Gratis webruimte van 60.000 Telenet klanten verdwijnt deze week
Telecomproviders als Telenet boden klanten jarenlang gratis webruimte om bestanden digitaal weg te zetten. Proximus stopte vorig jaar al met het aanbieden van deze gratis webruimte en Telenet laat tegenover persbureau Belga weten de dienst nu eveneens stop te zetten. Telenet-klanten hebben vanaf donderdag 1 september geen toegang meer tot de webruimte. Volgens de provider hadden nog zo’n 60.000 klanten toegang tot de persoonlijke webruimte.
Telenet webruimte verdwijnt
Telenet’s webruimtes verdwijnen vanaf de eerdergenoemde datum voor zowel gratis als betalende klanten. Voor klanten die nog betalen voor de webruimte, worden betalingen direct stopgezet. Het is dus niet nodig om daar achteraan te gaan. Mocht je nog over zo’n webruimte beschikken, zorg er dan voor dat je belangrijke bestanden ervan downloadt en elders opslaat. De bestanden zijn na 1 september immers niet meer beschikbaar via de webruimtes.
Telenet besloot de webruimtes op te doeken omdat cloudopslag de voorbije jaren flink evolueerde. “Ondertussen (zijn er) tal van nieuwe, veiligere en meer geavanceerde mogelijkheden bestaan om webruimte te beheren”, meldt de provider. OneDrive, WhatsApp, Google Drive, Dropbox en zelfs WeTransfer worden als voorbeelden genoemd. Uiteraard draagt de groei van sociale media zoals Facebook en WhatsApp – waarop veel gemakkelijker informatie kan worden gedeeld – ook bij aan deze ontwikkeling.
Steeds minder gebruikers
Een andere reden dat Telenet de dienst stopzet is dat ze simpelweg nog weinig werd gebruikt. Er worden geen specifieke aantallen genoemd, maar de telecomoperator meldt wel dat veel gebruikers van de webruimtes ‘al jaren niet meer actief zijn’.
De webruimtes van Telenet diende jarenlang als voorloper van de hedendaagse clouddiensten. Via de dienst konden gebruikers makkelijk bestanden en informatie met elkaar delen. Iedere klant van Telenet kreeg zijn eigen webadres voor de ruimte, maar het was niet de bedoeling de dienst te gebruiken als (gratis) webhosting voor websites.
Telecomproviders als Telenet boden klanten jarenlang gratis webruimte om bestanden digitaal weg te zetten. Proximus stopte vorig jaar al met het aanbieden van deze gratis webruimte en Telenet laat tegenover persbureau Belga weten de dienst nu eveneens stop te zetten. Telenet-klanten hebben vanaf donderdag 1 september geen toegang meer tot de webruimte. Volgens de provider hadden nog zo’n 60.000 klanten toegang tot de persoonlijke webruimte.
Telenet webruimte verdwijnt
Telenet’s webruimtes verdwijnen vanaf de eerdergenoemde datum voor zowel gratis als betalende klanten. Voor klanten die nog betalen voor de webruimte, worden betalingen direct stopgezet. Het is dus niet nodig om daar achteraan te gaan. Mocht je nog over zo’n webruimte beschikken, zorg er dan voor dat je belangrijke bestanden ervan downloadt en elders opslaat. De bestanden zijn na 1 september immers niet meer beschikbaar via de webruimtes.
Telenet besloot de webruimtes op te doeken omdat cloudopslag de voorbije jaren flink evolueerde. “Ondertussen (zijn er) tal van nieuwe, veiligere en meer geavanceerde mogelijkheden bestaan om webruimte te beheren”, meldt de provider. OneDrive, WhatsApp, Google Drive, Dropbox en zelfs WeTransfer worden als voorbeelden genoemd. Uiteraard draagt de groei van sociale media zoals Facebook en WhatsApp – waarop veel gemakkelijker informatie kan worden gedeeld – ook bij aan deze ontwikkeling.
Steeds minder gebruikers
Een andere reden dat Telenet de dienst stopzet is dat ze simpelweg nog weinig werd gebruikt. Er worden geen specifieke aantallen genoemd, maar de telecomoperator meldt wel dat veel gebruikers van de webruimtes ‘al jaren niet meer actief zijn’.
De webruimtes van Telenet diende jarenlang als voorloper van de hedendaagse clouddiensten. Via de dienst konden gebruikers makkelijk bestanden en informatie met elkaar delen. Iedere klant van Telenet kreeg zijn eigen webadres voor de ruimte, maar het was niet de bedoeling de dienst te gebruiken als (gratis) webhosting voor websites.