Volvo’s elektrische zware vrachtwagens verschijnen in 2022
Volvo laat weten dat de vrachtwagens een bereik hebben van maximaal driehonderd kilometer, afhankelijk van de configuratie van de batterij. De fabrikant heeft al een aantal elektrische vrachtwagens op de markt, waaronder de Volvo FE Electric en FL Electric, maar deze wegen minder en kunnen ook een lager gewicht vervoeren.
De nieuwe zware vrachtwagens zijn elektrische versies van de Volvo FH, FM en FMX. Deze worden voornamelijk ingezet voor regionaal vervoer en stadsbouw. Omdat de elektrische vrachtwagens bedoeld zijn om korte stops te maken tussen bijvoorbeeld betoncentrales en bouwlocaties, is het relatief korte bereik geen probleem.
Tesla werkt nog altijd aan de zware vrachtwagen Semi, die nog vóór die van Volvo moet uitkomen. De Semi is echter niet bedoelt voor constructie, maar voor taken met een langere afstand, tussen de vijfhonderd en achthonderd kilometer. Daimler en Waymo werken samen aan een volledig zelfrijdende vrachtwagen.
Volvo laat weten dat de vrachtwagens een bereik hebben van maximaal driehonderd kilometer, afhankelijk van de configuratie van de batterij. De fabrikant heeft al een aantal elektrische vrachtwagens op de markt, waaronder de Volvo FE Electric en FL Electric, maar deze wegen minder en kunnen ook een lager gewicht vervoeren.
De nieuwe zware vrachtwagens zijn elektrische versies van de Volvo FH, FM en FMX. Deze worden voornamelijk ingezet voor regionaal vervoer en stadsbouw. Omdat de elektrische vrachtwagens bedoeld zijn om korte stops te maken tussen bijvoorbeeld betoncentrales en bouwlocaties, is het relatief korte bereik geen probleem.
Tesla werkt nog altijd aan de zware vrachtwagen Semi, die nog vóór die van Volvo moet uitkomen. De Semi is echter niet bedoelt voor constructie, maar voor taken met een langere afstand, tussen de vijfhonderd en achthonderd kilometer. Daimler en Waymo werken samen aan een volledig zelfrijdende vrachtwagen.