Zelfrijdende wagensegment Volkswagen krijgt kantoren in Silicon Valley en China
Volkswagen is lang niet zo actief geweest op autonoom rijden als bepaalde concurrenten. Het bedrijf focust de laatste tijd de aandacht namelijk iets meer op de elektrificatie van zijn wagens. Daar lijkt echter verandering in te komen. Volkswagen kondigde recent namelijk aan dat ze een dochterbedrijf zouden oprichten dat zich enkel en alleen richt op autonome wagens. Het bedrijf krijgt de originele naam Volkswagen Autonomy mee, oftewel VWAT. Het nieuwe bedrijf heeft al kantoren in München en Wolfsburg (Duitsland) maar zal verder uitbreiden naar Silicon Valley en China, en dat in 2020 en 2021 respectievelijk.
Het doel van Volkswagen is om uiteindelijk ook de gewone Volkswagen-auto’s te voorzien van zelfrijdende faciliteiten. Voormalig Apple-ingenieur Alex Hitzinger zal zich ontfermen over het dochterbedrijf. Voorheen werkte hij aan de elektrische wagen van Apple.
De autonome flank van Volkswagen zal zich trouwens niet focussen op passagiersvoertuigen, maar zal gebruik maken van voertuigen ‘met een speciaal doel’, zoals shuttlebusjes en dergelijke. Daarna overweegt Volkswagen de overstap naar commerciële Sedans en SUV’s. Hitzinger (hij staat niet in de ultratop, maar het kon) meldt dat Volkswagen “ergens in het midden van het volgende decennium autonoom rijden volledig commercieel wil maken.”
Volkswagen is lang niet zo actief geweest op autonoom rijden als bepaalde concurrenten. Het bedrijf focust de laatste tijd de aandacht namelijk iets meer op de elektrificatie van zijn wagens. Daar lijkt echter verandering in te komen. Volkswagen kondigde recent namelijk aan dat ze een dochterbedrijf zouden oprichten dat zich enkel en alleen richt op autonome wagens. Het bedrijf krijgt de originele naam Volkswagen Autonomy mee, oftewel VWAT. Het nieuwe bedrijf heeft al kantoren in München en Wolfsburg (Duitsland) maar zal verder uitbreiden naar Silicon Valley en China, en dat in 2020 en 2021 respectievelijk.
Het doel van Volkswagen is om uiteindelijk ook de gewone Volkswagen-auto’s te voorzien van zelfrijdende faciliteiten. Voormalig Apple-ingenieur Alex Hitzinger zal zich ontfermen over het dochterbedrijf. Voorheen werkte hij aan de elektrische wagen van Apple.
De autonome flank van Volkswagen zal zich trouwens niet focussen op passagiersvoertuigen, maar zal gebruik maken van voertuigen ‘met een speciaal doel’, zoals shuttlebusjes en dergelijke. Daarna overweegt Volkswagen de overstap naar commerciële Sedans en SUV’s. Hitzinger (hij staat niet in de ultratop, maar het kon) meldt dat Volkswagen “ergens in het midden van het volgende decennium autonoom rijden volledig commercieel wil maken.”