Test

Dit is een popup

Release macOS Big Sur zorgt voor serverproblemen bij Apple

De servers van Apple raakte overbelast door een grote vraag naar het nieuwe besturingssysteem macOS Big Sur, waardoor veel Mac-computer traag werkte.

Heel veel Mac-gebruikers rapporteerden gisteren over problemen met hun computer. Bepaalde applicaties wilden niet of zeer traag openen en ook enkele van de systeemapplicaties zoals iMessage en Apple Maps kenden problemen. Veel van die problemen zouden veroorzaakt zijn door een storing binnen Apple’s OCSP-service (online certificate service protocol).

Die service is de dragende kracht achter het beveiligingssysteem Gatekeeper. Die software staat in voor de validatie van digitale certificaten voor zowel systeemapps van Apple als gedownloade applicaties van externe partijen. De software moet voorkomen dat gebruikers bestanden en applicaties openen die schadelijke malware kunnen bevatten. Zonder goedkeuring van Gatekeeper zal Mac de apps niet openen.

Is macOS Big Sur de boosdoener?

Gisteren was eveneens de dag waarop Apple de eerste versie van het nieuwe besturingssysteem macOS Big Sur voor het grote publiek beschikbaar stelde. Volgens experts is er een sterke correlatie tussen beide gebeurtenissen. Er was namelijk een zeer grote vraag bij macOS-gebruikers om de update al op de eerste dag te downloaden. Door die grote vraag zouden de servers van Apple overbelast zijn geraakt, wat dus ook het validatiesysteem overhoop gooide.

Op de systeemstatuspagina van de website van Apple staat te lezen dat in de loop van gisterenavond problemen zijn opgelost voor FaceTime, iCloud Mail, iMessage en software-updates van macOS. Maar daar staat enkel bij dat gebruikers tijdelijk niet in staat waren die diensten te gebruiken. Over de oorzaak van de problemen heeft Apple tot heden nog niets gecommuniceerd, dus we weten ook niet zeker of het updatebestand van macOS Big Sur wel degelijk de schuld moet krijgen. De website van Apple maakt in ieder geval geen gewag meer van problemen met softwareapplicaties.

Heel veel Mac-gebruikers rapporteerden gisteren over problemen met hun computer. Bepaalde applicaties wilden niet of zeer traag openen en ook enkele van de systeemapplicaties zoals iMessage en Apple Maps kenden problemen. Veel van die problemen zouden veroorzaakt zijn door een storing binnen Apple’s OCSP-service (online certificate service protocol).

Die service is de dragende kracht achter het beveiligingssysteem Gatekeeper. Die software staat in voor de validatie van digitale certificaten voor zowel systeemapps van Apple als gedownloade applicaties van externe partijen. De software moet voorkomen dat gebruikers bestanden en applicaties openen die schadelijke malware kunnen bevatten. Zonder goedkeuring van Gatekeeper zal Mac de apps niet openen.

Is macOS Big Sur de boosdoener?

Gisteren was eveneens de dag waarop Apple de eerste versie van het nieuwe besturingssysteem macOS Big Sur voor het grote publiek beschikbaar stelde. Volgens experts is er een sterke correlatie tussen beide gebeurtenissen. Er was namelijk een zeer grote vraag bij macOS-gebruikers om de update al op de eerste dag te downloaden. Door die grote vraag zouden de servers van Apple overbelast zijn geraakt, wat dus ook het validatiesysteem overhoop gooide.

Op de systeemstatuspagina van de website van Apple staat te lezen dat in de loop van gisterenavond problemen zijn opgelost voor FaceTime, iCloud Mail, iMessage en software-updates van macOS. Maar daar staat enkel bij dat gebruikers tijdelijk niet in staat waren die diensten te gebruiken. Over de oorzaak van de problemen heeft Apple tot heden nog niets gecommuniceerd, dus we weten ook niet zeker of het updatebestand van macOS Big Sur wel degelijk de schuld moet krijgen. De website van Apple maakt in ieder geval geen gewag meer van problemen met softwareapplicaties.

applemacOS Big Sur

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!