Test

Dit is een popup

De vijf meest opvallende elektrische wagens van het Autosalon 2020

polestar 1
Vroeger had een technologiejournalist weinig te zoeken op het Autosalon. Tegenwoordig word je er vreemd aangekeken wanneer je niets van technologie kent. Ondertussen heeft het 98ste Autosalon in Brussel zijn deuren geopend en opnieuw zie je er meer elektrische wagens dan ooit. We trokken naar het autosalon en keken bij elke (elektrische) wagen onder de motorkap. Dit zijn vijf namen waar je ongetwijfeld nog van zal horen de komende maanden.

Polestar

Met een stand dubbel zo graag als die van beursbuur en rechtstreekse concurrent Tesla, was Polestar ongetwijfeld een van dé eyecatchers van dit autosalon. Trots parkeerden ze hun Polestar 1 en Polestar 2, waarbij vooral de Polestar 1 met de aandacht ging lopen. Deze plug-in hybride van 600 pk kan op een enkele lading zo’n 150 kilometer rijden, ongezien voor een hybridewagen. Toch inspireert de wagen vooral met zijn gedurfde uitstraling en zijn enorm beperkte oplage. Gedurende drie jaar worden er elk jaar slechts 500 exemplaren van de wagen gemaakt. Na die drie jaar wordt de wagen niet meer gemaakt, dus je mag erop rekenen dat je een hyperexclusieve wagen in bezit hebt. Daar betaal je natuurlijk wat voor, want de wagen kent een vanafprijs van een kleine 160.000 euro. De eerste leveringen gebeuren dit jaar nog.

De Polestar 1 kon dan wel indruk maken met zijn uiterlijk en interieur, maar het kleine infotainmentsysteem werkte nogal klungelig in de omgang. Dan doet zijn betaalbare broer het een stuk beter op dat vlak. De Polestar 2 is volledig elektrisch en klimt in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Op een volledige actieradius moet de wagen je zo’n 470 km ver brengen. Het besturingssysteem is gebouwd op basis van Android, waardoor je al je vertrouwde applicaties kan gebruiken. Wie toch zweert bij Apple, zal vast blij zijn om te horen dat Apple Carplay-ondersteuning ook voorzien is. De Polestar 2 is met zijn vanafprijs van 58.900 euro zeker niet goedkoop, maar wel betaalbaarder dan zijn exclusieve broertje. De eerste exemplaren zijn eveneens vanaf 2020 leverbaar.

polestar 1

Honda E

De Honda E is niet meteen een mooie wagen te noemen, maar kan toch op heel wat aandacht rekenen. Vergelijk hem gerust met een luiaard. Niet het mooiste dier, maar op zijn manier toch zo schattig dat je er niet omheen kan. Aan het exterieur is te zien dat Honda trouw blijft aan zijn roots (zo werden de vensters achteraan bijvoorbeeld geïnspireerd op die van de originele Civic), maar laat je niet vangen. Vanbinnen is de wagen hypertechnologisch. Spiegels zijn voorgoed verleden tijd. De zijspiegels werden vervangen door camera’s (net zoals bij de Audi e-tron), maar Honda doet er nog een stapje bovenop en maakte ook van de achteruitkijkspiegel een camera. Niet alleen de bestuurder heeft schermen voor zich, maar ook de passagier heeft een scherm voor zich. Dit kan hij onafhankelijk bedienen om bijvoorbeeld de navigatie in te stellen terwijl de chauffeur aan het rijden is, of om dj te spelen. Aan de hand van een ingebouwde HDMI-aansluiting en stopcontact, kan de passagier zelfs het scherm gebruiken als externe monitor voor zijn of haar laptop.

Wat verder opvalt, is het zwarte vlak op de motorkap. Op het eerste zicht lijkt het een mini-frunk, maar uiteindelijk bleek het om de laadpoort te gaan. Honda brengt de laadpoort opzettelijk op een opvallende plaats omdat ze de mentaliteit van de gebruiker willen wijzigen: “laden, laden, laden”. Wie een elektrische wagen heeft, moet van elke gelegenheid gebruikmaken om te kunnen laden. Een mentaliteit die Honda met hun Honda E erin wil drillen. Dat zal ook nodig zijn, want de accu van 35,5 kWh levert slechts een actieradius van 200 kilometer (WLTP). Al die technologie maakt de wagen bovendien niet goedkoop, want voor de Honda E zal je minstens 34.000 euro moeten neertellen.

honda e

MINI Electric

Een model dat goedkoper is dan de Honda E (en ongetwijfeld een stuk populairder zal zijn) is de Mini Cooper SE. Oftwel, de MINI Electric. Deze volledig elektrische Mini Cooper is te verkrijgen van 33.100 euro en het belooft terug een typische MINI-rijervaring te bieden. Dat wil zeggen, een assertief kartgevoel dicht bij de grond waarmee je strak door de bochten kan sturen.

Qua uiterlijk is de elektrische Mini zowat volledig identiek aan de variant met verbrandingsmotor. Hier en daar heb je wel een detail (zoals gekleurde lijnen) waaruit blijkt dat het om een elektrisch model gaat en verder eisen de velgen behoorlijk de aandacht op, net zoals de versnellingspook. Over die laatste twee elementen waren we niet enthousiast, maar smaken verschillen. De batterij van 32,6 kWh biedt een actieradius van 235 km WLTP en een maximale laadsnelheid van 50 kW. Hiermee laad je 80 procent bij in zo’n 35 minuten. De wagen brengt je van 0 naar 100 in 7,3 seconden met een topsnelheid van 150 km/u.

Qua connectiviteit haal je met de MINI Connected App het meeste uit je wagen. Zo regel je op afstand zaken zoals klimatisering, vergrendeling/ontgrendeling van de portieren, laadtoestand controleren en meer. De MINI SE verschijnt in maart 2020 met een vanafprijs van 33.100 euro.

mini electric

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 kan niet ontbreken in dit lijstje. Qua grootte is hij vergelijkbaar met de Honda E of Opel Corsa-e. 3 kleine wagens die honderd procent elektrisch zijn. Deze nieuwe elektrsiche compacte wagen van Peugeot heeft volgens WLTP-normen een actieradius van 340 kilometer. De praktijk leert ons dat dat vermoedelijk tegen de 300 kilometer zal liggen. Snelladen kan waardoor je in amper 30 minuten van 0 naar 80% kan opladen met een batterij die volgens de Franse autobouwer in 8 jaar tijd voor maar 30% degradeert. Verder is de e-208 best een leuke wagen, in sportmodus schiet je van 0 naar 10 in een kleine 8 seconden maar ook in eco-modus blijft de wagen verwonderen door het lagere gewicht en de vinnigheid.

Tot slot kan je de e-208 bedienen vanop je smartphone, een pluspunt op connectiviteit. WIl je in de winter je wagen voorverwarmen? Dat kan perfect met de MyPeugeot-applicatie. Peugeot biedt ook de mogelijkheid om via een Mobility Pass gebruik te maken van een wagen met verbrandingsmotor indien je toch meer autonomie zou nodig hebben (bv. Bij een autoreis). De autobouwer biedt je die wagen dan aan een voordelig tarief. De Peugeot e-208 is beschikbaar vanaf 30.129 euro voor dezelfde elektromotor van 136 pk.

peugeot e-208

Volkswagen ID.3

Een vreemde eend in de bijt; dat is de Volkswagen ID.3. De opvolger van de e-Golf wil zijn naam waarmaken en oogt meteen ook wat futuristischer dan zijn voorganger. Met de ID.3 hoopt Volkswagen de nieuwe (elektrische) wagen voor het volk te zijn na de Kever of de Golf. De ID.3 steelt op het autosalon ook duidelijk de show, voorbijgangers namen maar al te graag eens een kijkje in de nieuwe elektrische wagen. De nieuwe Volkswagen heeft een toffe look voor een basisprijs van 30.000 euro en volgens WLTP-normen een bereik van 330 kilometer. De elektromotor is iets krachtiger dan de Peugeot e-208 met 150 pk. Het is overigens mogelijk te kiezen twee andere versies: 204 pk en 420 km autonomie of een topversie met 550 kilometer rijbereik. Qua connectiviteit zal de ID.3 eveneens te bedienen zijn via de Volkswagen We Connect applicatie die we ook gebruiken bij bijvoorbeeld de e-Golf. Verder beschikt de wagen over de nodige rijhulpsystemen. Het gaat dan om een Front Assist, Lane Assist en Park Assist. De eerste editie van deze nieuwe wagen zal zo’n 40.000 euro kosten en is gebaseerd om de middelste versie met de 58 kWh batterij.

volkswagen id.3

Polestar

Met een stand dubbel zo graag als die van beursbuur en rechtstreekse concurrent Tesla, was Polestar ongetwijfeld een van dé eyecatchers van dit autosalon. Trots parkeerden ze hun Polestar 1 en Polestar 2, waarbij vooral de Polestar 1 met de aandacht ging lopen. Deze plug-in hybride van 600 pk kan op een enkele lading zo’n 150 kilometer rijden, ongezien voor een hybridewagen. Toch inspireert de wagen vooral met zijn gedurfde uitstraling en zijn enorm beperkte oplage. Gedurende drie jaar worden er elk jaar slechts 500 exemplaren van de wagen gemaakt. Na die drie jaar wordt de wagen niet meer gemaakt, dus je mag erop rekenen dat je een hyperexclusieve wagen in bezit hebt. Daar betaal je natuurlijk wat voor, want de wagen kent een vanafprijs van een kleine 160.000 euro. De eerste leveringen gebeuren dit jaar nog.

De Polestar 1 kon dan wel indruk maken met zijn uiterlijk en interieur, maar het kleine infotainmentsysteem werkte nogal klungelig in de omgang. Dan doet zijn betaalbare broer het een stuk beter op dat vlak. De Polestar 2 is volledig elektrisch en klimt in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u. Op een volledige actieradius moet de wagen je zo’n 470 km ver brengen. Het besturingssysteem is gebouwd op basis van Android, waardoor je al je vertrouwde applicaties kan gebruiken. Wie toch zweert bij Apple, zal vast blij zijn om te horen dat Apple Carplay-ondersteuning ook voorzien is. De Polestar 2 is met zijn vanafprijs van 58.900 euro zeker niet goedkoop, maar wel betaalbaarder dan zijn exclusieve broertje. De eerste exemplaren zijn eveneens vanaf 2020 leverbaar.

polestar 1

Honda E

De Honda E is niet meteen een mooie wagen te noemen, maar kan toch op heel wat aandacht rekenen. Vergelijk hem gerust met een luiaard. Niet het mooiste dier, maar op zijn manier toch zo schattig dat je er niet omheen kan. Aan het exterieur is te zien dat Honda trouw blijft aan zijn roots (zo werden de vensters achteraan bijvoorbeeld geïnspireerd op die van de originele Civic), maar laat je niet vangen. Vanbinnen is de wagen hypertechnologisch. Spiegels zijn voorgoed verleden tijd. De zijspiegels werden vervangen door camera’s (net zoals bij de Audi e-tron), maar Honda doet er nog een stapje bovenop en maakte ook van de achteruitkijkspiegel een camera. Niet alleen de bestuurder heeft schermen voor zich, maar ook de passagier heeft een scherm voor zich. Dit kan hij onafhankelijk bedienen om bijvoorbeeld de navigatie in te stellen terwijl de chauffeur aan het rijden is, of om dj te spelen. Aan de hand van een ingebouwde HDMI-aansluiting en stopcontact, kan de passagier zelfs het scherm gebruiken als externe monitor voor zijn of haar laptop.

Wat verder opvalt, is het zwarte vlak op de motorkap. Op het eerste zicht lijkt het een mini-frunk, maar uiteindelijk bleek het om de laadpoort te gaan. Honda brengt de laadpoort opzettelijk op een opvallende plaats omdat ze de mentaliteit van de gebruiker willen wijzigen: “laden, laden, laden”. Wie een elektrische wagen heeft, moet van elke gelegenheid gebruikmaken om te kunnen laden. Een mentaliteit die Honda met hun Honda E erin wil drillen. Dat zal ook nodig zijn, want de accu van 35,5 kWh levert slechts een actieradius van 200 kilometer (WLTP). Al die technologie maakt de wagen bovendien niet goedkoop, want voor de Honda E zal je minstens 34.000 euro moeten neertellen.

honda e

MINI Electric

Een model dat goedkoper is dan de Honda E (en ongetwijfeld een stuk populairder zal zijn) is de Mini Cooper SE. Oftwel, de MINI Electric. Deze volledig elektrische Mini Cooper is te verkrijgen van 33.100 euro en het belooft terug een typische MINI-rijervaring te bieden. Dat wil zeggen, een assertief kartgevoel dicht bij de grond waarmee je strak door de bochten kan sturen.

Qua uiterlijk is de elektrische Mini zowat volledig identiek aan de variant met verbrandingsmotor. Hier en daar heb je wel een detail (zoals gekleurde lijnen) waaruit blijkt dat het om een elektrisch model gaat en verder eisen de velgen behoorlijk de aandacht op, net zoals de versnellingspook. Over die laatste twee elementen waren we niet enthousiast, maar smaken verschillen. De batterij van 32,6 kWh biedt een actieradius van 235 km WLTP en een maximale laadsnelheid van 50 kW. Hiermee laad je 80 procent bij in zo’n 35 minuten. De wagen brengt je van 0 naar 100 in 7,3 seconden met een topsnelheid van 150 km/u.

Qua connectiviteit haal je met de MINI Connected App het meeste uit je wagen. Zo regel je op afstand zaken zoals klimatisering, vergrendeling/ontgrendeling van de portieren, laadtoestand controleren en meer. De MINI SE verschijnt in maart 2020 met een vanafprijs van 33.100 euro.

mini electric

Peugeot e-208

De Peugeot e-208 kan niet ontbreken in dit lijstje. Qua grootte is hij vergelijkbaar met de Honda E of Opel Corsa-e. 3 kleine wagens die honderd procent elektrisch zijn. Deze nieuwe elektrsiche compacte wagen van Peugeot heeft volgens WLTP-normen een actieradius van 340 kilometer. De praktijk leert ons dat dat vermoedelijk tegen de 300 kilometer zal liggen. Snelladen kan waardoor je in amper 30 minuten van 0 naar 80% kan opladen met een batterij die volgens de Franse autobouwer in 8 jaar tijd voor maar 30% degradeert. Verder is de e-208 best een leuke wagen, in sportmodus schiet je van 0 naar 10 in een kleine 8 seconden maar ook in eco-modus blijft de wagen verwonderen door het lagere gewicht en de vinnigheid.

Tot slot kan je de e-208 bedienen vanop je smartphone, een pluspunt op connectiviteit. WIl je in de winter je wagen voorverwarmen? Dat kan perfect met de MyPeugeot-applicatie. Peugeot biedt ook de mogelijkheid om via een Mobility Pass gebruik te maken van een wagen met verbrandingsmotor indien je toch meer autonomie zou nodig hebben (bv. Bij een autoreis). De autobouwer biedt je die wagen dan aan een voordelig tarief. De Peugeot e-208 is beschikbaar vanaf 30.129 euro voor dezelfde elektromotor van 136 pk.

peugeot e-208

Volkswagen ID.3

Een vreemde eend in de bijt; dat is de Volkswagen ID.3. De opvolger van de e-Golf wil zijn naam waarmaken en oogt meteen ook wat futuristischer dan zijn voorganger. Met de ID.3 hoopt Volkswagen de nieuwe (elektrische) wagen voor het volk te zijn na de Kever of de Golf. De ID.3 steelt op het autosalon ook duidelijk de show, voorbijgangers namen maar al te graag eens een kijkje in de nieuwe elektrische wagen. De nieuwe Volkswagen heeft een toffe look voor een basisprijs van 30.000 euro en volgens WLTP-normen een bereik van 330 kilometer. De elektromotor is iets krachtiger dan de Peugeot e-208 met 150 pk. Het is overigens mogelijk te kiezen twee andere versies: 204 pk en 420 km autonomie of een topversie met 550 kilometer rijbereik. Qua connectiviteit zal de ID.3 eveneens te bedienen zijn via de Volkswagen We Connect applicatie die we ook gebruiken bij bijvoorbeeld de e-Golf. Verder beschikt de wagen over de nodige rijhulpsystemen. Het gaat dan om een Front Assist, Lane Assist en Park Assist. De eerste editie van deze nieuwe wagen zal zo’n 40.000 euro kosten en is gebaseerd om de middelste versie met de 58 kWh batterij.

volkswagen id.3

autosalonbrussels motor showPolestar

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!