“Europa moet Nintendo Switch-probleem aanpakken”
Het Belgische Test-Aankoop wil het probleem met de Nintendo Switch aanpakken met de overkoepelende Europese consumentenorganisatie BEUC. Daarin hebben 8 andere organisaties uit Frankrijk, Nederland, Portugal, Italië, Noorwegen, Slovakije, Slovenië en Griekenland zich verenigd. “In België registreerden we intussen wel al 900 klachten van gebruikers”, lieten Test-Aankoop in december al weten.
Het probleem: ‘Joy Con Drift’
De Joy Con-controllers, die de speler aan de zijkanten van de tabletconsole klikt of draadloos gebruikt, gaan in sommige gevallen bijzonder snel stuk. Personages in de game bewegen plots uit zichzelf omdat de besturing verkeerde signalen verstuurt. Wellicht ligt een ontwerpfout aan de basis van wat gamers ‘Joy Con Drift’ noemen. Ondanks het structurele probleem bracht Nintendo wereldwijd al 70 miljoen Switch-consoles aan de man.
“Dat Nintendo zijn consumenten niet informeert over de korte levensduur van de Joy Cons is misleidend”, vinden de consumentenorganisaties. Bij de Europese bond kwamen al bijna 25.000 klachten binnen.
Een oplossing afdwingen
Enkele maanden geleden heeft de topman van Nintendo zijn excuses aangeboden. Tegelijkertijd bleef het ook bijzonder stil over de mogelijke acties die de Japanse spellenmaker zou ondernemen. Voorlopig is de garantie op de Nintendo Switch van 12 maanden nog niet uitgebreid. De consumentenorganisaties willen dat er met een klacht een “formeel onderzoek naar vervroegde veroudering wordt opgestart op nationaal en Europees niveau. Tot dan zou het bedrijf niet langer die defecte controllers mogen verkopen”, vinden zij.
“Nintendo zou geen producten mogen verkopen die de verwachtingen op het vlak van duurzaamheid niet kunnen waarmaken. Consumenten zouden mogen uitgaan van een normale levensduurte zonder te moeten overgaan tot het aankopen van dure reserveonderdelen. Het is aan Nintendo om een gepaste oplossing aan te bieden”, besluit Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop.
Het Belgische Test-Aankoop wil het probleem met de Nintendo Switch aanpakken met de overkoepelende Europese consumentenorganisatie BEUC. Daarin hebben 8 andere organisaties uit Frankrijk, Nederland, Portugal, Italië, Noorwegen, Slovakije, Slovenië en Griekenland zich verenigd. “In België registreerden we intussen wel al 900 klachten van gebruikers”, lieten Test-Aankoop in december al weten.
Het probleem: ‘Joy Con Drift’
De Joy Con-controllers, die de speler aan de zijkanten van de tabletconsole klikt of draadloos gebruikt, gaan in sommige gevallen bijzonder snel stuk. Personages in de game bewegen plots uit zichzelf omdat de besturing verkeerde signalen verstuurt. Wellicht ligt een ontwerpfout aan de basis van wat gamers ‘Joy Con Drift’ noemen. Ondanks het structurele probleem bracht Nintendo wereldwijd al 70 miljoen Switch-consoles aan de man.
“Dat Nintendo zijn consumenten niet informeert over de korte levensduur van de Joy Cons is misleidend”, vinden de consumentenorganisaties. Bij de Europese bond kwamen al bijna 25.000 klachten binnen.
Een oplossing afdwingen
Enkele maanden geleden heeft de topman van Nintendo zijn excuses aangeboden. Tegelijkertijd bleef het ook bijzonder stil over de mogelijke acties die de Japanse spellenmaker zou ondernemen. Voorlopig is de garantie op de Nintendo Switch van 12 maanden nog niet uitgebreid. De consumentenorganisaties willen dat er met een klacht een “formeel onderzoek naar vervroegde veroudering wordt opgestart op nationaal en Europees niveau. Tot dan zou het bedrijf niet langer die defecte controllers mogen verkopen”, vinden zij.
“Nintendo zou geen producten mogen verkopen die de verwachtingen op het vlak van duurzaamheid niet kunnen waarmaken. Consumenten zouden mogen uitgaan van een normale levensduurte zonder te moeten overgaan tot het aankopen van dure reserveonderdelen. Het is aan Nintendo om een gepaste oplossing aan te bieden”, besluit Simon November, woordvoerder van Test-Aankoop.