Trek District+ 7 e-bike review: De ideale stadsfiets
Nu we beperkt zijn in onze bewegingsvrijheid, is een ritje met de fiets vaak nog de makkelijkste manier om even een frisse neus te halen. Wij deden dat de voorbije weken met de Trek District+ 7, een e-bike helemaal gemaakt om door de stad te fietsen.
Nog niet zo lang geleden testten we al elektrische fietsen van merken zoals Cowboy en VanMoof. Beide merken streven een zekere minimalistische stijl na. Helemaal prima vinden wij dat, maar ze spreken daardoor een bepaalde doelgroep aan. Voor veel gebruikers hoeft hun fiets er echter niet uit te zien zoals een Tesla op twee wielen en gaat de keuze naar een meer traditioneel uitziende e-bike. Zoals de Trek District+ 7, bijvoorbeeld. Traditioneel hoeft echter niet klassiek te zijn en Trek weet dan ook een stijlvolle e-bike af te leveren.
Met handvat en prima vering
Onze reviewfiets is de Trek District+ 7 Lowstep, in de volksmond het vrouwenmodel genoemd. Daar is op zich niets speciaal aan, behalve wanneer je beseft dat bovenstaande start-ups geen vergelijkbaar model aanbieden. Een duidelijk voordeel dus bij het kiezen voor een gevestigde naam zoals Trek. Veel verschil met het mannenmodel is er niet, behalve dan dat de bovenbuis plaatsmaakt voor een kleiner exemplaar net boven de trappers. Handig als steun en als handvat als je ergens een trap op moet. Je tilt dan wel 24 kilogram, maar voor even valt dat best mee.
Wat het ontwerp betreft heeft deze e-bike een aluminium frame en lichtmetalen velgen. Ook het stuur bestaat uit aluminium en is ergonomisch ontwikkeld. Dit valt meteen op wanneer je de handvaten vastneemt. Het zadel staat zo gepositioneerd dat je relatief recht op de fiets zit. Dit is veel aangenamer dan bij de Cowboy, waar je steeds naar voor hangt. Handig voor langere afstanden, maar de Trek District+ 7 is een elektrische fiets voor woon-werkverkeer en dan is het belangrijk dat je comfortabel kan rondrijden. De zeer goede schokdempers dragen hier zeker aan bij, want ze absorberen alles van kasseien tot lage randjes en kantjes. Verder was het leuk om eens een e-bike met staander geleverd te krijgen, zelfs al zorgt die achteraan soms voor wat minder stabiliteit.
Bosch motor en batterij
Tot zover de traditionele onderdelen, want het gaat hier natuurlijk over een elektrische fiets. Het is de Bosch Active Line Plus motor (250 watt, 50 Nm) die voor een maximumsnelheid van 25 km/u zorgt en dat samen met de volledig verwijderbare 400 Wh Bosch PowerTube accu. Een ketting komt er hier niet aan te pas, maar wel een Gates CDX riemaandrijving. Deze is onderhoudsvriendelijker, minder vuil en maakt minder lawaai. Je geeft er verder ook niets voor op, want de District+ 7 heeft maar liefst – hoe kan het ook anders – zeven versnellingen.
De verlichting is geïntegreerd met de batterij en te bedienen via de Bosh Purion Display. Deze fietscomputer heeft achtergrondverlichting en toont je essentiële informatie, waaronder je snelheid en ondersteuningsniveau. Hierbij is er keuze uit vier niveaus: Eco, Tour, Sport en Turbo. Turbo ondersteunt je helemaal tot 25 kilometer per uur, terwijl dat bij Eco zo’n 18 kilometer per uur is. Tijdens een ritje naar de winkel kozen wel al snel voor Turbo, maar bij een meer ontspannen fietstochtje zijn Eco en Tour leuke alternatieven. Trek geeft geen suggesties voor de actieradius, maar afhankelijk van de modus lijkt die tussen de 40 (Turbo) en 110 (Eco) kilometer te liggen.
De batterij is makkelijk op te laden, want deze is volledig verwijderbaar. Trek gebruikt hiervoor dezelfde sleutel die je in het slot van de fiets stopt, wat verlies tegengaat. Een uitklapbaar handvat maakt het makkelijk om ze snel tot aan het stopcontact te dragen. Je kan ze bovendien ook opladen wanneer ze in de fiets zit. Die keuze maak je zelf. Het feit dat de batterij vooraan in de vork zit, maakt dat het gewicht goed verdeeld wordt en je je dus makkelijk door bochten kan bewegen.
Wandelmodus
Een leuke extra is de wandelmodus van de District+ 7. Deze activeer je door op de knop Walk te drukken en vervolgens de plus-knop ingedrukt te houden. De fiets begint dan vanzelf te rijden aan een snelheid van zo’n vier kilometer per uur. Perfect om een helling te beklimmen die te steil is of even door de winkelstraat te wandelen. Vanaf het moment dat je de knop loslaat of sneller gaat dan zes kilometer per uur, schakelt het systeem zich vanzelf uit.
Wat de rijervaring betreft zijn we prima tevreden over de Trek District+ 7. Zoals we al aanhaalden zorgt de vering voor een aangename rijervaring zonder al te veel schokken. Persoonlijk mocht voor ons de ondersteuning wel net iets meer zijn bij het vertrekken vanuit stilstand. Vooral dan als je tot stilstand komt in een hogere versnelling en daar weer verder in wil zonder te hoeven schakelen. Dit is vooral wennen eigenlijk, want eens je de fiets zijn werk laat doen en niet probeert om sneller te vertrekken door harder te trappen, gaat het veel vlotter. Zeven versnellingen hebben is bovendien super handig voor het afstellen van je rijervaring.
Eindoordeel
Met zijn prijs van 3199 euro is de Trek District+ 7 duurder dan sommige concurrenten, maar je krijgt in ruil wel een e-bike met alle onderdelen die je maar kan wensen. Zo is er een bagagedrager, staander, verlichting en bel aanwezig, zaken die je vaak los moet aanschaffen. Het aluminium frame voelt ook zeer premium aan en de fiets ziet er in zijn antraciete kleur zeer goed uit. De vering is de beste die we al gehad hebben bij een elektrische fiets en uiteindelijk komt het allemaal neer op de rijervaring. Deze is uitstekend bij de District+ 7 en dat maakt hem dan ook een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een stevige stadsfiets voor woon- werkverkeer.
Nu we beperkt zijn in onze bewegingsvrijheid, is een ritje met de fiets vaak nog de makkelijkste manier om even een frisse neus te halen. Wij deden dat de voorbije weken met de Trek District+ 7, een e-bike helemaal gemaakt om door de stad te fietsen.
Nog niet zo lang geleden testten we al elektrische fietsen van merken zoals Cowboy en VanMoof. Beide merken streven een zekere minimalistische stijl na. Helemaal prima vinden wij dat, maar ze spreken daardoor een bepaalde doelgroep aan. Voor veel gebruikers hoeft hun fiets er echter niet uit te zien zoals een Tesla op twee wielen en gaat de keuze naar een meer traditioneel uitziende e-bike. Zoals de Trek District+ 7, bijvoorbeeld. Traditioneel hoeft echter niet klassiek te zijn en Trek weet dan ook een stijlvolle e-bike af te leveren.
Met handvat en prima vering
Onze reviewfiets is de Trek District+ 7 Lowstep, in de volksmond het vrouwenmodel genoemd. Daar is op zich niets speciaal aan, behalve wanneer je beseft dat bovenstaande start-ups geen vergelijkbaar model aanbieden. Een duidelijk voordeel dus bij het kiezen voor een gevestigde naam zoals Trek. Veel verschil met het mannenmodel is er niet, behalve dan dat de bovenbuis plaatsmaakt voor een kleiner exemplaar net boven de trappers. Handig als steun en als handvat als je ergens een trap op moet. Je tilt dan wel 24 kilogram, maar voor even valt dat best mee.
Wat het ontwerp betreft heeft deze e-bike een aluminium frame en lichtmetalen velgen. Ook het stuur bestaat uit aluminium en is ergonomisch ontwikkeld. Dit valt meteen op wanneer je de handvaten vastneemt. Het zadel staat zo gepositioneerd dat je relatief recht op de fiets zit. Dit is veel aangenamer dan bij de Cowboy, waar je steeds naar voor hangt. Handig voor langere afstanden, maar de Trek District+ 7 is een elektrische fiets voor woon-werkverkeer en dan is het belangrijk dat je comfortabel kan rondrijden. De zeer goede schokdempers dragen hier zeker aan bij, want ze absorberen alles van kasseien tot lage randjes en kantjes. Verder was het leuk om eens een e-bike met staander geleverd te krijgen, zelfs al zorgt die achteraan soms voor wat minder stabiliteit.
Bosch motor en batterij
Tot zover de traditionele onderdelen, want het gaat hier natuurlijk over een elektrische fiets. Het is de Bosch Active Line Plus motor (250 watt, 50 Nm) die voor een maximumsnelheid van 25 km/u zorgt en dat samen met de volledig verwijderbare 400 Wh Bosch PowerTube accu. Een ketting komt er hier niet aan te pas, maar wel een Gates CDX riemaandrijving. Deze is onderhoudsvriendelijker, minder vuil en maakt minder lawaai. Je geeft er verder ook niets voor op, want de District+ 7 heeft maar liefst – hoe kan het ook anders – zeven versnellingen.
De verlichting is geïntegreerd met de batterij en te bedienen via de Bosh Purion Display. Deze fietscomputer heeft achtergrondverlichting en toont je essentiële informatie, waaronder je snelheid en ondersteuningsniveau. Hierbij is er keuze uit vier niveaus: Eco, Tour, Sport en Turbo. Turbo ondersteunt je helemaal tot 25 kilometer per uur, terwijl dat bij Eco zo’n 18 kilometer per uur is. Tijdens een ritje naar de winkel kozen wel al snel voor Turbo, maar bij een meer ontspannen fietstochtje zijn Eco en Tour leuke alternatieven. Trek geeft geen suggesties voor de actieradius, maar afhankelijk van de modus lijkt die tussen de 40 (Turbo) en 110 (Eco) kilometer te liggen.
De batterij is makkelijk op te laden, want deze is volledig verwijderbaar. Trek gebruikt hiervoor dezelfde sleutel die je in het slot van de fiets stopt, wat verlies tegengaat. Een uitklapbaar handvat maakt het makkelijk om ze snel tot aan het stopcontact te dragen. Je kan ze bovendien ook opladen wanneer ze in de fiets zit. Die keuze maak je zelf. Het feit dat de batterij vooraan in de vork zit, maakt dat het gewicht goed verdeeld wordt en je je dus makkelijk door bochten kan bewegen.
Wandelmodus
Een leuke extra is de wandelmodus van de District+ 7. Deze activeer je door op de knop Walk te drukken en vervolgens de plus-knop ingedrukt te houden. De fiets begint dan vanzelf te rijden aan een snelheid van zo’n vier kilometer per uur. Perfect om een helling te beklimmen die te steil is of even door de winkelstraat te wandelen. Vanaf het moment dat je de knop loslaat of sneller gaat dan zes kilometer per uur, schakelt het systeem zich vanzelf uit.
Wat de rijervaring betreft zijn we prima tevreden over de Trek District+ 7. Zoals we al aanhaalden zorgt de vering voor een aangename rijervaring zonder al te veel schokken. Persoonlijk mocht voor ons de ondersteuning wel net iets meer zijn bij het vertrekken vanuit stilstand. Vooral dan als je tot stilstand komt in een hogere versnelling en daar weer verder in wil zonder te hoeven schakelen. Dit is vooral wennen eigenlijk, want eens je de fiets zijn werk laat doen en niet probeert om sneller te vertrekken door harder te trappen, gaat het veel vlotter. Zeven versnellingen hebben is bovendien super handig voor het afstellen van je rijervaring.
Eindoordeel
Met zijn prijs van 3199 euro is de Trek District+ 7 duurder dan sommige concurrenten, maar je krijgt in ruil wel een e-bike met alle onderdelen die je maar kan wensen. Zo is er een bagagedrager, staander, verlichting en bel aanwezig, zaken die je vaak los moet aanschaffen. Het aluminium frame voelt ook zeer premium aan en de fiets ziet er in zijn antraciete kleur zeer goed uit. De vering is de beste die we al gehad hebben bij een elektrische fiets en uiteindelijk komt het allemaal neer op de rijervaring. Deze is uitstekend bij de District+ 7 en dat maakt hem dan ook een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een stevige stadsfiets voor woon- werkverkeer.