Test

Dit is een popup

BMW iX3 review: Precies wat je verwacht

BMW iX3 review
Voordelen
Harman Kardon audio
Voldoende autonomie
Comfortabele wegligging
Nadelen
Overbodige blauwe accenten
Gemiste kans voor een frunk
Aanbevolen prijs: €68.500
Waar te koop?
Totaalscore 8
"Het voelt als thuiskomen." TechPulse ging aan de slag met de elektrische BMW iX3. We reden er een weekje in rond en penden onze ervaring neer.

Bijna 10 jaar nadat de BMW i3 werd gelanceerd brengt het Duitse automerk een nieuwe EV op de markt. In een woelige periode waarin EV’s tegelijkertijd aan populariteit winnen maar evengoed op hun beperkingen en ecologische dilemma’s worden gewezen. Maar dat is een andere discussie. TechPulse wilde wel eens aan de slag met dit model dus stapten we voor een weekje in de BMW iX3. Dit is onze ervaring van de geëlektrificeerde X3.

Uiterlijk

We kunnen al meteen verklappen dat de BMX iX3 geen hypermodern uiterlijk heeft. We kennen de looks en dat heeft de iX3 vooral te danken aan de huidige generatie BMW’s. Een grote snoet, een stevige (fake) grille en een kont om u tegen te zeggen. Strakke lijnen zijn er niet echt, de iX3 is een vrij bombastische eSUV. Wij zijn er niet echt fan van, maar dat is niet erg. Het uiterlijk van een wagen is dan ook heel persoonlijk. In het straatbeeld is de iX3 moeilijk te onderscheiden van de reguliere X3, maar dat is voor sommige gebruikers net een voordeel. Terwijl wij als technologiejournalisten graag willen opvallen met een hypertechnologische wagen, verkiezen vele gebruikers een geëlektrificeerde versie van een traditioneel model.

Zeker een model dat zo populair is als de BMW X3. Je herkent de elektrische variant vanwege de blauwe accentkleuren op het exterieur en interieur van de wagen. Een nogal overbodige (en vooral schreeuwerige) manier om te benadrukken dat het hier om een elektrische wagen gaat, als je het ons vraagt. Een klein compromis dat je maakt bij het kiezen voor de elektrische versie, is een kleinere koffer. 510 liter ten opzichte van de 550 liter die de reguliere X3 biedt. BMW had dat perfect kunnen compenseren door een frunk te voorzien. Onder de motorkap is immers heel wat verloren ruimte. Zonde, want ook daar zou je nog heel wat extra bagage kwijt kunnen en zo zou de BMW iX3 net meer totale kofferruimte hebben dan de reguliere X3.

BMW iX3

In de praktijk

Wie al met een BMW heeft gereden zal in de iX3 thuiskomen. Het model heeft geen verrassingen als het op interieur aankomt. Veel knopjes, het gekende infotainmentsysteem, een stevig audiosysteem en vooral degelijke materialen. Op dat vlak had BMW volgens ons wat meer mogen doen om zijn EV’s te doen onderscheiden van de andere modellen in het gamma. Een elektrische wagen heeft immers altijd een futuristische bijklank gehad en dan is het als bestuurder leuk om eens iets anders in huis te hebben. BMW heeft geprobeerd om het sci-figehalte op te krikken door bekende componist Hans Zimmer geluidseffecten te laten ontwikkelen. Pas op, we mogen niet te veel klagen. Alles werkt perfect, alsook het energiemanagement van de wagen. We hebben de iX3 in de overgang van lente naar zomer mogen testen waardoor we verschillende weersomstandigheden hebben gekend.

De elektromotor biedt je een range van 460 kilometer. In de praktijk lag dat veelal rond de 400 kilometer. Opvallend genoeg verbruikt deze BMW meer op de snelweg dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4. Die laatste heeft ook wel een iets grotere batterij. Toch heeft het geavanceerde regeneratiemodel van de BMW iX3 ook heel wat toe te voegen. Wie slim met een EV kan rijden kan daarmee heel wat kilometers recupereren, ook als je op de snelweg rijdt. Dat kan in eerste instantie door de wagen in B-modus te zetten zodat je steeds op de motor remt wanneer je de gaspedaal loslaat, maar in de reguliere Drive-modus zal je ook merken dat de wagen uit zichzelf afremt wanneer het nodig is. Dat is dan bijvoorbeeld wanneer je te dicht bij een voorligger komt, of wanneer de navigatie detecteert dat er een bocht zit aan te komen. In de praktijk zal je dus weinig de rem nodig hebben. Het is even wennen, maar eens je eraan gewend bent zijn er slechts weinigen die een dergelijke one-pedal-drive niet kunnen smaken.

Technische snufjes

De BMW iX3 heeft talloze technische snufjes. Eén van de meeste opvallende is de ondersteuning voor Apples CarKey. Sinds 2020 hebben bijna alle nieuwe modellen die ondersteuning. In samenwerking met iOS en de My BMW app kan je je wagen volledig beheren via je iPhone. Je kan je wagen vanop afstand ver- en ontgrendelen en zelfs starten. Je kan het principe vergelijken met Tesla. BMW biedt de mogelijkheid om tot 5 personen toegang te geven tot je wagen waardoor je hem met gemak bijvoorbeeld in de familie kan delen.

Een tweede feature die we heel belangrijk vinden is de aanwezigheid van Apple CarPlay of Android Auto. Beide systemen werken naadloos samen met het infotainmentsysteem van BMW zelf. Bovendien krijg je standaard een Harman Kardon surroundsysteem aan boord met twee subwoofers en 6 extra speakers verspreid over de hele wagen. Het audiosysteem maakt gebruik van Dolby’s Pro Logic 8 technologie waardoor je het gevoel krijgt dat de muziek volledig rond jou wordt afgespeeld.

BMW iX3

Comfort en rijplezier

De wagen biedt op elk vlak heel wat comfort. Zeker wanneer je kiest voor een duurdere uitvoering. De verstelbare lendensteun (die je tegenwoordig vindt bij heel wat wagens) zit namelijk omvat in de “Impressive” uitvoering van de wagen waar je 74.824 euro voor moet neerleggen. De goedkoopste “Inspiring” uitvoering kost je 68.500 euro. Ter vergelijking: de reguliere X3 heeft een vanafprijs van 48.650 euro. Wat krijg je in ruil voor die meerprijs? Een wagen die enorm veel rijplezier biedt, zoveel is duidelijk. In 6,8 klimt de wagen van 0 naar 100 km/u, ruim voldoende om vlot mee te kunnen in het verkeer. In sportmodus kan je rekenen op iets meer dan 5 seconden.

De BMW iX3 is redelijk zwaar, maar voelt op geen enkel moment lomp aan. Even door de bochten slalommen en je voelt meteen dat de wagen steeds zijn grip behoudt en een positieve rijstijl ondersteunt. Wat ook bijdraagt aan het comfort, is de geluidsisolatie. De stille elektromotor zit verwerkt bij de onderste wielen (achterwielaandrijving) en ook het isolerende glas zorgt ervoor dat je amper omgevingsgeluiden hoort. Bovendien heeft de toevoeging van batterijen geen negatieve impact op het comfort op de achterbank (wat je bij heel wat elektrische wagens wel hebt). Er is nog steeds meer dan genoeg plaats om zelfs de grootste gasten aangenaam in te vervoeren.

BMW iX3

Een wagen voor jou?

Sluit je ogen. Beeld jezelf een elektrische versie van de BMW X3 in. Dat is het, precies wat je ervan verwacht. Hier en daar een (overbodig) blauw accentje om te benadrukken dat het om een elektrische wagen gaat, maar voor de rest bevat de wagen slechts weinig unieke elementen. Het voordeel hiervan is dan weer dat de prijs niet ver ligt van de traditionele X3 met verbrandingsmotor. Ben je op zoek naar een SUV en heb je de X3 op het oog, dan is het slechts een heel klein (financieel) sprongetje naar de keuze voor de iX3. De kwaliteit zit goed, alles werkt zoals het hoort en bovendien biedt de iX3 je een stuk meer rijplezier dan de reguliere X3.

Bijna 10 jaar nadat de BMW i3 werd gelanceerd brengt het Duitse automerk een nieuwe EV op de markt. In een woelige periode waarin EV’s tegelijkertijd aan populariteit winnen maar evengoed op hun beperkingen en ecologische dilemma’s worden gewezen. Maar dat is een andere discussie. TechPulse wilde wel eens aan de slag met dit model dus stapten we voor een weekje in de BMW iX3. Dit is onze ervaring van de geëlektrificeerde X3.

Uiterlijk

We kunnen al meteen verklappen dat de BMX iX3 geen hypermodern uiterlijk heeft. We kennen de looks en dat heeft de iX3 vooral te danken aan de huidige generatie BMW’s. Een grote snoet, een stevige (fake) grille en een kont om u tegen te zeggen. Strakke lijnen zijn er niet echt, de iX3 is een vrij bombastische eSUV. Wij zijn er niet echt fan van, maar dat is niet erg. Het uiterlijk van een wagen is dan ook heel persoonlijk. In het straatbeeld is de iX3 moeilijk te onderscheiden van de reguliere X3, maar dat is voor sommige gebruikers net een voordeel. Terwijl wij als technologiejournalisten graag willen opvallen met een hypertechnologische wagen, verkiezen vele gebruikers een geëlektrificeerde versie van een traditioneel model.

Zeker een model dat zo populair is als de BMW X3. Je herkent de elektrische variant vanwege de blauwe accentkleuren op het exterieur en interieur van de wagen. Een nogal overbodige (en vooral schreeuwerige) manier om te benadrukken dat het hier om een elektrische wagen gaat, als je het ons vraagt. Een klein compromis dat je maakt bij het kiezen voor de elektrische versie, is een kleinere koffer. 510 liter ten opzichte van de 550 liter die de reguliere X3 biedt. BMW had dat perfect kunnen compenseren door een frunk te voorzien. Onder de motorkap is immers heel wat verloren ruimte. Zonde, want ook daar zou je nog heel wat extra bagage kwijt kunnen en zo zou de BMW iX3 net meer totale kofferruimte hebben dan de reguliere X3.

BMW iX3

In de praktijk

Wie al met een BMW heeft gereden zal in de iX3 thuiskomen. Het model heeft geen verrassingen als het op interieur aankomt. Veel knopjes, het gekende infotainmentsysteem, een stevig audiosysteem en vooral degelijke materialen. Op dat vlak had BMW volgens ons wat meer mogen doen om zijn EV’s te doen onderscheiden van de andere modellen in het gamma. Een elektrische wagen heeft immers altijd een futuristische bijklank gehad en dan is het als bestuurder leuk om eens iets anders in huis te hebben. BMW heeft geprobeerd om het sci-figehalte op te krikken door bekende componist Hans Zimmer geluidseffecten te laten ontwikkelen. Pas op, we mogen niet te veel klagen. Alles werkt perfect, alsook het energiemanagement van de wagen. We hebben de iX3 in de overgang van lente naar zomer mogen testen waardoor we verschillende weersomstandigheden hebben gekend.

De elektromotor biedt je een range van 460 kilometer. In de praktijk lag dat veelal rond de 400 kilometer. Opvallend genoeg verbruikt deze BMW meer op de snelweg dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4. Die laatste heeft ook wel een iets grotere batterij. Toch heeft het geavanceerde regeneratiemodel van de BMW iX3 ook heel wat toe te voegen. Wie slim met een EV kan rijden kan daarmee heel wat kilometers recupereren, ook als je op de snelweg rijdt. Dat kan in eerste instantie door de wagen in B-modus te zetten zodat je steeds op de motor remt wanneer je de gaspedaal loslaat, maar in de reguliere Drive-modus zal je ook merken dat de wagen uit zichzelf afremt wanneer het nodig is. Dat is dan bijvoorbeeld wanneer je te dicht bij een voorligger komt, of wanneer de navigatie detecteert dat er een bocht zit aan te komen. In de praktijk zal je dus weinig de rem nodig hebben. Het is even wennen, maar eens je eraan gewend bent zijn er slechts weinigen die een dergelijke one-pedal-drive niet kunnen smaken.

Technische snufjes

De BMW iX3 heeft talloze technische snufjes. Eén van de meeste opvallende is de ondersteuning voor Apples CarKey. Sinds 2020 hebben bijna alle nieuwe modellen die ondersteuning. In samenwerking met iOS en de My BMW app kan je je wagen volledig beheren via je iPhone. Je kan je wagen vanop afstand ver- en ontgrendelen en zelfs starten. Je kan het principe vergelijken met Tesla. BMW biedt de mogelijkheid om tot 5 personen toegang te geven tot je wagen waardoor je hem met gemak bijvoorbeeld in de familie kan delen.

Een tweede feature die we heel belangrijk vinden is de aanwezigheid van Apple CarPlay of Android Auto. Beide systemen werken naadloos samen met het infotainmentsysteem van BMW zelf. Bovendien krijg je standaard een Harman Kardon surroundsysteem aan boord met twee subwoofers en 6 extra speakers verspreid over de hele wagen. Het audiosysteem maakt gebruik van Dolby’s Pro Logic 8 technologie waardoor je het gevoel krijgt dat de muziek volledig rond jou wordt afgespeeld.

BMW iX3

Comfort en rijplezier

De wagen biedt op elk vlak heel wat comfort. Zeker wanneer je kiest voor een duurdere uitvoering. De verstelbare lendensteun (die je tegenwoordig vindt bij heel wat wagens) zit namelijk omvat in de “Impressive” uitvoering van de wagen waar je 74.824 euro voor moet neerleggen. De goedkoopste “Inspiring” uitvoering kost je 68.500 euro. Ter vergelijking: de reguliere X3 heeft een vanafprijs van 48.650 euro. Wat krijg je in ruil voor die meerprijs? Een wagen die enorm veel rijplezier biedt, zoveel is duidelijk. In 6,8 klimt de wagen van 0 naar 100 km/u, ruim voldoende om vlot mee te kunnen in het verkeer. In sportmodus kan je rekenen op iets meer dan 5 seconden.

De BMW iX3 is redelijk zwaar, maar voelt op geen enkel moment lomp aan. Even door de bochten slalommen en je voelt meteen dat de wagen steeds zijn grip behoudt en een positieve rijstijl ondersteunt. Wat ook bijdraagt aan het comfort, is de geluidsisolatie. De stille elektromotor zit verwerkt bij de onderste wielen (achterwielaandrijving) en ook het isolerende glas zorgt ervoor dat je amper omgevingsgeluiden hoort. Bovendien heeft de toevoeging van batterijen geen negatieve impact op het comfort op de achterbank (wat je bij heel wat elektrische wagens wel hebt). Er is nog steeds meer dan genoeg plaats om zelfs de grootste gasten aangenaam in te vervoeren.

BMW iX3

Een wagen voor jou?

Sluit je ogen. Beeld jezelf een elektrische versie van de BMW X3 in. Dat is het, precies wat je ervan verwacht. Hier en daar een (overbodig) blauw accentje om te benadrukken dat het om een elektrische wagen gaat, maar voor de rest bevat de wagen slechts weinig unieke elementen. Het voordeel hiervan is dan weer dat de prijs niet ver ligt van de traditionele X3 met verbrandingsmotor. Ben je op zoek naar een SUV en heb je de X3 op het oog, dan is het slechts een heel klein (financieel) sprongetje naar de keuze voor de iX3. De kwaliteit zit goed, alles werkt zoals het hoort en bovendien biedt de iX3 je een stuk meer rijplezier dan de reguliere X3.

autoConnected Carslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!