Test

Dit is een popup

Facebook verwijdert fake advertenties rond coronavirus

Het zou gaan om advertenties die valselijk beloven de ziekte te kunnen genezen, of die paniek willen veroorzaken via misinformatie.

Het coronavirus is al enkele weken een hot topic op sociale media zoals Facebook en Twitter. Tussen alle paniek en doemberichten door is het quasi niet meer bij te houden welke informatie nu echt is en welke vals. Het zal dus opnieuw een zware opdracht worden voor Facebook om de stroom aan nepnieuws en misinformatie tegen te houden.

Het bedrijf verkondigde aan Business Insider dat het posts met betrekking tot het coronavirus strenger gaat modereren. Meer bepaald werd het beleid rond advertenties verstrengd. Er duiken de laatste weken namelijk heel wat advertenties die bijvoorbeeld claimen de ziekte te kunnen genezen, of juist extra paniek willen zaaien bij burgers.

Door deze aan een factcheck te onderwerpen, kan Facebook deze valse posts er sneller uithalen. Al sinds enkele weken zorgt het er voor dat valse advertenties niet in iemands nieuwsfeed kunnen verschijnen, maar vanaf nu zal het zich veroorloven deze permanent te verwijderen. Dat zal het doen voor alle posts die valse informatie over het coronavirus bevatten die schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid.

Marketplace

Facebook zal trouwens niet enkel de nieuwsfeed moeten controleren, maar ook advertentieruimtes in de Marketplace. Daar beginnen mensen tegenwoordig ook allerlei middeltjes te verkopen die zogezegd de ziekte kunnen bestrijden. Het gebeurt ook dat mensen in groepen verzamelen om mondmaskers en dergelijke te verkopen.

Facebook is verre van het enige socialmediaplatform waar de uitbraak van het coronavirus voor extra uitdagingen zorgt. Ook Twitter heeft zijn handen vol met het modereren van informatie die over het virus wordt verspreidt. Amazon daarentegen wordt geconfronteerd met het feit dat producenten van mondmaskers munt proberen te slaan uit de paniek en de prijzen enorm optrekken.

Het coronavirus is al enkele weken een hot topic op sociale media zoals Facebook en Twitter. Tussen alle paniek en doemberichten door is het quasi niet meer bij te houden welke informatie nu echt is en welke vals. Het zal dus opnieuw een zware opdracht worden voor Facebook om de stroom aan nepnieuws en misinformatie tegen te houden.

Het bedrijf verkondigde aan Business Insider dat het posts met betrekking tot het coronavirus strenger gaat modereren. Meer bepaald werd het beleid rond advertenties verstrengd. Er duiken de laatste weken namelijk heel wat advertenties die bijvoorbeeld claimen de ziekte te kunnen genezen, of juist extra paniek willen zaaien bij burgers.

Door deze aan een factcheck te onderwerpen, kan Facebook deze valse posts er sneller uithalen. Al sinds enkele weken zorgt het er voor dat valse advertenties niet in iemands nieuwsfeed kunnen verschijnen, maar vanaf nu zal het zich veroorloven deze permanent te verwijderen. Dat zal het doen voor alle posts die valse informatie over het coronavirus bevatten die schadelijk kan zijn voor de volksgezondheid.

Marketplace

Facebook zal trouwens niet enkel de nieuwsfeed moeten controleren, maar ook advertentieruimtes in de Marketplace. Daar beginnen mensen tegenwoordig ook allerlei middeltjes te verkopen die zogezegd de ziekte kunnen bestrijden. Het gebeurt ook dat mensen in groepen verzamelen om mondmaskers en dergelijke te verkopen.

Facebook is verre van het enige socialmediaplatform waar de uitbraak van het coronavirus voor extra uitdagingen zorgt. Ook Twitter heeft zijn handen vol met het modereren van informatie die over het virus wordt verspreidt. Amazon daarentegen wordt geconfronteerd met het feit dat producenten van mondmaskers munt proberen te slaan uit de paniek en de prijzen enorm optrekken.

coronavirusfake newszakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!