Test

Dit is een popup

Instagram lanceert nieuwe tool om donaties voor goede doelen te vragen

Draag je een bepaald goed doel een warm hart toe, dan kan je daar binnenkort donaties voor opvragen bij je Instagram-vrienden.

De nieuwe functie staat toe om een donatie-actie voor een goed doel te delen via je profielpagina. Instagram zal daarbij een lijst aanbieden van mogelijke categorieën van goede doelen, al krijg je als gebruiker wel de vrijheid om het goede doel te kiezen dat je een warm hart toedraagt. Dat kan een internationaal erkende organisatie zijn, maar dus evengoed ook je lokale jeugdbeweging. Je kan altijd proberen om je eigen bankrekening als goed doel te selecteren, maar Instagram zal elk goed doel eerst keuren vooraleer de donaties kunnen gevraagd worden. Daar heeft het platform zijn eigen richtlijnen voor.

Het systeem om donaties bij je vrienden op te vragen werkt vrij gelijkaardig als het systeem dat al een tijdje op Facebook bestaat. Om een actie op te zetten, moet je naar Profiel Aanpassen gaan, waar een nieuwe knop ‘Add Fundraiser’ zal verschijnen. Daar moet je op duwen/klikken en vervolgens doorgaan naar ‘Raise Money’. Selecteer een foto, geef een korte uitleg van je goed doel en zet een minimumbedrag in dat je wenst op te halen. Je campagne zal dertig dagen online blijven staan, al krijg je de mogelijkheid om één keer te verlengen voor nog eens dertig dagen. Vrienden die doneren, krijgen de optie om hun gegevens te verbergen voor andere gebruikers, al zal je zelf wel kunnen zien wie van je netwerk je goede doel steunt. De donaties worden verwerkt door Facebook Pay, dat ook Instagram Shopping ondersteunt.

Voorlopig wordt de functie nog maar naar een beperkt aantal gebruikers uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Uitbreidingen zullen wel snel volgen zegt Instagram. Op termijn zal ook de mogelijkheid worden aangeboden om donaties te vragen via je Stories.

Afbeelding: Instagram.

Stickers

Al bestaat daar in principe al wel een manier voor. In maart rolde Instagram de donatiestickers uit, die je aan je Stories kan toevoegen om donaties voor een non-profitorganisatie op te vragen. Ook wie een livestream uitzendt, kan een knop toevoegen waarmee kijkers een goed doel kunnen steunen. Deze nieuwe functie moet dan ook meer als een uitbreiding gezien worden, en heeft als doel om op korte tijd zoveel mogelijk donaties te verzamelen.

Donaties zijn op Facebook een zeer populaire feature. Mensen koppelen ze graag aan hun verjaardag. Volgens Facebook zouden er dit jaar enkel en alleen al voor goede doelen gerelateerd aan het coronavirus wereldwijd meer dan 100 miljoen dollar (86,66 miljoen euro) opgehaald. In februari zag je misschien ook regelmatig acties voor de bosbranden in Australië voorbijkomen. Of de donatiestickers al succesvol zijn gebleken op Instagram, daarover maakte Facebook nog geen cijfers bekend.

De nieuwe functie staat toe om een donatie-actie voor een goed doel te delen via je profielpagina. Instagram zal daarbij een lijst aanbieden van mogelijke categorieën van goede doelen, al krijg je als gebruiker wel de vrijheid om het goede doel te kiezen dat je een warm hart toedraagt. Dat kan een internationaal erkende organisatie zijn, maar dus evengoed ook je lokale jeugdbeweging. Je kan altijd proberen om je eigen bankrekening als goed doel te selecteren, maar Instagram zal elk goed doel eerst keuren vooraleer de donaties kunnen gevraagd worden. Daar heeft het platform zijn eigen richtlijnen voor.

Het systeem om donaties bij je vrienden op te vragen werkt vrij gelijkaardig als het systeem dat al een tijdje op Facebook bestaat. Om een actie op te zetten, moet je naar Profiel Aanpassen gaan, waar een nieuwe knop ‘Add Fundraiser’ zal verschijnen. Daar moet je op duwen/klikken en vervolgens doorgaan naar ‘Raise Money’. Selecteer een foto, geef een korte uitleg van je goed doel en zet een minimumbedrag in dat je wenst op te halen. Je campagne zal dertig dagen online blijven staan, al krijg je de mogelijkheid om één keer te verlengen voor nog eens dertig dagen. Vrienden die doneren, krijgen de optie om hun gegevens te verbergen voor andere gebruikers, al zal je zelf wel kunnen zien wie van je netwerk je goede doel steunt. De donaties worden verwerkt door Facebook Pay, dat ook Instagram Shopping ondersteunt.

Voorlopig wordt de functie nog maar naar een beperkt aantal gebruikers uitgerold in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Uitbreidingen zullen wel snel volgen zegt Instagram. Op termijn zal ook de mogelijkheid worden aangeboden om donaties te vragen via je Stories.

Afbeelding: Instagram.

Stickers

Al bestaat daar in principe al wel een manier voor. In maart rolde Instagram de donatiestickers uit, die je aan je Stories kan toevoegen om donaties voor een non-profitorganisatie op te vragen. Ook wie een livestream uitzendt, kan een knop toevoegen waarmee kijkers een goed doel kunnen steunen. Deze nieuwe functie moet dan ook meer als een uitbreiding gezien worden, en heeft als doel om op korte tijd zoveel mogelijk donaties te verzamelen.

Donaties zijn op Facebook een zeer populaire feature. Mensen koppelen ze graag aan hun verjaardag. Volgens Facebook zouden er dit jaar enkel en alleen al voor goede doelen gerelateerd aan het coronavirus wereldwijd meer dan 100 miljoen dollar (86,66 miljoen euro) opgehaald. In februari zag je misschien ook regelmatig acties voor de bosbranden in Australië voorbijkomen. Of de donatiestickers al succesvol zijn gebleken op Instagram, daarover maakte Facebook nog geen cijfers bekend.

fundraiserinstagram

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!