Samsung krijgt boete voor misleiding over waterbestendigheid
De aanklacht gebeurde al in 2019, door de Australian Competition & Consumer Commission (ACCC). De Australische rechter oordeelde dat de Zuid-Koreaanse elektronicareus zijn klanten “misleid heeft” als het ging over de waterbestendigheid van een aantal Galaxy-smartphones. Samsung moet nu dus een boete van omgerekend 9 miljoen euro betalen.
“Waterbestendigheid fout geadverteerd”
De ACCC bracht de bal aan het rollen nadat er tussen maart 2016 en oktober 2018 advertenties te zien waren waarin sterk gesuggereerd werd dat de smartphones geschikt zouden zijn voor gebruik in zwembaden of zelfs in zee. De waakhond had daarrond honderden klachten ontvangen van teleurgestelde gebruikers, die hun Galaxy-telefoon beschadigd zagen nadat ze water te verwerken kregen.
De rechter is de consumentenbond gevolgd in zijn redenering dat het adverteren in een omgeving met water “een belangrijk verkoopargument was” voor de smartphones. “Veel consumenten zijn misleid door de advertenties, die er wel voor gezorgd hebben dat ze die telefoons kochten”, meent de ACC.
Samsung zelf heeft nog niet gereageerd op de kwestie. Een boete van ruim 9 miljoen euro lijkt dan ook relatief klein bedrag voor de elektronicagigant, die wellicht niet in beroep zal gaan. De kwestie beperkt zich voorlopig tot Australië. In onze contreien zijn er nog geen gelijkaardige klachten opgedoken.
De aanklacht gebeurde al in 2019, door de Australian Competition & Consumer Commission (ACCC). De Australische rechter oordeelde dat de Zuid-Koreaanse elektronicareus zijn klanten “misleid heeft” als het ging over de waterbestendigheid van een aantal Galaxy-smartphones. Samsung moet nu dus een boete van omgerekend 9 miljoen euro betalen.
“Waterbestendigheid fout geadverteerd”
De ACCC bracht de bal aan het rollen nadat er tussen maart 2016 en oktober 2018 advertenties te zien waren waarin sterk gesuggereerd werd dat de smartphones geschikt zouden zijn voor gebruik in zwembaden of zelfs in zee. De waakhond had daarrond honderden klachten ontvangen van teleurgestelde gebruikers, die hun Galaxy-telefoon beschadigd zagen nadat ze water te verwerken kregen.
De rechter is de consumentenbond gevolgd in zijn redenering dat het adverteren in een omgeving met water “een belangrijk verkoopargument was” voor de smartphones. “Veel consumenten zijn misleid door de advertenties, die er wel voor gezorgd hebben dat ze die telefoons kochten”, meent de ACC.
Samsung zelf heeft nog niet gereageerd op de kwestie. Een boete van ruim 9 miljoen euro lijkt dan ook relatief klein bedrag voor de elektronicagigant, die wellicht niet in beroep zal gaan. De kwestie beperkt zich voorlopig tot Australië. In onze contreien zijn er nog geen gelijkaardige klachten opgedoken.