Test

Dit is een popup

Review Plague Inc.: het is niet echt…

Voordelen
Realistische ogende scenario's
Strategisch denken
Zowel voor smartphone als pc
Complex, maar je leert het snel
Nadelen
Weinig variatie
Gratis versie is vrij beperkt
Aanbevolen prijs: €/
Waar te koop?
Totaalscore 8
De game Plague Inc. kwam door het coronavirus ongewild in de spotlights te staan. En als je het speelt, begrijp je meteen waarom.

Plague Inc. bestaat al sinds 2012 maar vandaag de dag trekt de game meer aandacht dan ooit. Wel om redenen dat de ontwikkelaars wellicht zelf niet gewild hebben. Het vernieuwde succes van de game begon in China toen het coronavirus daar uitbrak. Veel Chinezen dachten via het spelen van de game meer te weten te komen over hoe dat mysterieuze virus zich zou kunnen gaan verspreiden. Het aantal downloads van de game steeg dan ook exponentieel.

Omdat wij nu ook in lockdown zijn moeten gaan om het virus te bestrijden, hadden we tijd te veel en weinig om handen. In andere woorden: het leek ons eens een goed moment om te kijken of Plague Inc. al dat stof ook wel waard is. De game is trouwens gratis te downloaden, dus je kan het gerust ook zelf eens een poging wagen als je niet weet wat doen.

Niet zo eenvoudig als het lijkt

Toch is Plague Inc. heel wat anders dan de gemiddelde gratis smartphonegame. Die zijn vaak redelijk eenvoudig om te begrijpen, maar Plague Inc. zal iets meer van je denkvermogen vragen. De doelstelling van het spel is wel klaar en duidelijk (zij het vrij luguber): je moet de mensheid uitroeien. Maar epidemiologie is een complexe wetenschap, en Plague Inc. probeert de vele elementen waarheidsgetrouw te integreren in de game. Symptomen, verspreidingsmanieren, medicijnen, … je zal er allemaal rekening mee moeten houden.

Je begint nooit een nieuwe game op de hoogste moeilijkheidsgraad, en dat moet je met Plague Inc. al helemaal niet doen. We kunnen zelfs aanraden van eerst de korte demo te spelen. Zo leer je al doende begrijpen hoe de game in elkaar zit, en zal je een leukere ervaring hebben als je ‘voor echt’ begint te spelen.

Wat is een goede naam voor een ziekte?

Strategy is key

Begrijp ons niet verkeerd: je hoeft echt geen wetenschappelijk wonder te zijn om Plague Inc. te kunnen spelen. Het enige wat je echt nodig hebt, is je strategisch denkvermogen. Want Plague Inc., dat is strategie van begin tot einde. Over elke beslissing moet je wel eventjes nadenken. Zelfs de allereerste keuze die je maakt, kan van belang zijn voor het verdere verloop van het spel.

Die eerste keuze is het land aanduiden van waaruit je je epidemie wil laten starten. Hier moet je proberen het land te kiezen dat het ideale klimaat bezit om een ziekte te laten verspreiden. Enerzijds moet dat een land zijn met veel transportmiddelen (luchthavens en havens, aangeduid met icoontjes op de wereldkaart), maar het land mag ook niet te welvarend zijn, zoals Europa en de Verenigde Staten, want daar zal men sneller in actie schieten. We geven als tip mee: Azië is hier vaak de beste keuze.

Plague Inc. is vaak ook een kwestie van geduld hebben. Zeker in het begin is het wachten tot er wat gebeurt. Dat komt omdat je gecreëerde ziekte sterker moet worden. Je ziekte sterker maken doe je door DNA-punten te verzamelen. Die krijg je door nieuwe gebieden aan te steken, de ziekte in een land te ontwikkelen of geneesmiddelen af te remmen.

In het begin is het soms even wachten tot er wat gebeurd.

Wachten op de piek

Hoe meer DNA-punten je hebt, hoe beter je je ziekte kan ontwikkelen. Ook hier heb je weer verschillende mogelijkheden. Wil je in no time de wereld besmetten en slachtoffers maken, dan investeer je je DNA-punten in besmettingsmanieren en symptomen. Hoe zwaarder je ziekte, hoe sneller de wetenschap aan een medicijn zal werken. Daarom is het ook belangrijk, zeker in latere fase van het spel, om te investeren in de weerbaarheid van je ziekte. Weerbaarheid tegen medicijnen is belangrijk, maar weerstand tegen klimaat kan de verspreiding helpen. Ook wat betreft het ontwikkelen van besmettingsmanieren en symptomen heb je heel wat mogelijkheden.

Kies de symptomen zorgvoldig.

In het begin is het dus eventjes wachten tot de bal aan het rollen gaat. Dat duurt gelukkig vaak niet zo lang, want eens andere landen besmet beginnen te raken, kan het wel eens heel snel gaan. Het aantal besmettingen schiet omhoog, en je hebt de DNA-punten maar voor het oprapen. Dat stemt je in staat je ziekte steeds sterker en dodelijker te maken, en het zal zichzelf ook gaan ontwikkelen. En net dat soort details geven het spel best een realistische indruk. Daarvoor verdienen de ontwikkelaars een welverdiende pluim.

Het fictieve realisme is wat ons betreft zeker één van de grote pluspunten. Maar het stimuleert zeker je strategische denkvermogen. Het is soms lastig om af te leiden welk effect een bepaalde keuze nu net gehad heeft, maar je wil niet lukraak symptomen beginnen aanvinken. In een spelletje Plague Inc. kan je zo opgaan dat je wel eens vergeet wat je eigenlijk aan het doen bent: de mensheid uitroeien met een vreselijke ziekte.

Hoe rood kan jij de wereld doen kleuren?

Weinig variatie

Dat gezegd zijnde, vonden we wel dat de stimulans al snel begint af te nemen. Na een paar spelletjes begon ons wel op te vallen dat de gameplay maar weinig variatie te bieden heeft. Na een paar pogingen weet je ook wel welke strategieën wel en minder goed werken, waardoor je een vast stramien begint te ontwikkelen. Zo kunnen verschillende rondes een bijna gelijkaardig patroon hebben. Dat ligt zeker ook aan het feit dat we enkel de gratis versie uitgeprobeerd hebben, die maar één echte spelmodus heeft. Wie de premiumversie al gespeeld heeft, zal dit misschien anders ervaren hebben. Speel je op een lage moeilijkheidsgraad, dan wordt je ook net iets te weinig uitgedaagd en is de hele wereld besmetten eigenlijk kinderspel.

Upgraden naar de premium versie valt dus wel te overwegen om langer van de game te kunnen genieten. De gratis versie is wat het is. Ndemic Creations kondigde onlangs nog een nieuwe gamemodus aan waarin je een epidemie moet bestrijden in plaats van verspreiden. Een welkome afwisseling die de game zeker kan gebruiken. Maar of die ook in de gratis versie zal zitten, dat weten we niet.

Na afloop tonen de statistieken hoe jouw ziekte het er vanaf gebracht heeft.

Verdict

Als je je morele codes even opzij kan zetten, dan is Plague Inc. zeker wel een leuke game om eens een poging te wagen. Het is maar een spel, dus laat je duivels kantje maar eens goed gaan. Laat je wel niet verblinden door de hele hype die plots rond de game was ontstaan. Het blijft uiteindelijk maar een gratis smartphonegame, en daar moet je altijd realistische verwachtingen bij houden. Het is ook geen game die je uren zal bezighouden, maar af en toe eens een ziekte op de wereld loslaten, is meer dan een leuk tijdsverdrijf.

Download Plague Inc voor Android en iOS!

Plague Inc. bestaat al sinds 2012 maar vandaag de dag trekt de game meer aandacht dan ooit. Wel om redenen dat de ontwikkelaars wellicht zelf niet gewild hebben. Het vernieuwde succes van de game begon in China toen het coronavirus daar uitbrak. Veel Chinezen dachten via het spelen van de game meer te weten te komen over hoe dat mysterieuze virus zich zou kunnen gaan verspreiden. Het aantal downloads van de game steeg dan ook exponentieel.

Omdat wij nu ook in lockdown zijn moeten gaan om het virus te bestrijden, hadden we tijd te veel en weinig om handen. In andere woorden: het leek ons eens een goed moment om te kijken of Plague Inc. al dat stof ook wel waard is. De game is trouwens gratis te downloaden, dus je kan het gerust ook zelf eens een poging wagen als je niet weet wat doen.

Niet zo eenvoudig als het lijkt

Toch is Plague Inc. heel wat anders dan de gemiddelde gratis smartphonegame. Die zijn vaak redelijk eenvoudig om te begrijpen, maar Plague Inc. zal iets meer van je denkvermogen vragen. De doelstelling van het spel is wel klaar en duidelijk (zij het vrij luguber): je moet de mensheid uitroeien. Maar epidemiologie is een complexe wetenschap, en Plague Inc. probeert de vele elementen waarheidsgetrouw te integreren in de game. Symptomen, verspreidingsmanieren, medicijnen, … je zal er allemaal rekening mee moeten houden.

Je begint nooit een nieuwe game op de hoogste moeilijkheidsgraad, en dat moet je met Plague Inc. al helemaal niet doen. We kunnen zelfs aanraden van eerst de korte demo te spelen. Zo leer je al doende begrijpen hoe de game in elkaar zit, en zal je een leukere ervaring hebben als je ‘voor echt’ begint te spelen.

Wat is een goede naam voor een ziekte?

Strategy is key

Begrijp ons niet verkeerd: je hoeft echt geen wetenschappelijk wonder te zijn om Plague Inc. te kunnen spelen. Het enige wat je echt nodig hebt, is je strategisch denkvermogen. Want Plague Inc., dat is strategie van begin tot einde. Over elke beslissing moet je wel eventjes nadenken. Zelfs de allereerste keuze die je maakt, kan van belang zijn voor het verdere verloop van het spel.

Die eerste keuze is het land aanduiden van waaruit je je epidemie wil laten starten. Hier moet je proberen het land te kiezen dat het ideale klimaat bezit om een ziekte te laten verspreiden. Enerzijds moet dat een land zijn met veel transportmiddelen (luchthavens en havens, aangeduid met icoontjes op de wereldkaart), maar het land mag ook niet te welvarend zijn, zoals Europa en de Verenigde Staten, want daar zal men sneller in actie schieten. We geven als tip mee: Azië is hier vaak de beste keuze.

Plague Inc. is vaak ook een kwestie van geduld hebben. Zeker in het begin is het wachten tot er wat gebeurt. Dat komt omdat je gecreëerde ziekte sterker moet worden. Je ziekte sterker maken doe je door DNA-punten te verzamelen. Die krijg je door nieuwe gebieden aan te steken, de ziekte in een land te ontwikkelen of geneesmiddelen af te remmen.

In het begin is het soms even wachten tot er wat gebeurd.

Wachten op de piek

Hoe meer DNA-punten je hebt, hoe beter je je ziekte kan ontwikkelen. Ook hier heb je weer verschillende mogelijkheden. Wil je in no time de wereld besmetten en slachtoffers maken, dan investeer je je DNA-punten in besmettingsmanieren en symptomen. Hoe zwaarder je ziekte, hoe sneller de wetenschap aan een medicijn zal werken. Daarom is het ook belangrijk, zeker in latere fase van het spel, om te investeren in de weerbaarheid van je ziekte. Weerbaarheid tegen medicijnen is belangrijk, maar weerstand tegen klimaat kan de verspreiding helpen. Ook wat betreft het ontwikkelen van besmettingsmanieren en symptomen heb je heel wat mogelijkheden.

Kies de symptomen zorgvoldig.

In het begin is het dus eventjes wachten tot de bal aan het rollen gaat. Dat duurt gelukkig vaak niet zo lang, want eens andere landen besmet beginnen te raken, kan het wel eens heel snel gaan. Het aantal besmettingen schiet omhoog, en je hebt de DNA-punten maar voor het oprapen. Dat stemt je in staat je ziekte steeds sterker en dodelijker te maken, en het zal zichzelf ook gaan ontwikkelen. En net dat soort details geven het spel best een realistische indruk. Daarvoor verdienen de ontwikkelaars een welverdiende pluim.

Het fictieve realisme is wat ons betreft zeker één van de grote pluspunten. Maar het stimuleert zeker je strategische denkvermogen. Het is soms lastig om af te leiden welk effect een bepaalde keuze nu net gehad heeft, maar je wil niet lukraak symptomen beginnen aanvinken. In een spelletje Plague Inc. kan je zo opgaan dat je wel eens vergeet wat je eigenlijk aan het doen bent: de mensheid uitroeien met een vreselijke ziekte.

Hoe rood kan jij de wereld doen kleuren?

Weinig variatie

Dat gezegd zijnde, vonden we wel dat de stimulans al snel begint af te nemen. Na een paar spelletjes begon ons wel op te vallen dat de gameplay maar weinig variatie te bieden heeft. Na een paar pogingen weet je ook wel welke strategieën wel en minder goed werken, waardoor je een vast stramien begint te ontwikkelen. Zo kunnen verschillende rondes een bijna gelijkaardig patroon hebben. Dat ligt zeker ook aan het feit dat we enkel de gratis versie uitgeprobeerd hebben, die maar één echte spelmodus heeft. Wie de premiumversie al gespeeld heeft, zal dit misschien anders ervaren hebben. Speel je op een lage moeilijkheidsgraad, dan wordt je ook net iets te weinig uitgedaagd en is de hele wereld besmetten eigenlijk kinderspel.

Upgraden naar de premium versie valt dus wel te overwegen om langer van de game te kunnen genieten. De gratis versie is wat het is. Ndemic Creations kondigde onlangs nog een nieuwe gamemodus aan waarin je een epidemie moet bestrijden in plaats van verspreiden. Een welkome afwisseling die de game zeker kan gebruiken. Maar of die ook in de gratis versie zal zitten, dat weten we niet.

Na afloop tonen de statistieken hoe jouw ziekte het er vanaf gebracht heeft.

Verdict

Als je je morele codes even opzij kan zetten, dan is Plague Inc. zeker wel een leuke game om eens een poging te wagen. Het is maar een spel, dus laat je duivels kantje maar eens goed gaan. Laat je wel niet verblinden door de hele hype die plots rond de game was ontstaan. Het blijft uiteindelijk maar een gratis smartphonegame, en daar moet je altijd realistische verwachtingen bij houden. Het is ook geen game die je uren zal bezighouden, maar af en toe eens een ziekte op de wereld loslaten, is meer dan een leuk tijdsverdrijf.

Download Plague Inc voor Android en iOS!

gamingontspanningPlague Inc.reviewsslider

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!