Dit was Digital Transformation Day 2020!
Al jaren willen we via het evenement Digital Transformation Day bedrijven en organisaties wakker schudden dat het tijd is om hun digitale transformatieproces een versnelling hoger te doen schakelen. Een noodzaak die enkel groter is geworden dit jaar, nu de coronapandemie definitief een einde heeft gemaakt aan the good old ways zijn veel bedrijven nog op zoek naar hun plaats in ‘het nieuwe normaal’. Een samenleving die nog meer vorm zal gegeven worden door digitale technologieën zoals artificiële intelligentie, cloud en 5G.
Ook voor Digital Transformation Day was het aanpassen dit jaar. Omdat het fysieke evenement nu even niet aan de orde was, ging Digital Transformation Day volledig digitaal. Maar zeg nu zelf, hoe kunnen we nu beter de noodzaak aan digitale transformatie aantonen dan zelf het goede voorbeeld te geven?
De format was misschien wel anders, de opzet niet: zoals elk jaar werden de aanwezigen ondergedompeld in de wondere wereld van technologie. In samenwerking met KPMG wisten we meer dan 25 experts te strikken, die ons gedurende drie dagen hun kennis en ervaring deelden.
Dag 1
Er moet altijd iemand als eerste aan de beurt zijn. Een uitdaging die Tom De Ruyck van Insites Consulting niet schuwt. Na een korte verwelkoming door de sympathieke gastheren Jens en Wouter betrad hij het virtuele podium om alle aanwezigen welkom te heten in ‘The Age of Relevance’. Met zijn sessie wil hij aantonen dat je als merk relevant moet zijn voor je doelpubliek als je hen ook aan je merk wil binden. Een belangrijke les voor de retail, maar er zijn nog lessen die de retail kan trekken uit het bizarre 2020. Die lessen werden ons gespeld door Marten Bokedal, helemaal vanuit Zweden, en George Lavric van Episerver. Ook Bart van den Brande (Sirius Legal) had een zeer duidelijke les voor zijn publiek: wie technologie wil gebruiken, moet dat met respect voor wettelijke kaders en met maatschappelijke verantwoordelijkheidszin doen.
Daarna mocht het wat technischer worden, vond Walter Vanherle van BDO Digital. Hij leerde ons hoe Process Mining, AI en RPA kunnen gebruikt worden om businessprocessen te optimaliseren. Die rode draad tussen digitale transformatie en efficiëntie werd ook aangehouden door Jasper De Vreugt (Ecisolutions). Dan was het de beurt aan Patrick Maes, marketing- en salesconsultant van KPMG. In zijn presentatie besprak hij de nieuwste ontwikkelingen binnen sales & marketing. Eddy Willems trok aan de alarmbel en waarschuwt ons hoe cybercriminelen van de coronapandemie gebruik maken om nieuwe listige trucs te bedenken. Karen Boers van BeCode gaf daarna tips om het juiste IT-talent te vinden op de arbeidsmarkt. Digitale transformatie is vaak ook een kwestie van de juiste mensen op de juiste posities hebben. En zo waren we zeer snel aan het einde van dag 1 gekomen.
Dag 2
Op de tweede dag van Digital Transformation Day was de eer aan Jo Caudron om de debatten te openen. Vorig jaar stelde Caudron zijn boek “De wereld is rond”, een (optimistische) kijk op hoe technologie de wereld gaat veranderen. Een jaar na publicatie besluit Caudron dat zijn toekomstvisie actueler is dan hij aanvankelijk dacht. Karel Dekeyvere van KMPG geeft inzicht in de trucs van hackers, zodat je ze altijd een stapje voor kan zijn.
5G was natuurlijk een topic dat niet kon uitblijven. Als het van Frederic Vander Sande en Capgemini afhangt, zet de nieuwe federale regering het best hoog op haar politieke agenda. Hoe langer de introductie van 5G uitblijft, hoe meer de Belgische industrie dreigt achterop te geraken. Ook AI is onmisbaar binnen digitale transformatie, maar hoe moet je deze technologie nu juist gebruiken? Een vraag waar Thomas van Durme graag antwoord op gaf. En wat is Workload Automation? Dat legden Hans Monfils en Jeroen Mullink van Redwood uit.
Om klokslag twaalf uur kwam Jens Jonkers, redacteur voor TechPulse & TechPulse Business, de belangrijkste cijfers van een grootschalig onderzoek binnen de Belgische ICT-markt (uitgevoerd voor het ICT Jaarboek 2020) uit de doeken doen. Een onderzoek dat inzicht geeft in de belangrijkste marktverhoudingen, de investeringsplannen van bedrijven en hoe de coronacrisis die wel/niet veranderd heeft. Daarna verschoof de focus opnieuw richting AI, en meer bepaald hoe recruiters de technologie kunnen gebruiken om het juiste talent te vinden (Jochen Roef, traicie.com). In de laatste presentatie ging het over superkrachten. Geen superkrachten van The Avengers, maar wel de superkracht agility. Want flexibiliteit en wendbaarheid zijn onmisbare kwaliteiten die elke persoon en organisatie vandaag de dag moet tonen volgens Olivera Vujnovic en Han Van der Ven.
Dag 3
En zo zijn we alweer aan de laatste dag gekomen. Uitbollen zat er zeker niet in op dag 3. Clo Willaerts, docente aan de KDG Hogeschool, breide een verlengstuk aan het agility-verhaal waar dag 2 mee werd afgesloten. Kwestie van de boodschap nog eens in te prenten. Daarna kwam Jason Buffington van Veaam vertellen over de grootste IT-uitdagingen die organisaties voorgeschoteld krijgen. De sessies bleven zich weer in een spoedtempo opvolgen. Michel Delfosse van Genesys hoe je als bedrijf met digitale communicatietools een nieuwe klantervaring kan creëren. Je doelpubliek beter bereiken doe je ook door je marketingstrategie uit te bouwen aan de hand van relevante data, is de boodschap die we opstreken van Kris Vranken, CEO en oprichter van Stratics.
Op deze laatste dag hadden we het ook genoegen om Google uit te nodigen, meer bepaald de cloudafdeling van de techgigant. Mathieu Smet wierp een blik op te toekomst van cloudtechnologie. Daarna ging het over mobiele apps. We hebben ze tegenwoordig allemaal wel op ons smartphone staan, maar hoe organiseer je er als organisatie een echte meerwaarde mee voor je klanten? Dat legde David Renoux van Smile uit. Daarna richten we de pijlers op de fintechindustrie, een sector met een enorm groeipotentieel in de coronamaatschappij. Terence Singh maakte ons wegwijs in Matchi, een fintechplatform ondersteund door KPMG. Adèle Yaroulina van het European Startwork Network leerde ons de voordelen van co-innovatie, maar ook dat het in de praktijk vaak minder vlot loopt dan in theorie. Het podium afsluiten deed Jean-François Villeret, senior manager van KPMG. En is er een beter topic om Digital Transformation Day af te sluiten dan artificiële intelligentie? Wij kunnen alvast niets beter bedenken!
Digital Transformation Day 2020 is als het ware voorbijgevlogen. We blikken met grote tevredenheid terug op een zeer geslaagde editie. We bedanken alle sprekers voor hun interessante sessies, onze partners die het evenement mogelijk maakten en natuurlijk iedereen die aanwezig was. Digitale transformatie staat weer een grote stap verder in België. Tot volgend jaar!
Al jaren willen we via het evenement Digital Transformation Day bedrijven en organisaties wakker schudden dat het tijd is om hun digitale transformatieproces een versnelling hoger te doen schakelen. Een noodzaak die enkel groter is geworden dit jaar, nu de coronapandemie definitief een einde heeft gemaakt aan the good old ways zijn veel bedrijven nog op zoek naar hun plaats in ‘het nieuwe normaal’. Een samenleving die nog meer vorm zal gegeven worden door digitale technologieën zoals artificiële intelligentie, cloud en 5G.
Ook voor Digital Transformation Day was het aanpassen dit jaar. Omdat het fysieke evenement nu even niet aan de orde was, ging Digital Transformation Day volledig digitaal. Maar zeg nu zelf, hoe kunnen we nu beter de noodzaak aan digitale transformatie aantonen dan zelf het goede voorbeeld te geven?
De format was misschien wel anders, de opzet niet: zoals elk jaar werden de aanwezigen ondergedompeld in de wondere wereld van technologie. In samenwerking met KPMG wisten we meer dan 25 experts te strikken, die ons gedurende drie dagen hun kennis en ervaring deelden.
Dag 1
Er moet altijd iemand als eerste aan de beurt zijn. Een uitdaging die Tom De Ruyck van Insites Consulting niet schuwt. Na een korte verwelkoming door de sympathieke gastheren Jens en Wouter betrad hij het virtuele podium om alle aanwezigen welkom te heten in ‘The Age of Relevance’. Met zijn sessie wil hij aantonen dat je als merk relevant moet zijn voor je doelpubliek als je hen ook aan je merk wil binden. Een belangrijke les voor de retail, maar er zijn nog lessen die de retail kan trekken uit het bizarre 2020. Die lessen werden ons gespeld door Marten Bokedal, helemaal vanuit Zweden, en George Lavric van Episerver. Ook Bart van den Brande (Sirius Legal) had een zeer duidelijke les voor zijn publiek: wie technologie wil gebruiken, moet dat met respect voor wettelijke kaders en met maatschappelijke verantwoordelijkheidszin doen.
Daarna mocht het wat technischer worden, vond Walter Vanherle van BDO Digital. Hij leerde ons hoe Process Mining, AI en RPA kunnen gebruikt worden om businessprocessen te optimaliseren. Die rode draad tussen digitale transformatie en efficiëntie werd ook aangehouden door Jasper De Vreugt (Ecisolutions). Dan was het de beurt aan Patrick Maes, marketing- en salesconsultant van KPMG. In zijn presentatie besprak hij de nieuwste ontwikkelingen binnen sales & marketing. Eddy Willems trok aan de alarmbel en waarschuwt ons hoe cybercriminelen van de coronapandemie gebruik maken om nieuwe listige trucs te bedenken. Karen Boers van BeCode gaf daarna tips om het juiste IT-talent te vinden op de arbeidsmarkt. Digitale transformatie is vaak ook een kwestie van de juiste mensen op de juiste posities hebben. En zo waren we zeer snel aan het einde van dag 1 gekomen.
Dag 2
Op de tweede dag van Digital Transformation Day was de eer aan Jo Caudron om de debatten te openen. Vorig jaar stelde Caudron zijn boek “De wereld is rond”, een (optimistische) kijk op hoe technologie de wereld gaat veranderen. Een jaar na publicatie besluit Caudron dat zijn toekomstvisie actueler is dan hij aanvankelijk dacht. Karel Dekeyvere van KMPG geeft inzicht in de trucs van hackers, zodat je ze altijd een stapje voor kan zijn.
5G was natuurlijk een topic dat niet kon uitblijven. Als het van Frederic Vander Sande en Capgemini afhangt, zet de nieuwe federale regering het best hoog op haar politieke agenda. Hoe langer de introductie van 5G uitblijft, hoe meer de Belgische industrie dreigt achterop te geraken. Ook AI is onmisbaar binnen digitale transformatie, maar hoe moet je deze technologie nu juist gebruiken? Een vraag waar Thomas van Durme graag antwoord op gaf. En wat is Workload Automation? Dat legden Hans Monfils en Jeroen Mullink van Redwood uit.
Om klokslag twaalf uur kwam Jens Jonkers, redacteur voor TechPulse & TechPulse Business, de belangrijkste cijfers van een grootschalig onderzoek binnen de Belgische ICT-markt (uitgevoerd voor het ICT Jaarboek 2020) uit de doeken doen. Een onderzoek dat inzicht geeft in de belangrijkste marktverhoudingen, de investeringsplannen van bedrijven en hoe de coronacrisis die wel/niet veranderd heeft. Daarna verschoof de focus opnieuw richting AI, en meer bepaald hoe recruiters de technologie kunnen gebruiken om het juiste talent te vinden (Jochen Roef, traicie.com). In de laatste presentatie ging het over superkrachten. Geen superkrachten van The Avengers, maar wel de superkracht agility. Want flexibiliteit en wendbaarheid zijn onmisbare kwaliteiten die elke persoon en organisatie vandaag de dag moet tonen volgens Olivera Vujnovic en Han Van der Ven.
Dag 3
En zo zijn we alweer aan de laatste dag gekomen. Uitbollen zat er zeker niet in op dag 3. Clo Willaerts, docente aan de KDG Hogeschool, breide een verlengstuk aan het agility-verhaal waar dag 2 mee werd afgesloten. Kwestie van de boodschap nog eens in te prenten. Daarna kwam Jason Buffington van Veaam vertellen over de grootste IT-uitdagingen die organisaties voorgeschoteld krijgen. De sessies bleven zich weer in een spoedtempo opvolgen. Michel Delfosse van Genesys hoe je als bedrijf met digitale communicatietools een nieuwe klantervaring kan creëren. Je doelpubliek beter bereiken doe je ook door je marketingstrategie uit te bouwen aan de hand van relevante data, is de boodschap die we opstreken van Kris Vranken, CEO en oprichter van Stratics.
Op deze laatste dag hadden we het ook genoegen om Google uit te nodigen, meer bepaald de cloudafdeling van de techgigant. Mathieu Smet wierp een blik op te toekomst van cloudtechnologie. Daarna ging het over mobiele apps. We hebben ze tegenwoordig allemaal wel op ons smartphone staan, maar hoe organiseer je er als organisatie een echte meerwaarde mee voor je klanten? Dat legde David Renoux van Smile uit. Daarna richten we de pijlers op de fintechindustrie, een sector met een enorm groeipotentieel in de coronamaatschappij. Terence Singh maakte ons wegwijs in Matchi, een fintechplatform ondersteund door KPMG. Adèle Yaroulina van het European Startwork Network leerde ons de voordelen van co-innovatie, maar ook dat het in de praktijk vaak minder vlot loopt dan in theorie. Het podium afsluiten deed Jean-François Villeret, senior manager van KPMG. En is er een beter topic om Digital Transformation Day af te sluiten dan artificiële intelligentie? Wij kunnen alvast niets beter bedenken!
Digital Transformation Day 2020 is als het ware voorbijgevlogen. We blikken met grote tevredenheid terug op een zeer geslaagde editie. We bedanken alle sprekers voor hun interessante sessies, onze partners die het evenement mogelijk maakten en natuurlijk iedereen die aanwezig was. Digitale transformatie staat weer een grote stap verder in België. Tot volgend jaar!