Politieke reclame maakt terugkeer op Twitter
Dat ze bij Twitter een moeilijke relatie hebben met politieke reclame mag ondertussen geen verrassing meer zijn. In de nasleep van het Cambridge Analytica-verhaal bij Facebook, deed Twitter anno 2019 zo goed als alle politieke reclame in de ban. Kandidaten voor eender welk politiek mandaat mochten plots geen stemmen meer ronselen of donaties proberen verkrijgen via Twitter-reclame. Ook steun zoeken voor bepaalde wetsvoorstellen was volgens de regels verboden. Daar wordt nu verandering in gebracht.
Twitter draait de beslissing uit 2019 dus grotendeels terug. Toen werd zo goed als alle politieke reclame, samen met meeste ‘cause-based’-reclame verboden. Onder ‘cause-based’ wordt reclame verstaan die niets probeert te verkopen, maar je aandacht vraagt voor een bepaald (politiek) thema. Volgens de regels in 2019 mogen zulke advertentiecampagnes niet doelgericht plaatsvinden. Twitter stelde dan ook enkele regels in die het doelgericht plaatsen van cause-based reclame bemoeilijken.
Wat er dan precies verandert in 2023? Merkwaardig genoeg zegt Twitter daar niet erg veel over. Daar klinkt het enkel dat het reclamebeleid meer de vorm zal aannemen die het bij andere mediakanalen ook heeft. Naar welke kanalen Musk daarvoor kijkt, wordt ook niet meegegeven. Voor België gaat die vergelijking niet meteen op, aangezien we hier geen politieke reclame te zien krijgen op tv: dat is in België namelijk verboden. In Amerika hebben mediakanalen zoals televisiezenders wel een lijst regels waaraan hun reclame moet voldoen – voor Twitter, een sociaal platform, liggen die regels anders. Hoe het uiteindelijke beleid eruit zal zien, is dus een raadsel.
Politieke reclame in België
Amerikaanse mediakanalen tonen wel dikwijls politieke reclame. Ook daar hebben ze zich aan een hele lijst met regels te houden. Twitter, als socialemediaplatform, valt niet onder een groot deel van die regels. Hoe het reclamebeleid er dus precies uit zal zijn, is nog grotendeels een raadsel. Of we ook in België te maken zullen krijgen met – doelgerichte – politieke reclame, daarvoor is het dus afwachten.
De kans zit er in ieder geval wel in: politici en politieke partijen mogen volgens de Belgische wetgeving adverteren via sociale media. In 2023 zullen we daar nog niet echt last van hebben, maar verwacht je in verkiezingsjaar 2024 in ieder geval aan politieke reclame op Twitter.
Advertentie-inkomsten
De beslissing die Twitter nu maakt, zet nu wel de deur open voor adverteerders die eerder nog van het platform geweerd werden. Die kunnen ze bij Twitter wel gebruiken: sinds de overname van Elon Musk besloten meerdere bedrijven om niet meer te adverteren via Twitter of om hun lopende campagnes te pauzeren. De reclame-inkomsten zijn er dus meer dan welkom.
Dat ze bij Twitter een moeilijke relatie hebben met politieke reclame mag ondertussen geen verrassing meer zijn. In de nasleep van het Cambridge Analytica-verhaal bij Facebook, deed Twitter anno 2019 zo goed als alle politieke reclame in de ban. Kandidaten voor eender welk politiek mandaat mochten plots geen stemmen meer ronselen of donaties proberen verkrijgen via Twitter-reclame. Ook steun zoeken voor bepaalde wetsvoorstellen was volgens de regels verboden. Daar wordt nu verandering in gebracht.
Twitter draait de beslissing uit 2019 dus grotendeels terug. Toen werd zo goed als alle politieke reclame, samen met meeste ‘cause-based’-reclame verboden. Onder ‘cause-based’ wordt reclame verstaan die niets probeert te verkopen, maar je aandacht vraagt voor een bepaald (politiek) thema. Volgens de regels in 2019 mogen zulke advertentiecampagnes niet doelgericht plaatsvinden. Twitter stelde dan ook enkele regels in die het doelgericht plaatsen van cause-based reclame bemoeilijken.
Wat er dan precies verandert in 2023? Merkwaardig genoeg zegt Twitter daar niet erg veel over. Daar klinkt het enkel dat het reclamebeleid meer de vorm zal aannemen die het bij andere mediakanalen ook heeft. Naar welke kanalen Musk daarvoor kijkt, wordt ook niet meegegeven. Voor België gaat die vergelijking niet meteen op, aangezien we hier geen politieke reclame te zien krijgen op tv: dat is in België namelijk verboden. In Amerika hebben mediakanalen zoals televisiezenders wel een lijst regels waaraan hun reclame moet voldoen – voor Twitter, een sociaal platform, liggen die regels anders. Hoe het uiteindelijke beleid eruit zal zien, is dus een raadsel.
Politieke reclame in België
Amerikaanse mediakanalen tonen wel dikwijls politieke reclame. Ook daar hebben ze zich aan een hele lijst met regels te houden. Twitter, als socialemediaplatform, valt niet onder een groot deel van die regels. Hoe het reclamebeleid er dus precies uit zal zijn, is nog grotendeels een raadsel. Of we ook in België te maken zullen krijgen met – doelgerichte – politieke reclame, daarvoor is het dus afwachten.
De kans zit er in ieder geval wel in: politici en politieke partijen mogen volgens de Belgische wetgeving adverteren via sociale media. In 2023 zullen we daar nog niet echt last van hebben, maar verwacht je in verkiezingsjaar 2024 in ieder geval aan politieke reclame op Twitter.
Advertentie-inkomsten
De beslissing die Twitter nu maakt, zet nu wel de deur open voor adverteerders die eerder nog van het platform geweerd werden. Die kunnen ze bij Twitter wel gebruiken: sinds de overname van Elon Musk besloten meerdere bedrijven om niet meer te adverteren via Twitter of om hun lopende campagnes te pauzeren. De reclame-inkomsten zijn er dus meer dan welkom.