Review Tesla Model 3 (2021): De wagen die elke dag beter wordt
We gingen uitgebreid aan de slag met deze spiksplinternieuwe wagen. Ons algemene oordeel over de ervaring die de wagen biedt, blijft grotendeels gelijk aan onze vorige review. Lees die ook zeker (opnieuw) aangezien we ons in deze review vooral richten to de nieuwigheden.
Warmtepomp
Om te beginnen willen we eerst even de technische specificaties uit de weg helpen. Onder de motorkap vinden we de nieuwe warmtepomp. Hiermee wordt de wagen efficiënter verwarmd dan bij zuiver elektrisch wagen, waardoor de wagen terug wat efficiënter wordt. Zo zet Tesla de strijd naar een zo efficiënt mogelijke wagen verder. Het gaat hier overigens om dezelfde warmtepomp die we ook bij de nieuwe Model Y terugvinden. Ook is er nu dubbele beglazing waardoor je minder omgevingsgeluiden hoort tijdens het rijden. Toch is het tijdens het rijden allesbehalve stil. Al heb je in dit geval natuurlijk ook geen traditionele verbrandingsmotor om het omgevingsgeluid mee te overstemmen, dus dan til je sowieso wel al iets zwaarder aan alle weggeluiden die je hoort.
Wat wel meteen opvalt is de afwerking van de wagen. Waar de vorige Model 3 beschikte over een zilveren chroom afwerking rond vensters en deurknoppen, is er nu enkel een satijnzwarte afwerking mogelijk. Smaken verschillen, maar ikzelf vind zwart er iets minder stijlvol en minder premium uitzien dan zilver. De 18” aero en 19” sportwielen werden vernieuwd en bij de Model 3 Performance kan je nu 20” Uberturbine wielen krijgen.
Eindelijk een automatische koffer
Bij een high-tech wagen verwacht je dat die mindset ook wordt doorgetrokken bij alle onderdelen. Het was dan ook een beetje jammer dat de vorige Model 3 geen automatische koffer had, maar dat is in dit geval wel zo. Die koffer kan je openen via het touchscreen centraal op het dashboard van de wagen zelf, via de Tesla applicatie of via de knop op de koffer zelf. Zo zie je meteen dat veel van die wijzigingen duidelijk gebaseerd zijn op de nieuwe Tesla Model Y. En ook vanbinnen zien we wat welkome verbeteringen. Zo heeft Tesla afscheid genomen van de zwarte pianolak die heel gevoelig was voor vingerafdrukken en stof. In plaats daarvan vind je een matte afwerking en onder meer een schuifdeksel zoals bij de Model S en Model X.
Metalen scrollwielen
Op het stuur vind je nu metalen scrollwielen in plaats van plastic en de stoelbediening heeft nu ook een grafietafwerking. Het zijn details, maar zo pakt Tesla wel een van onze grootste kritiekpunten aan bij de vorige Model 3, namelijk de gebruikte materialen. De zonnekleppen maken nu ook gebruik van een magneet, wat ze makkelijker in gebruik maken en vooraan werd er ook een oplaadmat voorzien waar je twee telefoons draadloos kan opladen. En ja, we hebben het getest. Zelfs wanneer je héél onstuimig rijdt, blijft je telefoon netjes liggen.
In de middenconsole vind je trouwens twee USB C-poorten verstopt, net zoals bij de achterbank overigens. De USB A-aansluiting is verhuisd naar het handschoenkastje. Op zich een logische keuze, want deze aansluiting gebruik je voor het inpluggen van een USB-stick voor de dashcambeelden en de bewakingsfunctie. En wanneer je dan nog even een pincode op je handschoenkastje zet, dan zit je USB-stick wel veilig in geval van een inbraak, al weten we uiteraard niet hoe makkelijk het dashboardkastje open te forceren is.
Op zoek naar je deurgreep
Heel wat welkome vernieuwingen dus, maar toch is de Model 3 nog steeds niet perfect. De zwarte deurknoppen hebben namelijk ook een nadeel, namelijk dat ze quasi onzichtbaar zijn in het donker. En ‘s nachts zoeken naar je deugreep… dat ziet er niet altijd elegant uit. Ook is het nog steeds wat ongemakkelijk dat je snelheid wordt weergegeven op het centrale dashboard in plaats van recht voor je. Een head-up display zou hier absoluut niet misstaan en zou trouwens ook geen afbreuk doen aan de minimalistische en futuristische uitstraling die Tesla nastreeft. Elon Musk, we hopen dat je meeleest. Op de achterbank tenslotte is de hoofdruimte nog steeds wat een probleem voor grotere personen. Ikzelf kon met mijn 1m94 niet comfortabel zitten, maar mijn passagier van 1m76 had genoeg hoofdruimte voor een comfortabele rit.
Softwarematig is het duidelijk. Tesla loopt nog steeds enorm voor op de concurrentie en het autonoom rijden werkt dan ook in de meeste gevallen probleemloos. Toch is er sporadisch vals alarm, waarbij de wagen bijvoorbeeld ten onrechte denkt dat er een wandelaar of fietser gevaarlijk dichtbij komt en dan ook alle alarmbellen doet afgaan. Het houdt je wakker, maar ontspannend is het niet bepaald.
Software-updates
Tot slot maken we van de gelegenheid ook nog even gebruik om recente software-updates van de Tesla Model 3 uit te lichten. Het gaat hier dus om de zogenaamde over-the-air updates, wat betekent dat je ze thuis volledig zelf kan uitvoeren zonder dat er een Tesla medewerker moet tussenkomen. We hadden het eerder al over de pincode die je nu kan instellen voor je handschoenkastje, maar dat is slechts 1 van de wijzigingen die Tesla recent heeft uitgerold. Zo kan je nu bijvoorbeeld ook via Spotify naar podcasts luisteren, worden verkeerslichten en stopborden herkend, krijg je een melding wanneer het licht op groen springt en krijg je ook een notificatie wanneer je een deur of venster hebt laten openstaan. Vensters kunnen nu trouwens ook automatisch worden gesloten bij het sluiten van je wagen en de snelheidsindicatie is ook een beetje accurater geworden, want nu worden ook de camera’s gebruikt (in combinatie met de map data) om de juiste maximale snelheid aan te geven. Het is een verbetering, maar het is duidelijk nog steeds niet even accuraat als bijvoorbeeld Waze. Ook is het jammer dat Tesla navigatie nog steeds geen zaken als flitspalen aangeeft en op dat vlak is het een beetje zuur om Waze te laten vallen voor de navigatie van Tesla.
Conclusie
Samenvattend kunnen we (nog steeds) stellen dat de Model 3 een elektrische wagen is die je heel veel waar voor je geld geeft. De bijgewerkte versie van de wagen geeft je wat meer luxe en gemak, maar ook prestatieverbeteringen en een betere efficiëntie. Al blijft het wel jammer dat de zwarte afwerking wordt opgedrongen zonder dat je zelf de keuze krijgt tussen zilver of zwart.
We gingen uitgebreid aan de slag met deze spiksplinternieuwe wagen. Ons algemene oordeel over de ervaring die de wagen biedt, blijft grotendeels gelijk aan onze vorige review. Lees die ook zeker (opnieuw) aangezien we ons in deze review vooral richten to de nieuwigheden.
Warmtepomp
Om te beginnen willen we eerst even de technische specificaties uit de weg helpen. Onder de motorkap vinden we de nieuwe warmtepomp. Hiermee wordt de wagen efficiënter verwarmd dan bij zuiver elektrisch wagen, waardoor de wagen terug wat efficiënter wordt. Zo zet Tesla de strijd naar een zo efficiënt mogelijke wagen verder. Het gaat hier overigens om dezelfde warmtepomp die we ook bij de nieuwe Model Y terugvinden. Ook is er nu dubbele beglazing waardoor je minder omgevingsgeluiden hoort tijdens het rijden. Toch is het tijdens het rijden allesbehalve stil. Al heb je in dit geval natuurlijk ook geen traditionele verbrandingsmotor om het omgevingsgeluid mee te overstemmen, dus dan til je sowieso wel al iets zwaarder aan alle weggeluiden die je hoort.
Wat wel meteen opvalt is de afwerking van de wagen. Waar de vorige Model 3 beschikte over een zilveren chroom afwerking rond vensters en deurknoppen, is er nu enkel een satijnzwarte afwerking mogelijk. Smaken verschillen, maar ikzelf vind zwart er iets minder stijlvol en minder premium uitzien dan zilver. De 18” aero en 19” sportwielen werden vernieuwd en bij de Model 3 Performance kan je nu 20” Uberturbine wielen krijgen.
Eindelijk een automatische koffer
Bij een high-tech wagen verwacht je dat die mindset ook wordt doorgetrokken bij alle onderdelen. Het was dan ook een beetje jammer dat de vorige Model 3 geen automatische koffer had, maar dat is in dit geval wel zo. Die koffer kan je openen via het touchscreen centraal op het dashboard van de wagen zelf, via de Tesla applicatie of via de knop op de koffer zelf. Zo zie je meteen dat veel van die wijzigingen duidelijk gebaseerd zijn op de nieuwe Tesla Model Y. En ook vanbinnen zien we wat welkome verbeteringen. Zo heeft Tesla afscheid genomen van de zwarte pianolak die heel gevoelig was voor vingerafdrukken en stof. In plaats daarvan vind je een matte afwerking en onder meer een schuifdeksel zoals bij de Model S en Model X.
Metalen scrollwielen
Op het stuur vind je nu metalen scrollwielen in plaats van plastic en de stoelbediening heeft nu ook een grafietafwerking. Het zijn details, maar zo pakt Tesla wel een van onze grootste kritiekpunten aan bij de vorige Model 3, namelijk de gebruikte materialen. De zonnekleppen maken nu ook gebruik van een magneet, wat ze makkelijker in gebruik maken en vooraan werd er ook een oplaadmat voorzien waar je twee telefoons draadloos kan opladen. En ja, we hebben het getest. Zelfs wanneer je héél onstuimig rijdt, blijft je telefoon netjes liggen.
In de middenconsole vind je trouwens twee USB C-poorten verstopt, net zoals bij de achterbank overigens. De USB A-aansluiting is verhuisd naar het handschoenkastje. Op zich een logische keuze, want deze aansluiting gebruik je voor het inpluggen van een USB-stick voor de dashcambeelden en de bewakingsfunctie. En wanneer je dan nog even een pincode op je handschoenkastje zet, dan zit je USB-stick wel veilig in geval van een inbraak, al weten we uiteraard niet hoe makkelijk het dashboardkastje open te forceren is.
Op zoek naar je deurgreep
Heel wat welkome vernieuwingen dus, maar toch is de Model 3 nog steeds niet perfect. De zwarte deurknoppen hebben namelijk ook een nadeel, namelijk dat ze quasi onzichtbaar zijn in het donker. En ‘s nachts zoeken naar je deugreep… dat ziet er niet altijd elegant uit. Ook is het nog steeds wat ongemakkelijk dat je snelheid wordt weergegeven op het centrale dashboard in plaats van recht voor je. Een head-up display zou hier absoluut niet misstaan en zou trouwens ook geen afbreuk doen aan de minimalistische en futuristische uitstraling die Tesla nastreeft. Elon Musk, we hopen dat je meeleest. Op de achterbank tenslotte is de hoofdruimte nog steeds wat een probleem voor grotere personen. Ikzelf kon met mijn 1m94 niet comfortabel zitten, maar mijn passagier van 1m76 had genoeg hoofdruimte voor een comfortabele rit.
Softwarematig is het duidelijk. Tesla loopt nog steeds enorm voor op de concurrentie en het autonoom rijden werkt dan ook in de meeste gevallen probleemloos. Toch is er sporadisch vals alarm, waarbij de wagen bijvoorbeeld ten onrechte denkt dat er een wandelaar of fietser gevaarlijk dichtbij komt en dan ook alle alarmbellen doet afgaan. Het houdt je wakker, maar ontspannend is het niet bepaald.
Software-updates
Tot slot maken we van de gelegenheid ook nog even gebruik om recente software-updates van de Tesla Model 3 uit te lichten. Het gaat hier dus om de zogenaamde over-the-air updates, wat betekent dat je ze thuis volledig zelf kan uitvoeren zonder dat er een Tesla medewerker moet tussenkomen. We hadden het eerder al over de pincode die je nu kan instellen voor je handschoenkastje, maar dat is slechts 1 van de wijzigingen die Tesla recent heeft uitgerold. Zo kan je nu bijvoorbeeld ook via Spotify naar podcasts luisteren, worden verkeerslichten en stopborden herkend, krijg je een melding wanneer het licht op groen springt en krijg je ook een notificatie wanneer je een deur of venster hebt laten openstaan. Vensters kunnen nu trouwens ook automatisch worden gesloten bij het sluiten van je wagen en de snelheidsindicatie is ook een beetje accurater geworden, want nu worden ook de camera’s gebruikt (in combinatie met de map data) om de juiste maximale snelheid aan te geven. Het is een verbetering, maar het is duidelijk nog steeds niet even accuraat als bijvoorbeeld Waze. Ook is het jammer dat Tesla navigatie nog steeds geen zaken als flitspalen aangeeft en op dat vlak is het een beetje zuur om Waze te laten vallen voor de navigatie van Tesla.
Conclusie
Samenvattend kunnen we (nog steeds) stellen dat de Model 3 een elektrische wagen is die je heel veel waar voor je geld geeft. De bijgewerkte versie van de wagen geeft je wat meer luxe en gemak, maar ook prestatieverbeteringen en een betere efficiëntie. Al blijft het wel jammer dat de zwarte afwerking wordt opgedrongen zonder dat je zelf de keuze krijgt tussen zilver of zwart.