Hoe zorg ik voor mijn fietsbatterij?
De herfst is begonnen en de winter staat voor de deur. Heel wat e-bikes zullen binnenkort, als het weer slechter begint te worden, ingeruild worden voor de auto of het openbaar vervoer. Of net niet. Hoe dan ook wil je ervoor zorgen dat jouw fietsbatterij de winter – en ook daarna – overleeft. Hier lees je hoe je dat het best kan doen.
Zelfontlading
Zorg er om te beginnen voor dat de fietsbatterij niet volledig leeg is als je de fiets lange tijd niet gebruikt. Idealiter laad je de batterij op tot 80% voor hij de opslag in gaat. Alle accu’s, ook die van je elektrische fiets, verliezen namelijk spanning als ze niet gebruikt worden. Batterijen werken namelijk met een chemische reactie die energie vrijgeeft. Ook als een batterij niet aangesloten is, blijft die reactie verder gaan – zij het op kleine schaal. Een volledig opgeladen accu zal meer en sneller aan zelfontlading doen dan een half opgeladen exemplaar. Hoe minder je batterij aan zelfontlading doet, hoe beter. Zelfontlading kan immers tot diepontlading leiden: de batterij houdt dan geen spanning meer vast. In sommige gevallen zal de batterij niet meer opladen. Als de fietsbatterij nog wel oplaadt, zal de capaciteit niet meer hetzelfde zijn.
Als de batterij de hele winter buiten gebruik blijft, is het een goed idee om deze van tijd tot tijd op te laden. Op die manier beperk je de schade die zelfontlading aan de accu kan toebrengen. Let er tijdens het laden wel op dat je de batterij niet overvol probeert te laden. Hoewel slimme laders dit zouden moeten voorkomen, is het mogelijk dat een batterij tot boven 100% percent probeert te laden. Dit heet overcharging en kan schade toebrengen aan het apparaat en er zelfs voor zorgen dat de accu ontbrandt of ontploft. Verlies de accu dus niet uit het oog tijdens het opladen en controleer regelmatig het batterijpercentage als dat mogelijk is.
De ideale temperatuur
Accu’s houden bovendien van droge omgevingen met een ideale temperatuur rond de 15 graden. Warmte zorgt er namelijk voor dat de chemische zelfontladingsreactie sneller gebeurt, waardoor er sneller ontladen wordt. Bovendien kan het ’s winters lijken alsof je batterij minder goed presteert. Net zoals warmte ervoor zorgt dat er meer energie geproduceerd wordt, zorgt kou ervoor dat de chemische batterijreactie afgeremd wordt en er dus minder energie geleverd wordt. Het is dus normaal dat je actieradius in de winter wat kleiner is. Waarom de batterij dan niet in de ijskast of diepvries bewaren? Hoewel koelte de zelfontlading zou moeten vertragen, is een koele ruimte dikwijls ook heel vochtig. Het vocht in je koelkast of diepvries kan echter zelfontlading uitlokken of zelfs de contactpunten van de accu doen oxideren. Deze plekken vermijd je dus best.
Is snelladen schadelijk?
Geen twee fietsbatterijen en opladers zijn bovendien hetzelfde. Raadpleeg dus best de handleiding van je e-bike voor specifieke instructies over gebruik en opslag. De fabrikant weet dikwijls wat het beste is voor jouw specifieke accu. Heb je toch een nieuwe oplader nodig? Kijk dan goed na welk model je koopt: er zijn reguliere laders en slimme laders. Slimme laders stoppen met opladen zodra de batterij vol is, zo wordt het risico op overcharging geminimaliseerd. Daarnaast moet je er op letten dat het voltage van de lader overeenkomt met de accu: een 26V-batterij wordt opgeladen met een lader van 29,4V, een batterij van 36V heeft een lader nodig van 42V.
- Lees ook: Bosch gaat tuning van e-bikes blokkeren
Daarnaast is er nog het amperage van de lader. Over het algemeen geldt: hoe hoger het amperage dat op de lader vermeld staat, hoe sneller je batterij opgeladen is. Laders van 4A of meer worden ook verkocht als snelladers. Maar is sneller ook daadwerkelijk beter? Snelle laders worden vaak warm en zorgen ervoor dat de accu verhit. Zoals hierboven besproken gaan hitte en accu’s niet goed samen. Voor de levensduur van je batterij is het dus beter om een lader van 1,5A of 2A te nemen. De batterij zal dan langer moeten opladen, maar wel langer dienstdoen. Ook in de omgekeerde richting is dit waar: hoe trager de batterij ontlaadt, hoe langer ze goed blijft werken. Zowel snelladen als snel ontladen creëert ongewenste hitte die slecht is voor de fietsbatterij. Ook dit zal de levensduur van je accu doen afnemen. Het is dus een goed idee om de motor van de fiets niet continu op volle toeren te doen draaien.
Samenvatting:
- Laad de batterij op tot ongeveer 80% voor hij de opslag in gaat.
- Laad de batterij van tijd tot tijd bij.
- Haal de batterij uit het stopcontact wanneer hij (bijna) vol is.
- Bewaar de batterij in een droge ruimte met een temperatuur van 15°C.
- Gebruik een originele lader of
- Een lader met het juiste wattage
- Een lader met een laag amperage.
- Laat de motor niet voortdurend op volle toeren draaien
Met deze tips blijft de batterij van je e-bike zo lang mogelijk in een perfecte staat. Het klopt dat alle batterijen vroeg of laat beginnen degraderen, maar als gebruiker kan je al heel wat doen om dat te voorkomen.
De herfst is begonnen en de winter staat voor de deur. Heel wat e-bikes zullen binnenkort, als het weer slechter begint te worden, ingeruild worden voor de auto of het openbaar vervoer. Of net niet. Hoe dan ook wil je ervoor zorgen dat jouw fietsbatterij de winter – en ook daarna – overleeft. Hier lees je hoe je dat het best kan doen.
Zelfontlading
Zorg er om te beginnen voor dat de fietsbatterij niet volledig leeg is als je de fiets lange tijd niet gebruikt. Idealiter laad je de batterij op tot 80% voor hij de opslag in gaat. Alle accu’s, ook die van je elektrische fiets, verliezen namelijk spanning als ze niet gebruikt worden. Batterijen werken namelijk met een chemische reactie die energie vrijgeeft. Ook als een batterij niet aangesloten is, blijft die reactie verder gaan – zij het op kleine schaal. Een volledig opgeladen accu zal meer en sneller aan zelfontlading doen dan een half opgeladen exemplaar. Hoe minder je batterij aan zelfontlading doet, hoe beter. Zelfontlading kan immers tot diepontlading leiden: de batterij houdt dan geen spanning meer vast. In sommige gevallen zal de batterij niet meer opladen. Als de fietsbatterij nog wel oplaadt, zal de capaciteit niet meer hetzelfde zijn.
Als de batterij de hele winter buiten gebruik blijft, is het een goed idee om deze van tijd tot tijd op te laden. Op die manier beperk je de schade die zelfontlading aan de accu kan toebrengen. Let er tijdens het laden wel op dat je de batterij niet overvol probeert te laden. Hoewel slimme laders dit zouden moeten voorkomen, is het mogelijk dat een batterij tot boven 100% percent probeert te laden. Dit heet overcharging en kan schade toebrengen aan het apparaat en er zelfs voor zorgen dat de accu ontbrandt of ontploft. Verlies de accu dus niet uit het oog tijdens het opladen en controleer regelmatig het batterijpercentage als dat mogelijk is.
De ideale temperatuur
Accu’s houden bovendien van droge omgevingen met een ideale temperatuur rond de 15 graden. Warmte zorgt er namelijk voor dat de chemische zelfontladingsreactie sneller gebeurt, waardoor er sneller ontladen wordt. Bovendien kan het ’s winters lijken alsof je batterij minder goed presteert. Net zoals warmte ervoor zorgt dat er meer energie geproduceerd wordt, zorgt kou ervoor dat de chemische batterijreactie afgeremd wordt en er dus minder energie geleverd wordt. Het is dus normaal dat je actieradius in de winter wat kleiner is. Waarom de batterij dan niet in de ijskast of diepvries bewaren? Hoewel koelte de zelfontlading zou moeten vertragen, is een koele ruimte dikwijls ook heel vochtig. Het vocht in je koelkast of diepvries kan echter zelfontlading uitlokken of zelfs de contactpunten van de accu doen oxideren. Deze plekken vermijd je dus best.
Is snelladen schadelijk?
Geen twee fietsbatterijen en opladers zijn bovendien hetzelfde. Raadpleeg dus best de handleiding van je e-bike voor specifieke instructies over gebruik en opslag. De fabrikant weet dikwijls wat het beste is voor jouw specifieke accu. Heb je toch een nieuwe oplader nodig? Kijk dan goed na welk model je koopt: er zijn reguliere laders en slimme laders. Slimme laders stoppen met opladen zodra de batterij vol is, zo wordt het risico op overcharging geminimaliseerd. Daarnaast moet je er op letten dat het voltage van de lader overeenkomt met de accu: een 26V-batterij wordt opgeladen met een lader van 29,4V, een batterij van 36V heeft een lader nodig van 42V.
- Lees ook: Bosch gaat tuning van e-bikes blokkeren
Daarnaast is er nog het amperage van de lader. Over het algemeen geldt: hoe hoger het amperage dat op de lader vermeld staat, hoe sneller je batterij opgeladen is. Laders van 4A of meer worden ook verkocht als snelladers. Maar is sneller ook daadwerkelijk beter? Snelle laders worden vaak warm en zorgen ervoor dat de accu verhit. Zoals hierboven besproken gaan hitte en accu’s niet goed samen. Voor de levensduur van je batterij is het dus beter om een lader van 1,5A of 2A te nemen. De batterij zal dan langer moeten opladen, maar wel langer dienstdoen. Ook in de omgekeerde richting is dit waar: hoe trager de batterij ontlaadt, hoe langer ze goed blijft werken. Zowel snelladen als snel ontladen creëert ongewenste hitte die slecht is voor de fietsbatterij. Ook dit zal de levensduur van je accu doen afnemen. Het is dus een goed idee om de motor van de fiets niet continu op volle toeren te doen draaien.
Samenvatting:
- Laad de batterij op tot ongeveer 80% voor hij de opslag in gaat.
- Laad de batterij van tijd tot tijd bij.
- Haal de batterij uit het stopcontact wanneer hij (bijna) vol is.
- Bewaar de batterij in een droge ruimte met een temperatuur van 15°C.
- Gebruik een originele lader of
- Een lader met het juiste wattage
- Een lader met een laag amperage.
- Laat de motor niet voortdurend op volle toeren draaien
Met deze tips blijft de batterij van je e-bike zo lang mogelijk in een perfecte staat. Het klopt dat alle batterijen vroeg of laat beginnen degraderen, maar als gebruiker kan je al heel wat doen om dat te voorkomen.