Test

Dit is een popup

Mercedes voert betaalmuur in voor meer vermogen in EV’s

Mercedes
Mercedes EQS
Mercedes voert een nieuw betaalplan in voor eigenaars van een EQE en EQS. Tegen een forse meerprijs kunnen ze betalen voor extra motorvermogen.

In de VS heeft Mercedes-Benz een ‘Acceleration Increase’-abonnement gelanceerd voor de EQE en EQS. Dat meldt The Verge. Wie jaarlijks 1.200 dollar betaalt, krijgt meer motorvermogen dan toen zijn elektrische wagen geleverd werd. In de praktijk moet het de ‘launch’ van 0 naar 100 km met 0,8 tot één seconde versnellen, via een hoger piekvermogen en koppel. 

Mercedes maakt wel duidelijk dat het puur om een software-aanpassing gaat. Maar dat verbetert de perceptie niet: eigenlijk betalen klanten dan nog eens extra voor vermogen dat hun wagen ook zonder ‘upgrade’ al zou kunnen leveren. Het is een twijfelachtige commerciële zet, aangezien de EQE 2023 (78.650 euro) en EQS 2022 (119.427 euro)  al een fors prijskaartje dragen. En als je dan toch zulk geld kan besteden aan een EV, waarom zou je dan een EQS 450 kopen als een EQS 580 sneller is en meer comfortopties biedt? 

Mercedes gaat Tesla achterna

Mercedes-Benz volgt wellicht het voorbeeld van pionier Tesla. Elon Musk en co. Verkopen al langer aparte pakketten voor meer rij-assistentie. Een tijdlang konden Model S-eigenaars in de VS ook bijbetalen om meer batterijcapaciteit vrij te maken. Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen een eenmalige opleg en een peperduur abonnement… 

In de wereld van computersoftware en apps zijn we intussen gewoon geraakt aan dergelijke abonnementsformules. Maar wat ons betreft vinden we het geen goede evolutie om dat te ver doorgedreven te zien worden in de autosector.

In de VS heeft Mercedes-Benz een ‘Acceleration Increase’-abonnement gelanceerd voor de EQE en EQS. Dat meldt The Verge. Wie jaarlijks 1.200 dollar betaalt, krijgt meer motorvermogen dan toen zijn elektrische wagen geleverd werd. In de praktijk moet het de ‘launch’ van 0 naar 100 km met 0,8 tot één seconde versnellen, via een hoger piekvermogen en koppel. 

Mercedes maakt wel duidelijk dat het puur om een software-aanpassing gaat. Maar dat verbetert de perceptie niet: eigenlijk betalen klanten dan nog eens extra voor vermogen dat hun wagen ook zonder ‘upgrade’ al zou kunnen leveren. Het is een twijfelachtige commerciële zet, aangezien de EQE 2023 (78.650 euro) en EQS 2022 (119.427 euro)  al een fors prijskaartje dragen. En als je dan toch zulk geld kan besteden aan een EV, waarom zou je dan een EQS 450 kopen als een EQS 580 sneller is en meer comfortopties biedt? 

Mercedes gaat Tesla achterna

Mercedes-Benz volgt wellicht het voorbeeld van pionier Tesla. Elon Musk en co. Verkopen al langer aparte pakketten voor meer rij-assistentie. Een tijdlang konden Model S-eigenaars in de VS ook bijbetalen om meer batterijcapaciteit vrij te maken. Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen een eenmalige opleg en een peperduur abonnement… 

In de wereld van computersoftware en apps zijn we intussen gewoon geraakt aan dergelijke abonnementsformules. Maar wat ons betreft vinden we het geen goede evolutie om dat te ver doorgedreven te zien worden in de autosector.

Connected Carelektrische wagenmercedes-benz

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!