Mio Cyclo Discover Connect review: Geconnecteerd fietsen
Eerder dit jaar gingen we al aan de slag met de Mio Cyclo Discover, een prima fietsnavigatiesysteem dat zich niet richt op de fanatieke sportieveling, maar je bijstaat op recreatieve verkenningstochten in je omgeving. Prima voor beginners, op één uitzondering na: het ontbreken van Bluetooth- en wifi functionaliteit. De Mio Cyclo Discover Connect lost dat probleem op.
Dat is meteen ook het grootste verschil tussen beide apparaten, want op het vlak van functionaliteit zijn ze verder bijna identiek hetzelfde. In deze review leggen we dan ook extra nadruk op de toegevoegde functionaliteit.
Wat zit er in de doos?
De Mio Cyclo Discover Connect heeft weinig overdreven toeters en bellen en dat is niet anders bij het ontwerp en de verpakking. In het doosje vinden we het toestel zelf, een usb-kabel en een simpele houder die je met twee kabelbinders aan je stuur kan vastmaken. Ook voorzien zijn twee rubberen mallen om het geheel stevig vast te kunnen maken op verschillende fietsen. Dat werkt prima, maar voor wat meer flexibiliteit ga je de Cyclo stuurhouder willen aanschaffen voor zo’n 30 euro. De Cyclo Discover Connect zelf heeft een simpel uiterlijk met grijze randen, één centrale thuisknop en een 3,5-inch kleurentouchscreen met een resolutie van 320×480 pixels. Het apparaatje weegt slechts 155 gram, amper vier gram meer dan de Discover.
Aan de slag
Het starten van een rit kan op verschillende manieren. De eenvoudigste manier is via de optie navigeren. Hier kan je een speld plaatsen op een kaart, een adres ingeven waar je naartoe wil rijden of (super handig) een thuisadres ingeven. Mio heeft kaarten voor 38 Europese landen beschikbaar, inclusief het Verenigd Koninkrijk.
Je kan ook Points of Interest in de buurt raadplegen, van monumenten tot fietsenwinkels, broodjeszaken, cafés en veel meer. Het recreatieve element is met andere woorden zeer belangrijk bij de Cyclo Discover Connect en geregeld eens stoppen hoort daar natuurlijk bij. Interessepunten worden tijdens het rijden ook tijdig aangegeven met een geluidssignaal dankzij de NeverMiss functionaliteit.
Ken je je omgeving al wat (of net niet?), dan is de Surprise Me-functionaliteit weer leuk. Deze stelt je op basis van de gewenste afstand of tijd drie ritten voor, waarvan je er dan één kiest. Je kan suggesties krijgen vanuit je vertrekpunt, maar je kan er ook voor kiezen om een bepaald adres of interessepunt deel te laten uitmaken van elke suggestie.
MioShare
In onze eerdere review gingen we al uitgebreid aan de slag met MioShare, de website die je toelaat om nieuwe routes te ontdekken en zelf je eigen routes te plannen. Je kon van daaruit een route downloaden in bestandsvorm en overzetten naar je apparaat door het aan te sluiten op je computer. Dat waren echter aardig wat stappen en gelukkig is MioShare er nu ook in de vorm van een app. De functionaliteit is grotendeels dezelfde: je kan je ritgeschiedenis raadplegen, opgeslagen routes raadplegen en nieuwe bestaande routes naar je toestel sturen, maar.. Je kan zelf geen nieuwe routes maken via de smartphone app (wel via tablet). Dit is een wel heel vreemde beslissing van Mio, want het verplicht je nog steeds om de website te gebruiken als je een rit naar eigen smaak wil maken. Uiteraard kan je een adres ingeven op je Discover Connect, maar een hele rit plannen is toch net wat anders. Het lijkt vooral op een technische beperking met de app en we hopen dan ook dat Mio in de nabije toekomst deze functionaliteit toevoegt.
Nog meer extra’s
Een andere extra die de Discover Connect heeft over het basismodel is de ondersteuning voor smartphone notificaties via Bluetooth. Zo krijg je tijdens het fietsen je meldingen te zien. Handig, want zo hoef je niet te stoppen om je gsm erbij te nemen. De weersbestendigheid is met dit model ook verbeterd van IPX5 naar IPX7.
Wat het rijden betreft heb je nu ook toegang tot hoogtegegevens en de nieuwe Fitness-functie. Dit is een variatie op de Surprise Me-functionaliteit en laat je kiezen om een bepaalde afstand te rijden, x aantal calorieën te verbruiken of een bepaalde tijd te fietsen. Dit richt zich al meer op de sportieve gebruiker, maar is een leuke extra.
Gebruikservaring
Tijdens het fietsen is de Mio Cyclo Discover Connect aangenaam in gebruik. Het touchscreen reageert voldoende snel en het is alleen even wachten bij het laden van het routeoverzicht. De helderheid van het display is prima en 75 procent bleek in de meeste gevallen voldoende te zijn. Tijdens het rijden is de kaart makkelijk te navigeren en je krijgt dankzij pijlen duidelijk te zien waar je naartoe moet. Je snelheid is natuurlijk af te lezen, maar ook bijvoorbeeld de hellingsgraad van de volgende heuvel. De batterij gaat tot 10 uur mee afhankelijk van de helderheid van je scherm en dat is zeker prima. Bovendien kan je indien gewenst even bijladen met een powerbank (of de USB-aansluiting van je e-bike als deze er een heeft).
Prijs en eindoordeel Mio Cyclo Discover Connect
De Mio Cyclo Discover Connect heeft dus best wel wat meer te bieden dan het standaard model, maar daarvoor betaal je dan ook al snel 100 euro meer (voor een totaal van 299 euro). Dat is een aardig bedrag voor de beginnende fietser terwijl je veel van de extra functionaliteit anno 2021 eigenlijk al zou verwachten in het basismodel. Voeg daar het ontbreken van de mogelijkheid om routes te maken via je smartphone aan toe en we vinden de Mio Cyclo Discover Connect net wat te duur om het apparaat vol overtuiging aan te raden. Of het voor jou de juiste keuze en je niet beter voor de Mio Cyclo Discover kan kiezen hangt vooral af van je manier van fietsen en hoe geconnecteerd je wil zijn.
Eerder dit jaar gingen we al aan de slag met de Mio Cyclo Discover, een prima fietsnavigatiesysteem dat zich niet richt op de fanatieke sportieveling, maar je bijstaat op recreatieve verkenningstochten in je omgeving. Prima voor beginners, op één uitzondering na: het ontbreken van Bluetooth- en wifi functionaliteit. De Mio Cyclo Discover Connect lost dat probleem op.
Dat is meteen ook het grootste verschil tussen beide apparaten, want op het vlak van functionaliteit zijn ze verder bijna identiek hetzelfde. In deze review leggen we dan ook extra nadruk op de toegevoegde functionaliteit.
Wat zit er in de doos?
De Mio Cyclo Discover Connect heeft weinig overdreven toeters en bellen en dat is niet anders bij het ontwerp en de verpakking. In het doosje vinden we het toestel zelf, een usb-kabel en een simpele houder die je met twee kabelbinders aan je stuur kan vastmaken. Ook voorzien zijn twee rubberen mallen om het geheel stevig vast te kunnen maken op verschillende fietsen. Dat werkt prima, maar voor wat meer flexibiliteit ga je de Cyclo stuurhouder willen aanschaffen voor zo’n 30 euro. De Cyclo Discover Connect zelf heeft een simpel uiterlijk met grijze randen, één centrale thuisknop en een 3,5-inch kleurentouchscreen met een resolutie van 320×480 pixels. Het apparaatje weegt slechts 155 gram, amper vier gram meer dan de Discover.
Aan de slag
Het starten van een rit kan op verschillende manieren. De eenvoudigste manier is via de optie navigeren. Hier kan je een speld plaatsen op een kaart, een adres ingeven waar je naartoe wil rijden of (super handig) een thuisadres ingeven. Mio heeft kaarten voor 38 Europese landen beschikbaar, inclusief het Verenigd Koninkrijk.
Je kan ook Points of Interest in de buurt raadplegen, van monumenten tot fietsenwinkels, broodjeszaken, cafés en veel meer. Het recreatieve element is met andere woorden zeer belangrijk bij de Cyclo Discover Connect en geregeld eens stoppen hoort daar natuurlijk bij. Interessepunten worden tijdens het rijden ook tijdig aangegeven met een geluidssignaal dankzij de NeverMiss functionaliteit.
Ken je je omgeving al wat (of net niet?), dan is de Surprise Me-functionaliteit weer leuk. Deze stelt je op basis van de gewenste afstand of tijd drie ritten voor, waarvan je er dan één kiest. Je kan suggesties krijgen vanuit je vertrekpunt, maar je kan er ook voor kiezen om een bepaald adres of interessepunt deel te laten uitmaken van elke suggestie.
MioShare
In onze eerdere review gingen we al uitgebreid aan de slag met MioShare, de website die je toelaat om nieuwe routes te ontdekken en zelf je eigen routes te plannen. Je kon van daaruit een route downloaden in bestandsvorm en overzetten naar je apparaat door het aan te sluiten op je computer. Dat waren echter aardig wat stappen en gelukkig is MioShare er nu ook in de vorm van een app. De functionaliteit is grotendeels dezelfde: je kan je ritgeschiedenis raadplegen, opgeslagen routes raadplegen en nieuwe bestaande routes naar je toestel sturen, maar.. Je kan zelf geen nieuwe routes maken via de smartphone app (wel via tablet). Dit is een wel heel vreemde beslissing van Mio, want het verplicht je nog steeds om de website te gebruiken als je een rit naar eigen smaak wil maken. Uiteraard kan je een adres ingeven op je Discover Connect, maar een hele rit plannen is toch net wat anders. Het lijkt vooral op een technische beperking met de app en we hopen dan ook dat Mio in de nabije toekomst deze functionaliteit toevoegt.
Nog meer extra’s
Een andere extra die de Discover Connect heeft over het basismodel is de ondersteuning voor smartphone notificaties via Bluetooth. Zo krijg je tijdens het fietsen je meldingen te zien. Handig, want zo hoef je niet te stoppen om je gsm erbij te nemen. De weersbestendigheid is met dit model ook verbeterd van IPX5 naar IPX7.
Wat het rijden betreft heb je nu ook toegang tot hoogtegegevens en de nieuwe Fitness-functie. Dit is een variatie op de Surprise Me-functionaliteit en laat je kiezen om een bepaalde afstand te rijden, x aantal calorieën te verbruiken of een bepaalde tijd te fietsen. Dit richt zich al meer op de sportieve gebruiker, maar is een leuke extra.
Gebruikservaring
Tijdens het fietsen is de Mio Cyclo Discover Connect aangenaam in gebruik. Het touchscreen reageert voldoende snel en het is alleen even wachten bij het laden van het routeoverzicht. De helderheid van het display is prima en 75 procent bleek in de meeste gevallen voldoende te zijn. Tijdens het rijden is de kaart makkelijk te navigeren en je krijgt dankzij pijlen duidelijk te zien waar je naartoe moet. Je snelheid is natuurlijk af te lezen, maar ook bijvoorbeeld de hellingsgraad van de volgende heuvel. De batterij gaat tot 10 uur mee afhankelijk van de helderheid van je scherm en dat is zeker prima. Bovendien kan je indien gewenst even bijladen met een powerbank (of de USB-aansluiting van je e-bike als deze er een heeft).
Prijs en eindoordeel Mio Cyclo Discover Connect
De Mio Cyclo Discover Connect heeft dus best wel wat meer te bieden dan het standaard model, maar daarvoor betaal je dan ook al snel 100 euro meer (voor een totaal van 299 euro). Dat is een aardig bedrag voor de beginnende fietser terwijl je veel van de extra functionaliteit anno 2021 eigenlijk al zou verwachten in het basismodel. Voeg daar het ontbreken van de mogelijkheid om routes te maken via je smartphone aan toe en we vinden de Mio Cyclo Discover Connect net wat te duur om het apparaat vol overtuiging aan te raden. Of het voor jou de juiste keuze en je niet beter voor de Mio Cyclo Discover kan kiezen hangt vooral af van je manier van fietsen en hoe geconnecteerd je wil zijn.