Test

Dit is een popup

Spotify heeft 124 miljoen betalende gebruikers

Dat verkondigt de Zweede muziekstreamgigant in zijn laatste kwartaalcijfers. Podcasts winnen ook steeds meer aan populariteit.

Spotify heeft een succesvol einde gekend van het jaar 2019. Dat is althans toch de algemene teneur van de meest recente kwartaalresultaten die het bekend maakte. Vooral het aantal gebruikers kende weer een sterke stijging in het afgelopen kwartaal. Volgens Spotify kwamen er 10 miljoen Premium abonnementen bij op drie maanden tijd. In geen enkel kwartaal steeg het aantal betalende abonnees zo sterk.

Met die 10 miljoen extra telt Spotify nu 124 miljoen betalende gebruikers. Het aantal totale gebruikers schat Spotify op 271 miljoen. Dat is een stijging van ongeveer 30%. De sterke stijging verklaart Spotify aan enkele promoacties die het de afgelopen maanden deed in landen zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zulke acties houden een samenwerking in met Google om gratis Home Mini speakers te kunnen weggeven, of samenwerkingen met retailers om zes maanden gratis maanden Premium aan te bieden. Spotify doet zelf ook regelmatig nog de actie dat een Premium abonnement drie maanden lang voor de prijs van €0,99 wordt aangeboden.

Podcasts

Toch zijn het volgens Spotify toch vooral de podcasts die het succes verklaren. Spotify zette in 2019 veel middelen in voor het uitbreiden van het aanbod podcasts en het promoten hiervan. Podcasts zijn goedkoop om te maken, kunnen over een brede waaier aan onderwerpen gaan, en eens mensen zich verknocht voelen aan een podcast gaan ze die vaak ook trouw blijven beluisteren.

Spotify merkte vooral de afgelopen maanden dat die investeringen beginnen te lonen. Het aantal uren dat er naar podcasts werd geluisterd steeg ‘exponentieel’ (200%!), en volgens Spotify zorgde dat er voor dat meer gebruikers een betalend abonnement namen. Die trend was zelfs te merken in Noord-Amerika en Europa. In 2020 zal het dan ook flink blijven investeren in podcast studio’s, om het aanbod te blijven uitbreiden en ook meer exclusieve podcasts te kunnen aanbieden. Vandaag raakte ook bekend dat Spotify The Ringer overneemt, een podcastnetwerk dat gespecialiseerd is in sport en popcultuur.

Spotify verwacht dat die investeringen opnieuw zullen leiden tot een groei in betalende abonnees. De doelstelling is dat dit jaar de kaap van 300 miljoen gebruikers wordt gehaald, waarvan minimaal de helft een Premium abonnement heeft. Een ambitie die ons meer dan haalbaar lijkt.

Spotify heeft een succesvol einde gekend van het jaar 2019. Dat is althans toch de algemene teneur van de meest recente kwartaalresultaten die het bekend maakte. Vooral het aantal gebruikers kende weer een sterke stijging in het afgelopen kwartaal. Volgens Spotify kwamen er 10 miljoen Premium abonnementen bij op drie maanden tijd. In geen enkel kwartaal steeg het aantal betalende abonnees zo sterk.

Met die 10 miljoen extra telt Spotify nu 124 miljoen betalende gebruikers. Het aantal totale gebruikers schat Spotify op 271 miljoen. Dat is een stijging van ongeveer 30%. De sterke stijging verklaart Spotify aan enkele promoacties die het de afgelopen maanden deed in landen zoals Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zulke acties houden een samenwerking in met Google om gratis Home Mini speakers te kunnen weggeven, of samenwerkingen met retailers om zes maanden gratis maanden Premium aan te bieden. Spotify doet zelf ook regelmatig nog de actie dat een Premium abonnement drie maanden lang voor de prijs van €0,99 wordt aangeboden.

Podcasts

Toch zijn het volgens Spotify toch vooral de podcasts die het succes verklaren. Spotify zette in 2019 veel middelen in voor het uitbreiden van het aanbod podcasts en het promoten hiervan. Podcasts zijn goedkoop om te maken, kunnen over een brede waaier aan onderwerpen gaan, en eens mensen zich verknocht voelen aan een podcast gaan ze die vaak ook trouw blijven beluisteren.

Spotify merkte vooral de afgelopen maanden dat die investeringen beginnen te lonen. Het aantal uren dat er naar podcasts werd geluisterd steeg ‘exponentieel’ (200%!), en volgens Spotify zorgde dat er voor dat meer gebruikers een betalend abonnement namen. Die trend was zelfs te merken in Noord-Amerika en Europa. In 2020 zal het dan ook flink blijven investeren in podcast studio’s, om het aanbod te blijven uitbreiden en ook meer exclusieve podcasts te kunnen aanbieden. Vandaag raakte ook bekend dat Spotify The Ringer overneemt, een podcastnetwerk dat gespecialiseerd is in sport en popcultuur.

Spotify verwacht dat die investeringen opnieuw zullen leiden tot een groei in betalende abonnees. De doelstelling is dat dit jaar de kaap van 300 miljoen gebruikers wordt gehaald, waarvan minimaal de helft een Premium abonnement heeft. Een ambitie die ons meer dan haalbaar lijkt.

kwartaalcijfersmuziekstreamingpodcastsspotifyspotify premiumzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!