Test

Dit is een popup

Interview: de intrede van OPPO op de Belgische smartphonemarkt

In volle coronatijden lanceerde OPPO haar eerste toestel in België. We blikken met Dirk Pauwels, Managing Director van OPPO Belgium, terug op een intrede die misschien niet liep zoals gepland, maar toch geslaagd was.

De Belgische smartphonemarkt kent er sinds de lente een nieuwe speler bij: OPPO. OPPO is al jarenlang één van de grootste spelers op haar thuismarkt China, en het bedrijf begint ook internationaal een gevestigde waarde te worden. Die doelstelling hoopt het bedrijf nu ook op korte termijn in België te realiseren. Dat doet OPPO door in haar eerste maanden al uit te pakken met enkele premium smartphones. Bij de start was er al de Find X2 Pro, en op 1 oktober gaf OPPO met de voorstelling van de Reno4 Series een tweede visitekaartje af.

Toch was het een bijzondere intrede voor OPPO in ons land. Het Chinese merk arriveerde namelijk op een moment dat smartphones kopen enkel nog maar online kon. Hoe blikt OPPO Belgium terug op haar eerste maanden? We spraken er over met Managing Director Dirk Pauwels.

OPPO betrad in maart de Belgische markt met de Find X2 Pro. Getuigde het van de ambitie die OPPO wil uitstralen om meteen met een premium smartphone uit te pakken?

Dirk Pauwels (Managing Director OPPO Belgium): Dat was eigenlijk eerder toevallig. We zijn in maart gestart met een select aanbod van drie toestellen. Naast de Find X2 Pro waren dat ook nog de OPPO A5 en de Reno2. Welke toestellen we kunnen aanbieden, is het gevolg van een validatieproces. Maar we waren natuurlijk wel heel tevreden dat we meteen met een vlaggenschipsmartphone op de markt konden komen.

OPPO Find X2 Pro
Er werd gekozen voor een sterke lokale verankering: er kwam een nieuw hoofdkantoor in Brussel en er werden strategische partnerships met onder andere Proximus gesloten. Waarom is dat zo belangrijk?

Ik wil even toevoegen dat onze samenwerking met Proximus (voor de ondersteuning van 5G) niet exclusief is. We zijn zelfs eerder gestart met het commercialiseren van onze toestellen via Orange in België. Ondertussen hebben we een samenwerkingsverband met alle belangrijke telecomoperatoren in het land.  Retailers zijn minstens even belangrijk om onze toestellen juist te positioneren en OPPO wil graag een intensieve samenwerking uitbouwen met alle belangrijke retailers in België. Vandaag vind je ons assortiment reeds bij Vanden Borre, Fnac, MediaMarkt, Krëfel…

Die lokale verankering is cruciaal in de strategie van OPPO. Het stelt ons in staat om een lokaal marketingplan op te stellen en een uniek portfolio samen te stellen voor elke markt. Dat doen we voorlopig met een klein team vanuit ons nieuw hoofdkantoor in Brussel. Jezelf inwerken in een nieuwe markt is veel meer dan het product van de fabriek naar de winkel brengen. Door lokaal te werken kan je je netwerk uitbouwen. Daarom is die lokale autonomie zo belangrijk.

Hoe probeert OPPO zich als nieuwe speler te nestelen in de markt?

Door het uitbouwen van strategische partnerships en een lokaal netwerk. Samenwerken met telecomoperatoren is zeer belangrijk, maar partnerships uitbouwen met retailers is minstens even belangrijk. Elke partnership is cruciaal voor ons.

Op winkelniveau proberen we retailers ook actief te betrekken in de communicatie naar de eindklant. Dat is door de COVID19-pandemie wel uitdagender geworden, maar daar zit juist het voordeel van lokaal te werken. Een sterk lokaal netwerk doet die communicatie sneller en efficiënter verlopen. Een online platform dat in samenwerking met Krëfel werd opgebouwd is daar een mooi voorbeeld van.

Dankzij die partnerships zijn de toestellen ‘5G-ready’. Waarom moet je als smartphonefabrikant nu al volop inzetten op deze nieuwe technologie, die globaal toch een moeilijke uitrol kent en op dit moment nog geen echte meerwaarde biedt aan consumenten?

Dat vind ik een zeer terechte vraag. In Azië en China gaat de penetratie van nieuwe 5G-netwerken wel een stuk sneller dan in Europa. Die ervaring kunnen we dus al wel uitbouwen in de validatie voor modellen bestemd voor de Europese markt. De introductie van 5G is nu eenmaal een complex proces, waarbij veel factoren en partijen een rol spelen. In de eerste plaats moet het netwerk klaar zijn, en telecomoperatoren moeten het ook actief pushen bij gebruikers. Onze rol ligt in het commercialiseren van 5G-ondersteuning.

Dit is in België een heel moeilijk verhaal. De uitbouw van het actieve netwerk verloopt heel traag, waardoor de operatoren er ook nog niet actief op kunnen inzetten. Waarom brengen we dan toch hier al toestellen met 5G-ondersteuning op de markt? Dat is meer om een voorsprong te nemen. Door nu de ondersteuning aan te bieden, kunnen we consumenten van de meerwaarde van 5G laten genieten vanaf dat het netwerk er is.

Zijn consumenten dan wel bereid van nu al een meerprijs te betalen voor een technologie die ze niet kunnen gebruiken?

Wij geloven dat er zich op dat vlak toch ook een mentaliteitswijziging aan het voordoen is bij de consumenten. Zij houden er bij de aankoop van een nieuwe smartphone rekening mee of het toestel wel voldoende ‘future-proof’ is. Als ze dit jaar een smartphone kopen die volgend jaar op technologisch vlak al niet meer mee kan, moeten ze twee keer een dure investering maken. Operatoren kunnen consumenten ook mee overtuigen van de meerwaarde die 5G-ondersteuning biedt.

Het klopt dat 5G-toestellen op dit moment duur zijn, maar dat gaat zeker niet zo blijven. Zowel ons 5G-portfolio als dat van concurrerende merken zal op termijn naar meer democratische prijzen toegroeien. De technologie is perfect aanpasbaar voor goedkopere smartphonemodellen, wat we trouwens al zien gebeuren. Ik verwacht dat die trend zich sneller zal beginnen doorzetten.

OPPO wil zich profileren als een innovator in het smartphonelandschap. Hoe zien we dat terug in de producten van OPPO?

Wij willen vooral een innovator zijn in technologieën die er voor de klant toedoen. Een belangrijke punt voor ons is laadtechnologie. Daarbinnen hebben we met de snellaadtechnologie SuperVOOC 2.0 een baanbrekende standaard weten zetten. Handig voor de consument, want niemand heeft graag een lege batterij.

Daarnaast zetten we ook sterk in op schermtechnologie. De Find X2 Pro was ons eerste model met een verversingsgraad van 120Hz. Ook het kleurenbereik van onze toestellen is van top notch kwaliteit. Daarmee spelen we in op het veranderende smartphonegebruik door consumenten, dat steeds meer toegroeit naar multimediagebruik (videocontent streamen, gamen, etc.).

Als laatste is er 5G. An sich is dat geen propositie meer, maar die nieuwe netwerktechnologie maakt nieuwe gebruikstoepassingen mogelijk. 5G moet je in dat verhaal zien als een innovatie die andere innovaties versterkt. Consumenten wennen nu eenmaal snel aan nieuwe zaken, en verwachten deze ook terug te zien.

Verklaart dat innovatieve karakter waarom OPPO zich snel heeft kunnen opwerken?

Innovatie is één van de kernzaken. Wie niet innoveert, kan geen waarde brengen of een verschil maken in de smartphonemarkt die zeer agressief is. Maar het is meer dan innovatie alleen. Je moet ook je merk opbouwen. Dat gebeurt aan de hand van internationale én nationale partnerships. Het merk mag geen einddoel op zich zijn, maar het is wel een middel om de communicatie naar de klant te vergemakkelijken.

De smartphone-industrie heeft het zeer moeilijk als een gevolg van de coronapandemie. Voelt OPPO hier ook de effecten van? Indien ja, hoe gaat OPPO hier mee om?

Op wereldschaal doen we het nog steeds heel goed. Dat hebben we grotendeels te danken aan de Aziatische markt die zich relatief snel heeft weten herstellen. De globale strategie van OPPO is daarom nagenoeg ongewijzigd gebleven.

De introductie op de Belgische markt is door de coronapandemie natuurlijk moeilijker gelopen dan we aanvankelijk hadden gehoopt. Maar op minder dan zes maanden tijd zijn we er toch in geslaagd om businessdeals te sluiten met veel belangrijke operatoren en retailers, zowel fysieke als online retailers. Daardoor hebben we al een goede marktdekking bereikt om te starten. Ik ben er toch wel trots op dat we dat met een klein team op korte tijd hebben weten realiseren. Een volgende stap is het bereiken van commercieel succes, waarbij het agressiever prijzen van onze toestellen belangrijk zal zijn om die stap te zetten.

OPPO staat vandaag in de top 5 van smartphonefabrikanten. Wat zijn op lange termijn de ambities van OPPO in de smartphonemarkt? Wil OPPO bijvoorbeeld ooit de voet naast Samsung kunnen zetten?

Ik ben eigenlijk niet in de positie om hier uitspraken over te doen, en dat past ook niet in de bedrijfscultuur van OPPO. Wij willen ons anders naar buiten brengen dan de meeste andere smartphonefabrikanten, voor wie commercieel succes een hoofddoel is. Dat is natuurlijk belangrijk, maar wij hechten ook veel belang aan lokale validatie en testing.

De smartphonemarkt is natuurlijk een zeer competitieve. Om mee te spelen, moet je je merk en producten kunnen kapitaliseren, en moet je dus voldoende ‘groot zijn’. Maar over x aantal jaar de grootste of tweede grootste speler op de markt worden, dat is voor ons geen doel.

Bieden de internationale problemen waarmee Huawei te kampen heeft kansen voor OPPO om haar positie in de markt te verruimen?

Ik krijg die vraag eigenlijk best veel (Pauwels van 2014 tot 2018 actief bij Huawei Belgium, nvdr). Maar we koppelen het verhaal van OPPO toch zo veel mogelijk los van Huawei of andere gebeurtenissen in de markt. Maar we zien toch een interessante verschuiving in de Europese smartphonemarkt. Vroeger waren daar slechts een paar spelers relevant, maar de markt is een stuk competitiever geworden door kleinere merken, zoals OPPO, die de markt betraden en de grote spelers uitdaagden.

De smartphonemarkt mag dan misschien al enkele jaren niet meer echt groeien, ze is wel veel dynamischer geworden. Ik zie dat als een positieve zaak voor de consumenten, want die krijgen nu veel meer keuze.

OPPO Reno4.
Onlangs introduceerde OPPO de Reno 4-series in België. Zien we in dit toestel de kernwaarden van OPPO terug?

Ja, zeker op technologisch vlak. De smartphone ondersteunt 65W snelladen en de schermbeleving is met een verversingsgraad van 90Hz zeer aangenaam. Met de OPPO Reno4 Series willen we een toestel aanbieden dat over de hele lijn een fijne ervaring en belevenis biedt. Daarom ook het dunne en lichte design. Dat maakt dat de smartphone goed in de hand zit, maar door de afwerking is zeker de uitgave met de blauwe kleur goed bestendig tegen vingerafdrukken.

Wat mogen we volgend jaar verwachten van OPPO?

Dit jaar hebben we vooral de fundering willen leggen. De focus lag op het openen van kanalen en het uitbouwen van een volledig productportfolio. In 2021 willen we verder uitbreiden. Niet enkel ons team zal groeien, maar ook het aanbod. Daarbij willen we ook kijken naar productcategorieën die we willen toevoegen aan ons lokale ecosysteem. Denk daarbij aan IoT-toepassingen. Daarnaast zullen we ook nieuwe communicatiecampagnes op poten zetten om het merk OPPO verder uit te dragen.

De Belgische smartphonemarkt kent er sinds de lente een nieuwe speler bij: OPPO. OPPO is al jarenlang één van de grootste spelers op haar thuismarkt China, en het bedrijf begint ook internationaal een gevestigde waarde te worden. Die doelstelling hoopt het bedrijf nu ook op korte termijn in België te realiseren. Dat doet OPPO door in haar eerste maanden al uit te pakken met enkele premium smartphones. Bij de start was er al de Find X2 Pro, en op 1 oktober gaf OPPO met de voorstelling van de Reno4 Series een tweede visitekaartje af.

Toch was het een bijzondere intrede voor OPPO in ons land. Het Chinese merk arriveerde namelijk op een moment dat smartphones kopen enkel nog maar online kon. Hoe blikt OPPO Belgium terug op haar eerste maanden? We spraken er over met Managing Director Dirk Pauwels.

OPPO betrad in maart de Belgische markt met de Find X2 Pro. Getuigde het van de ambitie die OPPO wil uitstralen om meteen met een premium smartphone uit te pakken?

Dirk Pauwels (Managing Director OPPO Belgium): Dat was eigenlijk eerder toevallig. We zijn in maart gestart met een select aanbod van drie toestellen. Naast de Find X2 Pro waren dat ook nog de OPPO A5 en de Reno2. Welke toestellen we kunnen aanbieden, is het gevolg van een validatieproces. Maar we waren natuurlijk wel heel tevreden dat we meteen met een vlaggenschipsmartphone op de markt konden komen.

OPPO Find X2 Pro
Er werd gekozen voor een sterke lokale verankering: er kwam een nieuw hoofdkantoor in Brussel en er werden strategische partnerships met onder andere Proximus gesloten. Waarom is dat zo belangrijk?

Ik wil even toevoegen dat onze samenwerking met Proximus (voor de ondersteuning van 5G) niet exclusief is. We zijn zelfs eerder gestart met het commercialiseren van onze toestellen via Orange in België. Ondertussen hebben we een samenwerkingsverband met alle belangrijke telecomoperatoren in het land.  Retailers zijn minstens even belangrijk om onze toestellen juist te positioneren en OPPO wil graag een intensieve samenwerking uitbouwen met alle belangrijke retailers in België. Vandaag vind je ons assortiment reeds bij Vanden Borre, Fnac, MediaMarkt, Krëfel…

Die lokale verankering is cruciaal in de strategie van OPPO. Het stelt ons in staat om een lokaal marketingplan op te stellen en een uniek portfolio samen te stellen voor elke markt. Dat doen we voorlopig met een klein team vanuit ons nieuw hoofdkantoor in Brussel. Jezelf inwerken in een nieuwe markt is veel meer dan het product van de fabriek naar de winkel brengen. Door lokaal te werken kan je je netwerk uitbouwen. Daarom is die lokale autonomie zo belangrijk.

Hoe probeert OPPO zich als nieuwe speler te nestelen in de markt?

Door het uitbouwen van strategische partnerships en een lokaal netwerk. Samenwerken met telecomoperatoren is zeer belangrijk, maar partnerships uitbouwen met retailers is minstens even belangrijk. Elke partnership is cruciaal voor ons.

Op winkelniveau proberen we retailers ook actief te betrekken in de communicatie naar de eindklant. Dat is door de COVID19-pandemie wel uitdagender geworden, maar daar zit juist het voordeel van lokaal te werken. Een sterk lokaal netwerk doet die communicatie sneller en efficiënter verlopen. Een online platform dat in samenwerking met Krëfel werd opgebouwd is daar een mooi voorbeeld van.

Dankzij die partnerships zijn de toestellen ‘5G-ready’. Waarom moet je als smartphonefabrikant nu al volop inzetten op deze nieuwe technologie, die globaal toch een moeilijke uitrol kent en op dit moment nog geen echte meerwaarde biedt aan consumenten?

Dat vind ik een zeer terechte vraag. In Azië en China gaat de penetratie van nieuwe 5G-netwerken wel een stuk sneller dan in Europa. Die ervaring kunnen we dus al wel uitbouwen in de validatie voor modellen bestemd voor de Europese markt. De introductie van 5G is nu eenmaal een complex proces, waarbij veel factoren en partijen een rol spelen. In de eerste plaats moet het netwerk klaar zijn, en telecomoperatoren moeten het ook actief pushen bij gebruikers. Onze rol ligt in het commercialiseren van 5G-ondersteuning.

Dit is in België een heel moeilijk verhaal. De uitbouw van het actieve netwerk verloopt heel traag, waardoor de operatoren er ook nog niet actief op kunnen inzetten. Waarom brengen we dan toch hier al toestellen met 5G-ondersteuning op de markt? Dat is meer om een voorsprong te nemen. Door nu de ondersteuning aan te bieden, kunnen we consumenten van de meerwaarde van 5G laten genieten vanaf dat het netwerk er is.

Zijn consumenten dan wel bereid van nu al een meerprijs te betalen voor een technologie die ze niet kunnen gebruiken?

Wij geloven dat er zich op dat vlak toch ook een mentaliteitswijziging aan het voordoen is bij de consumenten. Zij houden er bij de aankoop van een nieuwe smartphone rekening mee of het toestel wel voldoende ‘future-proof’ is. Als ze dit jaar een smartphone kopen die volgend jaar op technologisch vlak al niet meer mee kan, moeten ze twee keer een dure investering maken. Operatoren kunnen consumenten ook mee overtuigen van de meerwaarde die 5G-ondersteuning biedt.

Het klopt dat 5G-toestellen op dit moment duur zijn, maar dat gaat zeker niet zo blijven. Zowel ons 5G-portfolio als dat van concurrerende merken zal op termijn naar meer democratische prijzen toegroeien. De technologie is perfect aanpasbaar voor goedkopere smartphonemodellen, wat we trouwens al zien gebeuren. Ik verwacht dat die trend zich sneller zal beginnen doorzetten.

OPPO wil zich profileren als een innovator in het smartphonelandschap. Hoe zien we dat terug in de producten van OPPO?

Wij willen vooral een innovator zijn in technologieën die er voor de klant toedoen. Een belangrijke punt voor ons is laadtechnologie. Daarbinnen hebben we met de snellaadtechnologie SuperVOOC 2.0 een baanbrekende standaard weten zetten. Handig voor de consument, want niemand heeft graag een lege batterij.

Daarnaast zetten we ook sterk in op schermtechnologie. De Find X2 Pro was ons eerste model met een verversingsgraad van 120Hz. Ook het kleurenbereik van onze toestellen is van top notch kwaliteit. Daarmee spelen we in op het veranderende smartphonegebruik door consumenten, dat steeds meer toegroeit naar multimediagebruik (videocontent streamen, gamen, etc.).

Als laatste is er 5G. An sich is dat geen propositie meer, maar die nieuwe netwerktechnologie maakt nieuwe gebruikstoepassingen mogelijk. 5G moet je in dat verhaal zien als een innovatie die andere innovaties versterkt. Consumenten wennen nu eenmaal snel aan nieuwe zaken, en verwachten deze ook terug te zien.

Verklaart dat innovatieve karakter waarom OPPO zich snel heeft kunnen opwerken?

Innovatie is één van de kernzaken. Wie niet innoveert, kan geen waarde brengen of een verschil maken in de smartphonemarkt die zeer agressief is. Maar het is meer dan innovatie alleen. Je moet ook je merk opbouwen. Dat gebeurt aan de hand van internationale én nationale partnerships. Het merk mag geen einddoel op zich zijn, maar het is wel een middel om de communicatie naar de klant te vergemakkelijken.

De smartphone-industrie heeft het zeer moeilijk als een gevolg van de coronapandemie. Voelt OPPO hier ook de effecten van? Indien ja, hoe gaat OPPO hier mee om?

Op wereldschaal doen we het nog steeds heel goed. Dat hebben we grotendeels te danken aan de Aziatische markt die zich relatief snel heeft weten herstellen. De globale strategie van OPPO is daarom nagenoeg ongewijzigd gebleven.

De introductie op de Belgische markt is door de coronapandemie natuurlijk moeilijker gelopen dan we aanvankelijk hadden gehoopt. Maar op minder dan zes maanden tijd zijn we er toch in geslaagd om businessdeals te sluiten met veel belangrijke operatoren en retailers, zowel fysieke als online retailers. Daardoor hebben we al een goede marktdekking bereikt om te starten. Ik ben er toch wel trots op dat we dat met een klein team op korte tijd hebben weten realiseren. Een volgende stap is het bereiken van commercieel succes, waarbij het agressiever prijzen van onze toestellen belangrijk zal zijn om die stap te zetten.

OPPO staat vandaag in de top 5 van smartphonefabrikanten. Wat zijn op lange termijn de ambities van OPPO in de smartphonemarkt? Wil OPPO bijvoorbeeld ooit de voet naast Samsung kunnen zetten?

Ik ben eigenlijk niet in de positie om hier uitspraken over te doen, en dat past ook niet in de bedrijfscultuur van OPPO. Wij willen ons anders naar buiten brengen dan de meeste andere smartphonefabrikanten, voor wie commercieel succes een hoofddoel is. Dat is natuurlijk belangrijk, maar wij hechten ook veel belang aan lokale validatie en testing.

De smartphonemarkt is natuurlijk een zeer competitieve. Om mee te spelen, moet je je merk en producten kunnen kapitaliseren, en moet je dus voldoende ‘groot zijn’. Maar over x aantal jaar de grootste of tweede grootste speler op de markt worden, dat is voor ons geen doel.

Bieden de internationale problemen waarmee Huawei te kampen heeft kansen voor OPPO om haar positie in de markt te verruimen?

Ik krijg die vraag eigenlijk best veel (Pauwels van 2014 tot 2018 actief bij Huawei Belgium, nvdr). Maar we koppelen het verhaal van OPPO toch zo veel mogelijk los van Huawei of andere gebeurtenissen in de markt. Maar we zien toch een interessante verschuiving in de Europese smartphonemarkt. Vroeger waren daar slechts een paar spelers relevant, maar de markt is een stuk competitiever geworden door kleinere merken, zoals OPPO, die de markt betraden en de grote spelers uitdaagden.

De smartphonemarkt mag dan misschien al enkele jaren niet meer echt groeien, ze is wel veel dynamischer geworden. Ik zie dat als een positieve zaak voor de consumenten, want die krijgen nu veel meer keuze.

OPPO Reno4.
Onlangs introduceerde OPPO de Reno 4-series in België. Zien we in dit toestel de kernwaarden van OPPO terug?

Ja, zeker op technologisch vlak. De smartphone ondersteunt 65W snelladen en de schermbeleving is met een verversingsgraad van 90Hz zeer aangenaam. Met de OPPO Reno4 Series willen we een toestel aanbieden dat over de hele lijn een fijne ervaring en belevenis biedt. Daarom ook het dunne en lichte design. Dat maakt dat de smartphone goed in de hand zit, maar door de afwerking is zeker de uitgave met de blauwe kleur goed bestendig tegen vingerafdrukken.

Wat mogen we volgend jaar verwachten van OPPO?

Dit jaar hebben we vooral de fundering willen leggen. De focus lag op het openen van kanalen en het uitbouwen van een volledig productportfolio. In 2021 willen we verder uitbreiden. Niet enkel ons team zal groeien, maar ook het aanbod. Daarbij willen we ook kijken naar productcategorieën die we willen toevoegen aan ons lokale ecosysteem. Denk daarbij aan IoT-toepassingen. Daarnaast zullen we ook nieuwe communicatiecampagnes op poten zetten om het merk OPPO verder uit te dragen.

interviewmobieloppozakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!