Test

Dit is een popup

Nieuws

Netflix met advertenties blijkt bijzonder onpopulair

Netflix
Beeld: Venti Views / Unsplash
Netflix lanceerde in oktober het Basic with Ads-abonnement. Sindsdien schreven minder klanten zich in op het goedkopere abonnement dan ingeschat.

Exacte getallen zijn niet bekend. Wel weet Digiday dat Netflix door de tegenvallende resultaten een deel van de advertentiebudgetten moet terugbetalen aan adverteerders. Volgens de website zijn de tekorten in getoonde advertenties verschillend per adverteerder. Dit onderscheid is een gevolg van de gepersonaliseerde advertenties die Netflix serveert. Daarbij toont de streamingsdienst reclames die passend zijn bij het genre van content die gekeken wordt.

Alle niet opgesoupeerde advertentiebudgetten worden onder ‘pay-on-delivery’-afspraken aan de adverteerder terugbetaald. Ieder kwartaal bekijkt de streamingdienst hoeveel advertenties er voor het budget werden geleverd en welk budget er dus overblijft. Gezien Netflix volgens Digiday slechts 80% van het verwachte doelpubliek van Basic with Ads-bereikte, gaat het mogelijk om forse bedragen.

Minder interesse in Netflix-reclameabonnement

Niet alle budgetten zouden overigens zijn teruggeëist. Een deel van de adverteerders besloot samen met Netflix om de budgetten naar volgend jaar over te hevelen, in de hoop dat het abonnement dan wel aantrekt. Ongeweten is waarom nog onvoldoende klanten geïnteresseerd lijken in het goedkope Netflix-abonnement; het is momenteel de goedkoopste manier om een abonnement af te sluiten op de dienst. Dat komt uiteraard wel aan de kost van advertenties en het verliezen van de optie tot offline streaming.

Intussen blijft Netflix volgens Digiday wel op zoek naar nieuwe advertentiedeals voor 2023. Daarbij is Microsoft verantwoordelijk voor de verwerking en verdeling van reclames. Opvallend is wel dat er in 2023 wordt gewerkt met lagere advertentietarieven. Netflix vroeg op het begin van dit avontuur nog 65 dollar per CPM (Cost Per Mille/per duizend weergaven); voor 2023 daalde dit tarief naar een CPM van 55 dollar. Overigens nog altijd hoger dan de CPM van 50 dollar van Disney+.

Of die zoektocht naar meer adverteerders ook betekent dat Netflix de dienst wil uitbreiden, blijft op dit punt ongeweten. Het Basic with Ads-abonnement is momenteel nog niet beschikbaar in België of Nederland. Andere Europese landen als Frankrijk kregen wel al toegang tot het goedkopere abonnement.

Exacte getallen zijn niet bekend. Wel weet Digiday dat Netflix door de tegenvallende resultaten een deel van de advertentiebudgetten moet terugbetalen aan adverteerders. Volgens de website zijn de tekorten in getoonde advertenties verschillend per adverteerder. Dit onderscheid is een gevolg van de gepersonaliseerde advertenties die Netflix serveert. Daarbij toont de streamingsdienst reclames die passend zijn bij het genre van content die gekeken wordt.

Alle niet opgesoupeerde advertentiebudgetten worden onder ‘pay-on-delivery’-afspraken aan de adverteerder terugbetaald. Ieder kwartaal bekijkt de streamingdienst hoeveel advertenties er voor het budget werden geleverd en welk budget er dus overblijft. Gezien Netflix volgens Digiday slechts 80% van het verwachte doelpubliek van Basic with Ads-bereikte, gaat het mogelijk om forse bedragen.

Minder interesse in Netflix-reclameabonnement

Niet alle budgetten zouden overigens zijn teruggeëist. Een deel van de adverteerders besloot samen met Netflix om de budgetten naar volgend jaar over te hevelen, in de hoop dat het abonnement dan wel aantrekt. Ongeweten is waarom nog onvoldoende klanten geïnteresseerd lijken in het goedkope Netflix-abonnement; het is momenteel de goedkoopste manier om een abonnement af te sluiten op de dienst. Dat komt uiteraard wel aan de kost van advertenties en het verliezen van de optie tot offline streaming.

Intussen blijft Netflix volgens Digiday wel op zoek naar nieuwe advertentiedeals voor 2023. Daarbij is Microsoft verantwoordelijk voor de verwerking en verdeling van reclames. Opvallend is wel dat er in 2023 wordt gewerkt met lagere advertentietarieven. Netflix vroeg op het begin van dit avontuur nog 65 dollar per CPM (Cost Per Mille/per duizend weergaven); voor 2023 daalde dit tarief naar een CPM van 55 dollar. Overigens nog altijd hoger dan de CPM van 50 dollar van Disney+.

Of die zoektocht naar meer adverteerders ook betekent dat Netflix de dienst wil uitbreiden, blijft op dit punt ongeweten. Het Basic with Ads-abonnement is momenteel nog niet beschikbaar in België of Nederland. Andere Europese landen als Frankrijk kregen wel al toegang tot het goedkopere abonnement.

netflixontspanningsliderstreaming

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!