Google aangeklaagd voor valse Pixel 4-advertenties
Het gaat om bijna 29.000 radio-advertenties, met radiopersoonlijkheden in, die werden uitgezonden in 2019 en 2020. De Federal Trade Commission (FTC) vindt dat de radiospotjes bedrieglijk zijn omdat Google en iHeartMedia voorgeschreven lijnen door de persoonlijkheden lieten inspreken. Maar volgens de FTC zouden die influencers de Google Pixel 4 nooit echt hebben gebruikt.
Tijdens de spots zeiden de influencers dingen zoals “De Pixel 4 heeft mijn favoriete gsm-camera, zeker met weinig licht dankzij de Night Sight Mode” en “De Pixel 4 helpt me om dingen gedaan te krijgen dankzij de nieuwe Google Assistant die je via je stem kan activeren”. Meer voorbeelden van de spotjes zijn via de website van de FTC te beluisteren.
Boete van 9,4 miljoen dollar
De klacht van de FTC stelt dat Google meer dan 2,6 miljoen dollar betaald zou hebben aan iHeartRadio, een vertakking van iHeartMedia, om de reclame uit te zenden. Daarbovenop zou Google nog eens 2 miljoen hebben betaald aan elf kleinere radiostations. De FTC zou Google en iHeartMedia een boete van 9,4 miljoen willen laten ophoesten. Als ze het bij de boete willen houden, zouden de twee bedrijven wel geen dergelijke misleidende advertenties meer mogen verspreiden.
Het gaat om bijna 29.000 radio-advertenties, met radiopersoonlijkheden in, die werden uitgezonden in 2019 en 2020. De Federal Trade Commission (FTC) vindt dat de radiospotjes bedrieglijk zijn omdat Google en iHeartMedia voorgeschreven lijnen door de persoonlijkheden lieten inspreken. Maar volgens de FTC zouden die influencers de Google Pixel 4 nooit echt hebben gebruikt.
Tijdens de spots zeiden de influencers dingen zoals “De Pixel 4 heeft mijn favoriete gsm-camera, zeker met weinig licht dankzij de Night Sight Mode” en “De Pixel 4 helpt me om dingen gedaan te krijgen dankzij de nieuwe Google Assistant die je via je stem kan activeren”. Meer voorbeelden van de spotjes zijn via de website van de FTC te beluisteren.
Boete van 9,4 miljoen dollar
De klacht van de FTC stelt dat Google meer dan 2,6 miljoen dollar betaald zou hebben aan iHeartRadio, een vertakking van iHeartMedia, om de reclame uit te zenden. Daarbovenop zou Google nog eens 2 miljoen hebben betaald aan elf kleinere radiostations. De FTC zou Google en iHeartMedia een boete van 9,4 miljoen willen laten ophoesten. Als ze het bij de boete willen houden, zouden de twee bedrijven wel geen dergelijke misleidende advertenties meer mogen verspreiden.