YouTube krijgt update met nieuwe look en features
De functies die met deze update komen, werden eerder al getest bij Premium-gebruikers die als eerste de mogelijkheid krijgen om nieuwigheden van YouTube uit te testen. De timing van de release is wel noemenswaardig gezien de recente prijsstijging van Premium-abonnementen voor families in meerdere landen.
“Ambient mode” en nieuwe knoppen
Op vlak van YouTubes nieuwe uiterlijk heeft Google vooral ingezet op “ambient mode”. Dat is een visueel effect waarmee de kleuren uit een video subtiel in de achtergrond van het YouTube-scherm worden verwerkt. Als je het donkere thema gebruikt, staat de modus automatisch aan. Je kan hem wel uitzetten via de instellingen. Deze feature is wel enkel beschikbaar op de mobiele app en via de website, dus niet op de tv-app.
Verder is het donkere thema zelf nog een tikkeltje donkerder gemaakt; die update komt wel naar de smart tv’s. De afspeellijsten kregen ook ambient mode. Daarbij wordt de eerste video als “cover” ingesteld en zijn meer details over de afspeellijst in een oogopslag zichtbaar.
Rond de videospeler zelf kregen enkele knoppen een opfrissing. De like-, deel- en downloadknoppen worden compacter om zo minder afleidend te zijn. De abonneer-knop kreeg ook een make-over, maar valt nog altijd een beetje meer op dan de andere knoppen. Vooral handig voor mobiele gebruikers: links in bijvoorbeeld de beschrijving van de video worden nu getoond als knoppen.
Frame per frame zoeken
Dan nu over de nieuwe functies in deze YouTube-update. Het wordt mogelijk om op de smartphone in te zoomen tijdens het bekijken van een video. Meer zelfs: de video kan ingezoomd blijven als je het scherm loslaat. Daarnaast kan je op mobiel en web nu ook “nauwkeurig zoeken” in video’s. Met die functie kun je schijnbaar frame per frame zoeken in een video en zo een specifiek beeld vinden.
De functies die met deze update komen, werden eerder al getest bij Premium-gebruikers die als eerste de mogelijkheid krijgen om nieuwigheden van YouTube uit te testen. De timing van de release is wel noemenswaardig gezien de recente prijsstijging van Premium-abonnementen voor families in meerdere landen.
“Ambient mode” en nieuwe knoppen
Op vlak van YouTubes nieuwe uiterlijk heeft Google vooral ingezet op “ambient mode”. Dat is een visueel effect waarmee de kleuren uit een video subtiel in de achtergrond van het YouTube-scherm worden verwerkt. Als je het donkere thema gebruikt, staat de modus automatisch aan. Je kan hem wel uitzetten via de instellingen. Deze feature is wel enkel beschikbaar op de mobiele app en via de website, dus niet op de tv-app.
Verder is het donkere thema zelf nog een tikkeltje donkerder gemaakt; die update komt wel naar de smart tv’s. De afspeellijsten kregen ook ambient mode. Daarbij wordt de eerste video als “cover” ingesteld en zijn meer details over de afspeellijst in een oogopslag zichtbaar.
Rond de videospeler zelf kregen enkele knoppen een opfrissing. De like-, deel- en downloadknoppen worden compacter om zo minder afleidend te zijn. De abonneer-knop kreeg ook een make-over, maar valt nog altijd een beetje meer op dan de andere knoppen. Vooral handig voor mobiele gebruikers: links in bijvoorbeeld de beschrijving van de video worden nu getoond als knoppen.
Frame per frame zoeken
Dan nu over de nieuwe functies in deze YouTube-update. Het wordt mogelijk om op de smartphone in te zoomen tijdens het bekijken van een video. Meer zelfs: de video kan ingezoomd blijven als je het scherm loslaat. Daarnaast kan je op mobiel en web nu ook “nauwkeurig zoeken” in video’s. Met die functie kun je schijnbaar frame per frame zoeken in een video en zo een specifiek beeld vinden.