Test

Dit is een popup

Hoe de pc-markt nieuw leven wordt ingeblazen

De verkoop van pc's zit nog altijd in een dalende lijn, maar de pc-markt lijkt zich wel te stabiliseren. Fabrikanten hebben hun strategieën de voorbije jaren aangepast en beginnen daar nu de vruchten van te plukken.

De pc-markt blijft jaar na jaar krimpen, dat is op zich geen nieuws. Er lijkt evenwel beterschap op komst. IDC stelde recent zijn voorspelling voor het aantal verscheepte pc’s in 2016 bij naar een daling van 6,4 procent. In augustus schatte het analysebureau die daling nog in op 7,2 procent. De zwaarste klappen lijken daarmee achter de rug; voor 2017 heeft IDC een daling van slechts 2,1 procent in het vooruitzicht.

De stabilisering is voor een deel te verklaren door de transitie naar Windows 10, die voor veel mensen en bedrijven gepaard gaat met de aankoop van nieuwe toestellen. Toch is dat slechts een deel van het verhaal. Windows 10 zorg voor een tijdelijke heropleving, maar er zijn ook bredere trends aan de gang die de pc-markt op langere termijn opnieuw moeten doen groeien. Fabrikanten hebben hun strategieën de voorbije jaren aangepast en beginnen daar nu de vruchten van te plukken.

Diversificatie

Portfolio’s werden sterk gediversifieerd en er werden nieuwe (niche)markten aangeboord. Nooit eerder hadden de klassieke pc-fabrikanten bijvoorbeeld zoveel aandacht voor de gaming-industrie als nu. Lenovo kondigde een jaar geleden een samenwerking aan met Razer, dat zich specialiseert in gamehardware, om specifieke producten voor die markt te ontwikkelen. Ook HP zet met zijn Omen line-up volop in op de (professionele) gamer.

Het gaming-segment groeit en is interessant om in te investeren. Je kan de gebruiker een zeer speciale ervaring geven, omdat hij hiervoor wil betalen

“Het gaming-segment groeit en is dus interessant om in te investeren,” zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP BeLux. “In dit segment kan je echt een verschil maken ten opzichte van concurrenten. Het gaat niet om de absoluut goedkoopste machine, maar wel om de beste ervaring. Je kan de gebruiker een zeer speciale ervaring geven, omdat hij hiervoor wil betalen.”

Hetzelfde geldt voor het premium-segment, dat eveneens een steeds belangrijker strijdtoneel wordt voor de pc-fabrikanten. Webshop Coolblue zag tussen januari en november van dit jaar een stijging van 23 procent in het aantal verkochte laptops ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Het aandeel verkochte laptops met een prijskaartje hoger dan 700 euro nam over dezelfde periode bovendien toe met zo’n 20 procent. “We zien de premium-trend in zowel het consumentenlandschap als in de bedrijvenmarkt,” aldus Van Beneden.

Innovatie

“De gausscurve blijft bestaan, maar de mediaan schuift lichtjes op. De sweet spot ligt momenteel op 600 euro,” bevestigt ook Erik Farine, Country Manager voor België bij Lenovo. Volgens Farine is de verschuiving naar een meer premium aanbod niet zo zeer een doel op zich geweest, maar een logisch gevolg van het streven naar innovatieve producten, aangepast aan de nieuwe behoeften van de gebruiker. “We zien een duidelijke mobiele evolutie op de markt. Millenials zullen binnenkort een groot deel van het personeelsbestand uitmaken en die groep wil altijd en overal mobiel kunnen werken. We zoeken naar innovatieve antwoorden op de vraag van de markt.”

[related_article id=”210243″]

Na de lancering van Windows 8 – dat radicaal brak met het verleden en de focus verschoof naar het aanraakscherm – nam Lenovo met de Yoga-reeks het voortouw om een nieuwe productcategorie te ontwikkelen. De Yoga-laptops worden getypeerd door een aanraakscherm dat 360 graden om zijn as kan draaien, zodat je de toestellen op verschillende manieren kan gebruiken; als laptop of tablet. “Yoga werd vier jaar geleden gelanceerd, maar is pas sinds één jaar echt aangeslagen. Nu maakt het 10 procent van onze omzet uit,” vertelt Farine. De aanhouder wint en Lenovo probeerde het daarom dit jaar opnieuw met de lancering van de Yoga Book, waarmee het de laptop-tablethybride radicaal vernieuwt.

Consument dicteert

Het succes van de Yoga-reeks werd twee jaar geleden al ingeluid door een doorbraak op de consumentenmarkt. “De consument dicteert de gang van zaken. Nieuwe technologieën en functies worden eerst door consumenten geadopteerd,” legt Farine uit. “Wanneer iets aanslaat bij de consument, volgt de zakelijke markt daarna.”

Dat is ook logisch. In een zakelijke context gelden andere spelregels dan op de consumentenmarkt. Bedrijven kunnen gewoonlijk maar eens om de zoveel jaar in nieuwe hardware investeren, en zijn daardoor minder gevoelig aan de laatste nieuwe modetrends. Op de professionele markt staan betrouwbaarheid, veiligheid en compatibiliteit centraal. “Wij kunnen niet zomaar besluiten om alle ondersteuning voor bepaalde standaarden in onze producten te laten vallen,” verwijst Danny Amelryckx, Solution Technologist bij Lenovo, naar de recente beslissing van Apple om alleen nog een enkele USB-C-poort aan te bieden in zijn MacBook. “We moeten compatibiliteit garanderen voor onze zakelijke klanten.” Voor Apple speelt dat probleem niet, omdat het in de eerste plaats een consumentenmerk is.

Wanneer iets aanslaat bij de consument, volgt de zakelijke markt daarna

BYOD en CYOD

De zakelijke markt hinkt de consumentenmarkt dus achterna. Toch wil je als werknemer natuurlijk graag op een evenwaardig toestel kunnen werken als datgene dat je thuis hebt staan. Onder invloed van de Bring Your Own Device-trend ontstond daardoor een nieuwe vraag naar producten die zowel voor consumptie als productie konden worden ingezet.

BYOD blijft voor veel bedrijven evenwel een belangrijke uitdaging op vlak van veiligheid en ondersteuning. Voor veel bedrijven is het nog altijd interessanter om hun personeel zelf met geschikte hardware uit te rusten, die ze zelf in beheer hebben. “In de bedrijvenmarkt laten de nieuwe premium-toestellen toe om een Choose Your Own Device-beleid te voeren, waarbij het bedrijf de werknemer enkele opties biedt op basis van het gebruikersprofiel,” vertelt Koen Van Beneden van HP.

De pc-markt is dus nog lang niet dood, maar ze evolueert wel. Hardwarefabrikanten moeten daarom de vinger aan de pols houden van wat er op de markt gebeurt, en op die trends anticiperen. Om succesvol te zijn, moeten ze niet alleen beantwoorden aan nieuwe noden die vandaag bestaan, maar ook oplossingen ontwikkelen voor noden warvan de klant nog niet beseft dat ze zullen bestaan. “Als we de producten op de markt brengen die onze klanten verwachten, dan volgt het marktaandeel wel,” besluit Erik Farine van Lenovo.

De pc-markt blijft jaar na jaar krimpen, dat is op zich geen nieuws. Er lijkt evenwel beterschap op komst. IDC stelde recent zijn voorspelling voor het aantal verscheepte pc’s in 2016 bij naar een daling van 6,4 procent. In augustus schatte het analysebureau die daling nog in op 7,2 procent. De zwaarste klappen lijken daarmee achter de rug; voor 2017 heeft IDC een daling van slechts 2,1 procent in het vooruitzicht.

De stabilisering is voor een deel te verklaren door de transitie naar Windows 10, die voor veel mensen en bedrijven gepaard gaat met de aankoop van nieuwe toestellen. Toch is dat slechts een deel van het verhaal. Windows 10 zorg voor een tijdelijke heropleving, maar er zijn ook bredere trends aan de gang die de pc-markt op langere termijn opnieuw moeten doen groeien. Fabrikanten hebben hun strategieën de voorbije jaren aangepast en beginnen daar nu de vruchten van te plukken.

Diversificatie

Portfolio’s werden sterk gediversifieerd en er werden nieuwe (niche)markten aangeboord. Nooit eerder hadden de klassieke pc-fabrikanten bijvoorbeeld zoveel aandacht voor de gaming-industrie als nu. Lenovo kondigde een jaar geleden een samenwerking aan met Razer, dat zich specialiseert in gamehardware, om specifieke producten voor die markt te ontwikkelen. Ook HP zet met zijn Omen line-up volop in op de (professionele) gamer.

Het gaming-segment groeit en is interessant om in te investeren. Je kan de gebruiker een zeer speciale ervaring geven, omdat hij hiervoor wil betalen

“Het gaming-segment groeit en is dus interessant om in te investeren,” zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems bij HP BeLux. “In dit segment kan je echt een verschil maken ten opzichte van concurrenten. Het gaat niet om de absoluut goedkoopste machine, maar wel om de beste ervaring. Je kan de gebruiker een zeer speciale ervaring geven, omdat hij hiervoor wil betalen.”

Hetzelfde geldt voor het premium-segment, dat eveneens een steeds belangrijker strijdtoneel wordt voor de pc-fabrikanten. Webshop Coolblue zag tussen januari en november van dit jaar een stijging van 23 procent in het aantal verkochte laptops ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Het aandeel verkochte laptops met een prijskaartje hoger dan 700 euro nam over dezelfde periode bovendien toe met zo’n 20 procent. “We zien de premium-trend in zowel het consumentenlandschap als in de bedrijvenmarkt,” aldus Van Beneden.

Innovatie

“De gausscurve blijft bestaan, maar de mediaan schuift lichtjes op. De sweet spot ligt momenteel op 600 euro,” bevestigt ook Erik Farine, Country Manager voor België bij Lenovo. Volgens Farine is de verschuiving naar een meer premium aanbod niet zo zeer een doel op zich geweest, maar een logisch gevolg van het streven naar innovatieve producten, aangepast aan de nieuwe behoeften van de gebruiker. “We zien een duidelijke mobiele evolutie op de markt. Millenials zullen binnenkort een groot deel van het personeelsbestand uitmaken en die groep wil altijd en overal mobiel kunnen werken. We zoeken naar innovatieve antwoorden op de vraag van de markt.”

[related_article id=”210243″]

Na de lancering van Windows 8 – dat radicaal brak met het verleden en de focus verschoof naar het aanraakscherm – nam Lenovo met de Yoga-reeks het voortouw om een nieuwe productcategorie te ontwikkelen. De Yoga-laptops worden getypeerd door een aanraakscherm dat 360 graden om zijn as kan draaien, zodat je de toestellen op verschillende manieren kan gebruiken; als laptop of tablet. “Yoga werd vier jaar geleden gelanceerd, maar is pas sinds één jaar echt aangeslagen. Nu maakt het 10 procent van onze omzet uit,” vertelt Farine. De aanhouder wint en Lenovo probeerde het daarom dit jaar opnieuw met de lancering van de Yoga Book, waarmee het de laptop-tablethybride radicaal vernieuwt.

Consument dicteert

Het succes van de Yoga-reeks werd twee jaar geleden al ingeluid door een doorbraak op de consumentenmarkt. “De consument dicteert de gang van zaken. Nieuwe technologieën en functies worden eerst door consumenten geadopteerd,” legt Farine uit. “Wanneer iets aanslaat bij de consument, volgt de zakelijke markt daarna.”

Dat is ook logisch. In een zakelijke context gelden andere spelregels dan op de consumentenmarkt. Bedrijven kunnen gewoonlijk maar eens om de zoveel jaar in nieuwe hardware investeren, en zijn daardoor minder gevoelig aan de laatste nieuwe modetrends. Op de professionele markt staan betrouwbaarheid, veiligheid en compatibiliteit centraal. “Wij kunnen niet zomaar besluiten om alle ondersteuning voor bepaalde standaarden in onze producten te laten vallen,” verwijst Danny Amelryckx, Solution Technologist bij Lenovo, naar de recente beslissing van Apple om alleen nog een enkele USB-C-poort aan te bieden in zijn MacBook. “We moeten compatibiliteit garanderen voor onze zakelijke klanten.” Voor Apple speelt dat probleem niet, omdat het in de eerste plaats een consumentenmerk is.

Wanneer iets aanslaat bij de consument, volgt de zakelijke markt daarna

BYOD en CYOD

De zakelijke markt hinkt de consumentenmarkt dus achterna. Toch wil je als werknemer natuurlijk graag op een evenwaardig toestel kunnen werken als datgene dat je thuis hebt staan. Onder invloed van de Bring Your Own Device-trend ontstond daardoor een nieuwe vraag naar producten die zowel voor consumptie als productie konden worden ingezet.

BYOD blijft voor veel bedrijven evenwel een belangrijke uitdaging op vlak van veiligheid en ondersteuning. Voor veel bedrijven is het nog altijd interessanter om hun personeel zelf met geschikte hardware uit te rusten, die ze zelf in beheer hebben. “In de bedrijvenmarkt laten de nieuwe premium-toestellen toe om een Choose Your Own Device-beleid te voeren, waarbij het bedrijf de werknemer enkele opties biedt op basis van het gebruikersprofiel,” vertelt Koen Van Beneden van HP.

De pc-markt is dus nog lang niet dood, maar ze evolueert wel. Hardwarefabrikanten moeten daarom de vinger aan de pols houden van wat er op de markt gebeurt, en op die trends anticiperen. Om succesvol te zijn, moeten ze niet alleen beantwoorden aan nieuwe noden die vandaag bestaan, maar ook oplossingen ontwikkelen voor noden warvan de klant nog niet beseft dat ze zullen bestaan. “Als we de producten op de markt brengen die onze klanten verwachten, dan volgt het marktaandeel wel,” besluit Erik Farine van Lenovo.

hplenovopc-markt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!