Gebruikers van Yelo moeten overschakelen naar de Telenet TV-app
Na meer dan tien jaar trekt Telenet de stekker uit de Yelo-app. In 2010 startte het telecombedrijf via die app met ‘TV op je smartphone en tablet’. Op dat moment leek het nog iets futuristisch, maar intussen zijn we allemaal gewoon geraakt aan TV kijken op onze mobiele apparaten. In 2019 introduceerde Telenet een nieuwe app om online TV te kijken: de Telenet TV-app. De nieuwe app kwam er samen met een vernieuwde 4K “TV-Box” die voor het eerst ook apps zoals Netflix en YouTube ondersteunde.
Één gecentraliseerde app
Nu lijkt Telenet de vernieuwing te willen doorzetten. De Yelo-app verdwijnt en alleen de nieuwere Telenet TV-app blijft bestaan. De voornaamste reden daarvoor, volgens Telenet, is dat ze alle functies en mogelijkheden om online TV te kijken, willen centraliseren binnen één en dezelfde app. Zo zou het voor gebruikers minder verwarrend worden om te weten welke app ze moeten installeren. Daarnaast is het ook handiger voor Telenet zelf om nieuwe functies niet telkens voor twee verschillende apps te laten ontwikkelen.
De Yelo-app zal de komende maanden in fases verdwijnen, waardoor sommige gebruikers nog iets langer zullen kunnen blijven kijken dan andere. Yelo-gebruikers worden op de hoogte gebracht via e-mail en pushberichten dat ze moeten overstappen naar de Telenet TV-app.
Verschillen tussen Yelo en Telenet TV
Hoewel beide apps erg gelijkaardig zijn, je kan namelijk met beide online naar televisie kijken, zijn er ook een aantal belangrijke verschillen. Beide apps ondersteunen AirPlay en Chromecast om de content op je televisiescherm te bekijken, maar de kwaliteit waarmee je kan kijken, is verschillend. Zo ondersteunt de Yelo-app een maximumresolutie van 1080p, bij de nieuwere Telenet TV-app is dat verbazingwekkend genoeg nog altijd maar 720p.
De Telenet TV-app heeft ook geen ondersteuning voor synchronisatie met je Digibox of Digicorder. Via de Yelo-app kon je bijvoorbeeld verder kijken naar een programma dat je al gedeeltelijk had gezien op je Digibox of Digicorder. Of je kon bestelde programma’s zowel op TV als in de Yelo-app bekijken. Via de Telenet TV-app is dat helaas nog niet mogelijk. Je opnames blijven op de nieuwe app ook maar 30 dagen beschikbaar, terwijl dat via de Yelo-app het dubbele was.
Telenet is zich bewust van de nadelen van de Telenet TV-app en belooft dan ook dat Yelo-klanten gratis zullen kunnen overstappen naar de vernieuwde TV-Box, die wel synchroniseert met de nieuwe app.
Na meer dan tien jaar trekt Telenet de stekker uit de Yelo-app. In 2010 startte het telecombedrijf via die app met ‘TV op je smartphone en tablet’. Op dat moment leek het nog iets futuristisch, maar intussen zijn we allemaal gewoon geraakt aan TV kijken op onze mobiele apparaten. In 2019 introduceerde Telenet een nieuwe app om online TV te kijken: de Telenet TV-app. De nieuwe app kwam er samen met een vernieuwde 4K “TV-Box” die voor het eerst ook apps zoals Netflix en YouTube ondersteunde.
Één gecentraliseerde app
Nu lijkt Telenet de vernieuwing te willen doorzetten. De Yelo-app verdwijnt en alleen de nieuwere Telenet TV-app blijft bestaan. De voornaamste reden daarvoor, volgens Telenet, is dat ze alle functies en mogelijkheden om online TV te kijken, willen centraliseren binnen één en dezelfde app. Zo zou het voor gebruikers minder verwarrend worden om te weten welke app ze moeten installeren. Daarnaast is het ook handiger voor Telenet zelf om nieuwe functies niet telkens voor twee verschillende apps te laten ontwikkelen.
De Yelo-app zal de komende maanden in fases verdwijnen, waardoor sommige gebruikers nog iets langer zullen kunnen blijven kijken dan andere. Yelo-gebruikers worden op de hoogte gebracht via e-mail en pushberichten dat ze moeten overstappen naar de Telenet TV-app.
Verschillen tussen Yelo en Telenet TV
Hoewel beide apps erg gelijkaardig zijn, je kan namelijk met beide online naar televisie kijken, zijn er ook een aantal belangrijke verschillen. Beide apps ondersteunen AirPlay en Chromecast om de content op je televisiescherm te bekijken, maar de kwaliteit waarmee je kan kijken, is verschillend. Zo ondersteunt de Yelo-app een maximumresolutie van 1080p, bij de nieuwere Telenet TV-app is dat verbazingwekkend genoeg nog altijd maar 720p.
De Telenet TV-app heeft ook geen ondersteuning voor synchronisatie met je Digibox of Digicorder. Via de Yelo-app kon je bijvoorbeeld verder kijken naar een programma dat je al gedeeltelijk had gezien op je Digibox of Digicorder. Of je kon bestelde programma’s zowel op TV als in de Yelo-app bekijken. Via de Telenet TV-app is dat helaas nog niet mogelijk. Je opnames blijven op de nieuwe app ook maar 30 dagen beschikbaar, terwijl dat via de Yelo-app het dubbele was.
Telenet is zich bewust van de nadelen van de Telenet TV-app en belooft dan ook dat Yelo-klanten gratis zullen kunnen overstappen naar de vernieuwde TV-Box, die wel synchroniseert met de nieuwe app.