Test

Dit is een popup

Nintendo verbiedt verkoop downloadcodes voor Switch-games

De gameontwikkelaars verbiedt voortaan Europese retailers om digitale downloadcodes voor Switch-games die het zelf uitbrengt te verkopen.

Nintendo gaat strengere regels opleggen aan Europese retailers omtrent de verkoop van eigen games die het voor de Switch uitbrengt, zoals Super Mario Odyssey of Animal Crossing om een paar voorbeelden te noemen. De Japanse gameontwikkelaar wil namelijk niet meer dat gameretailers digitale downloadcodes verkopen voor hun first-party games. Die downloadcodes konden dan verzilverd worden in de eShop van Nintendo. Het nieuws kwam aan het licht door een tweet van ShopTo, een Britse elektronicahandelaar. Nintendo bevestigde het inmiddels ook aan Nintendo Life.

Nintendo eist zeker geen volledig verbod van digitale downloadcodes. Retailers zullen nog steeds toegelaten worden deze codes te verkopen voor Nintendo Online-abonnementen, dlc-content zoals de meest recente uitbreidingen van Pokémon Sword & Shield, en codes voor games die door externe partijen zijn uitgebracht.

Games worden duurder

De precieze reden waarom Nintendo deze beslissing plots neemt, is eerder vaag. Op Nintendo Life is te lezen dat de beslissing werd genomen ‘na zorgvuldig onderzoek van de zich ontwikkelende Europese markt’. Maar wellicht wil Nintendo gewoon voorkomen dat Europese consumenten goedkoper aan Switch-games kunnen geraken. De downloadcodes waren zeer voordelig voor de consument omdat ze vaak de prijs van de games drukten. Retailers verkochten de codes namelijk voor een lagere prijs dan waarvoor ze verkocht werden in eShop.

Het is zeker niet ongebruikelijk dat games bij een retailer goedkoper zijn dan bij de webshops van de gameontwikkelaars zelf. Ook PlayStation 4-games zijn vaak veel voordeliger te verkrijgen bij een retailer dan via de PS Store. Maar Nintendo is daar duidelijk niet gelukkig mee, en hoopt op deze manier prijsdalingen zo veel mogelijk te drukken. De consument wint in ieder geval niets bij deze nieuwe maatregel.  

Nintendo gaat strengere regels opleggen aan Europese retailers omtrent de verkoop van eigen games die het voor de Switch uitbrengt, zoals Super Mario Odyssey of Animal Crossing om een paar voorbeelden te noemen. De Japanse gameontwikkelaar wil namelijk niet meer dat gameretailers digitale downloadcodes verkopen voor hun first-party games. Die downloadcodes konden dan verzilverd worden in de eShop van Nintendo. Het nieuws kwam aan het licht door een tweet van ShopTo, een Britse elektronicahandelaar. Nintendo bevestigde het inmiddels ook aan Nintendo Life.

Nintendo eist zeker geen volledig verbod van digitale downloadcodes. Retailers zullen nog steeds toegelaten worden deze codes te verkopen voor Nintendo Online-abonnementen, dlc-content zoals de meest recente uitbreidingen van Pokémon Sword & Shield, en codes voor games die door externe partijen zijn uitgebracht.

Games worden duurder

De precieze reden waarom Nintendo deze beslissing plots neemt, is eerder vaag. Op Nintendo Life is te lezen dat de beslissing werd genomen ‘na zorgvuldig onderzoek van de zich ontwikkelende Europese markt’. Maar wellicht wil Nintendo gewoon voorkomen dat Europese consumenten goedkoper aan Switch-games kunnen geraken. De downloadcodes waren zeer voordelig voor de consument omdat ze vaak de prijs van de games drukten. Retailers verkochten de codes namelijk voor een lagere prijs dan waarvoor ze verkocht werden in eShop.

Het is zeker niet ongebruikelijk dat games bij een retailer goedkoper zijn dan bij de webshops van de gameontwikkelaars zelf. Ook PlayStation 4-games zijn vaak veel voordeliger te verkrijgen bij een retailer dan via de PS Store. Maar Nintendo is daar duidelijk niet gelukkig mee, en hoopt op deze manier prijsdalingen zo veel mogelijk te drukken. De consument wint in ieder geval niets bij deze nieuwe maatregel.  

gamingnintendoontspanningswitch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!