Apple verkocht in 2019 bijna 60 miljoen AirPods (of toch niet?)
Ineens zag je ze overal: op straat, in het openbaar vervoer… We hebben het over de Apple AirPods. Er zijn nu cijfers naar buiten gekomen van de volledig draadloze Apple oortjes.
Zestig miljoen
Uit een nieuw rapport van Strategy Analytics blijkt dat er vorig jaar bijna 60 miljoen AirPods over de toonbank zijn gegaan. Hiermee domineerde Apple de markt en verdubbelde het aantal verkopen in een jaar. Xiaomi en Samsung liggen hier niet ver vandaan, ondanks dat hun producten in een lagere prijsklasse vallen dan de AirPods. Zij nemen allebei 10% van het marktaandeel in.
Draadloos is populair
De volledig draadloze oortjes zijn immens populair, met name onder jongeren. De eerste AirPods werden in 2016 gelanceerd en al gauw volgden concurrenten met vergelijkbare draadloze oortjes. Als categorie is de omzet van volledig draadloze oortjes, in het rapport Totally Wireless genoemd, in 2019 met maar liefst 200% gestegen. Hiervan nam Apple 71% voor zijn rekening.
Verwachting voor 2020
Volgens een groep analisten, waaronder Apple analist Daniel Ives, kan het bedrijf dit jaar rekenen op een groei van 50%, wat zou resulteren in 90 miljoen verkopen. De verwachting voor de groei van volledig draadloze oortjes is dat het de komende vier jaar nog flink zal groeien, van 170 miljoen in 2019 naar 1,2 miljard in 2024.
Update 20/01:
De verkoopcijfers van Strategy Analytics worden niet door iedereen voor waar aangenomen. Neil Cybart, een analist die zich specialiseert in Apple, beschrijft in een rapport op Above Avalon dat er ‘maar’ 35 miljoen AirPods zouden verkocht zijn. Best een groot verschil. Volgens Cybart is het gewoon onrealistisch dat er 60 miljoen stuks van de AirPod Pro in één jaar zouden verkocht. Daar had de iPhone, tot heden nog steeds het populairste product van Apple, drie jaar nodig had om aan dat cijfer te komen.
Wie heeft er nu gelijk?
Ineens zag je ze overal: op straat, in het openbaar vervoer… We hebben het over de Apple AirPods. Er zijn nu cijfers naar buiten gekomen van de volledig draadloze Apple oortjes.
Zestig miljoen
Uit een nieuw rapport van Strategy Analytics blijkt dat er vorig jaar bijna 60 miljoen AirPods over de toonbank zijn gegaan. Hiermee domineerde Apple de markt en verdubbelde het aantal verkopen in een jaar. Xiaomi en Samsung liggen hier niet ver vandaan, ondanks dat hun producten in een lagere prijsklasse vallen dan de AirPods. Zij nemen allebei 10% van het marktaandeel in.
Draadloos is populair
De volledig draadloze oortjes zijn immens populair, met name onder jongeren. De eerste AirPods werden in 2016 gelanceerd en al gauw volgden concurrenten met vergelijkbare draadloze oortjes. Als categorie is de omzet van volledig draadloze oortjes, in het rapport Totally Wireless genoemd, in 2019 met maar liefst 200% gestegen. Hiervan nam Apple 71% voor zijn rekening.
Verwachting voor 2020
Volgens een groep analisten, waaronder Apple analist Daniel Ives, kan het bedrijf dit jaar rekenen op een groei van 50%, wat zou resulteren in 90 miljoen verkopen. De verwachting voor de groei van volledig draadloze oortjes is dat het de komende vier jaar nog flink zal groeien, van 170 miljoen in 2019 naar 1,2 miljard in 2024.
Update 20/01:
De verkoopcijfers van Strategy Analytics worden niet door iedereen voor waar aangenomen. Neil Cybart, een analist die zich specialiseert in Apple, beschrijft in een rapport op Above Avalon dat er ‘maar’ 35 miljoen AirPods zouden verkocht zijn. Best een groot verschil. Volgens Cybart is het gewoon onrealistisch dat er 60 miljoen stuks van de AirPod Pro in één jaar zouden verkocht. Daar had de iPhone, tot heden nog steeds het populairste product van Apple, drie jaar nodig had om aan dat cijfer te komen.
Wie heeft er nu gelijk?