Test

Dit is een popup

Waarom 5G binnenkort de wereld gaat veranderen

We opereren een patiënt in real-time 3.000 km verder, rijden met een auto die 50 km verder staat geparkeerd en snappen waarom bekabelde verbindingen binnenkort verleden tijd zijn.

Op Mobile World Congress hebben we voor het eerst een echte 5G-verbinding live mogen ervaren. Op de stand van Ericsson stonden een aantal demo’s gepresenteerd om het belang van 5G te tonen en om te laten zien dat 5G veel sneller realiteit kan worden dan wij denken. We gaan van start met een operatie op afstand.

Opereren

In de eerste demo krijgen we te zien hoe een dokter op meer dan 1.000 km afstand toch een delicate operatie kan uitvoeren via 5G. Dankzij een speciale handschoen voelt hij elke beweging die hij uitvoert en doet de robot bij de patiënt exact hetzelfde. Het voordeel van dit scenario is duidelijk: de dokter kan direct opereren vanaf overal ter wereld en kan veel efficiënter te werk gaan. Operaties kunnen elkaar sneller opvolgen en verplaatsingen tussen verschillende ziekenhuizen zijn niet meer nodig.

Om zeker te zijn dat er helemaal niets mis gaat, is er maar een vertraging van 10 milliseconden dankzij 5G. Naast operaties ziet Ericsson nog andere gelijkaardige mogelijkheden zoals digitale leerkrachten of herstellingen op delicate locaties waar een mens niet of moeilijk bij kan.

Auto’s besturen

De volgende demo is nog indrukwekkender in de vorm van een auto die 50 kilometer verder van ons staat geparkeerd op een hindernissenparcours. We nemen plaats in de simulator en beginnen te rijden. Bijna exact op hetzelfde moment dat wij sturen, gebeurt hetzelfde op onze livefeed. Een snelheidsdrempel voelen we perfect door de intense force feedback.

We rijden in real-time met een auto die 50 kilometer verder van ons staat geparkeerd op een hindernissenparcours.

Met deze demo toont Ericsson de zogenaamde ‘Beam Forming’-technologie. Wanneer bepaalde apparaten een heel hoge precisie en datatransmissie vragen, kan dat worden geleverd via de nieuwe 5G-antennes. In een paar seconden merken we nog maar amper dat we in een simulator rijden en lijkt het haast alsof we 50 kilometer verder in de auto zitten. Het hindernissenparcours is krap, wat de uitdaging best pittig maakt, maar er loopt helemaal niets mis door de minimale latency.

Meer dan snelheid

Interactieve demo’s zijn fijn, maar in de praktijk is 5G essentieel voor onze samenleving om een volgende stap te nemen. Stel dat ineens elke auto ‘connected’ zou zijn, dan hebben we een gigantisch probleem. Bovendien kan 4G niet hetzelfde veiligheidsniveau garanderen van een 5G-signaal.

De perceptie dat 5G gewoon een boost is bovenop het 4G-netwerk, is fout. Het klopt dat met 5G snelheden mogelijk zijn tot 20 GB/s afhankelijk van het spectrum, maar het kan ook heel veel toestellen tegelijk verwerken. Nu het Internet of Things (IoT) blijft groeien, kan één 5G-antenne tot 200.000 toestellen simultaan connecteren op lage bitrates via narrowband. Hiermee wil Ericsson samen met heel wat andere partijen een vuist maken tegen de aankomende Lora-netwerken waar onder andere Proximus mee aan boord is.

Piepkleine antennes

Ericsson verwacht in 2017 de eerste antennes te leveren aan de providers om field tests mogelijk te maken. De antennes opereren op 2,4 GHz, 3 Ghz en 28 GHz en elke antenne heeft 512 transceivers aan boord. Dit zijn allemaal piepkleine antennes die beschikbaar zijn om een specifieke beam ergens naartoe te vormen. De antennes worden te koop aangeboden in 2018, ondanks dat 5G pas in 2020 wordt gestandaardiseerd.

De nieuwe 5G-antennes hebben 512 transceivers aan boord, vergeleken met 8 in de huidige 4G-antennes.

Hoe kan dat? De eerste ‘draft’ van het nieuwe 5G verschijnt in de eerste helft van 2018. Aan de hand van deze draft kunnen de toestellen worden geleverd om aan de slag te gaan. Terwijl er meerdere drafts passeren, kunnen de antennes eenvoudigweg softwarematig worden bijgestuurd. Hardwarematig ligt de standaard in feite zo goed als vast. Zuid-Korea trekt de 5G-kar en begint in 2018 als eerste met de uitrol van een 5G-netwerk.

Kip en het ei

5G wordt steeds meer tastbaar, wat heel wat telecomproviders zenuwachtig kan maken. Omdat de potentiële snelheden en connectiviteit zo hoog liggen, is het niet uitgesloten dat we in de nabije toekomst geen kabel of telefoonlijn meer nodig hebben om snel internet in huis te halen. Een kleine 5G-ontvanger binnen of buiten de woning overtreft alles wat de bekabelde verbindingen vandaag de dag kunnen in een gemiddeld huishouden.

[related_article id=”212267″]

Maar eerst is er het kip-en-het-ei-verhaal: om 5G te promoten zijn er voortrekkers nodig die het nut ervan bewijzen. Om dat te kunnen bewijzen, is er 5G-connectiviteit nodig. We verwachten dat de providers eventueel wel op de 5G-kar zullen springen, maar daarvoor moeten ze beseffen dat het niet enkel om snelheid gaat. Het aantal ‘connected’ toestellen groeit explosief en die moeten allemaal verbonden kunnen worden. 5G komt er sowieso aan, daar kunnen we niet rond. Hopelijk beseffen de providers dat eerder vroeger dan later.

Op Mobile World Congress hebben we voor het eerst een echte 5G-verbinding live mogen ervaren. Op de stand van Ericsson stonden een aantal demo’s gepresenteerd om het belang van 5G te tonen en om te laten zien dat 5G veel sneller realiteit kan worden dan wij denken. We gaan van start met een operatie op afstand.

Opereren

In de eerste demo krijgen we te zien hoe een dokter op meer dan 1.000 km afstand toch een delicate operatie kan uitvoeren via 5G. Dankzij een speciale handschoen voelt hij elke beweging die hij uitvoert en doet de robot bij de patiënt exact hetzelfde. Het voordeel van dit scenario is duidelijk: de dokter kan direct opereren vanaf overal ter wereld en kan veel efficiënter te werk gaan. Operaties kunnen elkaar sneller opvolgen en verplaatsingen tussen verschillende ziekenhuizen zijn niet meer nodig.

Om zeker te zijn dat er helemaal niets mis gaat, is er maar een vertraging van 10 milliseconden dankzij 5G. Naast operaties ziet Ericsson nog andere gelijkaardige mogelijkheden zoals digitale leerkrachten of herstellingen op delicate locaties waar een mens niet of moeilijk bij kan.

Auto’s besturen

De volgende demo is nog indrukwekkender in de vorm van een auto die 50 kilometer verder van ons staat geparkeerd op een hindernissenparcours. We nemen plaats in de simulator en beginnen te rijden. Bijna exact op hetzelfde moment dat wij sturen, gebeurt hetzelfde op onze livefeed. Een snelheidsdrempel voelen we perfect door de intense force feedback.

We rijden in real-time met een auto die 50 kilometer verder van ons staat geparkeerd op een hindernissenparcours.

Met deze demo toont Ericsson de zogenaamde ‘Beam Forming’-technologie. Wanneer bepaalde apparaten een heel hoge precisie en datatransmissie vragen, kan dat worden geleverd via de nieuwe 5G-antennes. In een paar seconden merken we nog maar amper dat we in een simulator rijden en lijkt het haast alsof we 50 kilometer verder in de auto zitten. Het hindernissenparcours is krap, wat de uitdaging best pittig maakt, maar er loopt helemaal niets mis door de minimale latency.

Meer dan snelheid

Interactieve demo’s zijn fijn, maar in de praktijk is 5G essentieel voor onze samenleving om een volgende stap te nemen. Stel dat ineens elke auto ‘connected’ zou zijn, dan hebben we een gigantisch probleem. Bovendien kan 4G niet hetzelfde veiligheidsniveau garanderen van een 5G-signaal.

De perceptie dat 5G gewoon een boost is bovenop het 4G-netwerk, is fout. Het klopt dat met 5G snelheden mogelijk zijn tot 20 GB/s afhankelijk van het spectrum, maar het kan ook heel veel toestellen tegelijk verwerken. Nu het Internet of Things (IoT) blijft groeien, kan één 5G-antenne tot 200.000 toestellen simultaan connecteren op lage bitrates via narrowband. Hiermee wil Ericsson samen met heel wat andere partijen een vuist maken tegen de aankomende Lora-netwerken waar onder andere Proximus mee aan boord is.

Piepkleine antennes

Ericsson verwacht in 2017 de eerste antennes te leveren aan de providers om field tests mogelijk te maken. De antennes opereren op 2,4 GHz, 3 Ghz en 28 GHz en elke antenne heeft 512 transceivers aan boord. Dit zijn allemaal piepkleine antennes die beschikbaar zijn om een specifieke beam ergens naartoe te vormen. De antennes worden te koop aangeboden in 2018, ondanks dat 5G pas in 2020 wordt gestandaardiseerd.

De nieuwe 5G-antennes hebben 512 transceivers aan boord, vergeleken met 8 in de huidige 4G-antennes.

Hoe kan dat? De eerste ‘draft’ van het nieuwe 5G verschijnt in de eerste helft van 2018. Aan de hand van deze draft kunnen de toestellen worden geleverd om aan de slag te gaan. Terwijl er meerdere drafts passeren, kunnen de antennes eenvoudigweg softwarematig worden bijgestuurd. Hardwarematig ligt de standaard in feite zo goed als vast. Zuid-Korea trekt de 5G-kar en begint in 2018 als eerste met de uitrol van een 5G-netwerk.

Kip en het ei

5G wordt steeds meer tastbaar, wat heel wat telecomproviders zenuwachtig kan maken. Omdat de potentiële snelheden en connectiviteit zo hoog liggen, is het niet uitgesloten dat we in de nabije toekomst geen kabel of telefoonlijn meer nodig hebben om snel internet in huis te halen. Een kleine 5G-ontvanger binnen of buiten de woning overtreft alles wat de bekabelde verbindingen vandaag de dag kunnen in een gemiddeld huishouden.

[related_article id=”212267″]

Maar eerst is er het kip-en-het-ei-verhaal: om 5G te promoten zijn er voortrekkers nodig die het nut ervan bewijzen. Om dat te kunnen bewijzen, is er 5G-connectiviteit nodig. We verwachten dat de providers eventueel wel op de 5G-kar zullen springen, maar daarvoor moeten ze beseffen dat het niet enkel om snelheid gaat. Het aantal ‘connected’ toestellen groeit explosief en die moeten allemaal verbonden kunnen worden. 5G komt er sowieso aan, daar kunnen we niet rond. Hopelijk beseffen de providers dat eerder vroeger dan later.

5gericssonmwc2017

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!