging zit op de verbinding tussen de twee apparaten. Als dat waar is, dan kan dit toestel de doodsteek betekenen voor duurdere tablets.
Eenvoudig in gebruik
De Superscreen heeft een 10,1 inch full HD-scherm. Muziek kan je beluisteren via de stereospeakers, of je verbindt je koptelefoon dankzij de Bluetooth-connectie in het gadget. Ook is er een camera aan de voor- en achterkant. De accu moet in theorie zo’n 12 uur meegaan, maar natuurlijk moet je ook rekening houden met de batterij van je smartphone.
Verbinding maken met de tablet is kinderspel: je opent gewoon de bijgeleverde app om de connectie te activeren. Bovendien moet je je geen zorgen maken als je over een budgettelefoon beschikt, want het speeltje zal compatibel zijn met alle huidige en toekomstige Android-toestellen. Ook op de iPhone zal dit hebbedingetje werken.
Het doel van 50.000 dollar werd al na het eerste uur op Kickstarter behaald. Nu bedraagt de pot al meer dan twee miljoen dollar, met nog acht dagen in de campagne te gaan. Wel mag je niet verwachten dat je speelgoed morgen in de brievenbus zal steken. Als je nu een bestelling plaatst dan zal je product vermoedelijk geleverd worden rond de kerstperiode. Op de Amerikaanse crowdfundingsite kan je het product vooraf bestellen voor 99 dollar, omgerekend zo’n 90 euro inclusief verzendkosten naar Europa. De uiteindelijke prijs zou 299 dollar bedragen, maar dit prijsverschil lijkt ons heel hoog en is vermoedelijk een trucje om meer voorbestellingen te lokken.
Zalfje of virus?
De spiegel gebruikt simpelweg de rekenkracht van je smartphone om apps, websites en spelletjes weer te geven. Daardoor kunnen de ontwikkelaars de prijs flink drukken en heb je meer budget om te investeren in een vlaggenschiptelefoon, zoals de Samsung Galaxy S8. Met dit projectie-apparaat blijven er weinig redenen over om te investeren in een dure tablet en dat kan de definitieve ondergang betekenen van de klassieke tabletmarkt.
Anderzijds is dit snufje mogelijk hét redmiddel voor de tabletmarkt. De verkoop van tablets zit namelijk al jaren in een neerwaartse spiraal. Over de laatste twee jaar zagen we alleen maar dalende grafieken. Vele mensen vervangen immers een tablet minder snel dan een smartphone of laptop omdat we die minder gebruiken en minder krachtige applicaties draaien.
Internationale cijfers
Volgens de laatste cijfers van het International Data Corporation (IDC), een internationaal marktonderzoeksbureau, zijn er in het laatste kwartaal van 2016 52,9 miljoen tablets verscheept, wat 20,1 procent minder is dan in het vierde kwartaal van 2015. In totaal werden er in 2016 15,9 procent minder tablets verkocht dan in 2015. Hierbij gaat het wel louter om de stand-alone tablets die geen toetsenbord hebben, zoals de Samsung Galaxy Tab A of de iPad Air. Hybride tablets zoals de Microsoft Surface Pro doen het wél goed en vegen mogelijk de toetsenbordloze varianten op termijn van de kaart.
Vlaamse cijfers
Ook in Vlaanderen zien we soortgelijke trends, dat blijkt uit de cijfers van het digiMeter-rapport van iMinds. In 2015 was de massale tabletkoop voor het eerst tot een stop gekomen. 2016 is op dat vlak stabiel gebleven.
Volgens het onderzoek worden tablets gebruikt door twee types Vlamingen: jonge families met kinderen, waarbij het toestel gedeeld wordt in het gezin. Het tweede segment zijn koppels tussen de 40 en 60 jaar zonder kinderen. Voor hen is de tablet het centrale toestel voor toegang tot de digitale wereld.
Ook al daalt de verkoop aan tablets, toch is de tablet nog steeds een populair toestel in vergelijking met onze buurlanden.
Gebruikers geven verschillende redenen aan waarom ze niet willen investeren in een tablet. Zij die nooit zo’n multimediatoestel hadden geven aan dat ze al een ander toestel hebben om op het internet te surfen, of dat ze gewoonweg geen redenen zien om er een te kopen. Het hoge prijskaartje en een gebrek aan know-how spelen ook een rol.
Ook gebruikers die vroeger een tablet hadden schijnen hun licht op de dalende verkoop. Bijna de helft geeft aan dat ze het toestel zelden gebruikten. De rest reikt dezelfde argumenten aan als diegenen die er nooit een in hun bezit hadden.
Wordt de prijs doorslaggevend?
Gaat de Superscreen de tabletmarkt redden? Als we deze grafieken mogen geloven alvast niet, want het prijskaartje is voor de meesten niet de primaire reden waarom ze er geen in huis hebben. Anderzijds is 90 euro wel erg goedkoop en zijn mensen mogelijk toch bereid om met dit bedrag over de brug te komen. We wachten benieuwd af of de smartphone-spiegel de tabletmarkt dooreen zal schudden.