Facebook neemt Spaanse cloudgaming startup over
Facebook heeft via Twitter laten weten dat het de overname van het Spaanse bedrijf PlayGiga heeft afgerond. Dat is een startup gevestigd in Madrid die zich specialiseert in cloudgaming, de nieuwe opkomende trend in de gamingindustrie. De intenties die schuilen achter deze overname hoeven dus niet te ver gezocht te worden: ook Facebook wil de sprong naar cloudgaming maken. Dat heeft Facebook op niet zo subtiele wijze ook al heel duidelijk gemaakt in de tweet. Kijk zelf maar of je de hint snel doorhebt.
We’re thrilled to welcome @PlayGigaOficial to the Facebook Gaming team. We’ll decline further c☁️mment for now.
— Facebook Gaming (@FacebookGaming) December 18, 2019
De concurrentie van Facebook is immers al een tijdje bezig met cloudgaming. Google rolde in november Google Stadia uit en Apple heeft ook al enig tijdje Apple Arcade. Microsoft is volop bezig aan xCloud dat we ongetwijfeld volgend jaar te zien zullen krijgen. Hoewel de opstartproblemen van bijvoorbeeld Google Stadia toonde dat cloudgaming op dit moment nog niet klaar is om de industrie te veroveren, wordt het toch een grote toekomst voorspelt. Over enkele jaren zou het een einde moeten maken aan de traditionele console zoals Xbox en PlayStation.
Facebook gaming
Dus op zich is het niet onlogisch dat ook Facebook plannen koestert om zich in die markt te mengen. Facebook is immers al enkele jaren actief in de gamingsector. Die betrad het in 2014 met de overname van Oculus. Het heeft even geduurd vooraleer die overname rendeerde gezien de trage doorbraak van virtual reality, maar de jongste headset Oculus Quest doet het toch vrij aardig op de markt. Vorig jaar werd Facebook Gaming opgericht, een dienst die het livestreamen van gameplay op Facebook eenvoudiger moet maken. De stap naar cloudgaming lijkt dan ook een meer dan overbrugbare voor Facebook.
Zowel PlayGiga als Facebook hebben hoge verwachtingen van de samenwerking. Op de website schrijft het Spaanse bedrijf dat werken voor Facebook hen een nieuwe missie geeft die het mogelijk maakt om te blijven experimenteren met cloudgaming.
Facebook heeft via Twitter laten weten dat het de overname van het Spaanse bedrijf PlayGiga heeft afgerond. Dat is een startup gevestigd in Madrid die zich specialiseert in cloudgaming, de nieuwe opkomende trend in de gamingindustrie. De intenties die schuilen achter deze overname hoeven dus niet te ver gezocht te worden: ook Facebook wil de sprong naar cloudgaming maken. Dat heeft Facebook op niet zo subtiele wijze ook al heel duidelijk gemaakt in de tweet. Kijk zelf maar of je de hint snel doorhebt.
We’re thrilled to welcome @PlayGigaOficial to the Facebook Gaming team. We’ll decline further c☁️mment for now.
— Facebook Gaming (@FacebookGaming) December 18, 2019
De concurrentie van Facebook is immers al een tijdje bezig met cloudgaming. Google rolde in november Google Stadia uit en Apple heeft ook al enig tijdje Apple Arcade. Microsoft is volop bezig aan xCloud dat we ongetwijfeld volgend jaar te zien zullen krijgen. Hoewel de opstartproblemen van bijvoorbeeld Google Stadia toonde dat cloudgaming op dit moment nog niet klaar is om de industrie te veroveren, wordt het toch een grote toekomst voorspelt. Over enkele jaren zou het een einde moeten maken aan de traditionele console zoals Xbox en PlayStation.
Facebook gaming
Dus op zich is het niet onlogisch dat ook Facebook plannen koestert om zich in die markt te mengen. Facebook is immers al enkele jaren actief in de gamingsector. Die betrad het in 2014 met de overname van Oculus. Het heeft even geduurd vooraleer die overname rendeerde gezien de trage doorbraak van virtual reality, maar de jongste headset Oculus Quest doet het toch vrij aardig op de markt. Vorig jaar werd Facebook Gaming opgericht, een dienst die het livestreamen van gameplay op Facebook eenvoudiger moet maken. De stap naar cloudgaming lijkt dan ook een meer dan overbrugbare voor Facebook.
Zowel PlayGiga als Facebook hebben hoge verwachtingen van de samenwerking. Op de website schrijft het Spaanse bedrijf dat werken voor Facebook hen een nieuwe missie geeft die het mogelijk maakt om te blijven experimenteren met cloudgaming.