Test

Dit is een popup

Gratis PlayStation-games krijgen reclame

Sony denkt erover na om reclame te verstoppen in gratis te spelen PlayStation-games. Die reclame zal wel zo subtiel mogelijk zijn.

Wie een free-to-play-game speelt op zijn of haar PlayStation, zal daar binnenkort reclame in te zien krijgen. Volgens Business Insider wil Sony een nieuw businessmodel uitbouwen rond games die gratis worden aangeboden via de PlayStation Store. Sony zou ontwikkelaars willen aansporen om meer gratis games te maken, waaruit ze via advertenties inkomsten kunnen halen.

De bedoeling is wel dat die reclame de game-ervaring zo min mogelijk mag beïnvloeden. Getoonde advertenties moeten passen in het decor van de games. Reclame zou bijvoorbeeld kunnen getoond worden op billboards in race- en sportgames. Je moet je dus geen zorgen maken dat je telkens bij het opstarten van je PlayStation naar niet-doorspoelbare reclame moet kijken. Ook wil Sony een beloningssysteem uitwerken voor wie naar de advertenties kijkt, zoals gratis items. Er zouden restricties kunnen komen op het vertonen van reclame in games met gewelddadige content en Sony belooft geen gebruik te maken van persoonlijke gegevens bij het verkopen van advertenties.  

Reclame in Xbox-games

Dat Sony zijn reclameplannen nu bekendmaakt, is zeker geen toeval. Vorige week onthulde Microsoft zijn plannen om reclame te tonen in gratis Xbox-games. Het model dat Sony en Microsoft zullen hanteren is quasi identiek en de rivalen willen de advertenties tegen het einde van dit jaar lanceren. Vanaf dan zullen de PlayStation 5 en de Xbox Series X/S dus niet enkel strijden om de aandacht van gamers, maar ook om die van adverteerders. Microsoft heeft al duidelijk gemaakt dat ze de reclame-inkomsten volledig doorstorten naar de ontwikkelaars; die belofte spreekt Sony voorlopig nog niet uit.

Reclame bij entertainmentdiensten, het lijkt bijna niet meer te vermijden. Zelfs Netflix onderzoekt de optie na een teleurstellend kwartaal. De streaminggigant wil goedkopere abonnementen aanbieden met reclame. Een poging om weer nieuwe abonnees aan trekken.

Wie een free-to-play-game speelt op zijn of haar PlayStation, zal daar binnenkort reclame in te zien krijgen. Volgens Business Insider wil Sony een nieuw businessmodel uitbouwen rond games die gratis worden aangeboden via de PlayStation Store. Sony zou ontwikkelaars willen aansporen om meer gratis games te maken, waaruit ze via advertenties inkomsten kunnen halen.

De bedoeling is wel dat die reclame de game-ervaring zo min mogelijk mag beïnvloeden. Getoonde advertenties moeten passen in het decor van de games. Reclame zou bijvoorbeeld kunnen getoond worden op billboards in race- en sportgames. Je moet je dus geen zorgen maken dat je telkens bij het opstarten van je PlayStation naar niet-doorspoelbare reclame moet kijken. Ook wil Sony een beloningssysteem uitwerken voor wie naar de advertenties kijkt, zoals gratis items. Er zouden restricties kunnen komen op het vertonen van reclame in games met gewelddadige content en Sony belooft geen gebruik te maken van persoonlijke gegevens bij het verkopen van advertenties.  

Reclame in Xbox-games

Dat Sony zijn reclameplannen nu bekendmaakt, is zeker geen toeval. Vorige week onthulde Microsoft zijn plannen om reclame te tonen in gratis Xbox-games. Het model dat Sony en Microsoft zullen hanteren is quasi identiek en de rivalen willen de advertenties tegen het einde van dit jaar lanceren. Vanaf dan zullen de PlayStation 5 en de Xbox Series X/S dus niet enkel strijden om de aandacht van gamers, maar ook om die van adverteerders. Microsoft heeft al duidelijk gemaakt dat ze de reclame-inkomsten volledig doorstorten naar de ontwikkelaars; die belofte spreekt Sony voorlopig nog niet uit.

Reclame bij entertainmentdiensten, het lijkt bijna niet meer te vermijden. Zelfs Netflix onderzoekt de optie na een teleurstellend kwartaal. De streaminggigant wil goedkopere abonnementen aanbieden met reclame. Een poging om weer nieuwe abonnees aan trekken.

gamingontspanningplaystation 5

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!