Test

Dit is een popup

Zelfrijdende Uber-taxi’s duiken op in Las Vegas

Zelfrijdende Uber taxi Motional
Uber biedt sinds deze week zelfrijdende taxi's aan in Las Vegas. Hiervoor gaat de Amerikaanse taxidienst een samenwerking aan met Motional.

De samenwerking met Motional loopt voor een periode van 10 jaar en betreft de levering van hardware en software voor zelfrijdende voertuigen. Bij aanvang zijn de voertuigen in staat om autonoom te rijden maar wordt er nog wel tijdelijk een veiligheidschauffeur meegestuurd. De chauffeur moet in 2023 verdwijnen, aldus Uber.

Ritten met de autonome voertuigen van Motional en Uber zijn momenteel gratis. De bedoeling is dat klanten op termijn wel moeten betalen voor de dienst. Wanneer dat omslagpunt volgt, liet de taxidienst buiten beschouwing. Deze gratis Uber-dienst moet vermoedelijk ook vooral dienen als verleiding om klanten van concurrent Lyft naar de autonome voertuigen van Uber te halen. Lyft werkt namelijk eveneens met Motional in Las Vegas voor zijn aanbod van autonome ritten.

Ondertussen werkt Motional aan een uitbreiding naar Californië. De joint venture van Hyundai en Aptiv vroeg intussen de benodigde vergunningen aan om daar zijn autonome taxidienst aan te bieden. Vermoedelijk zal Uber bij de komst van Motional naar Californië niet met die partij in zee gaan; de techgigant heeft daar namelijk al een tienjarige samenwerking met Nuro lopen.

Robottaxi’s van Uber

Uber lijkt na de tragedie in 2017, waarbij een vrouw om het leven kwam bij een ongeluk met een autonoom voertuig van de taxidienst, langzaamaan op te krabbelen. Wel besloot de dienst na dat ongeluk om zelf geen autonome voertuigen of diensten meer te ontwikkelen. Die markt wordt nu volop ingekleurd door expert-partijen als Motional en Nuro. Onbegonnen werk om daartegen te willen concurreren, besloot Lyft in 2021. De taxidienst verkocht zijn autonome tak aan Toyota.

Op een Europese uitbreiding van zulke taxidiensten hoeven we voorlopig niet te hopen. Er zijn nog maar weinig steden die de komst van zulke voertuigen toejuichen. Bovendien is de wetgeving in de meeste Europese landen niet voorbereid op autonome voertuigen. Zo blijft het verplicht bij Tesla’s, als deze in autopilot-modus staan, om een hand aan het stuur te houden. Zo’n regel zou ook gelden voor taxidiensten die daardoor verplicht een veiligheidschauffeur moeten meesturen.

De samenwerking met Motional loopt voor een periode van 10 jaar en betreft de levering van hardware en software voor zelfrijdende voertuigen. Bij aanvang zijn de voertuigen in staat om autonoom te rijden maar wordt er nog wel tijdelijk een veiligheidschauffeur meegestuurd. De chauffeur moet in 2023 verdwijnen, aldus Uber.

Ritten met de autonome voertuigen van Motional en Uber zijn momenteel gratis. De bedoeling is dat klanten op termijn wel moeten betalen voor de dienst. Wanneer dat omslagpunt volgt, liet de taxidienst buiten beschouwing. Deze gratis Uber-dienst moet vermoedelijk ook vooral dienen als verleiding om klanten van concurrent Lyft naar de autonome voertuigen van Uber te halen. Lyft werkt namelijk eveneens met Motional in Las Vegas voor zijn aanbod van autonome ritten.

Ondertussen werkt Motional aan een uitbreiding naar Californië. De joint venture van Hyundai en Aptiv vroeg intussen de benodigde vergunningen aan om daar zijn autonome taxidienst aan te bieden. Vermoedelijk zal Uber bij de komst van Motional naar Californië niet met die partij in zee gaan; de techgigant heeft daar namelijk al een tienjarige samenwerking met Nuro lopen.

Robottaxi’s van Uber

Uber lijkt na de tragedie in 2017, waarbij een vrouw om het leven kwam bij een ongeluk met een autonoom voertuig van de taxidienst, langzaamaan op te krabbelen. Wel besloot de dienst na dat ongeluk om zelf geen autonome voertuigen of diensten meer te ontwikkelen. Die markt wordt nu volop ingekleurd door expert-partijen als Motional en Nuro. Onbegonnen werk om daartegen te willen concurreren, besloot Lyft in 2021. De taxidienst verkocht zijn autonome tak aan Toyota.

Op een Europese uitbreiding van zulke taxidiensten hoeven we voorlopig niet te hopen. Er zijn nog maar weinig steden die de komst van zulke voertuigen toejuichen. Bovendien is de wetgeving in de meeste Europese landen niet voorbereid op autonome voertuigen. Zo blijft het verplicht bij Tesla’s, als deze in autopilot-modus staan, om een hand aan het stuur te houden. Zo’n regel zou ook gelden voor taxidiensten die daardoor verplicht een veiligheidschauffeur moeten meesturen.

Connected Caruber

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!