Eerste indruk Tesla Model X: gevleugelde SUV
Wie met een Tesla een testrit maakt, komt meestal overdonderd uit de auto. Het brutale acceleratievermogen maakt indruk, het gebrek aan geluid zorgt voor verbazing en het gigantische scherm in het midden leidt af. Onmogelijk om na een testrit alles genuanceerd te vatten. Gelukkig hebben we al een jaar ervaring met de Model S, wat het wauw-gevoel tempert en een kritische blik mogelijk maakt.
Obees
Wat onmiddellijk in het oog springt, is de vorm van de wagen. Smaken verschillen, maar hij lijkt heel sterk op een Model S die dringend een Weight Watchers-programma moet volgen. De Model X is op twee centimeter na even lang als de Model S, maar is bijna 1,7 meter hoog in plaats van 1,4 meter. Dat geeft de auto een logge indruk. Smaken verschillen, maar wij vinden de Model X een grijzere muis dan de sportievere BMW X6.
Gelukkig is hij allesbehalve een grijze muis van zodra je instapt. Verrassing: de voordeur opent vanzelf wanneer je wil instappen. Eentje voor de tamzakken en ontzettend cool, maar niet in elke situatie even handig. Je wil namelijk niet dat elke keer de deur wordt geopend wanneer je langs de wagen wandelt. Instappen en op de rem duwen is genoeg om de deur automatisch te laten sluiten. Een grondigere test zal doen blijken of het op termijn echt handig werkt.
Gevleugelde decadentie
De eerste indruk wordt nog straffer wanneer de Falcon Wing-deuren open gaan. Ultieme decadentie, maar het oogt indrukwekkend. We betwijfelen of het in elke situatie even praktisch is om de deuren te openen, maar de ingebouwde sensors zouden de deur automatisch doen stoppen van zodra er een obstakel is. Afwachten of dat in de praktijk ook zo is. Instappen achteraan is dankzij de ruime deuropening wel een aangename luxe, maar het is pas bij het uitstappen dat de deuren zalig werken omdat je haast direct kan rechtstaan voor de linker- en rechterzit.
Aan de binnenkant ziet de Model X er haast identiek uit aan de Model S, inclusief gigantisch 19 inchscherm in het midden voor de complete bediening van de wagen. De Model X maakt gebruik van exact dezelfde interface, maar deze keer wordt LTE-connectiviteit voorzien in plaats van 3G. Desondanks merken we niet heel veel verschil in snelheid tussen de twee en is de ingebouwde webbrowser nog steeds onbruikbaar omdat die belachelijk traag reageert op scrollbewegingen en aanrakingen.
Epische voorruit
De grootste blikvanger is echter niet het grote scherm, maar de enorme panoramische voorruit. Die loopt helemaal door tot achter de bestuurder. Klinkt indrukwekkend, maar we waren eerder sceptisch of het niet storend zou werken bij zonnig weer. Wat blijkt? We hebben er helemaal geen last van dankzij de blauwe strip bovenaan die de zonnestralen goed filtert. Misschien dat een lagere zon wel lastiger is.
De zonneklep zit aan de zijkant en moet je magnetisch klikken ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. De klep is alvast belachelijk klein, de spiegel nog kleiner, en het kliksysteem voelt wat vreemd aan. Mogelijk went zoiets wel bij een langere test, maar het voelt initieel niet geweldig goed aan. Extra probleem: hoe gaat Carglass opkijken wanneer je een sterretje groter van twee euro hebt? Kunnen zij die voorruit zelf vervangen? Of moet je daarvoor bij Tesla zijn en hopen dat de ruit op voorraad is? Vragen die voorlopig bij gebrek aan ervaring en testkilometers nog niet helemaal beantwoord zijn.
Het interieur van de Model X kan je tunen in drie varianten: vijf, zes of zevenzit. We hebben de zeszitconfiguratie getest, en dat is ook ineens de meest interessante qua luxe. Er staan maar twee zetels achteraan, met een doorgang naar de twee volgende zetels. Zo heeft iedereen genoeg ruimte en moeten er niet altijd zetels worden geschoven of gekanteld om achteraan te zitten. De twee achterste zetels kunnen volledig worden ingeklapt. De voorste twee kunnen dat niet, wat de laadruimte enigszins beperkt. Bijzonder lelijk is de glossy zwarte achterkant van de zetels. In elke kleurconfiguratie is die altijd zwart, wat bij bijvoorbeeld een compleet wit interieur er heel vreemd uit ziet.
Snel genoeg
We kregen de Model X 90D onder handen en niet de P100D-turboversie. Die laatste sprint van 0 naar 100 in een waanzinnige 3,1 seconden, terwijl de 90D het moet doen in 5 seconden. Desondanks trekt onze testwagen nog steeds indrukwekkend snel op en is de kans klein dat je aan een rood licht iemand naast jou zal hebben die sneller van de lijn weg is. De brutale acceleratie dankzij de elektromotor en het onmiddellijk beschikbare koppel is iets magisch dat nooit verveelt. De Model X lijkt bovendien ook iets meer winddicht dan de Model S, wat je nog meer laat genieten van de rust en stilte.
Net als bij de Model S kan je ook Autopilot inschakelen op de Model X. Al onze bevindingen daarover kan je hier lezen. De software is identiek, Tesla heeft geen extra sensoren of camera’s in de Model X geïnstalleerd om hiermee een stap verder te zetten. Vermoedelijk moeten we daarop wachten met de introductie van de Model 3 eind volgend jaar.
Harde noot
[related_article id=”173448″]Na een halve dag met de Model X is de indruk overwegend positief. De auto zit tjokvol technologie, ook al hadden we liever een iets snellere centrale middenconsole gezien om bepaalde animaties en vooral het browsen vlotter te maken. De verschillende zitopties zijn interessant gekozen en de wagen rijdt als geen andere SUV op de markt. Helaas is de prijs behoorlijk pittig: 87.800 euro is de startprijs voor de 60D (effectief rijbereik +- 280 km), de 75D (effectief rijbereik +- 340 km) start aan 97.800 euro en de 90D (effectief rijbereik +- 400 km) kost al 111.200 in basisconfiguratie. Gelukkig is de optielijst niet lang, maar ons testmodel met 22 inchvelgen, luxe interieurpakket, autopilot en houten detailafwerking kost een pittige 132.500 euro.De Model X is een absolute luxewagen, maar het rijcomfort komt echter niet in de buurt van bijvoorbeeld een Mercedes S-Klasse of BMW 7-Series. Mogelijk zitten daar de monsterlijke 22 inchvelgen voor iets tussen, maar in deze korte rijtest is de Model X een harde noot om te kraken. Het de beste elektrische SUV bij gebrek aan concurrentie, maar heeft Tesla de Model X niet teveel willen showen met elementen zoals de Falcon Wing-deuren of het extreme panoramisch dak die beide standaard zijn in plaats van optioneel. Later dit jaar volgt nog een uitgebreide test van de Tesla Model X.
Wie met een Tesla een testrit maakt, komt meestal overdonderd uit de auto. Het brutale acceleratievermogen maakt indruk, het gebrek aan geluid zorgt voor verbazing en het gigantische scherm in het midden leidt af. Onmogelijk om na een testrit alles genuanceerd te vatten. Gelukkig hebben we al een jaar ervaring met de Model S, wat het wauw-gevoel tempert en een kritische blik mogelijk maakt.
Obees
Wat onmiddellijk in het oog springt, is de vorm van de wagen. Smaken verschillen, maar hij lijkt heel sterk op een Model S die dringend een Weight Watchers-programma moet volgen. De Model X is op twee centimeter na even lang als de Model S, maar is bijna 1,7 meter hoog in plaats van 1,4 meter. Dat geeft de auto een logge indruk. Smaken verschillen, maar wij vinden de Model X een grijzere muis dan de sportievere BMW X6.
Gelukkig is hij allesbehalve een grijze muis van zodra je instapt. Verrassing: de voordeur opent vanzelf wanneer je wil instappen. Eentje voor de tamzakken en ontzettend cool, maar niet in elke situatie even handig. Je wil namelijk niet dat elke keer de deur wordt geopend wanneer je langs de wagen wandelt. Instappen en op de rem duwen is genoeg om de deur automatisch te laten sluiten. Een grondigere test zal doen blijken of het op termijn echt handig werkt.
Gevleugelde decadentie
De eerste indruk wordt nog straffer wanneer de Falcon Wing-deuren open gaan. Ultieme decadentie, maar het oogt indrukwekkend. We betwijfelen of het in elke situatie even praktisch is om de deuren te openen, maar de ingebouwde sensors zouden de deur automatisch doen stoppen van zodra er een obstakel is. Afwachten of dat in de praktijk ook zo is. Instappen achteraan is dankzij de ruime deuropening wel een aangename luxe, maar het is pas bij het uitstappen dat de deuren zalig werken omdat je haast direct kan rechtstaan voor de linker- en rechterzit.
Aan de binnenkant ziet de Model X er haast identiek uit aan de Model S, inclusief gigantisch 19 inchscherm in het midden voor de complete bediening van de wagen. De Model X maakt gebruik van exact dezelfde interface, maar deze keer wordt LTE-connectiviteit voorzien in plaats van 3G. Desondanks merken we niet heel veel verschil in snelheid tussen de twee en is de ingebouwde webbrowser nog steeds onbruikbaar omdat die belachelijk traag reageert op scrollbewegingen en aanrakingen.
Epische voorruit
De grootste blikvanger is echter niet het grote scherm, maar de enorme panoramische voorruit. Die loopt helemaal door tot achter de bestuurder. Klinkt indrukwekkend, maar we waren eerder sceptisch of het niet storend zou werken bij zonnig weer. Wat blijkt? We hebben er helemaal geen last van dankzij de blauwe strip bovenaan die de zonnestralen goed filtert. Misschien dat een lagere zon wel lastiger is.
De zonneklep zit aan de zijkant en moet je magnetisch klikken ter hoogte van de achteruitkijkspiegel. De klep is alvast belachelijk klein, de spiegel nog kleiner, en het kliksysteem voelt wat vreemd aan. Mogelijk went zoiets wel bij een langere test, maar het voelt initieel niet geweldig goed aan. Extra probleem: hoe gaat Carglass opkijken wanneer je een sterretje groter van twee euro hebt? Kunnen zij die voorruit zelf vervangen? Of moet je daarvoor bij Tesla zijn en hopen dat de ruit op voorraad is? Vragen die voorlopig bij gebrek aan ervaring en testkilometers nog niet helemaal beantwoord zijn.
Het interieur van de Model X kan je tunen in drie varianten: vijf, zes of zevenzit. We hebben de zeszitconfiguratie getest, en dat is ook ineens de meest interessante qua luxe. Er staan maar twee zetels achteraan, met een doorgang naar de twee volgende zetels. Zo heeft iedereen genoeg ruimte en moeten er niet altijd zetels worden geschoven of gekanteld om achteraan te zitten. De twee achterste zetels kunnen volledig worden ingeklapt. De voorste twee kunnen dat niet, wat de laadruimte enigszins beperkt. Bijzonder lelijk is de glossy zwarte achterkant van de zetels. In elke kleurconfiguratie is die altijd zwart, wat bij bijvoorbeeld een compleet wit interieur er heel vreemd uit ziet.
Snel genoeg
We kregen de Model X 90D onder handen en niet de P100D-turboversie. Die laatste sprint van 0 naar 100 in een waanzinnige 3,1 seconden, terwijl de 90D het moet doen in 5 seconden. Desondanks trekt onze testwagen nog steeds indrukwekkend snel op en is de kans klein dat je aan een rood licht iemand naast jou zal hebben die sneller van de lijn weg is. De brutale acceleratie dankzij de elektromotor en het onmiddellijk beschikbare koppel is iets magisch dat nooit verveelt. De Model X lijkt bovendien ook iets meer winddicht dan de Model S, wat je nog meer laat genieten van de rust en stilte.
Net als bij de Model S kan je ook Autopilot inschakelen op de Model X. Al onze bevindingen daarover kan je hier lezen. De software is identiek, Tesla heeft geen extra sensoren of camera’s in de Model X geïnstalleerd om hiermee een stap verder te zetten. Vermoedelijk moeten we daarop wachten met de introductie van de Model 3 eind volgend jaar.
Harde noot
[related_article id=”173448″]Na een halve dag met de Model X is de indruk overwegend positief. De auto zit tjokvol technologie, ook al hadden we liever een iets snellere centrale middenconsole gezien om bepaalde animaties en vooral het browsen vlotter te maken. De verschillende zitopties zijn interessant gekozen en de wagen rijdt als geen andere SUV op de markt. Helaas is de prijs behoorlijk pittig: 87.800 euro is de startprijs voor de 60D (effectief rijbereik +- 280 km), de 75D (effectief rijbereik +- 340 km) start aan 97.800 euro en de 90D (effectief rijbereik +- 400 km) kost al 111.200 in basisconfiguratie. Gelukkig is de optielijst niet lang, maar ons testmodel met 22 inchvelgen, luxe interieurpakket, autopilot en houten detailafwerking kost een pittige 132.500 euro.De Model X is een absolute luxewagen, maar het rijcomfort komt echter niet in de buurt van bijvoorbeeld een Mercedes S-Klasse of BMW 7-Series. Mogelijk zitten daar de monsterlijke 22 inchvelgen voor iets tussen, maar in deze korte rijtest is de Model X een harde noot om te kraken. Het de beste elektrische SUV bij gebrek aan concurrentie, maar heeft Tesla de Model X niet teveel willen showen met elementen zoals de Falcon Wing-deuren of het extreme panoramisch dak die beide standaard zijn in plaats van optioneel. Later dit jaar volgt nog een uitgebreide test van de Tesla Model X.