Test

Dit is een popup

Amazon wil augmented reality gebruiken in fysieke winkels

Nu wil Amazon niet alleen boeken, maar ook meubels en keukenapparatuur in winkels verkopen. Daarbij schakelen ze de nieuwste technologieën in.

Amazon heeft plannen om fysieke winkels te openen die meubilair en huishoudelijke apparaten verkopen. Een belangrijk innovatie is dat de winkel louter als toonzaal zou dienen. Je kan er dus zaken als koelkasten, stoelen en banken bekijken, maar nog niet kopen. Wel kan je goederen bestellen die dan op een later tijdstip geleverd zouden worden. Er zou ook geëxperimenteerd worden met bezorgdrones die vanuit deze fysieke winkels zouden vertrekken.

Het conglomeraat zou virtual en augmented reality inzetten om de winkelervaring een stuk aangenamer te maken. Dankzij nieuwe visualiseringstechnieken zouden klanten op die manier kunnen inschatten hoe een bepaald item in hun woning zou passen. Het is nog onduidelijk of je een headset zou moeten opzetten in de winkel, of je een app op je gsm moet installeren die je thuis zou kunnen gebruiken. Het tweede lijkt alvast logischer, zodat je met behulp van augmented reality door je camera je woning zou kunnen inrichten.

 

 

Dat Amazon zou experimenteren met deze nieuwe technologie werd al eerder voorspeld. In januari was er namelijk een jobadvertentie voor ‘Director for Virtual Reality Initiatives’ te vinden op hun website. Die persoon zou, volgens de jobbeschrijving, verantwoordelijk zijn voor de ‘Virtual Reality Shopping Experience’ van hun klanten.

Fysieke winkels

Amazon zet steeds meer in op eigen, fysieke winkels. In 2015 opende het zijn eerste boekwinkel in Seattle, wat werd gezien als een verlengstuk van zijn online platform. Nu hebben ze al vijf winkels in de Verenigde Staten, waarbij er nog vijf binnenkort geopend zullen worden.

 

Het is duidelijk dat Amazon experimenteert met nieuwe technieken. In december hadden ze al een nieuwe winkel Amazon GO geopend met een baanbrekende formule: er zijn er namelijk geen kassa’s. Het is niet bekend of de nieuwe fysieke winkels van Amazon ook de Amazon Go-app zouden gebruiken.

 

Ze zijn bovendien niet de enige winkelketen die probeert te innoveren. Ook Ikea zet volop in op virtual en augmented reality. In het filiaal in Hasselt kan je bijvoorbeeld je eigen virtuele keuken inrichten.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167741/retailsector-geeft-jaar-427-miljoen-aan-vr-en-ar/


 

Amazon heeft plannen om fysieke winkels te openen die meubilair en huishoudelijke apparaten verkopen. Een belangrijk innovatie is dat de winkel louter als toonzaal zou dienen. Je kan er dus zaken als koelkasten, stoelen en banken bekijken, maar nog niet kopen. Wel kan je goederen bestellen die dan op een later tijdstip geleverd zouden worden. Er zou ook geëxperimenteerd worden met bezorgdrones die vanuit deze fysieke winkels zouden vertrekken.

Het conglomeraat zou virtual en augmented reality inzetten om de winkelervaring een stuk aangenamer te maken. Dankzij nieuwe visualiseringstechnieken zouden klanten op die manier kunnen inschatten hoe een bepaald item in hun woning zou passen. Het is nog onduidelijk of je een headset zou moeten opzetten in de winkel, of je een app op je gsm moet installeren die je thuis zou kunnen gebruiken. Het tweede lijkt alvast logischer, zodat je met behulp van augmented reality door je camera je woning zou kunnen inrichten.

 

 

Dat Amazon zou experimenteren met deze nieuwe technologie werd al eerder voorspeld. In januari was er namelijk een jobadvertentie voor ‘Director for Virtual Reality Initiatives’ te vinden op hun website. Die persoon zou, volgens de jobbeschrijving, verantwoordelijk zijn voor de ‘Virtual Reality Shopping Experience’ van hun klanten.

Fysieke winkels

Amazon zet steeds meer in op eigen, fysieke winkels. In 2015 opende het zijn eerste boekwinkel in Seattle, wat werd gezien als een verlengstuk van zijn online platform. Nu hebben ze al vijf winkels in de Verenigde Staten, waarbij er nog vijf binnenkort geopend zullen worden.

 

Het is duidelijk dat Amazon experimenteert met nieuwe technieken. In december hadden ze al een nieuwe winkel Amazon GO geopend met een baanbrekende formule: er zijn er namelijk geen kassa’s. Het is niet bekend of de nieuwe fysieke winkels van Amazon ook de Amazon Go-app zouden gebruiken.

 

Ze zijn bovendien niet de enige winkelketen die probeert te innoveren. Ook Ikea zet volop in op virtual en augmented reality. In het filiaal in Hasselt kan je bijvoorbeeld je eigen virtuele keuken inrichten.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167741/retailsector-geeft-jaar-427-miljoen-aan-vr-en-ar/


 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!