Test

Dit is een popup

Duitsland wil laadpalen verplichten aan tankstations

Door het aantal laadpalen uit te breiden aan tankstations, hoopt de Duitse regering de bevolking te stimuleren om een elektrische wagen aan te kopen.

De Duitse regering gaat extra inzetten op duurzame mobiliteit en wil van elektrische wagens de standaard maken op de Duitse wegen. Daarvoor heeft de regering een plan uitgetekend, waaraan een kostenplaatje van maar liefst 130 miljard euro aanhangt volgens Reuters. Het plan bevat onder andere subsidies tot 6000 euro voor mensen die een elektrische wagen kopen, extra taksen op vervuilende wagens en het uitbreiden van het aantal laadpalen.

Vooral dat laatste component is een heel belangrijk. Nog meer dan de vaak hoge kostprijs, is het tekort aan laadpalen in veel landen de voornaamste reden dat mensen twijfelen over de aankoop van een elektrische wagens. De gemiddelde elektrische wagen heeft een rijbereik van enkele honderden kilometers, en de schrik om tijdens een lange verplaatsing zonder batterij te vallen heerst bij veel mensen. Niemand wil ook graag zijn wagen voortdurend thuis aan de netstroom moeten aansluiten.

[related_article id=”289388″]

1 miljoen laadpalen

Om die angsten rond het rijbereik weg te nemen, zal de Duitse regering de installatie van minstens één laadpaal verplichten voor elk tankstation in het land. Tankstations zijn immers 24/7 beschikbaar. Dat past binnen een doelstelling die Angela Merkel vorig jaar al uitsprak dat Duitsland tegen 2030 één miljoen laadpalen moet hebben.

Om die doelstelling te halen, zullen er wel veel meer dan één laadpaal per tankstation moeten bijkomen. In heel Duitsland zijn slechts 15.000 tankstations. Sinds de jaren ’60 is het aantal tankstations flink afgebouwd in Duitsland, want toen waren het er nog 40.000. Het BDEW, dat het energiebeleid in Duitsland mee uitstippelt, berekende dat er op zijn minst 70.000 gewone en 7000 snelle laadpalen nodig zijn om elektrische wagens de norm te kunnen maken. Op dit moment zijn er 27.230.

Slechts 2% wagens zijn elektrisch

Er zal nog heel wat werk aan de winkel zijn. De Duitse autoliefhebber geeft toch nog steeds voorrang aan benzine- en dieselwagens. Van alle nieuwe geregistreerde wagens in het jaar 2019, was slechts 2% elektrisch. In de maand mei van dit jaar is dat percentage lichtjes gestegen naar 3,3%.

Maar een plan is een begin. Het vormt een belangrijk onderdeel binnen de economische heropbouw van Duitsland na de crisis. Het land neemt er ook een voorbeeldrol mee binnen de Europese Unie. Buurland Frankrijk gaat ook sterk inzetten op elektrische wagens. Macron wil van Frankrijk de grootste producent van propere wagens in Europa maken. Daarvoor heeft de president 8 miljoen euro over.

De Duitse regering gaat extra inzetten op duurzame mobiliteit en wil van elektrische wagens de standaard maken op de Duitse wegen. Daarvoor heeft de regering een plan uitgetekend, waaraan een kostenplaatje van maar liefst 130 miljard euro aanhangt volgens Reuters. Het plan bevat onder andere subsidies tot 6000 euro voor mensen die een elektrische wagen kopen, extra taksen op vervuilende wagens en het uitbreiden van het aantal laadpalen.

Vooral dat laatste component is een heel belangrijk. Nog meer dan de vaak hoge kostprijs, is het tekort aan laadpalen in veel landen de voornaamste reden dat mensen twijfelen over de aankoop van een elektrische wagens. De gemiddelde elektrische wagen heeft een rijbereik van enkele honderden kilometers, en de schrik om tijdens een lange verplaatsing zonder batterij te vallen heerst bij veel mensen. Niemand wil ook graag zijn wagen voortdurend thuis aan de netstroom moeten aansluiten.

[related_article id=”289388″]

1 miljoen laadpalen

Om die angsten rond het rijbereik weg te nemen, zal de Duitse regering de installatie van minstens één laadpaal verplichten voor elk tankstation in het land. Tankstations zijn immers 24/7 beschikbaar. Dat past binnen een doelstelling die Angela Merkel vorig jaar al uitsprak dat Duitsland tegen 2030 één miljoen laadpalen moet hebben.

Om die doelstelling te halen, zullen er wel veel meer dan één laadpaal per tankstation moeten bijkomen. In heel Duitsland zijn slechts 15.000 tankstations. Sinds de jaren ’60 is het aantal tankstations flink afgebouwd in Duitsland, want toen waren het er nog 40.000. Het BDEW, dat het energiebeleid in Duitsland mee uitstippelt, berekende dat er op zijn minst 70.000 gewone en 7000 snelle laadpalen nodig zijn om elektrische wagens de norm te kunnen maken. Op dit moment zijn er 27.230.

Slechts 2% wagens zijn elektrisch

Er zal nog heel wat werk aan de winkel zijn. De Duitse autoliefhebber geeft toch nog steeds voorrang aan benzine- en dieselwagens. Van alle nieuwe geregistreerde wagens in het jaar 2019, was slechts 2% elektrisch. In de maand mei van dit jaar is dat percentage lichtjes gestegen naar 3,3%.

Maar een plan is een begin. Het vormt een belangrijk onderdeel binnen de economische heropbouw van Duitsland na de crisis. Het land neemt er ook een voorbeeldrol mee binnen de Europese Unie. Buurland Frankrijk gaat ook sterk inzetten op elektrische wagens. Macron wil van Frankrijk de grootste producent van propere wagens in Europa maken. Daarvoor heeft de president 8 miljoen euro over.

duitslandlaadpalenmobiliteitNot Connected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!