Tesla Model Y review: een Model 3 op hoge poten
De langverwachte Tesla Model Y is sinds enige tijd ook in België aan wal geraakt. De Model Y is het laatste model in de S3XY-reeks van Elon Musk. Wat voor wagen is dit en hoe past hij in het plaatje tussen de andere modellen van Tesla?
Het merk had al een SUV in zijn rangen, de Model X. Maar die valt misschien wat groot (en duur) uit voor wie eigenlijk genoeg heeft aan een kleinere SUV. Gezien de populariteit van het segment, is het dus helemaal logisch dat Tesla een Model 3 op hoge poten bouwde en dat is – kort door de bocht – hoe we de Model Y het beste kunnen omschrijven.
Specificaties
We kregen van Tesla een Model Y Performance ter beschikking. Dat betekent net iets minder autonomie (514 tegenover 533 km), maar wel straffere prestaties. Zo vlieg je met het Performance-model in amper 3,7 seconden naar de 100 km/u, terwijl je daar met de Long Range 1,3 seconden langer over doet. Nog een verschil met de Long Range zijn de performanceremmen en de 21 inch grote Überturbine-velgen. Daarover verder in deze review meer.
- Totale vermogen: 562 pk
- Acceleratie van 0 naar 100 km/u: 3,7 seconden
- Topsnelheid: 250 km/u
- Actieradius (WLTP): 514 km
- Batterijcapaciteit: 82 kWh
- Aantal plaatsen: 5
- Prijs: vanaf 70.000 euro (Performance)
Uiterlijk van de Tesla Model Y
We hebben de voorbije jaren alle modellen van Tesla kunnen uittesten. We begonnen ooit met de peperdure Tesla Model S (Performance) en reden nadien met de Model 3, Model X en nu dus met de Model Y. Qua uiterlijk zijn we het erover eens dat de Model Y een uitvergrote versie van de Model 3 is. En daar is niets mis mee, want de Model 3 verkoopt als zoete broodjes. De Model Y volgde dus in zijn slipstream. Je ziet het model steeds vaker rijden op de weg en dat zegt wel wat over het succes ervan.
De Tesla Model Y is een Amerikaanse wagen, dat zie je, maar het is een knappe wagen. Alle verhoudingen kloppen, maar over één ding waren we het echt eens: de kont van de Model Y past niet in het geheel. We weten ook wel dat de kont natuurlijk dezelfde is als die van de andere modellen, maar we vinden wel dat het tijd is om de kont ook een moderne upgrade te geven. Gelukkig is dat persoonlijk en hoeft dat jouw aankoop zeker niet tegen te houden. De achterkant begint een beetje ‘generiek’ te voelen, omdat die nogal vlak is en bij alle Tesla-modellen sterk gelijkend is. We snappen dat aerodynamica een rol spelen, maar echt sexy vonden we de achterkant niet. De rest van de carrosserie wisten we wel te pruimen. Ook van panel gaps is geen sprake. Bij de eerste Tesla’s was de afwerking van de panelen niet zo mooi en kwam er wel eens een uiteinde van de bumpers los te zitten. Dat is hier gelukkig niet het geval.
We hadden het er bij de specificaties van de Model Y Performance al over; de 21-inch-Überturbine-velgen. Wat is daar nu zo speciaal aan? De velgen deden hun intrede bij de lancering van de Model Y. Ze hebben een speciale grijstint en hebben een aerodynamisch ontwerp dat je bij geenenkele andere autofabrikant zal tegenkomen. Vaak zijn die ontwerpen niet zo mooi, maar Tesla lijkt daar een knappe oplossing voor te hebben voor gevonden. Het komt er eigenlijk op neer dat ze ervoor zorgen dat de lucht efficiënter wordt doorgevoerd, waardoor je minder wrijving hebt en dus meer autonomie of rijprestaties.
Rijcomfort
Ook hierover waren Marijn en ik het duidelijk met elkaar eens: Tesla blijft verrassen met een ongeëvenaard rijcomfort. We hebben nog geen autofabrikanten hen dat weten nadoen. De combinatie van de stilte, het zoemende geluid, het zachte lederen stuurwiel, de banden die perfect meevolgen en bijsturen waar nodig: het rijcomfort van een Tesla is gewoon top, dat is niet anders bij de Model Y. De wegligging van deze wagen is uitstekend, waardoor hij ook bijzonder stabiel voelt. Je hebt hem echt onder controle en je hebt niet het gevoel dat de wagen met jou rijdt. Een van de wagens die in de buurt komt van het rijcomfort van de Model Y is de ID.4 van Volkswagen. Die is een stukje groter, maar hij is wel vergelijkbaar qua klasse en rijcomfort. Al moet gezegd dat de zetels van de Model Y Performance simpelweg nog lekkerder zitten dan de stoelen van pakweg een Mercedes, BMW of Audi in dezelfde prijsklasse.
Al meteen bij het instappen merk je hoe ruim de Model Y is. Met een glazen dak (dat je jammer genoeg niet kan sluiten) wordt de wagen nog een pak groter dan hij al is. Net zoals de enorme voor- en zijruiten. De wagen voelt ook duidelijk veel ruimer dan de ‘instap-SUV’s’ van de traditionele merken. Om dat gevoel van ruimte te ervaren, moet je bij de concurrenten toch al een model hoger gaan. Het open gevoel wordt natuurlijk wel versterk door het minimalistische dashboard en het ontbreken van een tunnel waar bij diesel- of benzinewagens de versnellingsbak zou zitten. De kofferinhoud van 971 liter is ook bijzonder groot, waardoor de Model Y ook de perfecte wagen is voor uitjes met het hele gezin.
Infotainment
Het grote scherm in het midden is de kern van de wagen. Alles wat je wil wijzigen, activeren, uitschakelen, beheren, beluisteren en bekijken doe je via het centrale infotainmentdisplay. Je kan er dan ook niet naast kijken. Het display is het model dat we uit de Model 3 kennen. Het is een 15 inch groot touchscreen waarmee je onder andere alle OTA-updates binnenhaalt die je wagen nog beter maken en ook toekomstgericht ondersteuning voor nieuwe features garanderen.
Qua gebruikersgemak zit het infotainmentsysteem van Tesla op Apple-niveau. Zo lijken de knoppen nogal op die van iOS en heeft de autofabrikant het volledige UI heel eenvoudig of zelfs minimalistisch gehouden. Je bent er snel mee weg, ook als je het niet gewoon bent. Het touchscreen is zeer responsief en alles van muziek, bluetooth, navigatie en ga zo maar door is hier te vinden.
Kopen?
Koopadvies van Marijn
Als autoliefhebber en eigenaar van een sportieve hothatch met 280 pk, kon ik niet anders dan benieuwd zijn naar de Tesla Model Y Performance. Vind je prestaties belangrijk, dan is de Performance-versie kiezen een no-brainer. Wat me naast het instant beschikbare vermogen (dat je eerder van een supercar verwacht) nog het meest verrast heeft, is hoe comfortabel de zetels wel niet zijn. En vergis je niet: de Model Y is geen kleine wagen en eigenlijk de perfecte gezinsauto die uitstekend scoort met veel kofferruimte en luxueuze zitplaatsen. Ook de geluidskwaliteit van het intern ontwikkelde audiosysteem is top. Als ik dan toch één minpuntje moet noemen, is dat ik het stuur in de goedkopere Tesla’s niet zo mooi vind, maar het ligt wel lekker in de hand. Zou ik hem zelf kopen?
Ja.
Koopadvies van Wouter
Als je vandaag nog met een diesel- of benzinewagen rijdt die aan vervanging toe is en je bekijkt om eventueel de overstap naar een elektrische wagen te maken zou de Model Y wel eens jouw eerste EV kunnen worden. Er is meer dan voldoende kofferruimte, meer dan voldoende autonomie voor wekelijkse ritten, passagiers kunnen comfortabel meerijden en het rijcomfort is gewoon top. Het glazen dak maakt de gehele wagen nog ruimer maar heeft als nadeel dat het sneller warm wordt in de wagen in de zomer. Tot slot is het infotainmentsysteem perfect om bijvoorbeeld kinderen bezig te houden tijdens de autoreis. Zou ik hem zelf kopen? Ja.
De langverwachte Tesla Model Y is sinds enige tijd ook in België aan wal geraakt. De Model Y is het laatste model in de S3XY-reeks van Elon Musk. Wat voor wagen is dit en hoe past hij in het plaatje tussen de andere modellen van Tesla?
Het merk had al een SUV in zijn rangen, de Model X. Maar die valt misschien wat groot (en duur) uit voor wie eigenlijk genoeg heeft aan een kleinere SUV. Gezien de populariteit van het segment, is het dus helemaal logisch dat Tesla een Model 3 op hoge poten bouwde en dat is – kort door de bocht – hoe we de Model Y het beste kunnen omschrijven.
Specificaties
We kregen van Tesla een Model Y Performance ter beschikking. Dat betekent net iets minder autonomie (514 tegenover 533 km), maar wel straffere prestaties. Zo vlieg je met het Performance-model in amper 3,7 seconden naar de 100 km/u, terwijl je daar met de Long Range 1,3 seconden langer over doet. Nog een verschil met de Long Range zijn de performanceremmen en de 21 inch grote Überturbine-velgen. Daarover verder in deze review meer.
- Totale vermogen: 562 pk
- Acceleratie van 0 naar 100 km/u: 3,7 seconden
- Topsnelheid: 250 km/u
- Actieradius (WLTP): 514 km
- Batterijcapaciteit: 82 kWh
- Aantal plaatsen: 5
- Prijs: vanaf 70.000 euro (Performance)
Uiterlijk van de Tesla Model Y
We hebben de voorbije jaren alle modellen van Tesla kunnen uittesten. We begonnen ooit met de peperdure Tesla Model S (Performance) en reden nadien met de Model 3, Model X en nu dus met de Model Y. Qua uiterlijk zijn we het erover eens dat de Model Y een uitvergrote versie van de Model 3 is. En daar is niets mis mee, want de Model 3 verkoopt als zoete broodjes. De Model Y volgde dus in zijn slipstream. Je ziet het model steeds vaker rijden op de weg en dat zegt wel wat over het succes ervan.
De Tesla Model Y is een Amerikaanse wagen, dat zie je, maar het is een knappe wagen. Alle verhoudingen kloppen, maar over één ding waren we het echt eens: de kont van de Model Y past niet in het geheel. We weten ook wel dat de kont natuurlijk dezelfde is als die van de andere modellen, maar we vinden wel dat het tijd is om de kont ook een moderne upgrade te geven. Gelukkig is dat persoonlijk en hoeft dat jouw aankoop zeker niet tegen te houden. De achterkant begint een beetje ‘generiek’ te voelen, omdat die nogal vlak is en bij alle Tesla-modellen sterk gelijkend is. We snappen dat aerodynamica een rol spelen, maar echt sexy vonden we de achterkant niet. De rest van de carrosserie wisten we wel te pruimen. Ook van panel gaps is geen sprake. Bij de eerste Tesla’s was de afwerking van de panelen niet zo mooi en kwam er wel eens een uiteinde van de bumpers los te zitten. Dat is hier gelukkig niet het geval.
We hadden het er bij de specificaties van de Model Y Performance al over; de 21-inch-Überturbine-velgen. Wat is daar nu zo speciaal aan? De velgen deden hun intrede bij de lancering van de Model Y. Ze hebben een speciale grijstint en hebben een aerodynamisch ontwerp dat je bij geenenkele andere autofabrikant zal tegenkomen. Vaak zijn die ontwerpen niet zo mooi, maar Tesla lijkt daar een knappe oplossing voor te hebben voor gevonden. Het komt er eigenlijk op neer dat ze ervoor zorgen dat de lucht efficiënter wordt doorgevoerd, waardoor je minder wrijving hebt en dus meer autonomie of rijprestaties.
Rijcomfort
Ook hierover waren Marijn en ik het duidelijk met elkaar eens: Tesla blijft verrassen met een ongeëvenaard rijcomfort. We hebben nog geen autofabrikanten hen dat weten nadoen. De combinatie van de stilte, het zoemende geluid, het zachte lederen stuurwiel, de banden die perfect meevolgen en bijsturen waar nodig: het rijcomfort van een Tesla is gewoon top, dat is niet anders bij de Model Y. De wegligging van deze wagen is uitstekend, waardoor hij ook bijzonder stabiel voelt. Je hebt hem echt onder controle en je hebt niet het gevoel dat de wagen met jou rijdt. Een van de wagens die in de buurt komt van het rijcomfort van de Model Y is de ID.4 van Volkswagen. Die is een stukje groter, maar hij is wel vergelijkbaar qua klasse en rijcomfort. Al moet gezegd dat de zetels van de Model Y Performance simpelweg nog lekkerder zitten dan de stoelen van pakweg een Mercedes, BMW of Audi in dezelfde prijsklasse.
Al meteen bij het instappen merk je hoe ruim de Model Y is. Met een glazen dak (dat je jammer genoeg niet kan sluiten) wordt de wagen nog een pak groter dan hij al is. Net zoals de enorme voor- en zijruiten. De wagen voelt ook duidelijk veel ruimer dan de ‘instap-SUV’s’ van de traditionele merken. Om dat gevoel van ruimte te ervaren, moet je bij de concurrenten toch al een model hoger gaan. Het open gevoel wordt natuurlijk wel versterk door het minimalistische dashboard en het ontbreken van een tunnel waar bij diesel- of benzinewagens de versnellingsbak zou zitten. De kofferinhoud van 971 liter is ook bijzonder groot, waardoor de Model Y ook de perfecte wagen is voor uitjes met het hele gezin.
Infotainment
Het grote scherm in het midden is de kern van de wagen. Alles wat je wil wijzigen, activeren, uitschakelen, beheren, beluisteren en bekijken doe je via het centrale infotainmentdisplay. Je kan er dan ook niet naast kijken. Het display is het model dat we uit de Model 3 kennen. Het is een 15 inch groot touchscreen waarmee je onder andere alle OTA-updates binnenhaalt die je wagen nog beter maken en ook toekomstgericht ondersteuning voor nieuwe features garanderen.
Qua gebruikersgemak zit het infotainmentsysteem van Tesla op Apple-niveau. Zo lijken de knoppen nogal op die van iOS en heeft de autofabrikant het volledige UI heel eenvoudig of zelfs minimalistisch gehouden. Je bent er snel mee weg, ook als je het niet gewoon bent. Het touchscreen is zeer responsief en alles van muziek, bluetooth, navigatie en ga zo maar door is hier te vinden.
Kopen?
Koopadvies van Marijn
Als autoliefhebber en eigenaar van een sportieve hothatch met 280 pk, kon ik niet anders dan benieuwd zijn naar de Tesla Model Y Performance. Vind je prestaties belangrijk, dan is de Performance-versie kiezen een no-brainer. Wat me naast het instant beschikbare vermogen (dat je eerder van een supercar verwacht) nog het meest verrast heeft, is hoe comfortabel de zetels wel niet zijn. En vergis je niet: de Model Y is geen kleine wagen en eigenlijk de perfecte gezinsauto die uitstekend scoort met veel kofferruimte en luxueuze zitplaatsen. Ook de geluidskwaliteit van het intern ontwikkelde audiosysteem is top. Als ik dan toch één minpuntje moet noemen, is dat ik het stuur in de goedkopere Tesla’s niet zo mooi vind, maar het ligt wel lekker in de hand. Zou ik hem zelf kopen?
Ja.
Koopadvies van Wouter
Als je vandaag nog met een diesel- of benzinewagen rijdt die aan vervanging toe is en je bekijkt om eventueel de overstap naar een elektrische wagen te maken zou de Model Y wel eens jouw eerste EV kunnen worden. Er is meer dan voldoende kofferruimte, meer dan voldoende autonomie voor wekelijkse ritten, passagiers kunnen comfortabel meerijden en het rijcomfort is gewoon top. Het glazen dak maakt de gehele wagen nog ruimer maar heeft als nadeel dat het sneller warm wordt in de wagen in de zomer. Tot slot is het infotainmentsysteem perfect om bijvoorbeeld kinderen bezig te houden tijdens de autoreis. Zou ik hem zelf kopen? Ja.