Verkoop tablets en computers stijgt tijdens coronapandemie
Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van het analysebureau Canalys. Waar de smartphonemarkt in elkaar dreigt te stuiken door de coronapandemie, beleeft de verkoop van tablets en computers juist hoogdagen. De sterkste stijgingen werden genoteerd voor de tabletmarkt. Wereldwijd werden er alle merken opgeteld meer dan 37,5 miljoen tablets verkocht van april tot en met juni. Dat is een stijging van 26% in vergelijking met een jaar geleden, toen net geen 30 miljoen tablets verkocht werden in dezelfde periode.
Canalys maakt ook de cijfers per merk bekend. Zoals verwacht prijkt Apple nog steeds met een grote voorsprong op de rest bovenaan. Het bedrijf verkocht meer dan 14 miljoen tablets, goed voor een marktaandeel van 38%. De groei van Apple was met net geen 20% wel een stuk beperkter dan de groei die concurrerende fabrikanten doormaakten. Samsung verkocht 39,2% meer tablets (7 miljoen), Huawei 44,5% (4,7 miljoen) en Lenovo zag de verkoop zelfs met 53% stijgen (naar 2,8 miljoen).
Betaalbare schermen
Apple kondigde de eerste iPad met veel show aan in 2010. Het concept van een tablet was dan redelijk innovatief: het combineerde een smartphone met een laptop. Maar tot een revolutionaire doorbraak is het nooit gekomen. Vanwaar dan deze plotse heropleving?
Volgens analist Ishan Dutt is de tablet een ideale oplossing gebleken voor veel gezinnen tijdens de pandemie. Doordat de ouders van thuis uit moesten werken en kinderen afstandsonderwijs kregen, was er nood aan meer schermen in het gemiddelde huishouden. Voor iedereen een tablet kopen blijkt dan de meest betaalbare oplossing te zijn.
Pc-markt groeit met 16%
Maar ook de pc-markt boerde goed tijdens de coronapandemie. De stijging was iets minder frappant dan tablets, maar met 16% toch ook zeer noemenswaardig. Het aantal verkochte computers steeg tot meer 110 miljoen stuks wereldwijd. Het topmerk blijft Lenovo met een marktaandeel van 18,3% (20,2 miljoen verkochte stuks), al ziet het Apple heel dichtbij komen met 19,6 miljoen verkochte stuks. Ook HP en Dell zagen hun verkoop met 17-18 stijgen. Maar het opkomende merk op de computermarkt blijkt Samsung te zijn, de verkoop steeg met 41,3% tot 7,5 miljoen stuks. Daarmee heeft Samsung nu een marktaandeel van net geen 7%.
Kocht jij ook een tablet of computer de afgelopen maanden? En zo ja, welk mark? Laat het weten in de reacties!
Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van het analysebureau Canalys. Waar de smartphonemarkt in elkaar dreigt te stuiken door de coronapandemie, beleeft de verkoop van tablets en computers juist hoogdagen. De sterkste stijgingen werden genoteerd voor de tabletmarkt. Wereldwijd werden er alle merken opgeteld meer dan 37,5 miljoen tablets verkocht van april tot en met juni. Dat is een stijging van 26% in vergelijking met een jaar geleden, toen net geen 30 miljoen tablets verkocht werden in dezelfde periode.
Canalys maakt ook de cijfers per merk bekend. Zoals verwacht prijkt Apple nog steeds met een grote voorsprong op de rest bovenaan. Het bedrijf verkocht meer dan 14 miljoen tablets, goed voor een marktaandeel van 38%. De groei van Apple was met net geen 20% wel een stuk beperkter dan de groei die concurrerende fabrikanten doormaakten. Samsung verkocht 39,2% meer tablets (7 miljoen), Huawei 44,5% (4,7 miljoen) en Lenovo zag de verkoop zelfs met 53% stijgen (naar 2,8 miljoen).
Betaalbare schermen
Apple kondigde de eerste iPad met veel show aan in 2010. Het concept van een tablet was dan redelijk innovatief: het combineerde een smartphone met een laptop. Maar tot een revolutionaire doorbraak is het nooit gekomen. Vanwaar dan deze plotse heropleving?
Volgens analist Ishan Dutt is de tablet een ideale oplossing gebleken voor veel gezinnen tijdens de pandemie. Doordat de ouders van thuis uit moesten werken en kinderen afstandsonderwijs kregen, was er nood aan meer schermen in het gemiddelde huishouden. Voor iedereen een tablet kopen blijkt dan de meest betaalbare oplossing te zijn.
Pc-markt groeit met 16%
Maar ook de pc-markt boerde goed tijdens de coronapandemie. De stijging was iets minder frappant dan tablets, maar met 16% toch ook zeer noemenswaardig. Het aantal verkochte computers steeg tot meer 110 miljoen stuks wereldwijd. Het topmerk blijft Lenovo met een marktaandeel van 18,3% (20,2 miljoen verkochte stuks), al ziet het Apple heel dichtbij komen met 19,6 miljoen verkochte stuks. Ook HP en Dell zagen hun verkoop met 17-18 stijgen. Maar het opkomende merk op de computermarkt blijkt Samsung te zijn, de verkoop steeg met 41,3% tot 7,5 miljoen stuks. Daarmee heeft Samsung nu een marktaandeel van net geen 7%.
Kocht jij ook een tablet of computer de afgelopen maanden? En zo ja, welk mark? Laat het weten in de reacties!