Test

Dit is een popup

VR-dagboek: bouwen met Ikea

Elke week duikt ZDNet in de wereld van virtual reality. Hoe voelt het nu om in een andere realiteit te leven? We gingen aan de slag met de HTC Vive in dit dagboek.

vr-dagboek_week1

Ik heb me laten prikkelen door virtual reality. Twee jaar geleden heb ik op een vliegtuig voor de allereerste keer virtual reality ervaren aan de hand van porno. De interesse was er direct, maar daar had de porno minder mee te maken. Games voelden bijzonder aan, films en foto’s kregen een heel nieuwe dimensie, en dat was toen nog maar met de Samsung Galaxy Note 4 en een Gear VR.

Stevige tape

Ik heb direct de Oculus Rift besteld vanaf dag één, terwijl ik over de HTC Vive net iets langer heb zitten twijfelen. Vooral het room-scale onderdeel, waarvoor je plaats in je huis moet reserveren, stak me tegen. Een paar demo’s later toch maar toegehapt, en wonderwel werd de Vive nog eerder geleverd dan de Oculus Rift door de dramatisch lange wachttijd van die laatste.Vive-Lighthouses.0

De installatie van de Vive is tof en verschrikkelijk tegelijk. De leuke toevoegingen van Valve tijdens de kalibratie zijn fun met bijhorende humor, het ophangen van de sensors die de bewegingen moeten detecteren is dat minder. Gaten boren doe ik niet graag, want hoe weet je of het van de eerste keer goed staat? Even op de kast zetten kan, maar dan heb je een hoge kast nodig die groter is dan de persoon die in VR gaat rondlopen. Dan maar met stevige tape aan de muur plakken en testen. Lees sowieso alles nog goed na op het Ikea-achtige plannetje zodat je niets vergeten bent, en je bent klaar voor VR.

GLaDOS

Bij de HTC Vive krijg je drie spellen meegeleverd: Job Simulator, Tilt Brush en Fantastic Contraption. Toch ben ik direct aan de slag gegaan met het hilarische The Lab, een demo-omgeving ontwikkeld door Valve om alle functies van de Vive te demonstreren. Het spel zit tjokvol kleine minigames die elk op hun eigen manier knap demonstreren waarom de Vive een zotte VR-ervaring biedt. Mijn topper? Het stuk waar je de robot uit elkaar haalt terwijl Wheatley en GLaDOS uit Portal je van sappige verhalen voorzien in een stijl zoals alleen Valve dat kan. Het moment dat de grond onder je voeten verdwijnt, vergeet je niet snel als eerste ervaring in VR. De schuif met alle werkende mannetjes ook niet.

Aperture-Robot-Repair-1

Daarnaast kan je ook met een katapult werken, doorheen dynamische foto’s wandelen en in een arcadekast kruipen. Dat laatste bleek veel toffer te zijn dan verwacht en een perfect spel om met wat vrienden high-scores te veroveren. Van de twee uur die ik in The Lab heb vertoefd, heeft de arcadekast meer dan een half uur opgeslorpt. Fun om te spelen, en ook tussendoor om opnieuw op te pikken. The Lab kan je gratis downloaden, een absolute topper die de functionaliteit van de Vive toont,  zoals Wii Sports dat deed destijds. Behalve dat je met die laatste uren plezier hebt. The Lab ben je beu na 2 uur.

Leukste moment? Het kleine hondje dat rondloopt kan je gewoon aaien over zijn kop. De eerste keer dat je het probeert, geloof je niet dat het gaat werken, maar niets is minder waar. Iets gooien dat de hond apporteert? Zit in The Lab. Kleine gimmicks die het hele concept van de Vive en room-scale indrukwekkend maken. Inclusief het bijhorende ‘koetchiekoetchiekoetchie’ geluid dat je natuurlijk zelf maakt terwijl je aaibewegingen maakt.

Keukens

Ik heb van HTC een startpakket downloadcodes ontvangen van 30 VR-spellen om het onderste uit de kan te halen. Extra handig, want VR-spellen zijn opvallend duur voor de ervaring die je meestal in de plaats krijgt. Goed nakijken en Steam-commentaren lezen voor je overgaat tot aankoop.

ikea vrGek genoeg ben ik met geen enkel spel uit het startpakket gestart, maar wel met de Ikea Kitchen Experience. Mijn droomkeuken in VR creëren lijkt me handig voor aankoop, maar de ervaring is net iets platter dan verwacht. De keuken is vooraf al ontworpen, het enige wat je kan doen is de materiaalkeuze en de kleuren aanpassen. Daarna kan je vrij in de keuken rondwandelen als showcase hoe VR voor ontwerpers een revolutie zou kunnen ontketenen. Wat ik heb onthouden uit de demo? Dat ik gehaktballetjes heb kunnen maken, ook al kon ik ze niet opeten. De VR-ervaring van Ikea kan je gratis downloaden, dus waarom niet?

Helaas heb ik mijn tijdelijke opstelling met sensoren iets te lang tijdelijk gelaten. Resulaat: in één nacht tijd twee sensors die tegen de rond zijn gesmakt. Helaas zaten ze nog in het stopcontact, wat niet zo interessant is voor de ronddraaiende lasers in het doosje om zo’n schok op te vangen. Eentje is zacht geland en werkt nog prima, de tweede heeft een hardere knal moeten verwerken. Heel soms is hij de verbinding kwijt, maar zolang het sporadisch is, ga ik de sensor niet opsturen voor herstelling. Daarvoor amuseer ik me nog veel te hard in VR.

Volgende week ga ik aan de slag met de launchtitels van de HTC Vive, filter ik de rommel van de toppers en beleef ik een geweldige tijd in Job Simulator.

vr-dagboek_week1

Ik heb me laten prikkelen door virtual reality. Twee jaar geleden heb ik op een vliegtuig voor de allereerste keer virtual reality ervaren aan de hand van porno. De interesse was er direct, maar daar had de porno minder mee te maken. Games voelden bijzonder aan, films en foto’s kregen een heel nieuwe dimensie, en dat was toen nog maar met de Samsung Galaxy Note 4 en een Gear VR.

Stevige tape

Ik heb direct de Oculus Rift besteld vanaf dag één, terwijl ik over de HTC Vive net iets langer heb zitten twijfelen. Vooral het room-scale onderdeel, waarvoor je plaats in je huis moet reserveren, stak me tegen. Een paar demo’s later toch maar toegehapt, en wonderwel werd de Vive nog eerder geleverd dan de Oculus Rift door de dramatisch lange wachttijd van die laatste.Vive-Lighthouses.0

De installatie van de Vive is tof en verschrikkelijk tegelijk. De leuke toevoegingen van Valve tijdens de kalibratie zijn fun met bijhorende humor, het ophangen van de sensors die de bewegingen moeten detecteren is dat minder. Gaten boren doe ik niet graag, want hoe weet je of het van de eerste keer goed staat? Even op de kast zetten kan, maar dan heb je een hoge kast nodig die groter is dan de persoon die in VR gaat rondlopen. Dan maar met stevige tape aan de muur plakken en testen. Lees sowieso alles nog goed na op het Ikea-achtige plannetje zodat je niets vergeten bent, en je bent klaar voor VR.

GLaDOS

Bij de HTC Vive krijg je drie spellen meegeleverd: Job Simulator, Tilt Brush en Fantastic Contraption. Toch ben ik direct aan de slag gegaan met het hilarische The Lab, een demo-omgeving ontwikkeld door Valve om alle functies van de Vive te demonstreren. Het spel zit tjokvol kleine minigames die elk op hun eigen manier knap demonstreren waarom de Vive een zotte VR-ervaring biedt. Mijn topper? Het stuk waar je de robot uit elkaar haalt terwijl Wheatley en GLaDOS uit Portal je van sappige verhalen voorzien in een stijl zoals alleen Valve dat kan. Het moment dat de grond onder je voeten verdwijnt, vergeet je niet snel als eerste ervaring in VR. De schuif met alle werkende mannetjes ook niet.

Aperture-Robot-Repair-1

Daarnaast kan je ook met een katapult werken, doorheen dynamische foto’s wandelen en in een arcadekast kruipen. Dat laatste bleek veel toffer te zijn dan verwacht en een perfect spel om met wat vrienden high-scores te veroveren. Van de twee uur die ik in The Lab heb vertoefd, heeft de arcadekast meer dan een half uur opgeslorpt. Fun om te spelen, en ook tussendoor om opnieuw op te pikken. The Lab kan je gratis downloaden, een absolute topper die de functionaliteit van de Vive toont,  zoals Wii Sports dat deed destijds. Behalve dat je met die laatste uren plezier hebt. The Lab ben je beu na 2 uur.

Leukste moment? Het kleine hondje dat rondloopt kan je gewoon aaien over zijn kop. De eerste keer dat je het probeert, geloof je niet dat het gaat werken, maar niets is minder waar. Iets gooien dat de hond apporteert? Zit in The Lab. Kleine gimmicks die het hele concept van de Vive en room-scale indrukwekkend maken. Inclusief het bijhorende ‘koetchiekoetchiekoetchie’ geluid dat je natuurlijk zelf maakt terwijl je aaibewegingen maakt.

Keukens

Ik heb van HTC een startpakket downloadcodes ontvangen van 30 VR-spellen om het onderste uit de kan te halen. Extra handig, want VR-spellen zijn opvallend duur voor de ervaring die je meestal in de plaats krijgt. Goed nakijken en Steam-commentaren lezen voor je overgaat tot aankoop.

ikea vrGek genoeg ben ik met geen enkel spel uit het startpakket gestart, maar wel met de Ikea Kitchen Experience. Mijn droomkeuken in VR creëren lijkt me handig voor aankoop, maar de ervaring is net iets platter dan verwacht. De keuken is vooraf al ontworpen, het enige wat je kan doen is de materiaalkeuze en de kleuren aanpassen. Daarna kan je vrij in de keuken rondwandelen als showcase hoe VR voor ontwerpers een revolutie zou kunnen ontketenen. Wat ik heb onthouden uit de demo? Dat ik gehaktballetjes heb kunnen maken, ook al kon ik ze niet opeten. De VR-ervaring van Ikea kan je gratis downloaden, dus waarom niet?

Helaas heb ik mijn tijdelijke opstelling met sensoren iets te lang tijdelijk gelaten. Resulaat: in één nacht tijd twee sensors die tegen de rond zijn gesmakt. Helaas zaten ze nog in het stopcontact, wat niet zo interessant is voor de ronddraaiende lasers in het doosje om zo’n schok op te vangen. Eentje is zacht geland en werkt nog prima, de tweede heeft een hardere knal moeten verwerken. Heel soms is hij de verbinding kwijt, maar zolang het sporadisch is, ga ik de sensor niet opsturen voor herstelling. Daarvoor amuseer ik me nog veel te hard in VR.

Volgende week ga ik aan de slag met de launchtitels van de HTC Vive, filter ik de rommel van de toppers en beleef ik een geweldige tijd in Job Simulator.

dagboekhtc viveikeavirtual realityvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!