Moederbedrijf Google verdiende meer aan advertenties en de cloud
Het Google-concern heeft in 2021 sterke resultaten geboekt. Zo kon Alphabet een omzet registreren van 258 miljard dollar (omgerekend bijna 229 miljard euro). Dat is een stijging van maar liefst 41 procent tegenover het jaar voordien. De winst bedroeg 76 miljard dollar, terwijl dat in 2020 nog 40 miljard dollar was, met dank aan de verkoop van advertenties en clouddiensten.
Advertenties en cloud winstgevend
Het zal niet verrassen dat Alphabet veruit het meeste inkomsten haalt uit zijn Google-advertenties. Daarmee haalde de zoekgigant alleen al in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar 61 miljard dollar op. Die inkomsten werden dan nog eens afgeremd door de chipcrisis en andere voorraadtekorten. Bedrijven waren dan uiteraard veel terughoudender om te adverteren bij Google.
Daarnaast zou Google iPhone-gebruikers minder goed kunnen volgen voor advertenties door een privacy-update in iOS. En dat leverde dan weer minder gegevens op om profielen samen te stellen voor het aanbieden van advertenties.
Ook de cloudproducten van Google deden het uistekend in 2021. De omzet daarvoor bedroeg 5,5 miljard dollar. Dat is 44 procent meer dan het jaar voordien. Hoewel het marktaandeel van Alphabet op de cloudmarkt groeit, moet het moederbedrijf van Google Amazon en Microsoft nog late voorgaan als grootste spelers op die markt.
Het Google-concern heeft in 2021 sterke resultaten geboekt. Zo kon Alphabet een omzet registreren van 258 miljard dollar (omgerekend bijna 229 miljard euro). Dat is een stijging van maar liefst 41 procent tegenover het jaar voordien. De winst bedroeg 76 miljard dollar, terwijl dat in 2020 nog 40 miljard dollar was, met dank aan de verkoop van advertenties en clouddiensten.
Advertenties en cloud winstgevend
Het zal niet verrassen dat Alphabet veruit het meeste inkomsten haalt uit zijn Google-advertenties. Daarmee haalde de zoekgigant alleen al in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar 61 miljard dollar op. Die inkomsten werden dan nog eens afgeremd door de chipcrisis en andere voorraadtekorten. Bedrijven waren dan uiteraard veel terughoudender om te adverteren bij Google.
Daarnaast zou Google iPhone-gebruikers minder goed kunnen volgen voor advertenties door een privacy-update in iOS. En dat leverde dan weer minder gegevens op om profielen samen te stellen voor het aanbieden van advertenties.
Ook de cloudproducten van Google deden het uistekend in 2021. De omzet daarvoor bedroeg 5,5 miljard dollar. Dat is 44 procent meer dan het jaar voordien. Hoewel het marktaandeel van Alphabet op de cloudmarkt groeit, moet het moederbedrijf van Google Amazon en Microsoft nog late voorgaan als grootste spelers op die markt.