Test

Dit is een popup

Reviews

Star Wars Jedi: Fallen Order review: Play this game, you must

Voordelen
Geweldig combatsysteem
Adembenemende werelden
Eindelijk een nieuwe single player Star Wars-game
Star Wars!
Geweldig combatsysteem
Adembenemende werelden
Eindelijk een nieuwe single player Star Wars-game
Star Wars!
Geweldig combatsysteem
Adembenemende werelden
Eindelijk een nieuwe single player Star Wars-game
Star Wars!
Geweldig combatsysteem
Adembenemende werelden
Eindelijk een nieuwe single player Star Wars-game
Star Wars!
Nadelen
Game bevat enkele bugs
Soms last van haperingen
Levels kunnen verwarrend zijn
Collectibles zijn vrij nutteloos
Game bevat enkele bugs
Soms last van haperingen
Levels kunnen verwarrend zijn
Collectibles zijn vrij nutteloos
Game bevat enkele bugs
Soms last van haperingen
Levels kunnen verwarrend zijn
Collectibles zijn vrij nutteloos
Game bevat enkele bugs
Soms last van haperingen
Levels kunnen verwarrend zijn
Collectibles zijn vrij nutteloos
Aanbevolen prijs: €64,99
Waar te koop?
Totaalscore 8
Met Star Wars Jedi: Fallen Order kunnen we eindelijk opnieuw genieten van een single player Star Wars game. Wij waren alvast fan.

We hebben een hele tijd moeten wachten tot we opnieuw aan de slag konden met een single-player Star Wars game, maar 10 jaar na The Force Unleashed is het dan toch eindelijk zo ver met Star Wars Jedi: Fallen Order. Wij haalden onze lightsaber van onder het stof en brachten enkele dagen door met het reflecteren van Blaster schoten naar ongelukkige Storm Troopers (zij schoten eerst, eerlijk), hadden diepe gesprekken met de schattige robot BD-1 en reisden het Star Wars universum rond in ons eigen ruimtetuig, bestuurd door onze vierarmige vriend. 

Respawn Entertainment levert met Star Wars Jedi: Fallen Order een game af die we nog het best kunnen omschrijven als een mix van Uncharted en Dark Souls die zich afspeelt tussen Wookies en droids. Terwijl je de verhaallijn doorloopt en door de levels springt, zal je immers terechtkomen in een reeks van gevechten met zowel Imperial Forces als de lokale fauna en flora. Dat klinkt veelbelovend en het lijkt er dus op dat Star Wars Jedi: Fallen Order heel wat heeft waar te maken. Of de game daar is in geslaagd? Voor het grootste deel wel. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Nieuwe personages, feest van herkenning

Fallen Order gaat alvast enorm sterk van start. Voor je het weet heb je kennisgemaakt met Cal Kestis, een scrapper die zijn dagen spendeert aan het uit elkaar halen van vernietigde Star Destroyers. Dat klinkt allemaal gezellig, maar blijft helaas niet duren en voor je het weet spring je van platform naar platform op een vliegende trein die elk moment de lucht in kan gaan. Op dat moment voelt de game op en top aan als Star Wars en je vergeet soms dat je zelf moet spelen en niet naar een film zit te kijken. De eerste keer dat je een blastershot reflecteert naar een Storm Trooper voel je je dan ook oppermachtig. Doorheen het spel leert Cal gaandeweg zijn krachten (opnieuw) gebruiken en ook die verhaallijn is niet nieuw in het Star Wars universum. 

Na deze indrukwekkende introductie kom je terecht op de planeet Bogano en begint het avontuur pas echt. Je vindt er BD-1, een robot die je zal helpen met technische ondersteuning tijdens je avonturen. Avonturen zijn er alvast voldoende te beleven in Star Wars Jedi Fallen Order en elke wereld is min of meer op dezelfde manier opgebouwd. Je ontdekt de nieuwe planeet en leert de verschillende vijanden kennen terwijl je gaandeweg meer clues vindt die je helpen bij je voortgang in het verhaal. De werelden zijn zo opgebouwd dat je bepaalde gebieden pas kan ontdekken als je nieuwe krachten hebt ontdekt of een nieuwe deel van het verhaal hebt vrijgespeeld. Verwacht dus meerdere keren terug te keren naar dezelfde regio. In de meeste gevallen is dit geen probleem, maar niet alle mappen zijn even aangenaam om te navigeren. Zo zaten we op Zeffo een tijd lang vast in het labyrint van de vele lagen die de planeet rijk is. De oorzaak hiervan is deels dat Fallen Order een heel minimalistisch design wil aanhouden op het vlak van HUD-design en de map enkel beschikbaar is via BD-1. De kaart wordt door de robot in 3D vorm geprojecteerd, wat er heel leuk uitziet, maar een pak minder functioneel is, al worden niet ontdekte doorgangen wel duidelijk aangegeven. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Verzamelen om te verzamelen

Je kan ook collectibles verzamelen met de hulp van BD-1, een van de minder geslaagde aspecten van deze game. Het gaat het merendeel van de tijd immers om onderdelen waarmee je je lightsaber kan aanpassen en na het zoveelste deeltje gevonden te hebben begint de animatie van BD-1 die in een kist duikt en daar wat rondneust al snel eentonig te worden. Eens je tevreden bent met het uiterlijk van Cal, je lightsaber en je schip maakt het je ook niet zoveel meer uit. Zo pasten wij de kleur aan van blauw naar groen en lieten we de rest van de skin-updates voor wat ze waren. Respawn had hier beter hun best kunnen doen om de beloningen speciaal te maken. 

Verslavend combatsysteem dat smaakt naar meer

De grootste uitdaging (en bijgevolg het grootste plezier) zit hem in het gevechtssysteem van Fallen Order. Elke vijand vraagt om een andere aanpak en je moet effectief de tijd nemen om deze te ontdekken of je gaat enorm veel tijd verspillen aan het nodeloos inhakken op een schild of andere soort armor, waarbij je amper schade toebrengt. De vele Force-vaardigheden zorgen er meteen ook voor dat je enorm veel mogelijkheden krijgt om een gevecht aan te pakken. Je kan brute kracht gebruiken, maar je kan ook een vijand naar de rand van een afgrond lokken om hem er vervolgens af te blazen met Force Push. 

Wie toch liever de verhaallijn doorloopt en zich niet zo goed kan vinden in lightsaber-gevechten, kan de moeilijkheidsgraad verlagen naar het laagste niveau, zodat je met enkele slagen al snel de moeilijkste vijanden neerhaalt. Wij speelden vooral op Jedi Master, de tweede moeilijkheidsgraad, maar wanneer we voor de zoveelste keer hetzelfde gebied moesten doorkruisen, kozen we toch al eens voor de laagste moeilijkheidsgraad om het allemaal wat vooruit te doen gaan. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Niet zonder probleempjes

Wij speelden Star Wars Jedi Fallen Order op de enorm krachtige ASUS Zenbook Pro Duo met 16 GB RAM-geheugen, een Nvidia GeForce RTX 2060 grafische kaart en de laatste Intel i7-processor en daarop draaide de game 95 procent van de tijd geweldig, maar helaas kregen we ook wel eens te maken met haperingen in de gameplay. Dit gebeurde vooral na de eerste patch die werd uitgebracht door Respawn en mogelijk is daar dus iets misgelopen en we hopen dat dit snel zal worden rechtgezet. De game is ook niet helemaal vrij van bugs en dat kan al eens frustrerend werken. Daar er alleen gesaved kan worden op Meditation Points, kwamen we in situaties terecht waar alle vijanden in een gebied verslagen waren en we enkel nog op zoek waren naar collectibles en de oplossing van een puzzel. Als je dan na een half uur spelen plots op een bug stoot waarbij het spel afsluiten de enige uitweg is, dan is dat allesbehalve leuk. Zeker omdat na het opnieuw inloggen ook alle vijanden weer verschijnen. 

Grafisch ziet de game er hoe dan ook geweldig uit. Het wereld design is enorm prachtig en soms kan je niet anders dan even stilstaan en je omgeving bewonderen. Ook tijdens gevechten kom je in ware Star Wars-stijl aan je trekken dankzij rondvliegen blastershots, monsters die hun armen of hoofd verliezen door een goed geplaatste finishing move en zelfs explosies van raketwerpers. En hadden we al gezegd dat je op een bepaald moment de controle krijgt over een AT-AT? 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Star Wars Jedi: Fallen Order: Eindoordeel

Met Fallen Order zorgt Respawn eindelijk nog eens voor een op zichzelf staande Star Wars-game en daarvoor zijn we de ontwikkelaar enorm dankbaar. Toch zijn er onderdelen van het spel die beter kunnen. Zo loop je al eens tegen een bizarre bug aan en is het ontwerp van sommige levels net iets te complex om nog leuk te zijn. De collectibles voelen bovendien vrij ongeïnspireerd aan. Toch konden we Fallen Order niet neerleggen en dat is dan vooral aan het enorm leuke én uitdagende combat system te danken. Een Jedi zijn voelde nog nooit zo realistisch en daar hebben we zeker het een en ander voor over. Voor elke Star Wars-fan is Fallen Order dan ook een absolute aanrader en we hopen alvast dat we geen tien jaar moeten wachten op de volgende game, al mag de lat daar zeker nog hoger voor liggen. May the force be with you. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

We hebben een hele tijd moeten wachten tot we opnieuw aan de slag konden met een single-player Star Wars game, maar 10 jaar na The Force Unleashed is het dan toch eindelijk zo ver met Star Wars Jedi: Fallen Order. Wij haalden onze lightsaber van onder het stof en brachten enkele dagen door met het reflecteren van Blaster schoten naar ongelukkige Storm Troopers (zij schoten eerst, eerlijk), hadden diepe gesprekken met de schattige robot BD-1 en reisden het Star Wars universum rond in ons eigen ruimtetuig, bestuurd door onze vierarmige vriend. 

Respawn Entertainment levert met Star Wars Jedi: Fallen Order een game af die we nog het best kunnen omschrijven als een mix van Uncharted en Dark Souls die zich afspeelt tussen Wookies en droids. Terwijl je de verhaallijn doorloopt en door de levels springt, zal je immers terechtkomen in een reeks van gevechten met zowel Imperial Forces als de lokale fauna en flora. Dat klinkt veelbelovend en het lijkt er dus op dat Star Wars Jedi: Fallen Order heel wat heeft waar te maken. Of de game daar is in geslaagd? Voor het grootste deel wel. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Nieuwe personages, feest van herkenning

Fallen Order gaat alvast enorm sterk van start. Voor je het weet heb je kennisgemaakt met Cal Kestis, een scrapper die zijn dagen spendeert aan het uit elkaar halen van vernietigde Star Destroyers. Dat klinkt allemaal gezellig, maar blijft helaas niet duren en voor je het weet spring je van platform naar platform op een vliegende trein die elk moment de lucht in kan gaan. Op dat moment voelt de game op en top aan als Star Wars en je vergeet soms dat je zelf moet spelen en niet naar een film zit te kijken. De eerste keer dat je een blastershot reflecteert naar een Storm Trooper voel je je dan ook oppermachtig. Doorheen het spel leert Cal gaandeweg zijn krachten (opnieuw) gebruiken en ook die verhaallijn is niet nieuw in het Star Wars universum. 

Na deze indrukwekkende introductie kom je terecht op de planeet Bogano en begint het avontuur pas echt. Je vindt er BD-1, een robot die je zal helpen met technische ondersteuning tijdens je avonturen. Avonturen zijn er alvast voldoende te beleven in Star Wars Jedi Fallen Order en elke wereld is min of meer op dezelfde manier opgebouwd. Je ontdekt de nieuwe planeet en leert de verschillende vijanden kennen terwijl je gaandeweg meer clues vindt die je helpen bij je voortgang in het verhaal. De werelden zijn zo opgebouwd dat je bepaalde gebieden pas kan ontdekken als je nieuwe krachten hebt ontdekt of een nieuwe deel van het verhaal hebt vrijgespeeld. Verwacht dus meerdere keren terug te keren naar dezelfde regio. In de meeste gevallen is dit geen probleem, maar niet alle mappen zijn even aangenaam om te navigeren. Zo zaten we op Zeffo een tijd lang vast in het labyrint van de vele lagen die de planeet rijk is. De oorzaak hiervan is deels dat Fallen Order een heel minimalistisch design wil aanhouden op het vlak van HUD-design en de map enkel beschikbaar is via BD-1. De kaart wordt door de robot in 3D vorm geprojecteerd, wat er heel leuk uitziet, maar een pak minder functioneel is, al worden niet ontdekte doorgangen wel duidelijk aangegeven. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Verzamelen om te verzamelen

Je kan ook collectibles verzamelen met de hulp van BD-1, een van de minder geslaagde aspecten van deze game. Het gaat het merendeel van de tijd immers om onderdelen waarmee je je lightsaber kan aanpassen en na het zoveelste deeltje gevonden te hebben begint de animatie van BD-1 die in een kist duikt en daar wat rondneust al snel eentonig te worden. Eens je tevreden bent met het uiterlijk van Cal, je lightsaber en je schip maakt het je ook niet zoveel meer uit. Zo pasten wij de kleur aan van blauw naar groen en lieten we de rest van de skin-updates voor wat ze waren. Respawn had hier beter hun best kunnen doen om de beloningen speciaal te maken. 

Verslavend combatsysteem dat smaakt naar meer

De grootste uitdaging (en bijgevolg het grootste plezier) zit hem in het gevechtssysteem van Fallen Order. Elke vijand vraagt om een andere aanpak en je moet effectief de tijd nemen om deze te ontdekken of je gaat enorm veel tijd verspillen aan het nodeloos inhakken op een schild of andere soort armor, waarbij je amper schade toebrengt. De vele Force-vaardigheden zorgen er meteen ook voor dat je enorm veel mogelijkheden krijgt om een gevecht aan te pakken. Je kan brute kracht gebruiken, maar je kan ook een vijand naar de rand van een afgrond lokken om hem er vervolgens af te blazen met Force Push. 

Wie toch liever de verhaallijn doorloopt en zich niet zo goed kan vinden in lightsaber-gevechten, kan de moeilijkheidsgraad verlagen naar het laagste niveau, zodat je met enkele slagen al snel de moeilijkste vijanden neerhaalt. Wij speelden vooral op Jedi Master, de tweede moeilijkheidsgraad, maar wanneer we voor de zoveelste keer hetzelfde gebied moesten doorkruisen, kozen we toch al eens voor de laagste moeilijkheidsgraad om het allemaal wat vooruit te doen gaan. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Niet zonder probleempjes

Wij speelden Star Wars Jedi Fallen Order op de enorm krachtige ASUS Zenbook Pro Duo met 16 GB RAM-geheugen, een Nvidia GeForce RTX 2060 grafische kaart en de laatste Intel i7-processor en daarop draaide de game 95 procent van de tijd geweldig, maar helaas kregen we ook wel eens te maken met haperingen in de gameplay. Dit gebeurde vooral na de eerste patch die werd uitgebracht door Respawn en mogelijk is daar dus iets misgelopen en we hopen dat dit snel zal worden rechtgezet. De game is ook niet helemaal vrij van bugs en dat kan al eens frustrerend werken. Daar er alleen gesaved kan worden op Meditation Points, kwamen we in situaties terecht waar alle vijanden in een gebied verslagen waren en we enkel nog op zoek waren naar collectibles en de oplossing van een puzzel. Als je dan na een half uur spelen plots op een bug stoot waarbij het spel afsluiten de enige uitweg is, dan is dat allesbehalve leuk. Zeker omdat na het opnieuw inloggen ook alle vijanden weer verschijnen. 

Grafisch ziet de game er hoe dan ook geweldig uit. Het wereld design is enorm prachtig en soms kan je niet anders dan even stilstaan en je omgeving bewonderen. Ook tijdens gevechten kom je in ware Star Wars-stijl aan je trekken dankzij rondvliegen blastershots, monsters die hun armen of hoofd verliezen door een goed geplaatste finishing move en zelfs explosies van raketwerpers. En hadden we al gezegd dat je op een bepaald moment de controle krijgt over een AT-AT? 

Star Wars Jedi Fallen Order review

Star Wars Jedi: Fallen Order: Eindoordeel

Met Fallen Order zorgt Respawn eindelijk nog eens voor een op zichzelf staande Star Wars-game en daarvoor zijn we de ontwikkelaar enorm dankbaar. Toch zijn er onderdelen van het spel die beter kunnen. Zo loop je al eens tegen een bizarre bug aan en is het ontwerp van sommige levels net iets te complex om nog leuk te zijn. De collectibles voelen bovendien vrij ongeïnspireerd aan. Toch konden we Fallen Order niet neerleggen en dat is dan vooral aan het enorm leuke én uitdagende combat system te danken. Een Jedi zijn voelde nog nooit zo realistisch en daar hebben we zeker het een en ander voor over. Voor elke Star Wars-fan is Fallen Order dan ook een absolute aanrader en we hopen alvast dat we geen tien jaar moeten wachten op de volgende game, al mag de lat daar zeker nog hoger voor liggen. May the force be with you. 

Star Wars Jedi Fallen Order review

gamingRespawn Entertainmentstar warsStar Wars Jedi Fallen Order

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!