Test

Dit is een popup

Hoe Amazon u laat geloven dat het de goedkoopste is

Amazon is onder meer succesvol dankzij een hyperdynamisch prijsbeleid. Het verandert prijzen miljoenen keren per dag. Nu weten we weer iets meer over deze aanpassingen.

Van Amazon is bekend dat het een sterk ontwikkeld en hyperactief prijsbeleid heeft. Het verandert de prijzen van zijn onlineproducten 2,5 miljoen keer per dag, zo stelden we vorig jaar al vast.

Nu is er meer over de aanpassingen naar buiten gekomen. Deze zijn allesbehalve willekeurig, en we zien ook dat sommige producten plots duurder worden en waarom.

Gedrag nauw gevolgd
Amazon wil u graag laten geloven dat het altijd de laagste prijzen heeft voor de producten die u wilt kopen. Maar dat is niet waar. De webwinkel volgt het gedrag van zijn klanten én zijn concurrenten nauwgezet. Niet alleen om te bepalen welke producten het duurder of goedkoper moet maken, vooral wanneer het dat moet doen. Amazon weet wanneer bepaalde items bekeken worden, en speelt daar op in.

Het Amerikaanse e-commercebureau Boomerang volgde de Amazon-prijzen maandenlang en onthult een paar interessante voorbeelden van de prijsconcurrentie van de webwinkel.

– Wanneer Amazon een bepaalde smart-tv in de aanbieding heeft op een kortingsdag als Black Friday, en deze beduidend goedkoper aanbiedt dan zijn concurrenten, verhoogt het de prijzen van toebehoren als HDMI-kabels. Het weet dat de meeste tv-kopers de prijzen van kabels niet zullen gaan vergelijken op andere sites.

– Amazon is niet de goedkoopste, ondanks dat het dat graag claimt. Minder vaak gekochte items zijn meestal duurder dan bij concurrenten. Amazon is vaak wel goedkoper voor de populairste, meest bekeken producten en, opvallend, voor items die goede reviews krijgen van klanten.

Illusie
Conclusie van Boomerang is dat Amazon slechts de illusie wekt dat het de goedkoopste webwinkel is. De algoritmes bepalen dat de webgigant consequent de laagste prijzen heeft voor de meest bekeken en bestverkochte webshopitems. Dat wekt de indruk bij de webshopbezoeker dat hij zich in de gunstigste winkel bevindt, ook al hoeft dat niet werkelijk het geval te zijn.

(Bron: Cio.com)

Van Amazon is bekend dat het een sterk ontwikkeld en hyperactief prijsbeleid heeft. Het verandert de prijzen van zijn onlineproducten 2,5 miljoen keer per dag, zo stelden we vorig jaar al vast.

Nu is er meer over de aanpassingen naar buiten gekomen. Deze zijn allesbehalve willekeurig, en we zien ook dat sommige producten plots duurder worden en waarom.

Gedrag nauw gevolgd
Amazon wil u graag laten geloven dat het altijd de laagste prijzen heeft voor de producten die u wilt kopen. Maar dat is niet waar. De webwinkel volgt het gedrag van zijn klanten én zijn concurrenten nauwgezet. Niet alleen om te bepalen welke producten het duurder of goedkoper moet maken, vooral wanneer het dat moet doen. Amazon weet wanneer bepaalde items bekeken worden, en speelt daar op in.

Het Amerikaanse e-commercebureau Boomerang volgde de Amazon-prijzen maandenlang en onthult een paar interessante voorbeelden van de prijsconcurrentie van de webwinkel.

– Wanneer Amazon een bepaalde smart-tv in de aanbieding heeft op een kortingsdag als Black Friday, en deze beduidend goedkoper aanbiedt dan zijn concurrenten, verhoogt het de prijzen van toebehoren als HDMI-kabels. Het weet dat de meeste tv-kopers de prijzen van kabels niet zullen gaan vergelijken op andere sites.

– Amazon is niet de goedkoopste, ondanks dat het dat graag claimt. Minder vaak gekochte items zijn meestal duurder dan bij concurrenten. Amazon is vaak wel goedkoper voor de populairste, meest bekeken producten en, opvallend, voor items die goede reviews krijgen van klanten.

Illusie
Conclusie van Boomerang is dat Amazon slechts de illusie wekt dat het de goedkoopste webwinkel is. De algoritmes bepalen dat de webgigant consequent de laagste prijzen heeft voor de meest bekeken en bestverkochte webshopitems. Dat wekt de indruk bij de webshopbezoeker dat hij zich in de gunstigste winkel bevindt, ook al hoeft dat niet werkelijk het geval te zijn.

(Bron: Cio.com)

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!