Test

Dit is een popup

Daimler sluit samenwerking met Waymo voor ontwikkeling zelfrijdende vrachtwagen

In een poging de allereerste volledig zelfrijdende vrachtwagen op de markt te brengen, rekent Daimler op de technologie van Waymo.

Het moederbedrijf van Mercedes-Benz is één van de grootste fabrikanten van commerciële vrachtwagens. Daimler investeert al enkele jaren fors in de ontwikkeling van zelfrijdende technologie voor vrachtwagens, en heeft daar voor de komende jaren een investeringsplan van 500 miljoen euro voor klaar liggen. De samenwerking tussen de Noord-Amerikaanse truckdivisie en Waymo zou ook losstaan van de eigen ontwikkelingsplannen, verklaart Daimler in het persbericht.

Waymo is één van de vele dochterondernemingen van Alphabet Inc., en een zusterbedrijf van Google. Het bedrijf is al sinds 2016 bezig met het ontwikkelen van autonome rijtechnologie, maar toch is de partnership met Daimler één van de grote commerciële deals die het bedrijf weet te sluiten.

Cascadia

Beide bedrijven hebben plannen gedeeld voor een nieuw vrachtwagen van het type Freightleiner Cascadia, één van de meest voorkomende types vrachtwagen op Amerikaanse (snel)wegen. Die vrachtwagen krijgt boven de voorruit twee ingebouwde LiDAR-systemen. Ook aan de weerszijden van de grill komen camera- of radarsensoren. Door de integratie van het Waymo Driver-platform zal de vrachtwagen voldoen aan de normen van niveau 4 van de internationale standaarden van SAE International voor zelfrijdende voertuigen. Dat betekent dat de vrachtwagen in de meeste omstandigheden volledig autonoom kan rijden zonder menselijke tussenkomst, behalve op nieuwe locaties.

Aanvankelijk zal de zelfrijdende vrachtwagen enkel in Noord-Amerika te vinden zijn. Wanneer eerste praktijktesten met de vrachtwagen goed gaan, zullen beide bedrijven onderzoeken of nieuwe markten mogelijk zijn. CEO van Waymo John Krafcik zegt aan Reuters dat zelfrijdende vrachtwagens nog wel geen nabije toekomst zullen zijn. Leveranciers van onderdelen moeten bijvoorbeeld nog de juiste rem- en stuursystemen ontwikkelen, wat volgens Krafcik nog lang kan duren.

Een concepttekening van de vrachtwagen. Afbeelding: Waymo & Daimler

Tesla

Toch zijn heel wat andere fabrikanten al bezig met experimenten voor autonome vrachtwagentechnologie. Niet geheel onverwacht ligt Tesla voorlopig in de poleposition. Het bedrijf van Elon Musk heeft ook al de meest geavanceerde Autopilot voor haar elektrische wagens in huis, en gaat vanaf eind volgend jaar beginnen met de productie van semi-autonome vrachtwagens van zodra de nieuwe Gigafabriek in Texas klaar is. Ook Volkswagen en Volvo sloten al partnerships met bedrijven die expertise hebben in zelfrijdende technologie; Volvo ging daarvoor in zee met chipmaker Nvidia.

Het moederbedrijf van Mercedes-Benz is één van de grootste fabrikanten van commerciële vrachtwagens. Daimler investeert al enkele jaren fors in de ontwikkeling van zelfrijdende technologie voor vrachtwagens, en heeft daar voor de komende jaren een investeringsplan van 500 miljoen euro voor klaar liggen. De samenwerking tussen de Noord-Amerikaanse truckdivisie en Waymo zou ook losstaan van de eigen ontwikkelingsplannen, verklaart Daimler in het persbericht.

Waymo is één van de vele dochterondernemingen van Alphabet Inc., en een zusterbedrijf van Google. Het bedrijf is al sinds 2016 bezig met het ontwikkelen van autonome rijtechnologie, maar toch is de partnership met Daimler één van de grote commerciële deals die het bedrijf weet te sluiten.

Cascadia

Beide bedrijven hebben plannen gedeeld voor een nieuw vrachtwagen van het type Freightleiner Cascadia, één van de meest voorkomende types vrachtwagen op Amerikaanse (snel)wegen. Die vrachtwagen krijgt boven de voorruit twee ingebouwde LiDAR-systemen. Ook aan de weerszijden van de grill komen camera- of radarsensoren. Door de integratie van het Waymo Driver-platform zal de vrachtwagen voldoen aan de normen van niveau 4 van de internationale standaarden van SAE International voor zelfrijdende voertuigen. Dat betekent dat de vrachtwagen in de meeste omstandigheden volledig autonoom kan rijden zonder menselijke tussenkomst, behalve op nieuwe locaties.

Aanvankelijk zal de zelfrijdende vrachtwagen enkel in Noord-Amerika te vinden zijn. Wanneer eerste praktijktesten met de vrachtwagen goed gaan, zullen beide bedrijven onderzoeken of nieuwe markten mogelijk zijn. CEO van Waymo John Krafcik zegt aan Reuters dat zelfrijdende vrachtwagens nog wel geen nabije toekomst zullen zijn. Leveranciers van onderdelen moeten bijvoorbeeld nog de juiste rem- en stuursystemen ontwikkelen, wat volgens Krafcik nog lang kan duren.

Een concepttekening van de vrachtwagen. Afbeelding: Waymo & Daimler

Tesla

Toch zijn heel wat andere fabrikanten al bezig met experimenten voor autonome vrachtwagentechnologie. Niet geheel onverwacht ligt Tesla voorlopig in de poleposition. Het bedrijf van Elon Musk heeft ook al de meest geavanceerde Autopilot voor haar elektrische wagens in huis, en gaat vanaf eind volgend jaar beginnen met de productie van semi-autonome vrachtwagens van zodra de nieuwe Gigafabriek in Texas klaar is. Ook Volkswagen en Volvo sloten al partnerships met bedrijven die expertise hebben in zelfrijdende technologie; Volvo ging daarvoor in zee met chipmaker Nvidia.

autoConnected Cardaimlersliderwaymo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!