Test

Dit is een popup

Is de hype rond Clubhouse al voorbij?

Het aantal downloads van de applicatie Clubhouse nam tijdens de maand april een diepe duik. Wat is er aan de hand met het audiochatplatform?

We geraakten de voorbije maanden maar niet uitgepraat over Clubhouse. Het audiochatplatform was lange tijd dé hype van de techwereld. Clubhouse zag in de zomer van 2020 het levenslicht. Nog voor de lancering tipte New York Times de applicatie als ‘the next big thing’ dat voort zou komen uit Sillicon Valley. Die voorspellingen bleken waar te zijn. Ondanks de exclusiviteit voor iOS en het uitnodigingssysteem wist Clubhouse in minder dan een jaar tijd miljoenen gebruikers te overtuigen. Optredens van bekende figuren zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk droegen daar natuurlijk toe bij. Maar de hype lijkt zijn toppunt al wel gepasseerd te zijn.

Dat blijkt uit cijfers van Sensor Tower die zijn meegedeeld met Business Insider. De piek van zijn populariteit kende Clubhouse in februari, toen de applicatie bijna 10 miljoen keer werd gedownload in de Apple App Store. Sindsdien zijn de maandelijkse downloadcijfers drastisch aan het terugvallen. In maart downloadden 2,4 miljoen iOS-gebruikers de applicatie nog, afgelopen maand zakte het aantal downloads terug tot onder het miljoen.

Te lang gewacht met een Android-versie?

Hoe komt het dat de populariteit van Clubhouse aan het afnemen is? Wellicht speelt de afwezigheid van een Android-versie daarin een grote rol. Die iOS-exclusiviteit leek de applicatie tijdens zijn begindagen juist goed te doen, maar er komt een punt waarop het niet meer werkt. En dat punt lijkt te zijn bereikt. Toch zit de Android-versie er nog niet meteen aan te komen. In maart liet Clubhouse weten dat technische obstakels de lancering voor Android tegenhouden en sindsdien is het stilzwijgen rond Clubhouse voor Android.

De afwezigheid in de Play Store heeft een andere factor in de hand gewerkt die de dalende downloadcijfers kan verklaren: toegenomen concurrentie. Socialmediabedrijven zagen een kans om een identieke dienst aan te bieden aan hun Android-gebruikers. Twitter, dat Clubhouse in eerste instantie wilde overnemen, sprong als eerste op de audiochatkar met hun Spaces-platform. De uitrol van Spaces geraakt stilaan in een stroomversnelling. Ook de plannen van Facebook om een Clubhouse-kopie te lanceren worden steeds concreter.

Clubhouse is dus mogelijk al over zijn hoogtepunt heen. Toch zal de applicatie niet snel in de anonimiteit verdwijnen. Volgens de analisten van Sensor Tower is de community zeer loyaal en blijven ze de applicatie zeer actief gebruiken.

We geraakten de voorbije maanden maar niet uitgepraat over Clubhouse. Het audiochatplatform was lange tijd dé hype van de techwereld. Clubhouse zag in de zomer van 2020 het levenslicht. Nog voor de lancering tipte New York Times de applicatie als ‘the next big thing’ dat voort zou komen uit Sillicon Valley. Die voorspellingen bleken waar te zijn. Ondanks de exclusiviteit voor iOS en het uitnodigingssysteem wist Clubhouse in minder dan een jaar tijd miljoenen gebruikers te overtuigen. Optredens van bekende figuren zoals Mark Zuckerberg en Elon Musk droegen daar natuurlijk toe bij. Maar de hype lijkt zijn toppunt al wel gepasseerd te zijn.

Dat blijkt uit cijfers van Sensor Tower die zijn meegedeeld met Business Insider. De piek van zijn populariteit kende Clubhouse in februari, toen de applicatie bijna 10 miljoen keer werd gedownload in de Apple App Store. Sindsdien zijn de maandelijkse downloadcijfers drastisch aan het terugvallen. In maart downloadden 2,4 miljoen iOS-gebruikers de applicatie nog, afgelopen maand zakte het aantal downloads terug tot onder het miljoen.

Te lang gewacht met een Android-versie?

Hoe komt het dat de populariteit van Clubhouse aan het afnemen is? Wellicht speelt de afwezigheid van een Android-versie daarin een grote rol. Die iOS-exclusiviteit leek de applicatie tijdens zijn begindagen juist goed te doen, maar er komt een punt waarop het niet meer werkt. En dat punt lijkt te zijn bereikt. Toch zit de Android-versie er nog niet meteen aan te komen. In maart liet Clubhouse weten dat technische obstakels de lancering voor Android tegenhouden en sindsdien is het stilzwijgen rond Clubhouse voor Android.

De afwezigheid in de Play Store heeft een andere factor in de hand gewerkt die de dalende downloadcijfers kan verklaren: toegenomen concurrentie. Socialmediabedrijven zagen een kans om een identieke dienst aan te bieden aan hun Android-gebruikers. Twitter, dat Clubhouse in eerste instantie wilde overnemen, sprong als eerste op de audiochatkar met hun Spaces-platform. De uitrol van Spaces geraakt stilaan in een stroomversnelling. Ook de plannen van Facebook om een Clubhouse-kopie te lanceren worden steeds concreter.

Clubhouse is dus mogelijk al over zijn hoogtepunt heen. Toch zal de applicatie niet snel in de anonimiteit verdwijnen. Volgens de analisten van Sensor Tower is de community zeer loyaal en blijven ze de applicatie zeer actief gebruiken.

clubhouseontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!