Garantie op elektronica: de nieuwe regels uitgelegd
Er is op 1 juni 2022 weer heel wat veranderd in België. We moeten niet alleen meer betalen voor onze telecomabonnementen, ook de wet op de wettelijke garantie werd lichtjes aangepast. De nieuwe spelregels moeten het voor consumenten eenvoudiger maken om een herstelling of terugbetaling te eisen wanneer hun materiële consumptiegoederen defect zouden zijn. Wat de nieuwe garantiewet betekent voor jou als consument en hoe je je garantie op elektronica kan eisen, leggen we je hier uit.
Garantie op elektronica: wat is er veranderd op 1 juni?
Geen bewijslast meer
Eerst en vooral is het van belang om te weten dat de wettelijke garantietermijn behouden blijft op twee jaar, net zoals dat voor 1 juni het geval was. Maar de oude wetgeving maakte het moeilijker voor consumenten om hun recht op garantie gedurende die volledige periode in te roepen. De garantietermijn werd namelijk in twee stukken gekapt. Ging je product tijdens de eerste zes maanden stuk, dan ging men uit van een fabricagefout en was de verkoper sowieso verplicht je product te herstellen of vervangen. Maar eens die termijn gepasseerd was, moest je als consument bewijzen dat het toestel niet stuk is gegaan door jouw persoonlijke fout. En dan was het vaak woord tegen woord tussen consument en verkoper.
De nieuwe wet op garantie maakt komaf met die bewijslast. Het maakt dus niet meer uit wanneer het product defect gaat, of dat nu na twee dagen of anderhalf jaar is, je hebt als consument altijd het recht om de garantie in te roepen tijdens de termijn van twee jaar.
Mijn product is defect, wat nu?
Je nieuwe smartphone of televisie is stuk. De nieuwe garantiewet raadt aan zo snel mogelijk de verkoper op de hoogte te stellen van het gebrek. Hier wordt een periode van twee maanden in voorzien al kunnen verkoper en koper hier een termijn onderling voor afspreken. Wacht je meer dan een jaar na vaststelling van het gebrek om de verkoper te informeren, dan kan je recht op garantie vervallen.
Eens de verkoper ingelicht is, zijn er verschillende scenario’s mogelijk. Als consument heb je nu het recht om een herstelling of een vervanging van het product te eisen bij de verkoper. Jij mag in principe kiezen wat je wilt zolang dit ‘in functie van wat redelijk en mogelijk is’ blijft. Gaat het om een klein gebrek dat eenvoudig te herstellen is, dan zal het vaak blijven bij een kosteloze herstelling of vervanging. Stemt de verkoper daar echter niet mee in of vraagt die een onredelijke prijs voor de herstelling, dan mag je een prijsvermindering of een volledige terugbetaling eisen. Dat is ook het geval wanneer het product niet meer te herstellen of het ook na de herstelling/vervanging niet naar behoren werkt. De bewijslast ligt in dat scenario bij de verkoper om aan te tonen dat het product nog te herstellen is.
Wanneer gelden de nieuwe regels op garantie?
De vernieuwde garantiewet is op 1 juni 2022 formeel van kracht gegaan. Dat betekent dat de nieuwe garantieregels dus ook alleen maar gelden op producten die na deze datum gekocht zijn. Alle producten die je voor die datum gekocht hebt, vallen dus nog onder de oudere wetgeving op garantie. Dat geldt ook voor producten die je voor 1 juni kocht maar nog moeten geleverd worden. De nieuwe garantie heeft betrekking op alle soorten materiële consumptiegoederen; elektronica valt dus ook onder de wetgeving. Voor digitale producten zijn nu aparte garantieregels van kracht.
Geschillen en klachten
Houdt een verkoper zich niet aan de spelregels? Inbreuken op de garantie kan je melden via meldpunt.belgie.be. Bij een aanhoudend geschil kan je de bemiddeling inroepen van de consumentenombudsdienst (contact@consumentenombudsdienst.be) of het Europese Centrum voor de Consument (info@eccbelgie.be) als je het product in het buitenland kocht.
Er is op 1 juni 2022 weer heel wat veranderd in België. We moeten niet alleen meer betalen voor onze telecomabonnementen, ook de wet op de wettelijke garantie werd lichtjes aangepast. De nieuwe spelregels moeten het voor consumenten eenvoudiger maken om een herstelling of terugbetaling te eisen wanneer hun materiële consumptiegoederen defect zouden zijn. Wat de nieuwe garantiewet betekent voor jou als consument en hoe je je garantie op elektronica kan eisen, leggen we je hier uit.
Garantie op elektronica: wat is er veranderd op 1 juni?
Geen bewijslast meer
Eerst en vooral is het van belang om te weten dat de wettelijke garantietermijn behouden blijft op twee jaar, net zoals dat voor 1 juni het geval was. Maar de oude wetgeving maakte het moeilijker voor consumenten om hun recht op garantie gedurende die volledige periode in te roepen. De garantietermijn werd namelijk in twee stukken gekapt. Ging je product tijdens de eerste zes maanden stuk, dan ging men uit van een fabricagefout en was de verkoper sowieso verplicht je product te herstellen of vervangen. Maar eens die termijn gepasseerd was, moest je als consument bewijzen dat het toestel niet stuk is gegaan door jouw persoonlijke fout. En dan was het vaak woord tegen woord tussen consument en verkoper.
De nieuwe wet op garantie maakt komaf met die bewijslast. Het maakt dus niet meer uit wanneer het product defect gaat, of dat nu na twee dagen of anderhalf jaar is, je hebt als consument altijd het recht om de garantie in te roepen tijdens de termijn van twee jaar.
Mijn product is defect, wat nu?
Je nieuwe smartphone of televisie is stuk. De nieuwe garantiewet raadt aan zo snel mogelijk de verkoper op de hoogte te stellen van het gebrek. Hier wordt een periode van twee maanden in voorzien al kunnen verkoper en koper hier een termijn onderling voor afspreken. Wacht je meer dan een jaar na vaststelling van het gebrek om de verkoper te informeren, dan kan je recht op garantie vervallen.
Eens de verkoper ingelicht is, zijn er verschillende scenario’s mogelijk. Als consument heb je nu het recht om een herstelling of een vervanging van het product te eisen bij de verkoper. Jij mag in principe kiezen wat je wilt zolang dit ‘in functie van wat redelijk en mogelijk is’ blijft. Gaat het om een klein gebrek dat eenvoudig te herstellen is, dan zal het vaak blijven bij een kosteloze herstelling of vervanging. Stemt de verkoper daar echter niet mee in of vraagt die een onredelijke prijs voor de herstelling, dan mag je een prijsvermindering of een volledige terugbetaling eisen. Dat is ook het geval wanneer het product niet meer te herstellen of het ook na de herstelling/vervanging niet naar behoren werkt. De bewijslast ligt in dat scenario bij de verkoper om aan te tonen dat het product nog te herstellen is.
Wanneer gelden de nieuwe regels op garantie?
De vernieuwde garantiewet is op 1 juni 2022 formeel van kracht gegaan. Dat betekent dat de nieuwe garantieregels dus ook alleen maar gelden op producten die na deze datum gekocht zijn. Alle producten die je voor die datum gekocht hebt, vallen dus nog onder de oudere wetgeving op garantie. Dat geldt ook voor producten die je voor 1 juni kocht maar nog moeten geleverd worden. De nieuwe garantie heeft betrekking op alle soorten materiële consumptiegoederen; elektronica valt dus ook onder de wetgeving. Voor digitale producten zijn nu aparte garantieregels van kracht.
Geschillen en klachten
Houdt een verkoper zich niet aan de spelregels? Inbreuken op de garantie kan je melden via meldpunt.belgie.be. Bij een aanhoudend geschil kan je de bemiddeling inroepen van de consumentenombudsdienst (contact@consumentenombudsdienst.be) of het Europese Centrum voor de Consument (info@eccbelgie.be) als je het product in het buitenland kocht.