Duurtest Tesla Model X (2019): de koning van de familiewagens
“Dat is die met die speciale deuren,” zo omschreven we de wagen aan vrienden en familie. Veel meer informatie was er dan niet nodig, iedereen wist waar we het over hadden: de Tesla Model X. De wagen werd in 2015 officieel gelanceerd en sindsdien zien we de wagen met enige regelmaat opduiken in het straatbeeld. Daar zijn meerdere redenen voor, de ene al meer terecht dan de andere. Er rolde een fonkelnieuwe zwarte Model X van de band en we kregen de kans om de wagen in te rijden. Op minder dan een week tijd reden we meer dan 1500 kilometer met deze elektrische SUV om zo een scherpe mening te kunnen vormen van deze (familie)wagen.
Onder de motorkap van de Model X
Onder de motorkap vinden we de snelste SUV ter wereld. De Model X gaat van 0 naar 100 in slechts 2,9 seconden. Althans, als je de Performance versie hebt. Voor de Long Range variant is dat 4,6 seconden. Dat lijkt een enorme stap achteruit, maar in de praktijk zal je de snellere acceleratie van de Performance-versie niet vaak missen. Je wil immers ook niet dat je kinderen hun cola en chips over de gehele achterbank bank gooien wanneer jij in ‘warp speed’ naar voren schiet bij het optrekken. Zij zullen er in ieder geval wel mee kunnen lachen, maar jij iets minder wanneer je beige interieur vergald is. Verder heeft ook de Model X Tesla’s – intussen bekende – All-Wheel drive. Die zorgt ervoor dat je bij het optrekken meteen koppel en tractie hebt. Dat laatste kan je dan ook nog aanpassen naarmate de weersomstandigheden. Dankzij deze aandrijving behoud je steeds de grip op de weg, terwijl goedkopere elektrische wagens nogal vaak durven doorslippen bij het accelereren.
Verder behaal je met de Long Range versie zo’n 507 km volgens WLTP-normen. De praktijk heeft ons echter geleerd dat je bij het volledig laden van de batterij zo’n 525 kilometer actieradius kan behalen. Het is behoorlijk uitzonderlijk dat een wagen het in de praktijk beter doet dan op papier. Natuurlijk zal alles ook afhangen van de manier waarop je rijdt. Met een topsnelheid van 250km/u zit je zeker goed, maar lang zal je Tesla het niet uithouden om aan deze snelheid te presteren. Ter vergelijking: de Tesla Model X Performance kost je 15.000 euro extra en daarvoor krijg je op papier 487 kilometer actieradius. Dat is natuurlijk minder omdat de prestaties hoger liggen, maar om eerlijk te zijn lijkt de Long Range hier toch de betere keuze. Een snelle acceleratie is fijn, maar hoe vaak trek je echt op van 0 naar 100 in minder dan drie seconden? Het menselijke lichaam is nu eenmaal niet gebouwd voor zo’n snelheden en in de praktijk zit er meestal wel een trage diesel voor je die verhindert dat jij je Tesla kan lanceren.
Uitstraling
We komen nu op een punt waar de meningen redelijk hard verschillen. Er zijn voor- en tegenstanders van het uiterlijk van de Model X. Je kan zeggen dat het niet de mooiste Tesla is, en er is iets van aan, maar het is wel de knapste SUV die vandaag rondrijdt. Hij is gestroomlijnd en heeft zelfs een spoiler! Volgens Tesla is de X de meest aerodynamische SUV ooit met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 Cd. Het design straalt meteen ook veel vertrouwen uit en de bouwkwaliteit is dan ook voortreffelijk, maar voor velen zal de wagen wat een te hoog ‘tankgehalte’ hebben.
Waar de Model X echter voornamelijk de aandacht mee opeist, zijn de vleugeldeuren. Wanneer je op de parking van de supermarkt je auto openmaakt om je boodschappen in te laden heb je plots heel wat ogen die in je richting gedraaid staan. De deuren gaan automatisch vanop afstand open en geven een zeer futuristische blik. Trek een kostuum aan en mensen gaan nog echt geloven dat je James Bond bent. De toekomst waarin je wagen automatisch naar je toekomt en zijn deuren voor je opent, is nu echt heel dichtbij. De vleugeldeuren zijn dan wel een eyecatcher, maar na een bepaalde tijd is de nieuwigheid eraf en hecht je meer aandacht aan de praktische kant van zaken. Dan blijkt al snel dat de vleugeldeuren ook enkele nadelen hebben. Allereerst nog even een groot voordeel, en dat is het instapgemak. Onze grootouders konden nooit makkelijker in een wagen stappen dan bij de Model X. Toch waren er ook minder praktische momenten. Zo was het weer tijdens onze testperiode behoorlijk onstuimig en stond er voortdurend veel regen en wind. Heb je dan beide vleugeldeuren open, dan waait er al snel heel wat regen binnen, waardoor je dure interieur nat wordt. Bovendien voelt het voor de passagiers dan alsof ze in een helikopter zitten, gezien de grote tocht die ontstaat door het simultaan openen van beide deuren. Tot slot duurt het behoorlijk lang voordat de deuren zijn geopend. Wil je snel even je jas op de achterbank droppen, dan moet je dus een tijdje staan wachten tot de deur geopend is. In de beginperiode doe je natuurlijk niets liever dan de deuren steeds openen en sluiten, maar na een tijdje zou je willen dat je gewoon in zo min mogelijk tijd iets op de achterbank kon gooien.
De elektrische SUV heeft een laadruimte van 2.487 liter. Die ruimte is volledig beschikbaar als je alle zetels platlegt. Helaas zijn er geen cijfers beschikbaar van de kofferruimte als de zetels rechtop staan, al kunnen we je zeggen dat de ruimte dan heel beperkt is (vergeleken met andere 6/7 zitters heeft die met alle stoelen beschikbaar een van de grootste bagageruimtes van allemaal). Gelukkig is er een valse bodem voorzien waar je wel alle oplaadkabels in kwijt kan. Een Tesla zou echter geen Tesla zijn zonder frunk, dus ook bij Model X is er terug een kofferplaats onder de motorkap te vinden van 185 liter.
Afwerking
Qua interieur heeft de Model X het meeste weg van de Model S (2019). Met hetzelfde verticale 17-inch bestuurdersdisplay kan je de wagen helemaal bedienen. Van deuren openmaken tot Netflix kijken bij de Supercharger en scheetgeluiden activeren bij het gebruiken van de richtingaanwijzers. De Model X krijgt ook op dezelfde manier draadloze software-updates als bij de Model 3 en Model S. Een van de grote voordelen aan de bestuurderscabine is de enorme panoramische voorruit met anti-UV glas. Verstoort de zon dan toch nog je zicht, dan is er nog steeds een (unieke) zonneklep aanwezig. Zoals de autobouwer het zelf goed omschrijft: “de wagen is gebouwd rondom de bestuurder”. Dat zou een flauwe marketingtruc kunnen zijn, maar eens je instapt maakt Tesla die belofte ook waar. Alles is binnen handbereik en er is een enorm gevoel van ruimte. Toch is het jammer dat de achteruitkijkspiegel dan zo miniem is.
Als we naar de pure afwerking kijken, dan viel al snel de opmerking “typisch Tesla”. De wagen behoort tot de premiumklasse en daar verwacht je wel een en ander van. Toch is er een aantal kleinere punten waar nog ruimte ligt voor verbetering. Als je kijkt naar de ruimte-indeling van de bestuurderscabine, heeft Tesla namelijk nog wat werk. Links is er niet meteen een comfortabele armsteun te vinden, en de armsteun rechts zit wat te hoog om echt comfortabel te zijn. Daarnaast/onder zit dan een lange rij tot tegen het display van kleinere vakjes met onhandige vormen. Tegenwoordig wil iedereen zijn smartphone op een handige plek kwijt in zijn of haar auto (liefst een plek die draadloos laden ondersteunt), maar in de Model X is er niet meteen een goede plaats voor je smartphone. Al heeft Tesla wel aangegeven dat die er binnenkort aankomt. Onder het display is er wel een vakje voorzien, maar deze is zo ruim dat je telefoon constant ligt te rommelen tijdens het rijden. Verder merk je toch kleine afwerkingskwaaltjes die je bij een Duitse premium niet gemakkelijk tegenkomt. Zo loopt de lijn van de ‘deurknoppen’ bijvoorbeeld niet gelijk, een ware kwelling voor de perfectionisten onder ons.
Langs de andere kant, de Model X is een grote wagen waar je tot 7 mensen in kwijt kan. Dat betekent dat hij voornamelijk door families zal gebruikt worden. En voor die doelgroep spelen deze afwerkingspuntjes een minder grote rol. Wat echter wel voor iedereen belangrijk is, zijn de ruitenwissers. En ook daar waren we af en toe door teleurgesteld. Intussen hebben de modellen automatische ruitenwissers gekregen onder de noemer ‘Deep Rain’. Je vraagt je nu waarschijnlijk af hoe dat zo lang heeft kunnen duren. Tesla gebruikt namelijk een camera om te bepalen of het al dan niet regent. Andere merken gebruiken sensoren waardoor de aanpak bij deze wagens toch verschillend is. En dat merk je in de praktijk wel. Het gebeurde soms dat de ruitenwissers stopten met reageren terwijl de regen met bakken uit de lucht viel. Om in je hoogtechnologische wagen van meer dan 90.000 euro dan te moeten overschakelen naar manuele ruitenwissers, is dan behoorlijk zuur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de aanduiding van de maximale snelheid. Waar andere merken de verkeersborden registeren via camera’s, gebruikt Tesla verschillende bronnen en die zijn simpelweg niet altijd even betrouwbaar. Zo gaf de wagen aan dat we 90 mochten rijden, terwijl we al meerdere vaste borden voorbij waren gereden waarop een maximale snelheid van 70 stond aangegeven. Een laatste punt is dat we vaak de melding kregen dat de camera geblokkeerd of verblind was, vooral bij zware regenval. Bij regen of een lage stand van de zon, is het dus belangrijk om te weten dat je niet altijd volledig kan vertrouwen op de automatische snufjes van de wagen.
Ons verdict
Na het testen van de Model 3 en Model S, zijn we Tesla al behoorlijk gewend. Toch slaagde de Model X er weer in om een glimlach op ons gezicht te toveren. De wagen is een echte eyecatcher met zijn vleugeldeuren en dankzij de onevenaarbare rijervaring en de aanwezige ruimte is het de ideale wagen. Zeker in combinatie met het Supercharger-netwerk, leent de wagen zich ideaal voor de langere familietripjes. Toch zijn de vleugeldeuren niet altijd even praktisch en zijn er nog wat vreemde beslissingen genomen waardoor Tesla nog lang niet het volledige potentieel benut. We zitten alvast op de eerste rij om te volgen hoe Tesla steeds meer uit de beschikbare technologieën haalt.
“Dat is die met die speciale deuren,” zo omschreven we de wagen aan vrienden en familie. Veel meer informatie was er dan niet nodig, iedereen wist waar we het over hadden: de Tesla Model X. De wagen werd in 2015 officieel gelanceerd en sindsdien zien we de wagen met enige regelmaat opduiken in het straatbeeld. Daar zijn meerdere redenen voor, de ene al meer terecht dan de andere. Er rolde een fonkelnieuwe zwarte Model X van de band en we kregen de kans om de wagen in te rijden. Op minder dan een week tijd reden we meer dan 1500 kilometer met deze elektrische SUV om zo een scherpe mening te kunnen vormen van deze (familie)wagen.
Onder de motorkap van de Model X
Onder de motorkap vinden we de snelste SUV ter wereld. De Model X gaat van 0 naar 100 in slechts 2,9 seconden. Althans, als je de Performance versie hebt. Voor de Long Range variant is dat 4,6 seconden. Dat lijkt een enorme stap achteruit, maar in de praktijk zal je de snellere acceleratie van de Performance-versie niet vaak missen. Je wil immers ook niet dat je kinderen hun cola en chips over de gehele achterbank bank gooien wanneer jij in ‘warp speed’ naar voren schiet bij het optrekken. Zij zullen er in ieder geval wel mee kunnen lachen, maar jij iets minder wanneer je beige interieur vergald is. Verder heeft ook de Model X Tesla’s – intussen bekende – All-Wheel drive. Die zorgt ervoor dat je bij het optrekken meteen koppel en tractie hebt. Dat laatste kan je dan ook nog aanpassen naarmate de weersomstandigheden. Dankzij deze aandrijving behoud je steeds de grip op de weg, terwijl goedkopere elektrische wagens nogal vaak durven doorslippen bij het accelereren.
Verder behaal je met de Long Range versie zo’n 507 km volgens WLTP-normen. De praktijk heeft ons echter geleerd dat je bij het volledig laden van de batterij zo’n 525 kilometer actieradius kan behalen. Het is behoorlijk uitzonderlijk dat een wagen het in de praktijk beter doet dan op papier. Natuurlijk zal alles ook afhangen van de manier waarop je rijdt. Met een topsnelheid van 250km/u zit je zeker goed, maar lang zal je Tesla het niet uithouden om aan deze snelheid te presteren. Ter vergelijking: de Tesla Model X Performance kost je 15.000 euro extra en daarvoor krijg je op papier 487 kilometer actieradius. Dat is natuurlijk minder omdat de prestaties hoger liggen, maar om eerlijk te zijn lijkt de Long Range hier toch de betere keuze. Een snelle acceleratie is fijn, maar hoe vaak trek je echt op van 0 naar 100 in minder dan drie seconden? Het menselijke lichaam is nu eenmaal niet gebouwd voor zo’n snelheden en in de praktijk zit er meestal wel een trage diesel voor je die verhindert dat jij je Tesla kan lanceren.
Uitstraling
We komen nu op een punt waar de meningen redelijk hard verschillen. Er zijn voor- en tegenstanders van het uiterlijk van de Model X. Je kan zeggen dat het niet de mooiste Tesla is, en er is iets van aan, maar het is wel de knapste SUV die vandaag rondrijdt. Hij is gestroomlijnd en heeft zelfs een spoiler! Volgens Tesla is de X de meest aerodynamische SUV ooit met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.25 Cd. Het design straalt meteen ook veel vertrouwen uit en de bouwkwaliteit is dan ook voortreffelijk, maar voor velen zal de wagen wat een te hoog ‘tankgehalte’ hebben.
Waar de Model X echter voornamelijk de aandacht mee opeist, zijn de vleugeldeuren. Wanneer je op de parking van de supermarkt je auto openmaakt om je boodschappen in te laden heb je plots heel wat ogen die in je richting gedraaid staan. De deuren gaan automatisch vanop afstand open en geven een zeer futuristische blik. Trek een kostuum aan en mensen gaan nog echt geloven dat je James Bond bent. De toekomst waarin je wagen automatisch naar je toekomt en zijn deuren voor je opent, is nu echt heel dichtbij. De vleugeldeuren zijn dan wel een eyecatcher, maar na een bepaalde tijd is de nieuwigheid eraf en hecht je meer aandacht aan de praktische kant van zaken. Dan blijkt al snel dat de vleugeldeuren ook enkele nadelen hebben. Allereerst nog even een groot voordeel, en dat is het instapgemak. Onze grootouders konden nooit makkelijker in een wagen stappen dan bij de Model X. Toch waren er ook minder praktische momenten. Zo was het weer tijdens onze testperiode behoorlijk onstuimig en stond er voortdurend veel regen en wind. Heb je dan beide vleugeldeuren open, dan waait er al snel heel wat regen binnen, waardoor je dure interieur nat wordt. Bovendien voelt het voor de passagiers dan alsof ze in een helikopter zitten, gezien de grote tocht die ontstaat door het simultaan openen van beide deuren. Tot slot duurt het behoorlijk lang voordat de deuren zijn geopend. Wil je snel even je jas op de achterbank droppen, dan moet je dus een tijdje staan wachten tot de deur geopend is. In de beginperiode doe je natuurlijk niets liever dan de deuren steeds openen en sluiten, maar na een tijdje zou je willen dat je gewoon in zo min mogelijk tijd iets op de achterbank kon gooien.
De elektrische SUV heeft een laadruimte van 2.487 liter. Die ruimte is volledig beschikbaar als je alle zetels platlegt. Helaas zijn er geen cijfers beschikbaar van de kofferruimte als de zetels rechtop staan, al kunnen we je zeggen dat de ruimte dan heel beperkt is (vergeleken met andere 6/7 zitters heeft die met alle stoelen beschikbaar een van de grootste bagageruimtes van allemaal). Gelukkig is er een valse bodem voorzien waar je wel alle oplaadkabels in kwijt kan. Een Tesla zou echter geen Tesla zijn zonder frunk, dus ook bij Model X is er terug een kofferplaats onder de motorkap te vinden van 185 liter.
Afwerking
Qua interieur heeft de Model X het meeste weg van de Model S (2019). Met hetzelfde verticale 17-inch bestuurdersdisplay kan je de wagen helemaal bedienen. Van deuren openmaken tot Netflix kijken bij de Supercharger en scheetgeluiden activeren bij het gebruiken van de richtingaanwijzers. De Model X krijgt ook op dezelfde manier draadloze software-updates als bij de Model 3 en Model S. Een van de grote voordelen aan de bestuurderscabine is de enorme panoramische voorruit met anti-UV glas. Verstoort de zon dan toch nog je zicht, dan is er nog steeds een (unieke) zonneklep aanwezig. Zoals de autobouwer het zelf goed omschrijft: “de wagen is gebouwd rondom de bestuurder”. Dat zou een flauwe marketingtruc kunnen zijn, maar eens je instapt maakt Tesla die belofte ook waar. Alles is binnen handbereik en er is een enorm gevoel van ruimte. Toch is het jammer dat de achteruitkijkspiegel dan zo miniem is.
Als we naar de pure afwerking kijken, dan viel al snel de opmerking “typisch Tesla”. De wagen behoort tot de premiumklasse en daar verwacht je wel een en ander van. Toch is er een aantal kleinere punten waar nog ruimte ligt voor verbetering. Als je kijkt naar de ruimte-indeling van de bestuurderscabine, heeft Tesla namelijk nog wat werk. Links is er niet meteen een comfortabele armsteun te vinden, en de armsteun rechts zit wat te hoog om echt comfortabel te zijn. Daarnaast/onder zit dan een lange rij tot tegen het display van kleinere vakjes met onhandige vormen. Tegenwoordig wil iedereen zijn smartphone op een handige plek kwijt in zijn of haar auto (liefst een plek die draadloos laden ondersteunt), maar in de Model X is er niet meteen een goede plaats voor je smartphone. Al heeft Tesla wel aangegeven dat die er binnenkort aankomt. Onder het display is er wel een vakje voorzien, maar deze is zo ruim dat je telefoon constant ligt te rommelen tijdens het rijden. Verder merk je toch kleine afwerkingskwaaltjes die je bij een Duitse premium niet gemakkelijk tegenkomt. Zo loopt de lijn van de ‘deurknoppen’ bijvoorbeeld niet gelijk, een ware kwelling voor de perfectionisten onder ons.
Langs de andere kant, de Model X is een grote wagen waar je tot 7 mensen in kwijt kan. Dat betekent dat hij voornamelijk door families zal gebruikt worden. En voor die doelgroep spelen deze afwerkingspuntjes een minder grote rol. Wat echter wel voor iedereen belangrijk is, zijn de ruitenwissers. En ook daar waren we af en toe door teleurgesteld. Intussen hebben de modellen automatische ruitenwissers gekregen onder de noemer ‘Deep Rain’. Je vraagt je nu waarschijnlijk af hoe dat zo lang heeft kunnen duren. Tesla gebruikt namelijk een camera om te bepalen of het al dan niet regent. Andere merken gebruiken sensoren waardoor de aanpak bij deze wagens toch verschillend is. En dat merk je in de praktijk wel. Het gebeurde soms dat de ruitenwissers stopten met reageren terwijl de regen met bakken uit de lucht viel. Om in je hoogtechnologische wagen van meer dan 90.000 euro dan te moeten overschakelen naar manuele ruitenwissers, is dan behoorlijk zuur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de aanduiding van de maximale snelheid. Waar andere merken de verkeersborden registeren via camera’s, gebruikt Tesla verschillende bronnen en die zijn simpelweg niet altijd even betrouwbaar. Zo gaf de wagen aan dat we 90 mochten rijden, terwijl we al meerdere vaste borden voorbij waren gereden waarop een maximale snelheid van 70 stond aangegeven. Een laatste punt is dat we vaak de melding kregen dat de camera geblokkeerd of verblind was, vooral bij zware regenval. Bij regen of een lage stand van de zon, is het dus belangrijk om te weten dat je niet altijd volledig kan vertrouwen op de automatische snufjes van de wagen.
Ons verdict
Na het testen van de Model 3 en Model S, zijn we Tesla al behoorlijk gewend. Toch slaagde de Model X er weer in om een glimlach op ons gezicht te toveren. De wagen is een echte eyecatcher met zijn vleugeldeuren en dankzij de onevenaarbare rijervaring en de aanwezige ruimte is het de ideale wagen. Zeker in combinatie met het Supercharger-netwerk, leent de wagen zich ideaal voor de langere familietripjes. Toch zijn de vleugeldeuren niet altijd even praktisch en zijn er nog wat vreemde beslissingen genomen waardoor Tesla nog lang niet het volledige potentieel benut. We zitten alvast op de eerste rij om te volgen hoe Tesla steeds meer uit de beschikbare technologieën haalt.